Wat leer je in deze aflevering?
Vibecoding staat centraal in een recente aflevering van de podcast AIToday Live. Dit nieuwe fenomeen laat AI werkende code genereren op basis van beschrijvingen in gewone taal.
De techniek belooft snellere prototyping en betere samenwerking tussen business en IT. Toch zijn er ook risico's, zoals problemen met codekwaliteit en het ontstaan van Shadow IT.
De podcast bespreekt hoe vibecoding slim kan worden ingezet zonder in valkuilen te trappen. Hybride teams en strikte reviews worden aangeraden om de voordelen te benutten en risico's te beperken.
Kernbegrippen
- Vibecoding
- Methode waarbij gebruikers in natuurlijke taal beschrijven wat ze willen bouwen en AI genereert werkende code.
- Shadow IT
- Applicaties en systemen die buiten de IT-afdeling om worden ontwikkeld zonder governance en controle.
- AI-gegenereerde code
- Door kunstmatige intelligentie automatisch geschreven programmacode op basis van tekstuele beschrijvingen.
- Prototyping
- Snelle ontwikkeling van eerste werkende versies van applicaties voor validatie en feedback.
Wat er gezegd wordt
Vibe Coding voelt een beetje als magie, maar het kan ook de nachtmerrie zijn die je niet ziet aankomen.
Joop SnijderHet is een enorme versnelling van het proces, maar wat gebeurt er als die snelheid de kwaliteit en veiligheid in gevaar brengt?
Joop SnijderTranscript
Hoi en welkom bij een korte aflevering van AIToday Live, jouw wekelijkse dosis praktijkverhalen over AI die je vooruit helpt in je werk. Ik ben Joop Snijder, CTO bij Agencie en vandaag bespreek ik een onderwerp dat de laatste maanden nogal wat stof doet opwaaien, namelijk vibecoding. En het klinkt misschien als een nieuwe yoga variant voor programmeurs, maar het is eigenlijk iets veel interessanter. Het is een nieuwe manier van werken waarin AI je helpt om razendsnel software te bouwen. Van idee naar werkende applicatie in soms wel één middag. Maar voordat je nu denkt dat we het einde van het traditionele software development hebben bereikt, gaan we vandaag vooral kijken naar wat Vibe Coding echt betekent voor bedrijven. Wat werkt er goed aan? Waar zijn de valkuilen? En hoe kun je deze manier van werken slim inzetten zonder in de bekende valkuilen te trappen? Laten we eerst eens even beginnen met wat Vibe Coding nou eigenlijk is. Want de term ontstond pas begin dit jaar en werd vooral populair door André Capati, een bekende AI onderzoeker. En het kern idee is simpel. Je beschrijft in gewone taal wat je wil bouwen en AI genereert daar werkende code voor. Je hoeft niet meer te beginnen met ingewikkelde technische specificaties of ontwerpen. In plaats daarvan zeg je bijvoorbeeld, maak een dashboard dat de sales data van de afgelopen 30 dagen laat zien. Wel met een mooie grafiek. En er gebeurde iets dat een paar jaar geleden gewoon pure science fiction leek. De AI begrijpt wat je bedoelt, kiest de juiste tools en genereert binnen enkele minuten een werkende applicatie die je direct kunt testen. Ik zag vorige week iemand op LinkedIn die in één ochtend een volledige factuurapplicatie had gebouwd. Compleet met database, gebruikersinterface, alles erop en eraan. Allemaal door te beschrijven wat hij wilde in plaats van regel voor regel te programmeren. Dus het is geen wonder dat vibe coding zo populair wordt op platforms als GitHub en bij hackathons. En dat je er van alles over leest op LinkedIn. Het voelt een beetje als magie. En die magie heeft echt krachtige kanten. Namelijk het voordeel is de snelheid. En waar je vroege weken nodig had om een prototype te bouwen, doe je dat nu in uren. Maar nog belangrijker is, wat doet dit voor jou voor de samenwerking tussen business en IT? Stel je eens voor, je zit met je collega uit de verkoopafdeling en jullie hebben een idee voor een tool die klantdata beter inzichtelijk maakt. En in plaats van een powerpoint te maken en maanden te wachten op de ontwikkelaars, ga je samen achter de computer zitten. Jullie prompten samen, jullie testen direct en binnen een paar uur hebben jullie iets werkends in handen waar jullie samen naar kunnen kijken en over kunnen praten. Dat is nou echt agile, agility. En niet de agility van de methodologie handboeken, maar de agility van kunnen we dit even proberen en zien of het werkt. Het is een enorme versnelling van het proces. En het maakt de samenwerking veel concreter. Het verhoogt de kwaliteit van de communicatie zou je kunnen zeggen. Teams praten niet meer over iets abstracts, maar met iets concreets juist in hun handen. Letterlijk, je houdt bijvoorbeeld een tablet vast met een werkende app en zegt dit bedoel ik, maar dan met deze knop even net wat anders. En die directe feedback loop is enorm waardevol. Je valideert snel of je het goede bouwt voordat je er weken aan besteedt. Maar nu komt het punt waar we voorzichtig moeten zijn. Want vibecoding heeft ook grenzen die nogal onderbelicht blijven in alle enthousiasme die er heerst. En het eerste probleem is toch wel kwaliteit. De code die AI genereert werkt vaak prachtig voor de happy flow. Het scenario waarin alles goed gaat. Maar wat gebeurt er als iemand verkeerde data invoert? Of als er duizend gebruikers tegelijkertijd inloggen? Of als iemand iets kwaadwillend wil? En er is nog een probleem waar je weinig mensen aan hoort denken. Je bent namelijk volledig afhankelijk van het AI systeem zelf. En deze week nog las ik verhalen over Google Gemini. Die plotseling gebruikerscode gewoon begon te verwijderen door een bug in het systeem. Wat de AI agent, de programmeer agent deed, moest code gaan verplaatsen. Verplaatste, dacht dat hij het verplaatst had. Verwijderde eventjes de code, maar het verplaatsen was niet echt gelukt. Weg applicatie. En stel je voor je hebt je hele applicatie gebouwd met Vibe Coding. Je snapt niet hoe de code werkt. En dan verdwijnt alles door een fout in zo'n AI-tool. En als Henk van HR zijn applicatie kwijtraakt, kan hij het niet opnieuw bouwen. Hij weet immers niet hoe het werkte. En dan zul je niet denken, ja maar hoe kom je er nou bij Henk van HR uit? Nou dat zit zo. Laatst zat ik samen met Niels bij een presentatie waar Vibe Coding behoorlijk verheerlijk werd. Een software consultancybedrijf notabene vertelde trots dat Henk van HR een applicatie had gemaakt met Vibe Coding. Hij kan niet programmeren, weet niet waarom de code werkt, werd ik gewoon gezegd. Maar het zag er wel mooi uit. Tenminste, dat moesten we door het snelle scrollen geloven. Een applicatie was ook nog eens in productie genomen. En Henk werd geprezen als innovator. Niels en ik kregen daar best wel een beetje de kriebels bij bij dit verhaal. Want dit is precies hoe je problemen creëert, toch? Een applicatie die werkt met gevoelige personeelsdata. Ik weet niet of dit het was, maar die gebouwd is door iemand die niet weet wat hij doet. En in productie wordt genomen zonder technische review. Het tweede probleem is wat Shadow IT heet. Teams bouwen in hun enthousiasme allerlei tools buiten de IT-afdeling om. Zonder backup procedures, zonder toegangscontrole, zonder data governance. Ja, en hier moet ik toch wel eerlijk zijn. Dit herinnert mij enorm aan wat we de hel of Excel zijn gaan noemen. Begin jaren 2000, misschien weet je het nog, toen iedereen macro's begon te bouwen. Omdat dat zo makkelijk was. Plots runde de halve organisatie op Excel bestanden die alleen Marike uit de financiële afdeling begreep. En als Marike dan weggaat, blijkt dat niemand meer te weten hoe die macro's werken. En met vibecoding krijgen we hetzelfde probleem als die Hel of Excel. Misschien ietsje erger. Mensen bouwen applicaties waar ze geen verstand van hebben. Ze snappen niet hoe de code werkt. Kunnen het niet onderhouden en hebben geen idee wat er gebeurt als het kapot gaat. En voor persoonlijke applicaties en projecten is vibecoding echt handig. Moet je lekker doen. Maar het wordt een nachtmerrie zodra die tools belangrijk worden voor je bedrijf en je bedrijfsvoering. Plots heeft niemand meer de controle. En dan is er nog de psychologische valkuil. Want vibecoding voelt zo makkelijk dat mensen denken dat ze nu development gewoon kunnen vervangen. Waarom hebben we nog programmeurs nodig als we dit hebben? Toch? Maar hier zit echt wel een groot gevaar. Mensen bouwen code waar ze geen verstand van hebben. Ik kan het gewoon niet genoeg herhalen. Ze zien dat het werkt, maar begrijpen niet waarom. En wat nog erger is, ze begrijpen niet waarom het zou kunnen falen. Het is een beetje zoals iemand een vliegtuig laten besturen omdat ze een goede flight simulator scoren hebben. Dat ze die goed kunnen bedienen. Het zou krankzinnig zijn. Dus het lijkt misschien alsof ze het kunnen, maar zodra iets onverwachts gebeurt weten ze niet wat ze moeten doen. Vind ik dan dat je niet moet vibecoden? Nou, zeker niet. Laten we juist kijken hoe je vibecoding slim inzet zonder in de genoemde valkuiden te trappen. Ten eerste zie je het als een creatief startpunt. Niet als eindpunt. Gebruik het om ideeën snel tastbaar juist te maken, zodat je kunt discussiëren over iets concreets in plaats van abstracte concepten. Ten tweede creëer hybride teams. Dus laat bijvoorbeeld business professionals en developers samen achter de computer zitten tijdens het vibe code. En de businesspersoon beschrijft wat ze willen. De developer stuurt op technische aspecten en denkt juist mee over wat mis kan gaan. Ten derde, bouw goede review rondes in. En ik bedoel echt strikte reviews. Dus alles wat met Vibe Coding gemaakt wordt, moet door een technische review voordat het belangrijk wordt in de organisatie. Beveiliging, performance, onderhoud, dat blijft voorlopig echt mensenwerk. En hier moet je gewoon heel hard en duidelijk zijn, geen uitzonderingen, omdat het maar een toeltje is. Want juist die kleine toeltjes hebben de neiging om groot en belangrijk te worden, zonder dat iemand het doorheeft. En ten vierde hou het in een soort van sandbox omgeving. Dus experimenteer lekker met die vibe coding. Maar doe het in een veilige omgeving waar dingen gewoon kapot mogen gaan. Waar bijvoorbeeld gewoon geen toegang is tot echte bedrijfsdata. Tot productiedata. De regel moet simpel zijn. Prototypes maken mag. Productie draaien alleen naar goedkeuring van mensen die weten waar ze over praten. Een ander leuk idee om het wel te stimuleren is bijvoorbeeld een vibe coding vrijdag in te voeren. Teams krijgen dan een dag om het AI te experimenteren en prototypes te bouwen. De regel is simpel. Alles mag, maar niets gaat naar productie zonder goedkeuring. Ik denk dat uiteindelijk vibe coding geen hype is die je kunt negeren. Ik moet het anders zeggen. Vibe coding is een hype, maar je kunt hem nu niet negeren. Maar het is ook geen wondermiddel. Het laat zien hoe snel je van idee naar iets werkends kunt gaan. En daar zit kracht in. Juist dat kan de samenwerking tussen business en IT echt verbeteren. Maar, en dat is echt een grote maar. We moeten oppassen dat we niet dezelfde fouten maken als met de Excel macro's van vroeger. Kwaliteit, veiligheid, schaalbaarheid blijft gewoon mensenwerk. En die mensen die moeten snappen wat ze bouwen, dat blijft onmisbaar. Dus de vraag is niet of Vibe Coding de toekomst is, maar juist hoe je het slim inzet zonder jezelf voor de voeten te lopen. En wil je meer weten over hoe je AI agents en het snel prototype maken samenkomen? Nou, dan is er mijn boek Doeltreffend met AI agents. Dat is misschien wat voor je. Daar ga ik namelijk wat dieper in op hoe verschillende AI systemen kunnen samenwerken. Nou, vergeet niet deze podcast te volgen voor meer inzichten over AI praktijk. En bedenk natuurlijk zoals altijd, AI is niet de oplossing voor elk probleem, maar onmisbaar waar het past.