Wat leer je in deze aflevering?
In deze verkorte nieuwsaflevering bespreken Niels Naglee en Joop Snijder van Info Support actuele AI-ontwikkelingen. Ze kondigen aan dat dit seizoen afwisselend diepgaande afleveringen en korte nieuwsupdates komen.
Kernbegrippen
- Humanoïde robotica
- Robots met menselijke vorm en bewegingen, ontworpen voor taken in fysieke omgevingen.
- Systeemtechnologie
- Fundamentele technologie die als basis voor meerdere sectoren en processen functioneert.
- AI-governance
- Regelgeving, certificering en verantwoordelijkheden rond verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie.
- Legacy-systemen
- Verouderde computersystemen die moeilijk aan te passen zijn en organisaties belemmeren.
Transcript
Wat fijn dat je weer luistert naar de AIToday Live podcast. De aflevering is een kortere,
meer een bite-size aflevering over wat ons is opgevallen in het nieuws over AI. Luister
naar Niels Naglee, chapter lead data en AI bij Info Support over de Tesla robot. En naar mij,
Joop Snijder, head of research center AI bij Info Support over een interessant advies over AI
aan onze regering. Zo, welkom allemaal weer terug bij de AIToday Live podcast. Joop,
we hebben de eerste aflevering weer opgenomen. Wat heerlijk om weer terug te zijn. Ik heb er zin
in man. Ja, en er gebeurt ook weer zoveel op het gebied van AI. En daarom gaan we het ook dit
seizoen iets anders doen. Dus niet meer de drie verplichte onderwerpen uitdiepen van wat we
wat wat langer onderwerpen, misschien zelfs in twee delen geknipt. Als het echt lekker diep gaat.
En de andere, nou ja, vertel jij maar. Ja, de andere gaat over waar we naar voren
van de AI altijd even stil stonden natuurlijk. AI in het nieuws en AI in praktijk. Om gewoon
eens even de nieuwsartikelen langs te gaan. Wat is ons opgevallen? Waarvan zeiden we,
wauw, daar wil ik het toch echt eens even met je over hebben, Joop. Of artikelen die
door jullie aangemeld zijn. Van, god, moet je het hier niet eens over hebben. Dus heb je leuke
artikelen gevonden? Wil je het eens met ons over hebben? Ja, reageer ook op deze podcast. Dus ja,
laten we eens even kijken naar de AI in het nieuws. Ja, leuk. Even de actualiteit. Wat was
jouw opgevallen nieuws? Ja, nou ja, kijk, een eentje die van vorig jaar bij mij is blijven hangen,
was toch echt wel de Tesla Bot. De mooie marketing show van Elon Musk. Wat natuurlijk helemaal geen
echte robot was die er was, maar meer een intentieverklaring. Ja, ik zat van de week
inderdaad het nieuws te kijken en tot mijn verbazing stond daar toch echt weer, de Tesla Bot heeft
prioriteit voor Elon. Dus ik ben toch wel erg nieuwsgierig. Wat gaat dat brengen en wat moet
die wel mogen en wat moet die niet mogen? Aan de ene kant een beetje van, eng, gaat die er komen?
Wat gaat die kunnen? Waarvoor gaat die ingezet worden? Aan de andere kant weer heel mooi. Ik
zie het ook alweer als een leeromgeving, een stukje innovatie, waar we wel kritisch op elkaar
moeten zijn. Moeten we dit wel willen op sommige vlakken? Je weet dat ik heel sceptisch ben of dat
er überhaupt gaat komen. Ik heb het de vorige keer ook gezegd, ik geloof dat het alleen maar een
marketing stunt van Elon Musk is. Maar laten we even voor de lol zeg maar ervan uitgaan dat
dat hij er gaat komen. En dan is je vraag wat mag die wel wat mag die niet? Ja, de potentie is
eindeloos natuurlijk. We zien in de zorg al robots, we zien in de bezorging zien we zaken.
Wat gaat zo'n human robot dan, wat gaat die wel of niet? Waarvoor willen we hem inzetten? Ik vraag
me dat gewoon af. Het zou in ieder geval fijn zijn als het past binnen het thema van AI for good.
Ja, inderdaad. En dat is natuurlijk een beetje ruim. Als die er echt komt, in de vorm waarin
hij dat denkt, is dat we ook een totale verschuiving krijgen in behoeftes en in wat we er uiteindelijk
van gaan vinden in van wat wel of niet. Dat is dan heel abstract, maar ik denk als het zeg maar
dit soort type innovaties is best wel moeilijk te voorspellen van waar dat uiteindelijk naartoe
gaat. Ik vergelijk het een beetje met de introductie misschien van de iPhone. Dat was
toen niet gewoon een nieuwe telefoon die iets meer kon, maar die heeft uiteindelijk ons gedrag
veranderd. De hele manier met aanraakschermen is zo veranderd dat dat in allerlei systemen
is dat verder doorgevoerd. Dus het zou wel eens een opstap dan kunnen zijn naar een compleet
nieuwe manier van kijken naar robotisering. En daarom hoop ik dat de sceptisme van jou onterecht
is en dat die er wel gaat komen, al is het alleen maar om gewoon te gaan ervaren en te beproeven.
Volgens mij hebben we dat als mensheid nodig, dit in de praktijk te zien en onze kritiek
erop te kunnen uiten, zodat we eigenlijk daarna gaan ontdekken wat willen we nu wel en wat willen
we nu niet. Om dan de grenzen te kunnen stellen. Dat klopt. Ik ben er ook niet op tegen. Ik zeg
ook niet van het moet er niet komen, want uiteindelijk ben ik ook voor vooruitgang en
dat soort zaken. Maar de vraag is of ik het geloof van Elon Musk, dat zijn twee gescheiden dingen.
Wat mij betreft. Uiteindelijk gaat dat soort type robot gaat er komen misschien zelfs wel.
Kunnen we dat ook wel stellen? Ik bedoel er zijn te veel bedrijven zijn ermee bezig,
te veel mensen zouden dit willen. Ik denk dat er zoveel toepassingen mogelijk zijn,
dat de vraag is niet of, maar wanneer. Ja en je ziet nu ook allemaal studies die gestart worden
over hoe gaan mensen hier nou in de toekomst mee om. Relaties met robots en dat soort zaken.
Allemaal onderzoeken die ook nu in de media steeds meer naar voren komen. Vorig jaar zaten ze ook
in de talkshows. Op 1 en Bo zaten mensen daarover te praten. Het komt voor ons lekker dichtbij bij
ons vakgebied en onze passie. Maar ja, je ziet het nu langzaam overal komen. Dat vind ik mooi.
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Leuk. Wat was jou opgevallen?
Nou, ik had sowieso, ja dat is oer als we van de robot gaan naar mijn nieuws uit.
De wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid heeft een flink document uitgebracht als advies
aan onze regering. Die is wel interessant. Ik weet niet of je die gezien heeft.
Zij positioneren het als systeemtechnologie en vanuit die systeemtechnologie zeggen ze van
een systeemtechnologie beschrijven ze als een technologie die uiteindelijk in alle sectoren
en in ieder leven van ieder leven doordringt. Bijvoorbeeld elektriciteit is bijvoorbeeld ook
een systeemtechnologie. Zo wordt die gepositioneerd. Dan zeggen ze ook van ja, dat betekent ook dat
daar een grote verandering plaatsvindt. Nou, ik denk dat we dat daar ook vaak over hebben gehad.
En op basis daarvan hebben ze adviezen neergelegd voor de regering van wat zou je nou allemaal
kunnen doen. Een van de dingen, nou daar hebben we het in de aflevering met Melis van Eck over alle
juridische consequenties ook over gehad, gaat over die contextualisering waar we het even met
haar kort over hebben gehad. Is van dat je als je een zo'n dergelijke technologie hebt,
om die goed in te kunnen zetten, heb je daar een hele context nodig om dat uiteindelijk gewoon
op een goede manier in te kunnen zetten. Dus zij maken de vergelijking met de verbrandingsmotor
en de auto. Dus de verbrandingsmotor is eigenlijk de techniek, de toepassing is de auto. Maar om
die auto goed toe te kunnen passen, heb je daar een hele context nodig van wegen, verkeersregels,
rijbewijs. Je moet je rijbewijs kunnen halen. Er zijn toetsingsinstituten, die auto moet gekeurd
worden. Nou, ik kan nog wel denk ik een hele tijd doorgaan. Dus die context rond die auto is
echt gigantisch geworden. Ja, je hebt ook randvoorwaarden, toepassing, proces, regelgeving,
wetgeving. Ja, dus hoe regel je de veiligheid, allemaal dat soort zaken. En daarvan, dat vond
ik wel zo mooi, is dat ze zeiden van, denk daar nou eens over na als als regering, want dat heb
je wel nodig. Dus we hebben nu een hele krachtige technologie, die is niet goed, die is niet slecht,
maar ook niet neutraal. Daar moet je iets mee. Dus daar heb je al dit soort zaken bij nodig. En
ja, dat raakt zoveel, dat dat me dat aan de ene kant heel erg prikkelde, aan de andere kant denk
je ook van, oh, er moet toch nog wel heel veel gebeuren, weet je. Van alleen al, van weet je,
als je zou denken over verkeersregels, verkeersregels rondom AI. En wie gaat die dan opstellen en waar
houdt het dan op? Maar ook het halen van je rijbewijs. Je zou een AI-bewijs moeten gaan halen,
dat je in ieder geval verantwoord kan omgaan met deze krachtige technologie. Als jij een
je metenkast wil laten vervangen, en als we het toch over elektriciteit hebben als systeemtechnologie,
ja dat mag niet, weet je, ik neem aan dat je buurman even voor het gemak geen elektricien is.
Nee, nee. Dus je buurman mag niet eventjes, hoewel die heel handig is, die metenkast vervangen. Bij
ons in het vak, als iemand gewoon heel handig is, mag die gewoon een model in elkaar sleutelen. Je
kan de publieke ruimte inkomen en er kunnen besluiten gaan plaatsvinden die indringend
zijn in de persoonlijke levenssfeer van mensen. Ja, eigenlijk ook wel weer een beetje,
als je zegt, angst en jagend van hoe groot je het kan maken. En nu aan ons natuurlijk met z'n
allen, omdat van groot, want dat moeten we denk ik wel, wat je zegt, de conceptuele denken hiernaar
en daarnaar kijken van een heel ander perspectief, zodat je kenbaar krijgt wat moeten we gaan doen.
En dan weer behapbaar maken, want ik denk dat daar wel de kruk zit. Hoe gaan we dat weer klein
maken en in structuur brengen, zodat we met elkaar die dingen ook kunnen implementeren.
Ja, maar als je het hebt over het nieuws, dan is dat wel dat rapport. En dat rapport is echt
heel erg lezenswaardig. Dus dat zou ik mensen wel willen aanbevelen. En daar wil ik ook wel
even een linkje in de beschrijving van de podcast zetten.
Zeker. En aan iedereen dus het advies om deelkeurs even rustig door te lezen en is even voor zichzelf
te plotten. Mijn oplossingen, waar ben ik mee bezig? Hoe verhoudt dat zich tot dit geheel?
Precies, precies. Weet je, kijk, het is niet de bedoeling om wat groot en angst en jagend te
maken, maar juist bewustwording van, weet je, binnen je professionaliteit moet je ook gaan
nadenken over, het gaat niet alleen maar over het resultaat van dat model. Je F1 score is hartstikke
cool of weet ik veel, de area under the curve, die ziet er mooi uit. Nee, je verantwoordelijkheid
gaat veel verder dan dat. En daar moet je je bewust van zijn en daar moet je dan ook professioneel
mee omgaan. Ja, eigenlijk heel plat gezegd even uit de daily operations stappen en de tijd te
voornemen om het vanuit de andere kant te bekijken. En daar nemen we wat mij betreft soms te weinig
tijd voor of wordt er te weinig tijd voor gecreëerd. Ja, we zijn natuurlijk wel redelijk
flexibel. Er kwam toch nog even een ander artikeltje die toch nog even blijft hangen
over de belastingdienst. Dat die systemen daar nog steeds zo loch zijn, dat verbaast me toch ook.
Ik zag dat Groente en Fruit natuurlijk de btw van gaan aanpassen en dat kan dan niet omdat
systemen te moeilijk zijn om aan te passen. Dan moeten we ons toch ook achter de oren gaan
krabben. Waarom maken we sommige dingen toch zo complex? Je zou denken dat ze het aanpassen
van één rekenregel zou je wel willen. Ja, dat was een nabrandertje die bleef hangen bij mij.
Ja, cool. Nou, ik hoop dat iedereen het leuk vindt om ook zo'n korte aflevering even te
luisteren met de actualiteiten. Wij vinden het in ieder geval leuk, dus wij gaan het dit seizoen
volhouden. Bedankt iedereen voor het luisteren. Tot de volgende.
Bedankt voor het luisteren. Benieuwd naar meer? Abonneer je op deze podcast in je favoriete podcast
app en mis geen aflevering.
[Muziek]
[Muziek]