Wat leer je in deze aflevering?
In deze aflevering van AIToday Live richt de aandacht zich op Whispp, een vooruitstrevende toepassing die kunstmatige intelligentie inzet om spraakbeperkingen te overbruggen. Joris Castermans deelt zijn verhaal en de inspiratie achter Whispp, een app die fluisterspraak transformeert in heldere en begrijpelijke spraak. De technologische innovatie achter Whispp belooft een nieuw niveau van toegankelijkheid en zelfexpressie voor mensen met spraakmoeilijkheden.
De podcast onthult hoe Whispp kunstmatige intelligentie gebruikt om individuele stempatronen te herkennen en deze om te zetten naar natuurlijk klinkende spraak. Dit technologische wonder wordt niet alleen besproken, maar krijgt ook een praktische demonstratie tijdens de aflevering. Luister mee naar een fascinerend gesprek over de potentie van AI in het verbeteren van menselijke communicatie en de impact ervan op het leven van velen.
Kernbegrippen
- Spraaksynthese
- AI-technologie die gesproken woorden omzet in natuurlijke, gepersonaliseerde audio.
- Real-time verwerking
- Verwerking van gegevens met minimale vertraging, hier 250 milliseconden.
- Pathologische spraak
- Spraakproblemen veroorzaakt door medische aandoeningen of neurologische stoornissen.
- Voice conversion
- Transformatie van één spraakpatroon naar een ander zonder inhoud te veranderen.
Interview: Joris Castermans
Joris, kun je jezelf voorstellen aan onze luisteraars en vertellen wat Whispp precies is?
Goedemiddag of goeieavond, dat maakt voor de podcast niet zo veel uit. Mijn naam is Joris Castermans en ik ben de oprichter van Whispp, een bedrijf gevestigd in Leiden. Om te begrijpen wat Whispp is, moet ik bij het begin beginnen. Ik stotter, en dat merk je misschien straks ook wel tijdens ons gesprek. Nu stotter ik niet zo heel veel meer, al heb ik soms wel wat blokkades, vooral als ik moe of gestrest ben. Als kind heb ik veel, veel meer gestotterd. Vooral op de middelbare school vond ik dat echt heel vervelend. Ik heb toen de pijn gevoeld van niet mezelf te kunnen zijn, van mijn gedachten niet vrij te kunnen laten stromen. Ongeveer vijf en een half jaar geleden kreeg ik een idee, het centrale idee voor Whispp. Dat idee is gebaseerd op een fascinerend fenomeen: mensen die heel stevig stotteren, kunnen wanneer zij fluisteren, vloeiend spreken. Het doel daarbij is niet alleen vloeiend spreken, maar vooral dat je in jezelf kunt zijn, dat je je gedachten kunt laten stromen. Door te fluisteren spreek je ook veel meer ontspannen. Dat was het startpunt, samen met het feit dat mensen die stevig stotteren het heel vervelend vinden om te bellen. Bij bellen kunnen mensen je immers niet zien, wat de druk vergroot. Daar kwamen twee dingen samen: kunnen we geen AI ontwikkelen waarmee je fluisterend kunt bellen, waarbij de gesprekspartner aan de andere kant van de lijn jouw gewone natuurlijke stem hoort? Niet alleen goed te verstaan, maar ook dat het echt jouw stem is. Als je fluisteren namelijk gewoon versterkt, klinkt dat heel naar en vervelend.
Je hebt het over dat je gedachten kunnen blijven stromen als je fluistert. Wat gebeurt er dan cognitief als je stottert?
Stotteren is wat dat betreft een heel bijzonder fenomeen. Wat je vaak hoort is dat mensen wanneer ze met zichzelf spreken, dus wanneer er geen mensen in de ruimte zijn, veel vloeiender spreken. Er is in principe niet zo heel veel mis met je lichaam, maar er is een soort neurologische storing bij de communicatie binnen het spraaksysteem. Stress en spanning, die je ook vanaf jongs af aan hebt geleerd, bouwen zich op. Die twee samen maken dat je gaat stotteren. Dat is eigenlijk ook het bruggetje naar het fluisteren. Wanneer je gaat fluisteren, verandert het neurologisch systeem. Het spraaksysteem werkt anders omdat je je stembanden niet gebruikt, waardoor je veel vloeiender spreekt. Daarnaast heb je ook niet die druk gevoeld vanaf jongs af aan van 'wanneer ik fluister, dan stotter ik'. Het is een combinatie van nature en nurture die ervoor zorgt dat je veel vloeiender en vooral veel meer ontspannen spreekt wanneer je fluistert.
Geldt dit voor iedereen die stottert?
Ja, dat is wetenschappelijk bevestigd. Gemiddeld gesproken reduceert de stotterfrequentie met 85 procent wanneer mensen fluisteren. Dat vind ik zelf altijd wel heel bijzonder, want dit ligt natuurlijk heel dicht bij mij. Maar toen we daarmee startten, kwamen er heel veel mensen die zeiden: "Ja, maar ik ben mijn stem kwijt door bijvoorbeeld keelkanker of stembandverlamming." Er is een hele trits van stemaandoeningen waarbij mensen hun stem verliezen of moeite hebben met spreken. Daarmee kunnen wij nog veel meer mensen helpen. Dat is natuurlijk supermooi: je begint met een persoonlijk idee, vanuit een persoonlijke behoefte of pijn die je zelf hebt gevoeld, en vervolgens kun je daar nog veel meer mensen mee helpen.
Wat is het AI-element in jullie oplossing?
Je moet je voorstellen dat als jij fluistert, en voor mensen die bijvoorbeeld stotteren is dat een hele zuivere fluister, dan fluister je op een specifieke manier. Wanneer je het spectrogram bekijkt van zo'n fluisterfragment, dan is dat niet te vergelijken met het spectrogram van gewone spraak. Bij gewone spraak heb je een toonhoogte, de pitch van je stem, met harmonische frequenties en formanten. Formanten zijn eigenlijk pieken die je ziet als je zo'n geluidsgolf op je computer bekijkt. Er zit een soort basisfrequentie in die zorgt dat mijn stem klinkt zoals mijn stem klinkt. Dat komt door de stembanden die samenkomen en trillen. Door vervolgens de spraak te articuleren met mijn keel, mond, tong en lippen, zorg ik ervoor dat het geluid dat mijn stembanden creëren naar woorden wordt gebracht. Dat heet het source-filter model. Met klassieke methodes, digitale signaalprocessing, zou je wel wat frequentiebanden kunnen versterken en de spraakverstaanbaarheid verbeteren. Maar het spectrogram van een fluister is zo verschillend van normale spraak, dat je het niet meer met klassieke methodes kunt verrijken. Je hebt AI nodig om die vertaling op een slimme manier te maken, om de klank in te kleuren.
Hoe zorg je ervoor dat het de persoonlijke stem van iemand blijft?
Goede vraag. Kijk, wij hebben een heel groot basismodel. In principe kan de fluisterklank of de pathologische klank ook wat rauwer zijn. Mensen met keelkanker spreken vaak met een spraakprothese via de slokdarm. Die slokdarm gaat dan resoneren, wat een veel rauwere klank geeft. Het mooie is dat Whispp werkt voor zowel die hele zuivere fluister als voor die hele rauwe spraak. Voor het personaliseren van die conversie hebben we twee minuten van je gezonde stem nodig. Slechts twee minuten! Die spraakopname wordt toegevoegd aan het grote model. Je moet je voorstellen: mensen die stotteren kunnen in de Whispp-app zinnetjes voorlezen. Daarmee wordt een speaker embedding gecreëerd die wordt toegevoegd aan het grote model. Zo wordt het gepersonaliseerd. Voor mensen die hun stem helemaal kwijt zijn, heb je stemopnames van vroeger nodig. Dat kost wat meer tijd aan onze kant, dus dat doen we meer als een service. Een mooi voorbeeld dat je ook op de website kunt bekijken en beluisteren, is van een man met keelkanker. Hij had drie jaar geleden keelkanker gehad en hoorde weer zijn stem op het moment dat hij sprak. Voor zijn vrouw was dat natuurlijk ook heel emotioneel. Dat raakt mensen heel erg.
Hoe verschilt dit van Apple's Personal Voice functionaliteit?
Apple heeft inderdaad in hun toegankelijkheidsmogelijkheden iets vergelijkbaars. Maar daar moet je bijna een halfuur voor inspreken, ongeveer 150 zinnen. Dat is een behoorlijke tijd. Ik heb het zelf ook geprobeerd en dat viel niet mee. Bij Whispp ben je binnen vijf à zeven minuten klaar, en dan heb je een herkenbare stem. Het grote verschil met Personal Voice is dat dat echt puur text-to-speech is. Dat kan natuurlijk voor heel veel mensen ontzettend waardevol zijn, mensen die helemaal geen klank meer kunnen voortbrengen. Er zijn ook bedrijven zoals VoiceIt die zich richten op ESR, Enhanced Speech Recognition, voor non-standard speech. Die kunnen van die spraak tekst maken en vervolgens die tekst synthetiseren. Maar dat komt met een grote vertraging van al snel twee, drie, vier seconden, want er zitten taalmodellen in. En wanneer die spraak niet herkend wordt, moet je typen. Dan heb je niet echt een lekker gesprek. Dat maakt ons zo bijzonder: het werkt real-time. Als je nu met Whispp belt, zit er een latency van ongeveer 250 milliseconden. Dat maakt ons uniek. Maar ik moet wel bijzeggen: wanneer je bijvoorbeeld door een spraakstoornis een hele slechte articulatie hebt, dan kunnen we je op een gegeven moment niet meer helpen. De spraak moet qua articulatie, het filter zoals we dat noemen, nog goed werken. Maar wij geven stem aan mensen die die missen.
Jullie zijn naar de CES in Las Vegas geweest. Wat gebeurde daar?
Begin van het jaar zijn we naar CES gegaan, de grote beurs in Las Vegas, met de Nederlandse missie. Het is echt fantastisch hoe je daar mee wordt genomen. Dat je op die trein stapt, of eigenlijk het vliegtuig, en dat alles voor je wordt georganiseerd met alle PR-kansen die daarbij komen. Dat is ontzettend krachtig. Wat daar gebeurde was bijzonder. We werden benaderd door Microsoft. Ze wilden graag een persoonlijke demo, en ik hoorde dat het voor hun baas was. Een team van drie, vier man kwam langs, wilde de demo zien, nog een keer horen. Ze vroegen naar onze pitch. De volgende dag zou het plaatsvinden om vier uur, en twee uur ervoor kwamen ze langs met de mededeling: "It's about Satya Nadella." De grote baas van Microsoft! Toen voelde ik echt mijn hart in mijn keel kloppen. Wat ontzettend gaaf dat wij door hen waren geselecteerd. Voor Microsoft was AI natuurlijk de rode draad. Naast ons stond bijvoorbeeld het bedrijf PhoneCam met een hele kleine bodycam. Ook zij werden bezocht door Satya Nadella. Dat was de rode draad van zijn personal tour. Vervolgens hebben we nog ongeveer vijf sessies gehad met allerlei VCs en VPs. Echt heel bijzonder. Daar is nu ook contact met het accessibility team van Microsoft uit voortgekomen. We kijken wat daar verder van gaat komen.
Wat was de reactie van Satya Nadella toen hij de demo zag?
Hij stond echt te knikken van "wauw". We hadden een demo met een studiomicrofoon waarbij mijn collega Tatsu, hij komt uit Japan, aan het fluisteren was. We hadden zijn stem gepersonaliseerd zoals ik net vertelde. Dat is natuurlijk heel bijzonder: hij vertelde eerst heel kort met zijn gewone stem wat hij ging doen. Dus Satya kon zijn gewone stem horen. Vervolgens ging Tatsu fluisteren, en Satya hoorde de omgezette stem van Tatsu. Hij knikte en het werd duidelijk goedgekeurd. Vervolgens had hij goede vragen, vooral over hoe bijzonder we nou eigenlijk zijn. Daar had ik wel goede antwoorden op, denk ik. Echt bijzonder dat die man ter plekke zulke goede vragen uit zijn mouw schudt. Het werd me ook verteld dat Satya best wel veel tijd nam voor ons. Het was ongeveer vijf minuten dat we daar waren, dus ik kon best wel veel vertellen. Heel bijzonder moment.
Jullie zijn ook naar de Mobile World Congress in Barcelona geweest. Wat gebeurde daar?
We zijn net twee weken terug van de Mobile World Congress in Barcelona. Dat was misschien nog wel een groter succes. Het wordt namelijk steeds concreter. Vorig jaar waren we ook naar CES gegaan met een soort proof of concept. Maar je ziet dat we het steeds concreter hebben. De Android-app en de iOS-app zijn nu te downloaden in de stores. Probeer dat vooral zelf ook. Het doel voor ons bij Mobile World Congress was met name om heel dicht tegen de telecombedrijven aan te gaan zitten, om daar goed contact mee te zoeken. Wij denken dat zij miljoenen klanten hebben wereldwijd, waarvan een deel wel betaalt voor hun mobiele abonnement, maar eigenlijk niet in staat is om makkelijk en duidelijk te kunnen bellen. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor de telcos. Wat heel mooi was: we waren genomineerd als finalist voor de Four Years From Now Award. Een ontzettend grote eer, want wereldwijd zijn duizenden startups daarvoor gegaan. We hoorden dat we bij de laatste vijf waren, en later dat we bij de vijf finalisten behoorden. Dat betekende dat ik mocht pitchen op het grote event van Four Years From Now, op de grote mainstage daar. Ik heb nog nooit op zo'n grote stage gestaan, met een jury van VCs. Het was een stipt vier minuten pitchen en daarna vier minuten vragen beantwoorden. Daar zijn hele mooie foto's van gemaakt. Dat staat nu heel hoog in mijn lijstje van mooie dingen die ik heb gedaan. Daarnaast hadden we ook nog de Pitch to Pitch Award gewonnen, het pitchevent van Mobile World Congress op de broadcast stage, ook met een jury. En we hebben de Best of Mobile World Congress 2024 prijs van Android Authority gewonnen. Dus een paar mooie highlights. Natuurlijk zijn we met het team gegaan, met z'n vieren. Ontzettend gaaf om dat samen te doen, en we hebben heel veel waardevolle contacten opgedaan.
Wat betekende het dat jullie finalist waren?
Doordat we finalist waren, konden we deelnemen aan de GSMA Strategy Session. De GSMA is de vertegenwoordiger van de samenwerkende telcos wereldwijd. Daar waren eigenlijk alle vertegenwoordigers van alle telcos wereldwijd aanwezig. We denken ook van KPN, maar ook alle grote partijen wereldwijd. Ze waren er allemaal. Daar heb ik mee mogen kennismaken en daar heb ik ook mogen pitchen. Ik heb hele waardevolle contacten opgedaan om verder te praten over samenwerking met telcos. Het mooie is dat wij een hele duidelijke positionering hebben: wij geven stem aan stemloze spraak.
Hoe belangrijk is het eigenlijk dat mensen hun stem hebben?
Mensen kunnen zich vaak geen voorstelling maken van wat het betekent als je gewoon je stem niet hebt. Misschien ken je de terminologie voice banking: met functionaliteiten zoals Personal Voice van Apple kun je je stem opslaan voor het geval het fout gaat met je stem. Precies zoals je zegt: je stem neem je voor lief. Dat is gewoon je stem, je weet niet beter. Maar als je je stem kwijt bent, dan merk je pas wat voor gevolgen dat heeft voor je persoonlijk leven, maar ook voor je werk. Heel simpel: als je verkouden bent en je stem niet hebt, en je werkt bijvoorbeeld in het basisonderwijs voor de klas, dan kun je wel voor de klas gaan staan, maar als je je stem niet hebt om de kinderen aan het werk te krijgen, dan kun je gewoon niet aan het werk. Zo fundamenteel is stem voor communicatie en interactie.
Jullie hebben ook nagedacht over de veiligheid en het voorkomen van misbruik. Hoe pakken jullie dat aan?
Als je ziet hoe fantastisch de spraaksynthese momenteel door bepaalde partijen wordt gedaan, bijvoorbeeld 11 Labs, dat is waanzinnig hoe dat de laatste jaren gigantisch is verbeterd. Dat is de happy kant, maar natuurlijk ook: wat gaat dat doen? Daar heb je het linkje met wat wij doen: met Whispp bellen en je voordoen als iemand anders, dat is natuurlijk een risico. Wanneer je belt met de Whispp-app, horen beide partijen, zowel de gebruiker als de ontvangende kant, een klein geautomatiseerd spraakbericht dat dit gesprek gevoerd is met Whispp. Dat is puur om transparant te zijn dat die technologie wordt gebruikt. Daarnaast hebben we ook het personaliseren van die stem beveiligd. We willen niet dat mensen fragmenten van jullie mooie podcast gaan gebruiken voor hun Whispp-stem. Dat is de reden dat je specifieke zinnetjes moet voorlezen, echt die zinnetjes, en dat moet ook binnen een bepaalde tijd gebeuren. Dat is een soort security-by-design methode, zodat je zeker weet dat die persoonlijke Whispp-stem niet te faken is om te spoofen.
Wat zijn mogelijke toekomstige toepassingen die je ziet voor deze technologie?
Het is leuk om misschien over een jaar weer dit gesprek te doen, want je weet ook niet helemaal wat voor use cases er gaan komen. Stel dat je met je VR-bril in de metaverse staat en je wilt lekker praten en interacteren, maar je wilt mensen in je omgeving niet storen. Dan is dit ook een feature die van waarde kan zijn. Of denk aan tourguides in een museum die wel willen spreken op dat moment, maar voor een bepaald deel of voor interactie. Nu is het vaak gewoon zenden in zo'n museum, je hebt oortjes in en je moet maar gaan. Maar stel dat je ook dingen zou kunnen vragen zonder dat je andere mensen stoort, dat zou veel slimmer zijn. Of gewoon bellen in de stilte coupé!
Hoe kunnen mensen Whispp vinden en gebruiken?
De website is Whispp.com, dat is W-H-I-S-P-P.com, dus van whisper. Daar kun je natuurlijk meer lezen en ook de filmpjes bekijken. Je kunt daar samples beluisteren. Maar ik zou zeggen: download vooral de Whispp-app voor iOS of voor Android. Dat is gewoon gratis en kun je gewoon proberen. De spraakberichtjes die je daarmee kunt creëren kun je zelf beluisteren. Je kunt ook tien minuten bellen daarmee en het proberen. Stel dat je het vervolgens zo gaaf vindt, dan start er een subscription model per maand. Dus zeg het voort aan mensen die dit ook willen gebruiken voor werk. Het gaat vergoed worden door het UWV voor mensen met spraakstoornissen. Dus dat is denk ik ook goed om te weten. En natuurlijk moeten de zorgverzekeraars later ook volgen. Dus dat is bij deze ook de oproep voor degenen die dat horen. Maar ik zou zeggen: probeer het, zelfs wanneer je een gezonde stem hebt. Het is ook best wel leuk om gewoon te testen en ermee te spelen. Kernpunten en praktische adviezen Fluisteren reduceert stotteren: Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat fluisteren de stotterfrequentie gemiddeld met 85% vermindert door veranderingen in het neurologisch spraaksysteem. Real-time stemconversie: Whispp zet gefluisterde spraak binnen 250 milliseconden om naar natuurlijke stemgeluid, waardoor vloeiende gesprekken mogelijk zijn zonder merkbare vertraging. Personalisatie met minimale data: Slechts twee minuten spraakopname is voldoende om de technologie te personaliseren naar jouw unieke stem, in tegenstelling tot andere oplossingen die 30 minuten of meer vereisen. Brede toepasbaarheid: De technologie helpt niet alleen mensen die stotteren, maar ook mensen met keelkanker, stembandverlamming en andere stemaandoeningen waarbij de articulatie intact is maar de stem ontbreekt. Veiligheid ingebouwd: Whispp bevat security-by-design elementen zoals geautomatiseerde berichten die aangeven dat de technologie gebruikt wordt, en verificatiemethodes om voice spoofing te voorkomen. Kosteneffectieve toegankelijkheid: De app is gratis te downloaden met tien minuten gratis beltijd om te testen. Voor regelmatig gebruik is er een maandelijks abonnement, en voor werkgerelateerd gebruik wordt het vergoed door het UWV. Toekomstperspectief: Mogelijke toepassingen strekken zich uit tot VR-omgevingen, museumrondleidingen en situaties waar je wilt communiceren zonder anderen te storen, zoals in de stilte coupé. Voice banking concept: Overweeg je stem op te slaan voor het geval je deze in de toekomst zou verliezen door ziekte of ongeval, een vorm van digitale voorzorg die steeds belangrijker wordt. Combinatie van persoonlijke motivatie en maatschappelijke impact: De krachtigste innovaties komen vaak voort uit persoonlijke ervaringen en uitdagingen die worden omgezet in oplossingen voor een bredere doelgroep. Internationale erkenning: Whispp heeft prijzen gewonnen op de Mobile World Congress en heeft aandacht gekregen van bedrijven zoals Microsoft, wat de waarde en het potentieel van de technologie onderstreept. AIToday Live is een podcast die zich richt op de nieuwste ontwikkelingen in AI en de impact ervan op verschillende sectoren. In elke aflevering spreken hosts Niels Naglé en Joop Snijder met experts uit het veld om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en uitdagingen van AI-technologie. Luister via je favoriete podcast app: Spotify, Apple podcasts, YouTube Music, en meer.
Over de gast
Joris Castermans verscheen als gast in 1 aflevering van AIToday Live.
Bekijk gastprofielTranscript
Hoi, leuk dat je luistert naar een nieuwe aflevering van AIToday Live. Mijn naam is Joop Snijder, CTO bij Aigency. Je denkt vast, waarom fluistert hij nou? Nou, dat heeft alles te maken met deze uitzending. Die gaat zo direct over waarom het zo belangrijk is dat je van fluisteren naar je eigen stem kan gaan. En voor wie dat heel erg behulpzaam is. Veel plezier! Hoi, leuk dat je weer luistert naar een nieuwe aflevering van AIToday Live. Met vandaag de gast Joris Castermans. Joris heeft een bijzondere app, maar ook bijzondere verhalen eromheen. Wat hem de afgelopen maanden is overkomen, denk ik. Daar gaan we het over hebben. Mijn naam is Joop Snijder, CTO bij Aigency. Mijn naam is Niels Naglé, chapter lead Data & AI bij Info Support. Joris, dankjewel dat je bij ons in de studio bent gekomen. Zou je je aan de luisteraars willen voorstellen? Goedemiddag of goeieavond. Dat maakt voor de podcast niet zo veel uit. Mijn naam is Joris Castermans. Ik ben de oprichter van Whispp, gevestigd in Leiden. En wat is Whispp? Ja, dan moet ik denk ik bij het begin beginnen. Want ik ben, en dat merk je misschien straks ook wel, dat ik tot stotter. En ik stotter nu niet zo heel veel meer. Ik heb soms wel wat blokkades. En zeker als ik moe ben, dan wordt dat meer. En als ik gestrest ben. Maar als kind heb ik gewoon veel, veel meer gestotterd. En vooral op de middelbare school bijvoorbeeld, vond ik dat echt wel heel vervelend. En heb ik gewoon, ja, een soort van de pijn gevoeld van, ja, toch niet mezelf eigenlijk te kunnen zijn. En ik heb ongeveer vijf en een half jaar geleden een idee gehad. Het centrale idee voor Whispp. Dat is eigenlijk gebaseerd op het feit dat mensen die heel stevig stotteren, wanneer zij fluisteren, dat ze dan vloeiend spreken. En daarbij is niet het doel vloeiend spreken, maar vooral dat je in jezelf kunt zijn. Dat je je gedachten kunt laten stromen. En dat je door te fluisteren ook veel meer ontspannend spreekt. En dat was dus het startpunt, samen met het feit dat mensen die stevig stotteren, het heel vervelend vinden om te bellen. Dat is natuurlijk heel vervelend, mensen kunnen je niet zien. Dus daar kwamen eigenlijk twee dingen samen. Dan kunnen we niet AI ontwikkelen om fluisterend te kunnen bellen, maar waarbij dan de gesprekspartner aan de andere kant van de lijn jouw gewone natuurlijke stem hoort. Dus goed te verstaan, maar ook dat dat jouw stem is. Ja precies. Want als je fluistert en dat wordt versterkt, dan klinkt dat heel naar en dat klinkt vervelend. Dus dat was de kern van het idee. Die blokkade, want jij hebt het over dat je gedachten kunnen blijven stromen. Daar heb ik eigenlijk nog nooit zo bij stilgestaan. Maar op het moment dat je stottert, stopt dat dan? Omdat je met iets anders bezig bent, qua cognitieve belasting? Ja, stotteren is wat dat betreft een heel bijzonder fenomeen. Want wat je vaak hoort, dat is dat mensen wanneer ze met zichzelf spreken, dus er zijn geen mensen in de ruimte, dat ze dan veel vloeiender spreken. Dus er is in principe niet zo heel veel mis met je lichaam. Maar er is een soort van neurologisch weefvouwtje bij de communicatie binnen het spraaksysteem. Waarbij dus ook stress en spanning, die je ook vanaf jongs af aan hebt geleerd, die bouwt zich op en die twee samen maken dan dat je gaat stotteren. En dat is eigenlijk ook het bruggetje naar het fluisteren. Wanneer je dus gaat fluisteren, dan verandert het neurologisch systeem. Het spraaksysteem, je gebruikt je stembanden niet, waardoor je dus veel vloeiender spreekt. Maar je hebt daarnaast ook niet die druk gevoeld vanaf jongs af aan, van wanneer ik fluister, dan stotter ik. Dus het is een beetje nature nurture, die combinatie, dat je veel vloeiender en vooral veel meer ontspannen spreekt. En geldt dat voor iedereen dan? Iedereen die stottert, als die fluistert dan? Ja, dat is wetenschappelijk bevestigd, dat eigenlijk gemiddeld gesproken de stotterfrequentie met 85% reduceert. En dat vind ik toch zelf ook altijd wel heel bijzonder. Want dat is iets wat ik natuurlijk zelf heb, dus dat ligt heel erg dicht bij mij. Maar toen we daarmee startten, toen zijn er heel veel mensen die hebben gezegd, ja maar ik ben mijn stem kwijt door bijvoorbeeld keelkanker of stembandverlamming. Dat is een hele trits van stemaandoeningen. Dus daarmee kunnen wij nog veel meer mensen helpen. En dat is natuurlijk super mooi, dat we beginnen met een persoonlijk idee, vanuit een persoonlijke behoefte of een pijn die je zelf hebt gevoeld. En dat je daar vervolgens nog veel meer mensen mee kunt helpen. Ja, wel waanzinnig. Want we zitten in een AI-podcast, wat is het AI-element in jouw oplossing? Ja, nou kijk, je moet je voorstellen dat als jij fluistert, en voor mensen die bijvoorbeeld stotteren, dan is dat een hele zuivere fluister, dan fluister je op deze manier. En nu doe ik dat natuurlijk dicht bij de microfoon hier, dus dat is goed te verstaan. Wanneer je het spectrogram bekijkt van dit fragment, wat ik net deed, dan is dat niet te vergelijken met het spectrogram van gewone spraak. Want daarin heb je een toonhoogte, daar heb je de pitch van je stem, met de harmonische frequentie, met formanten die dus... Dat zijn eigenlijk van die pieken die je ziet als je zo'n wavefile ziet op je computer of zo. Ja, precies. Want er zit eigenlijk een soort basisfrequentie. Dat zorgt ervoor dat mijn stem klinkt zoals mijn stem klinkt, door de stembanden die samen komen, die trillen. En dan door vervolgens de spraak te articuleren met mijn keel, mijn mond, mijn tong, mijn lippen, zorg ik ervoor dat dat geluid dat mijn stembanden creëren naar woorden worden gebracht. Dat is het source-filter model. Oké. Dat is misschien een beetje een lange opmaat voor jouw vraag, want met klassieke methodes, de digitale signaalprocessing, zou je wel wat frequentiebanden kunnen versterken en je kunt de spraakverstaanbaarheid ook wel verbeteren. Maar je moet je voorstellen, dat spectrogram van een fluister, dat is zo verschillend, dat kun je niet meer met de klassieke methodes verrijken. Dus je hebt AI nodig om dat op een hele slimme manier, die vertaling te maken, de klank zeg maar, in te kleuren. Ja, precies. En je geeft ook aan, het is ook een beetje de personen, de stem, het geluid dat je maakt, dat is heel persoonlijk. Hoe zorgt het ervoor dat het dan de persoonlijke stem is, van fluisteren naar die persoonlijke stem, wat je net zegt? Goeie vraag. Kijk, wij hebben een heel groot model, dat is het basismodel. In principe de fluisterklank of de pathologische klank, die kan ook wat rauwer zijn. Mensen met keelkanker, die spreken dan ook vaak met een spraakprothese, via de slokdarm. Dus die slokdarm gaat eigenlijk resoneren, dat is een veel rauwere klank. En dat is het mooie, Whispp werkt zowel voor die hele zuivere fluister, tot aan, wat ik net beschreef, die hele rauwe spraak. En het personaliseren van die conversie, daar hebben we twee minuten van je spraak nodig, van je gezonde stem. Maar twee minuten? Ja. Dus dat wordt toegevoegd aan het grote model. En je moet je voorstellen, mensen die stotteren kunnen dat bijvoorbeeld wel, in de Whispp kunnen ze zinnetjes spreken. Daar wordt eigenlijk een speaker embedding mee gecreëerd en dat wordt toegevoegd aan het grote model. Dus daarmee wordt het gepersonaliseerd. Voor mensen die hun stem kwijt zijn, dan heb je de stemopnames van vroeger nodig. En dat kost ook wat meer tijd van onderkant, dus dat is meer een service. En dan vanuit die opnames naar die persoonlijke stem te komen. Een mooi voorbeeld is trouwens, dat kun je ook op de website bekijken en beluisteren, waarbij we dit hebben gedaan voor een manier met keelkanker. En dat is best wel een heel emotioneel moment. Want hij hoort dus, hij had drie jaar geleden keelkanker gehad en hij hoort weer zijn stem op het moment dat hij dus spreekt. Voor zijn vrouw was dat natuurlijk ook heel emotioneel. Dus dat raakt mensen heel erg. Ja, snap ik. Heel erg. Hoe verschilt dit van, Apple die heeft in zijn toegankelijkheidsmogelijkheden, hebben zij eigenlijk nu ongeveer ook zoiets. Ik heb dat uitgeprobeerd, maar dan moest ik bijna een half uur in spreken, 150 zinnen. Ja, dat is een behoorlijke tijd. Ik heb het ook gedaan. En dat viel niet mee, moet ik zeggen. En ik vond de uitkomst wel cool, omdat het kon. Hoorde ik helemaal mezelf. Ja, nou moet ik wel zeggen dat wij, wanneer je dat doet, ik zou zeggen ga dat ook doen zelf, vanavond op de bank. Want het is dus binnen vijf minuutjes ben je er mee bezig. Laat het zeven zijn. Maar dat is herkenbaar jouw stem. Dus dat is nu de status. Dus daar moeten we natuurlijk ook verder nog in verbeteren. Maar het is wel herkenbaar jouw stem. Kijk, het grote verschil met Personal Voice, dat is de naam van, binnen de iPhone. Dat is echt puur text to speech. En dat kan natuurlijk voor heel veel mensen ontzettend waardevol zijn. Mensen die helemaal geen klank meer kunnen voortbrengen. Mensen die ook, bijvoorbeeld door Ales of Parkinson, heel slecht spreken wat betreft articulatie. Dus dan heb je dus ook bedrijven, bijvoorbeeld een bekende partij zoals bijvoorbeeld Voice It, die doen ESR voor non-standard speech. Dus die kunnen van die spraak het tekst maken en dan kun je vervolgens van die tekst dat synthetiseren. Maar dat komt met een grote vertraging. Dat is al snel twee, drie, vier seconden, want er zitten taalmodellen in. En wanneer die spraak niet herkend wordt, dan moet je typen. En dan heb je niet echt een heel lekker gesprek als je typt. Dus dat maakt ons zo bijzonder dat het real-time werkt. Dus je moet je voorstellen, als je nu met WIS belt, dan zit er een latency in van zo'n beetje 250 milliseconden. Dus dat maakt ons zo bijzonder. Maar dan moet ik dus wel bijzeggen, wanneer jij op een gegeven moment met een spraak aandoening bijvoorbeeld een hele slechte articulatie hebt, dan kunnen we je op een gegeven moment niet meer helpen. Dus de spraak moet op zich qua articulatie, het filter, moet nog goed werken. Maar wij geven stem. Cool. Mooi. Nou en het is natuurlijk niet voor niks dat het iets unieks is. Dat heb je denk ik wel de afgelopen maanden gemerkt. Toen we hier naartoe liepen, vertelde je een hele reeks van dingen die je zo overkomen zou je dat ook met de luisteraars willen delen. Er is nogal wat gebeurd. Wij hebben elkaar op de World Summit AI in oktober ontmoet. Toen was ik heel erg onder de indruk van het product dat je haalt. En toen had ik ook echt zoiets van, ja ik wil dat je dit bij ons komt vertellen. En in die tussentijd was het best wel moeilijk een afspraak te maken, want dat had een reden. Ja, we zijn wel druk geweest. We zijn begin van het jaar naar CES, naar de grote beurs in Las Vegas geweest. Mee met de Nederlandse missie. Echt fantastisch trouwens hoe je daar mee wordt genomen. Dat je op die trein stapt, zeg maar, vliegtuig stapt. En dat je, ja, dat is gewoon zo ontzettend krachtig. Dat die hele missie zo eigenlijk voor je wordt georganiseerd. Met alle PR-kansen die daarbij komen. Wat daar gebeurde was dat wij benaderd waren door Microsoft. En daar werd ons gevraagd, ja, we willen graag een persoonlijke demo laten geven door jullie, door ons baas, werd mij verteld. En zij kwamen langs met een team, drie, vier man. En vervolgens nog een keer. En ze wilden de demo horen. En wat is dan je pitch? En nog een keer doen. En vervolgens, de volgende dag zou het plaatsvinden, vier uur. En kwamen ze twee uur ervoor langs van, ja, it's about Satya Nadella. De grote baas van Microsoft. Dus toen voelde ik wel heel mijn hart in mijn keel kloppen van, oh wat mij is zo ontzettend gaaf. Dus ontzettend bijzonder dat wij door hun waren geselecteerd. Kijk, voor hen was natuurlijk AI, was natuurlijk, he, bedoel, het is de rode draad. Eh, bijvoorbeeld naast ons, de stand, er stond het bedrijf PhoneCam. Die werden ook bezocht door Satya Nadella. Ja. Met een hele kleine bodycam. Dus dat was de rode draad van, he, van zijn personal tour. Vervolgens hebben we nog iets van vijf groepen met allerlei VC's, eh, VPs gehad. Dus dat was echt, eh… De Bobo's kwamen ook nog. Ja, absoluut. Heel, heel, heel bijzonder. Daar is dus nu ook contact met het accessibility team. En, eh, nou, zien wat daar dan verder van, van gaat komen. Dus dat was CES. Wat gaaf. En, eh, ik snap dat je misschien niet alles mag zeggen wat hij, eh, wat hij gezegd heeft. Maar wat was zijn reactie toen hij dat hoorde? Ja, hij stond echt te knikken van wauw, he. Want, want wat we daar deden, was dat we, he, dus een demo hadden, eh, met een studio microfoon. Waarbij mijn collega Tatsu, hij komt uit Japan trouwens, eh, eh, he, fluisterde. En we hadden zijn stem gepersonaliseerd, he, zoals ik net vertelde. En dat is natuurlijk heel bijzonder, dat je vooraf heel even kort dan, he, vertelde, he, vertelde hij heel kort wat hij dus ging doen, he, met zijn gewone stem. Dus hij kon, he, zijn gewone stem horen. Vervolgens ging hij fluisteren, he, en, nou ja, hij zat je nadelen hoorden. Ja. Dat werkte, he, de stem, eh, van Tatsu. En dus hij knikte en het was, he, ja, dus dat werd goed gekeurd, leek het op. En vervolgens had hij, he, goede vragen en eigenlijk met name over, he, he, ik bedoel plat geslagen van hoe bijzonder zijn jullie nou eigenlijk? Ja. En, eh, nou ja, daar had ik wel, he, ik denk wel goede replieken op. En, eh, he, maar echt bijzonder. Die, die, he, die man weet dat natuurlijk vooraf, en niet allemaal precies, maar die schudt. Dan, he, zo een paar hele goede vragen, he. Ja. Ja, eh, eh, uit zijn mouw. Dus, eh, en het werd ook verteld dat we, dat er best wel veel tijd, dat die best wel heel veel tijd nam, zeg maar. Dus het was echt, ik denk, vijf minuten dat we daar zo waren. Dus ik kon best, best wel veel vertellen. Gaaf. Het was wel, wel bijzonder. Ja. En misschien, eh, kijk normaal gesproken nemen wij het van voor tot achter op, he. Maar misschien zou dit wel een mooi moment zijn, dat, dat ik hier, eh, ga, erin ga editen. Dat wij allebei eens eventjes de, de app gaan uitproberen. En het laten horen van hoe wij fluisteren en dan, hoe het dan klinkt. Dat lijkt me een heel goed idee. Ja, heel leuk. Ja. Gaan we dat doen. Zeker. Ik, ik ben sowieso wel heel benieuwd. Ja, ik ook. Ja. Nou, dit is dus die edit. Ik ga je zo direct wat laten horen. Eerst wat ik gefluisterd heb en daarna de omgezette versie met Whispp. Let op, het knappe van deze technologie is dat het bijna real time is. Dus tussen het omzetten van het gefluisterd naar mijn stem, de gegenereerde stem, zit 200 milliseconden. Ik ga je eerst laten horen wat 200 milliseconden is. Dan hoor je namelijk hoe onwaarschijnlijk kort dat is. Daarna, fluisteren, omgezet. Het mooie van AI is dat je het voor heel veel toepassingen kan gebruiken. En hoe gaaf is het dat je het ook kan inzetten dat je mensen een stem geeft. Ik fluister dit nu. Als het goed is hoor je nu mijn stem op een andere manier. Dit biedt heel veel nieuwe mogelijkheden voor mensen die niet gebruik kunnen maken zomaar van hun stem. Ik vind dat echt heel erg gaaf. Het mooie van AI is dat je het voor heel veel toepassingen kan gebruiken. En hoe gaaf is het dat je het ook kan inzetten dat je mensen een stem geeft. Ik fluister dit nu. Als het goed is hoor je nu mijn stem op een andere manier. Dit biedt heel veel nieuwe mogelijkheden voor mensen die niet gebruik kunnen maken zomaar van hun stem. Ik vind dat echt heel erg gaaf. Dat was de omzetting. En dan moet je dus bedenken dat dit in bijna realtime, met het vertraging van die hele korte piep, dat je gefluister wordt omgezet naar zo'n gegenereerde stem. Ik hoor mezelf terug. Ik ben benieuwd of jij dat ook zo hoort. We gaan verder met de uitzending. Leuk man. Dit was dan de CES, de grote beurs in Las Vegas. Er is nog meer gebeurd toch? Ja, want we zijn nu net twee weken terug van de Mobile World Congress in Barcelona. Eigenlijk was dat misschien nog wel een groter succes. Althans het wordt steeds concreter. We zijn natuurlijk vorig jaar ook naar CES gegaan. We hadden een soort proof of concept met een demo ook. Maar je ziet dat we het steeds concreter hebben. Je kunt trouwens de Android-app en de iOS-app downloaden in de stores. Probeer dat vooral zelf ook. Met een gezonde stem kun je het gewoon proberen en zien hoe het gaat klinken met jouw stem. Je ziet dus dat het steeds concreter wordt. Het doel voor ons, ook voor Mobile World Congress, was met name om ook heel dicht tegen de telcos te gaan. Daar goed contact mee te gaan zoeken. Omdat wij denken, dat zij natuurlijk miljoenen klanten hebben wereldwijd, waarvan een deel dus wel betaald voor hun mobiele abonnement, maar eigenlijk niet in staat zijn om makkelijk en duidelijk te kunnen bellen. Daar ligt ook een soort van verantwoordelijkheid voor de telcos. Wat heel mooi was, we waren genomineerd als finalist voor de Four Years From Now Award. Een ontzettend grote eer. Want je moet je voorstellen, wereldwijd zijn er duizenden startups die daarvoor zijn gegaan. We hadden gehoord dat we bij de laatste vijf waren. Een paar weken later hoorden we dat we bij de vijf finalisten behoorden. Dat betekende dus dat ik mocht pitchen op het grote event van Four Years From Now. Op de grote mainstage daar. Ik heb nog nooit op zo'n grote stage gestaan. Met een jury van VCs. Dus dat was echt een stipt vier minuten pitchen. En daarna vier minuten vragen beantwoorden van VCs. Daar zijn hele mooie foto's van gemaakt. Dat staat nu heel hoog in mijn lijstje van mooie dingen die ik heb gedaan. Daarnaast hadden we ook nog de Pitch to Pitch Award gewonnen. Het Pitch event van Mobile World Congress. Wat op de broadcast stage zo werd gedaan. Ook met een jury. Dus die hadden we gewonnen. En we hebben Best of Mobile World Congress 2024 van de Android Authority prijs gewonnen. Dus een paar van die highlights. En natuurlijk ook met het team. We zijn met z'n vieren gegaan. Natuurlijk ontzettend gaaf om dat samen te doen. En heel veel waardevolle contacten opgedaan. Wanneer ik teveel praat moet je het zeggen hoor. Maar het was fantastisch dat we door die finalist, dat we finalist waren, konden we ook met de GSMA Strategy Session. De GSMA is eigenlijk de vertegenwoordiger van Antons. De samenwerkende Telcos wereldwijd. Dus daar waren eigenlijk alle vertegenwoordigers van alle Telcos wereldwijd. We hebben volgens ons ook van KPN. Maar ook de grote wereldwijd. Ze waren er allemaal. En daar heb ik dus mee mogen kennis maken. Ik heb daar ook mogen pitchen. En daar heb ik hele waardevolle contacten nu op gedaan. Om verder te praten over samenwerking met Telcos. En ook over de samenwerking met de mensen die daar werken. En ook over de samenwerking met de mensen die daar werken. En ook over de samenwerking met de mensen die daar werken. En ook over de samenwerking met de mensen die daar werken. Dus dat wij een hele duidelijke positionering hebben van... Wij geven stem aan stemloze spraak. En hoe gaven ze dat al toch? Ik bedoel, dat is een waanzinnig. Gewoon het idee dat je je mensen mee helpt. Dat begint inderdaad met je persoonlijke problemen. Wat je zegt, mensen die hun stem kwijt aan het raken zijn. Je kan je er geen voorstelling bij maken wat het zou betekenen als je gewoon je stem niet hebt. En dat is ook, want misschien ken je de termologie voice banking. Je vertelde net wat die nieuwe functionaliteit van de iPhone, de personal voice, met die 150 zinnen, dan sla je eigenlijk je stem op voor het geval dat het fout gaat met je stem. En precies wat je zegt, je stem neem je voor lief. Dat is gewoon je stem, je weet niet beter. Maar als je hem kwijt bent, dan merk je pas wat voor gevolgen dat heeft voor je persoonlijk leven. Voor je werk ook. Ik wou dat zeggen, heel simpel. Als je verkouden bent en je stem niet hebt, en mevrouw zit in het basel onderwijs, die geen klas, je kan wel voor de klas gaan staan, maar als je je stem niet hebt, dan zit je kinderen aan het werk te krijgen die het juiste ding doen. Dan kan je gewoon niet aan het werk. Heel mooi. We hebben ook een virtual co-host. En die wil eigenlijk aan onze gasten ook altijd een vraag stellen. Ik ben Aisha. De AI die je zal begeleiden in deze podcast, heb je er bezwaar tegen als ik je een vraag stel? Nee hoor. Heb je ooit een 'happy feet' moment gehad waarop de intelligentie van de AI je blij maakte? Haha, een happy feet moment? Ja, van een film. Van een film van happy feet. Dat je heel blij bent. Wij verzinnen ze niet, de vragen. Dat is, ja. En dan bedoel je, in een generieke zin. Ja, maar goed, dat is natuurlijk mijn vakdeformatie. Als je ziet hoe fantastisch de spraaksynthese momenteel door bepaalde partijen wordt gedaan. Bijvoorbeeld 11 Labs, dat is natuurlijk waanzinnig. Hoe dat de laatste jaren gigantisch is verbeterd. En ja, goed. Dat is de happy kant. Maar natuurlijk ook van, wat gaat dat doen? Daar heb je misschien het linkje met wat wij doen. Met Whispp bellen. Je voordoen als iemand anders. Dat is natuurlijk een risico. Dus wanneer je belt met de Whispp app, dan hoor je beide. De gebruiker als de ontvangende kant, hoort een klein geautomatiseerd spraakbericht. Dat dit gesprek gevoerd is met Whispp. Dat is puur om transparant te zijn. Dat die technologie wordt gebruikt. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het personaliseren van die stem. Dat je niet de fragmenten van jullie mooie podcast, dat mensen dat gaan gebruiken. Voor dan hun Whispp stem. Dus dat is ook de reden dat je specifieke zinnetjes moet voorlezen. Ook echt die zinnetjes. Dat moet ook binnen een bepaalde tijd. Dus daarvoor zorg je ervoor. Dat is een soort van security by design methode. Dat je zeker weet dat die persoonlijke Whispp stem niet te fake is om te spoofen. Handig. Had ik niet eens maar nagedacht. Ja, sowieso. We hebben nu voor zoveel uur audio opgeleverd. Met de 11laps moet je in een weeklaat kunnen komen. Ja, dat soort aspecten zou je snel overheen kunnen kijken. En het belang daarvan is natuurlijk immens. Je diepgaande uitleg heeft veel nieuwe inzichten gegeven. Bedankt. Geen dank. Ze kwam er even tussendoor. Leuk. Je hebt jij vragen. Ik zat nog even in de happy feet. Ik ben benieuwd. Wat was jouw happy feet? Mijn happy feet? Ik heb natuurlijk niet voor niks dat soort dingen uitgeprobeerd. Zoals die personal voice. Ik ben een Whispp. Ik vind dit soort dingen. Dat je AI gaat gebruiken om maatschappelijke problemen op te lossen. Daar word ik wel heel erg blij van. We hebben natuurlijk heel veel klanten waarvoor wij maatwerken en AI systemen bouwen. En de ene keer is dat wel. Dat je iets maatschappelijks toevoegt. Soms is het om meer geld te verdienen. Efficiëntie. Kwaliteit. Ik word daar wel heel erg blij van. Dat je zo'n intens probleem hebt. Je begint met je middelbare school. En dan is het in een heel verhaal achter. Daar word ik wel heel blij van. Om het daarop aan te vullen. Waar ik heel blij van word. Dat je inderdaad één persoonlijk probleem, wat je zelf ook aangeeft, tackelt. Maar dat de bijvangst die je erbij kan hebben, dat er allemaal bij komt. Dat vind ik zo mooi. Dit is ons probleem. Met een breder perspectief. Daar kunnen we het ook voor inzetten. Daar zien we ook de waarde. Daar krijg ik happy feet momenten van. Daar word ik ook vrolijk van hoor. Wat dat betreft leuk om misschien over een jaar weer dit gesprek te doen. Je weet ook niet helemaal wat voor use cases er gaan komen. Stel dat je daar met je VR bril staat. Met de metaverse. En je wil lekker praten en doen. Maar je wil mensen niet storen. Dan is dit ook wel een feature die van waarde kan zijn. Tourguides in een museum. Die wel willen spreken op dat moment. Maar voor een bepaald deel. Of interactie. Nu is het natuurlijk echt zenden in zo'n museum. Daar heb je oortjes in en je moet maar gaan. Maar dat je inderdaad ook dingen zou kunnen vragen. Zonder dat je daar mensen stoort. Wat slimmer. Gewoon bellen in de stilte coupé. Bellen in de stilte. Als het echt stil is en je fluistert. Ik weet het niet toch. Heel erg mooi. Super bedankt voor dit gesprek. Heel erg inspirerend. Heel erg mooi om te zien. Als het goed is, is het een tussen-ere-knip. Heb je gehoord wat we gedaan hebben. Maar op dit moment is het voor ons ook nog even een verrassing. Ontzettend bedankt dat je hier wilde zijn. En dat je je verhaal wilde doen. Jullie bedankt. En nog eventjes. Hoe zoek je het? Hoe spel je Whispp? Dat we iedereen even aan de app krijgen. De website is Whispp.com. Dat is W-H-I-S-P-P.com. Dus van whisper. Daar kun je natuurlijk meer lezen. Daar kun je ook de filmpjes bekijken. Daar kun je ook samples beluisteren. Maar ik zou zeggen, download vooral de Whispp-app voor iOS. Dan wel voor Android. Waarmee je, dat is gewoon gratis. Dat kun je gewoon proberen. De spraakberichtjes die je daarmee kunt confronteren. Zelf kunt beluisteren. Dat kun je gewoon doen. Je kunt ook 10 minuten bellen daarmee. Dat proberen. Stel dat je het dan vervolgens zo gaaf vindt. Dan start er een subscription model per maand. Dus zegt het voort. Mensen die dit ook willen gebruiken voor werk. Daar gaat het vergoed worden door het WV. Dus dat is denk ik ook goed om te weten. En natuurlijk moeten de zorgverzekeraars later ook volgen. Dus dat is bij deze ook de oproep voor degenen die dat horen. Maar ik zou zeggen, probeer het. En zelfs ook wanneer je een gezonde stem hebt. Is het ook best wel leuk om gewoon te testen. En ermee te spelen. Wij zullen in ieder geval de linkjes ook opnemen in de show notes. Dat iedereen daarbij kan. Dankjewel. Leuk dat jullie weer luisteren naar een aflevering van AIToday Live. Vergeet je niet te abonneren via je favoriete podcast-app. Vergeet ook niet die Whispp-app te downloaden. En tot de volgende keer. [Muziek] [Muziek]