Wat leer je in deze aflevering?
In deze aflevering van AIToday Live analyseren Joop Snijder en Niels Naglé de recente gebeurtenissen bij OpenAI. De onverwachte verwijdering van CEO Sam Altman en de gevolgen hiervan voor het bedrijf en de bredere kunstmatige intelligentie industrie worden onder de loep genomen.
De dynamiek en interne conflicten bij OpenAI krijgen speciale aandacht in de gesprekken. Tevens wordt de invloed van Microsoft en de rappe terugkeer van Altman als CEO besproken. Luister naar de diepgaande inzichten van onze experts over deze belangrijke ontwikkelingen binnen de AI-sector.
Kernbegrippen
- Bestuurlijk conflict
- Meningsverschil tussen bedrijfsleiding en raad van bestuur over strategische richting en waarden van organisatie.
- AI-governance
- Structuren en processen voor verantwoorde ontwikkeling, transparantie en risicobeheer in AI-onderzoek.
- Commercialisering versus veiligheid
- Spanning tussen snelle marktgroei en voorzichtige benadering van AI-risico's.
- Medewerkersopstand
- Collectieve actie van werknemers tegen bestuursbeslissingen door dreiging van massaal vertrek.
Transcript
Hey, welkom bij deze nieuwe korte aflevering over de actualiteit van AI. Je luistert naar AIToday Live. Mijn naam is Joop Snijder, CTO bij Aigency De actualiteit deze week is uiteraard het dramatische machtsconflict bij OpenAI. Met dusdanig verrassende wendingen dat het wel een Hollywood-serie lijkt. Dus laten we zeggen, House of AI Cards. Afgelopen vrijdag 17 november voor het slapengaan zat ik nog eventjes op X, het voormalig Twitter, te kijken en ik schrok me rot want ik las het volgende bericht van Sam Altman, de CEO van OpenAI. En die schreef, ik heb genoten van mijn tijd bij OpenAI. Het was voor mij persoonlijk transformerend en hopelijk ook voor de wereld een beetje. Bovenal vond ik het geweldig om met zulke getalenteerde mensen te werken. Het blijkt, onverwacht nieuws, dat oprichter en CEO Sam Altman uit zijn functie is gezets door het bestuur. Reden, op dat moment dat ze schrijven, onduidelijke communicatie waardoor het bestuur haar verantwoordelijkheden niet kon uitoefenen. Uiteraard een mokerslag voor Altman en ik denk ook voor de hele AI-sector. Want de charismatische Altman geldt natuurlijk wel als boegbeeld van OpenAI. Maar er kloppen een aantal dingen niet, want Altman reageert in zijn afscheidsboodschap juist lovend over zijn tijd bij OpenAI. En ook CTO en co-finder Greg Brockman, die nou met Altman samenwerkte, die lijkt verrast. En achter de schermen ontstaat direct enorme onrust over de ware toedracht van het gedwongen vertrek van Altman. En de eerste theorie die opborrelt is een principieel meningsverschil tussen Altman en Brockman aan de ene kant en het bestuur aan de andere kant. En aan die andere kant lijkt Ilya Sutskever te staan. Ik weet niet eens hoe je het uitspreekt, sorry voor al die namen. Hij is de chief data scientist. Dus we hebben Sam, Greg en Ilya. En waar Ilya hamert op transparantie en het bewustzijn van risico's bij AI, zou Sam meer de nadruk leggen op de commerciële belangen en de snelle groei. Denk aan de lucratieve deal van OpenAI met Microsoft en de pas aangekondigde custom GPT's tijdens de OpenAI Dev Days, die uiteindelijk met veel enthousiasme door de markt zijn ontvangen. Of draait het toch vooral om een machtsgreep van het bestuur om de controle over OpenAI terug te krijgen. Feit is dat investeerders direct lobbyen om Sam Altman weer terug te krijgen als CEO. Maar het bestuur zet door en benoemt Mira Murati tot interim CEO. Maar deze CEO kiest ook al snel de kant van Sam Altman. En ook als Ilya, die eerst met het bestuur Sam ontsloeg, ook op stap een spijt betuigt omdat hij het lont in het kruidvat heeft gestoken bij het bestuur, dan lijkt een paleisrevolutie onvermijdelijk. De ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel. En al heel snel deelt een overgroot deel van de 700 OpenAI medewerkers een noodkreet naar het bestuur met een open brief. Ze noemen het bestuur niet competent en ondermijnend voor de visie. Ook dreigen de medewerkers massaal op te stappen om voor de nieuwe AI-afdeling van Altman en Brockman, Sam en Greg, bij Microsoft te werken. Want Microsoft heeft ze niet alleen een baan aangeboden, maar een volledige afdeling die de investering van Microsoft moet veiligstellen rondom ChatGPT en DALL-E 3. Een behoorlijk dramatische wending. De gebeurtenissen bij OpenAI lijken ook directe financiële consequenties te hebben. De waarde van OpenAI zou volgens ingewijde flink zijn gekelderd, waarbij de waardering eerst geschat werd op 80 miljard dollar. Microsoft stijgt flink in waarde. En het aandeel steeg namelijk 2% naar een recordhoogte, mede dankzij het binnenhalen van Sam en Greg. Dus de techreus lijkt zo de royal flush te hebben in deze house of cards. In de tussentijd maakt het bestuur door enorme druk een vlucht naar voren van OpenAI en stelt een nieuwe CEO aan. En daarmee lijkt de rust dan wedergekeerd? Absoluut niet. Want nog geen 48 uur later is Sam Altman weer terug als CEO. Je kan het echt niet bedenken. Je vraagt je natuurlijk af hoe dit zo heeft kunnen escaleren. Je bent enorme marktleider op het gebied en je vraagt je af wat de echte reden zou zijn van dit conflict. Het internet speculeerde er lustig op los, maar de feiten liggen nog niet op tafel. Zelf denk ik dat de continuïteit van ChatGPT en DALL-E 3 nooit echt in gevaar is geweest. Die systemen draaien op de infrastructuur van Microsoft en door de miljarden investeringen van Microsoft ga ik ervan uit dat zij contractueel door kunnen. Daarnaast zullen zij deze investeringen en positie in de markt echt niet loslaten. Want het concurrentievoordeel is enorm. Wel is het een enorme klucht. Wie geen scenario schrijven had kunnen verzinnen toch? Hopelijk komt er nog openheid van OpenAI. Wel, openheid, ze blinken er niet meer in uit. Let wel, hiermee wil ik afsluiten deze opname. Het is nu 13 uur 23 op woensdag 22 november. Ik zeg dat niet voor niks. Want misschien als je dit luistert is de situatie alweer helemaal anders. Dat sluit ik helemaal niet uit. Want wat er de afgelopen vijf dagen is gebeurd is een rollercoaster van jewelste. En wat mij betreft spannender dan een aflevering van House of Cards. Dank je weer. Voor het luisteren. Dat is je immers al lastig. Dank je wel weer voor het luisteren naar deze korte aflevering van AIToday Live. Vergeet je niet te abonneren via je favoriete podcasten. En mis geen aflevering.