Alle afleveringen
S06E21 - De evolutie van copywriting in het AI-tijdperk
S06E21

De evolutie van copywriting in het AI-tijdperk

Seizoen 6 44 min Hosts: Joop Snijder & Niels Naglé
0:00

Wat leer je in deze aflevering?

In deze aflevering van AIToday Live verkent Eric van Hall, oprichter van CopyRobin, samen met de hosts de toenemende rol van kunstmatige intelligentie in de wereld van creatieve beroepen, met een focus op copywriting. Eric deelt zijn ervaringen met het integreren van AI in CopyRobin, een service die de kloof overbrugt tussen bedrijven en freelance schrijvers. Het gesprek duikt diep in hoe AI de efficiëntie en kwaliteit van contentcreatie kan verbeteren, zonder de essentiële menselijke touch te verliezen. Eric en de hosts bespreken ook de toekomstige mogelijkheden en uitdagingen van AI in creatieve industrieën, terwijl ze de balans tussen technologie en menselijke vaardigheden benadrukken. Een must-listen voor iedereen die geïnteresseerd is in de impact van AI op creativiteit en copywriting.

Kernbegrippen

Copywriting as a Service
Dienstverlening waarbij AI en menselijke schrijvers samenwerken voor het creëren van marketingteksten.
Content strategie
Het plannen en structureren van tekstinhoud op basis van doelgroep en bedrijfsdoelen.
AI-assistentie in creatief werk
Gebruik van kunstmatige intelligentie als hulpmiddel voor ideeënvorming en tekstproductie.
Menselijke redactie
Controleren en verbeteren van AI-gegenereerde content door ervaren professionals.

Interview: Eric van Hall

Eric van Hall
Eric van Hall Founder & CEO bij CopyRobin Bekijk gastprofiel →

Kun je kort vertellen hoe je bij CopyRobin terecht bent gekomen en wat jullie precies doen?

Ik ben Eric van Hall, oprichter van CopyRobin. Dat is een Copywriting as a Service platform dat ik acht jaar geleden heb bedacht. Van oorsprong ben ik zelf copywriter, maar ik heb nogal wat omzwervingen gemaakt door de opkomst van internet. Ik had eerst nog een audiovisueel productiebedrijf, dat heette de Box Office. Daarna heb ik twintig jaar lang een webdesign- en webdevelopment bureau gehad dat MediaWeb heette. Daar liep ik elke keer tegenaan dat het sluitstuk van bijna elk webproject de teksten waren. Daar had eigenlijk nooit iemand zin in. Dat bleef vaak liggen en was een soort nageboorte over het algemeen. Dat irriteerde mij enorm. Eigenlijk uit die irritatie heb ik rond 2015 CopyRobin bedacht. Toen heb ik MediaWeb verkocht en degene die dat overnam vond het zo leuk wat ik met CopyRobin ging doen, dat ze daar ook gelijk in zijn gestapt. Dus dat was een vliegende start.

Hoe werkt jullie platform precies?

Ik noem het Copywriting as a Service. We hebben aan de ene kant een grote pool van ruim 550 freelance tekstschrijvers in ons bestand, en aan de andere kant de klanten. Daartussen staat een online platform waar de opdrachten worden geplaatst en alle workflows zijn ingebouwd. We hebben ook een redactie die alle teksten op kwaliteit controleert. Het is dus meer dan alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen. We koppelen wel externe schrijvers aan externe klanten, maar we zitten er zelf heel erg bovenop om de kwaliteit te bewaken. Naast matching doen we ook de controleslag van de kwaliteit van wat er wordt opgeleverd.

Wanneer kwam AI eigenlijk in beeld bij CopyRobin?

Ik ben altijd al super geïnteresseerd geweest in technologie rondom mijn vak, al ben ik zelf niet echt een techneut of programmeur. Maar ik volg die ontwikkeling altijd heel erg. De afgelopen jaren zag ik natuurlijk dat er met generatieve AI teksten werden gemaakt, bijvoorbeeld met Jasper en Copy AI. Dus ik ging dat wel erg in de gaten houden, want ik dacht: dat gaat straks een enorme impact hebben op mijn business. Jasper en Copy AI waren eigenlijk de voorlopers van ChatGPT voor heel veel mensen. Ze waren gebouwd op GPT-3 en daarvoor GPT-2, de large language models van OpenAI. Alleen dat was een API, en tools als Jasper en Copy AI hadden daar eigenlijk een user interface overheen gelegd met een heleboel ingebakken prompts.

Heb je toen al geëxperimenteerd met die tools?

Wat wel grappig is, is dat ik op 1 april 2022 als 1 aprilgrap had gelanceerd dat wij geen schrijvers meer nodig hadden en dat we alles met AI gingen doen. Die zomer hebben we ook tien van die tools allemaal getest, op de pijnbank gelegd, voor Nederlands en Engels. De conclusie was toen nog dat Nederlands echt behoorlijk behoerd was. Het was toch erg ingewikkeld, nog veel werk, en lastig om in onze workflow te integreren. Dus ik keek het aan, maar ik wist: het komt een keer, er komt een moment en dan moet ik er iets mee.

Wanneer kwam dat moment dan?

Dat moment was eigenlijk 30 november 2022, toen ChatGPT werd gelanceerd. Ik heb toen echter niet gekozen om alle freelancers te ontslaan. Want wij zijn niet echt een techbedrijf, dus we wilden niet een bedrijf worden dat, net als Jasper, op de API een tool zou gaan maken waar klanten dan zelf teksten mee konden schrijven. Ik dacht: daar zijn er zoveel van, en sommigen hebben tientallen miljoenen aan VC-geld opgehaald. Dat ga ik natuurlijk nooit redden. Dus ik dacht: wat is nou onze grote kracht? Dat is dat wij het allebei kunnen doen. We hebben een platform waarbij je eigenlijk vrij eenvoudig die OpenAI API aan kan koppelen, en we hebben een voorsprong op tekstbureaus die wel traditioneel werken met Word-documenten die heen en weer worden gemaild. Wij hadden al een mooi platform waar de klant opdrachten kon inschieten.

Wat was jullie eerste AI-dienst die jullie aanboden?

De eerste dienst die we lanceerden om snel op die hype in te spelen was: als je teksten met ChatGPT hebt geschreven, dan kun je die bij ons laten corrigeren door een professionele redacteur. Dat heeft niet de hele hoge vlucht genomen, maar het leverde wel publiciteit op. Ik zat toen bij Business News Radio om daarover te spreken. Mijn idee was: best of both worlds, dat is wat ik wil bieden. De brug slaan tussen mens en AI. Het eerste AI-ondersteunde tekstbureau van Nederland, dat is ook wat ik heb geclaimd en wat we ook waarmaken.

Op welke manieren gebruiken jullie nu AI in het werkproces?

We gebruiken AI al bij het maken van een contentstrategie en contentplanning. Op basis van een vragenlijst die klanten invullen, genereren we in twee tot drie minuten een contentstrategie en planning in de basis die eigenlijk al verrassend goed is. Dat bieden we ook aan als een soort lead magnet om leads mee te genereren. Daar hebben we een speciale URL voor: copyrobin.nl/strategie. Daar kunnen mensen een paar vragen beantwoorden en binnen 24 uur krijgen ze zo'n contentstrategie en planning.

Waarom duurt dat nog 24 uur als de AI het in enkele minuten kan genereren?

Het moet nog wel langs mij, langs een mens. Ik moet zeggen dat de kwaliteit wel is verbeterd. Ik werk natuurlijk zo nu en dan weer wat aan de prompt. Maar ik kijk er toch altijd naar, want een enkele keer heeft ChatGPT de neiging wat te fantaseren. Dus ik kan er niet zomaar een geautomatiseerde workflow van maken.

Waar komt de klant verder nog in aanraking met AI op jullie platform?

Het tweede moment is wanneer klanten een opdracht plaatsen. Dan hebben ze de gelegenheid om die te verrijken met behulp van AI. We hebben twee API's die we aanspreken. Eentje die ook grote tools als Semrush gebruiken om zoekpagina's te analyseren. Op basis van de zoekterm die de klant opgeeft, kijken we naar de top tien resultaten en de ook gestelde vragen. Dat halen we allemaal op. Met GPT-4, inmiddels Turbo, genereren we dan ideeën voor titels en LSI keywords. LSI keywords is vakjargon voor veel meer omringende zoektermen om je tekst mee te vullen, zodat het topic heel veelzijdig wordt ingevuld. Dat vindt Google leuk. Veel mensen huren ons in omdat ze graag goed willen scoren in Google, en dat is een belangrijk deel van het werk dat wij doen. Zo krijgt de schrijver een veel completere briefing, wat ook zorgt voor een beter eindresultaat.

En hoe helpt AI vervolgens de schrijvers zelf?

Op het moment dat de freelance schrijver inlogt en die opdracht krijgt, hebben we een eigen schrijftool die we Chirp hebben genoemd. Het is gebouwd bovenop de OpenAI API. Daar kan de schrijver de opdracht geven om de tekst te schrijven. We hebben daar een aantal masterprompts, zoals ik ze noem. Opdrachten aan de AI dus. Als het om een SEO-tekst gaat, zit eigenlijk alle logica van een goede SEO-tekst al ingebakken in de masterprompt. De variabelen komen uit de briefing. Daardoor ontstaat er al een tekst die is geoptimaliseerd voor SEO, voor on-page dan, puur qua tekst. Die variabelen zijn de input van het bedrijf dat ons heeft ingehuurd: de klant zelf, de doelgroep die ze hebben, wat ze willen bereiken met de tekst, de briefing voor de tekst zelf, tone of voice, dat soort zaken.

Hebben jullie voor verschillende soorten teksten verschillende prompts?

Ja, de basisprompt bevat bijvoorbeeld de logica van hoe een tekst voor SEO geoptimaliseerd moet zijn. Maar we hebben ook persberichten, dan zit er logica in van hoe we goede persberichten opbouwen en vragen we als extra vraag wat de nieuwswaarde is. Die prompt is dan meer ingesteld om een persbericht te maken. Hetzelfde hebben we voor vacatureteksten, advertentieteksten, enzovoort. Voor allerlei verschillende soorten teksten hebben we verschillende masterprompts.

Waar zit dan nog het werk van de zelfstandige copywriter als AI de tekst al schrijft?

Dat hangt af van de smaak die de klant kiest. We hebben namelijk drie verschillende diensten. Dat is AI-powered, en dat wil zeggen dat de schrijver die tekst genereert en daarna vooral fact-checkt en humaniseert. Typische vervelende, herkenbare ChatGPT-dingetjes eruit haalt, zoals "boost je omzet" en dat soort dingen waar ChatGPT standaard altijd mee komt. Heel Amerikaans ook. Dat proberen we ook in de masterprompt al wat af te vangen, maar ChatGPT blijft ChatGPT en heeft toch die neiging. Dus dat soort dingen, en fact-checken uiteraard: kloppen de feiten wel, is het volgens de briefing? Dus meer eindcontrole en een stukje herschrijven. Dan hebben we AI-assisted, dan begint de schrijver met hetzelfde, maar heeft hij wat meer tijd om bijvoorbeeld telefonisch achtergrondinformatie op te halen bij de klant, nog wat research te doen of eventueel nog wat meer door te prompten en er een betere tekst van te maken.

Bieden jullie ook nog volledig menselijk geschreven teksten aan?

Ja, de derde mogelijkheid die we hebben is gewoon 100% human. Er zijn natuurlijk klanten die willen juist niet dat iets met AI wordt geschreven. Dus dat kan nog steeds, dat bieden we ook nog aan. Het is uiteraard de duurste optie. Maar in de praktijk vind ik het zelf niet zo erg als een klant het ook niet erg vindt dat ook dan wel voor het schrijven zelf bijvoorbeeld toch AI wordt gebruikt. Want dan haal je nog meer mileage uit je tijd die je hebt.

Jullie gebruiken AI ook voor controle en proofreading?

Ja, we gebruiken het ook om dingen te checken, voor proofreading. Daar gebruiken we natuurlijk ook AI-tools bij. Daar is het ook heel handig voor. Het grappige is dat de OpenAI API, als je ze goed prompt, gewoon echt wel hele goede teksten schrijft. De schrijfvaardigheid kun je heel goed gebruiken, terwijl juist de feitenkennis vaak een zwakke plek is. Dus ik zeg altijd: garbage in is garbage out. En een andere kreet die ik ook veel gebruik is: a fool with a tool is still a fool. Het gaat om goede input, goede kwaliteit prompts.

Hoe hebben jullie de schrijvers voorbereid op deze verandering?

Dat betekent bij ons ook dat we onze schrijvers hebben moeten opleiden. Toen we Chirp introduceerden, hebben we een maand lang tweeurige webinars gegeven voor onze freelancers om ze uit te leggen wat we gingen doen en hoe het ging werken. We hebben uiteraard een goede handleiding voor ze gemaakt. Dan genereren ze teksten, leveren die op, en wij controleren de kwaliteit.

Heb je de AI Supplier of the Year Award gewonnen, toch?

Ja, we hebben de Supplier of the Year Award gekregen van de AI Awards. Die zijn georganiseerd door Hans Schuurmans en zijn team. Een aantal initiatiefnemers en sponsors willen AI op een positieve manier stimuleren. Ze hebben een AI Person of the Year Award, een AI Supplier of the Year en een AI Educator of the Year. Wij zijn de AI Supplier geworden. De AI Person is Hans Hoorns geworden en Skilltown heeft de Educational AI Award gekregen.

Hoe verliep het nominatieproces?

In eerste instantie had de jury, het waren ChatGPT en Bard. Ik ben genomineerd, ik weet niet door wie. Iemand heeft ons genomineerd en toen werd ik benaderd en moesten we vragen beantwoorden. Naar aanleiding daarvan kwamen we in de finale. Toen we in de finale waren, kwam er ook een publieksjury bij en moest ik dus mijn volgers mobiliseren. Dat heb ik vrij goed gedaan. Het is hartstikke leuk, die erkenning te hebben.

Hoe heeft de komst van ChatGPT jullie business beïnvloed?

We krijgen ook ongelofelijk om onze oren door ChatGPT. Er is net een onderzoek gepubliceerd op basis van Upwork, dat grote freelancer platform. Iemand heeft helemaal uitgezocht hoe de impact van generatieve AI is op de freelancer wereld, creatieve vakken. Het hardst getroffen zijn de schrijvers: 33% minder opdrachten voor tekstschrijvers afgelopen jaar sinds de komst van ChatGPT. Ook wij hebben dat gemerkt. Ondanks dat ik heel snel ben ingestapt, in december 2022 het besluit heb genomen om er volop in te zetten en vanaf 1 juni de tooling live hadden voor onze klanten en freelancers, zagen wij ook dat het de verkeerde kant op ging. Het liep terug. Gelukkig is het inmiddels tij gekeerd.

Wat is er veranderd waardoor het nu weer beter gaat?

Dat komt omdat de vragen die wij nu krijgen ook wat anders zijn. Er zit nu ook vaak maatwerk GPT-oplossingen voor teksten bij, en we moeten ons behoorlijk aanpassen. Het is natuurlijk democratiserend geweest. Mensen die misschien wat lastiger teksten schreven kunnen dat nu makkelijker, omdat je een taalmachine hebt. Rekenen werd makkelijker met een rekenmachine, taal is nu makkelijker geworden met een taalmachine. Wij moeten ons businessmodel aanpassen. Het is natuurlijk gewoon een Darwinistische wereld, en als je je niet aanpast, ga je eraan. Ik denk dat wij dat goed hebben gedaan. We zien nu dat we minder klanten hebben, maar wel wat grotere klanten en per klant veel meer omzet. Dus er is een enorme verschuiving gaande binnen ons klantenbestand.

Wat voor verschuiving zie je dan bij jullie klanten?

Kleine opdrachtgevers gaan zelf experimenteren en vinden het misschien ook wel leuk. Die hebben ons dan niet meer nodig. Maar grotere bedrijven hebben al een jaar ermee gespeeld en denken: we hebben toch mensen nodig die dit snappen. Waar kunnen we terecht? Willen we dat allemaal in-house of is het misschien handiger om daar externe experts voor in te huren? Die kloppen de laatste maanden veel meer bij ons aan.

Denk je dat jullie expertise over twee of drie jaar nog relevant zal zijn?

Als je me vraagt waar we over twee of drie jaar zijn of één jaar, wie weet zijn we dan toch alsnog weer helemaal overbodig geworden. Je kon vroeger denken: ik maak een vijfjarenplan voor mijn bedrijf. Maar in ieder geval in mijn business is dat gewoon nu niet meer te doen. Wij zullen ongelooflijk moeten meebewegen om waarde toe te blijven voegen aan de opdrachtgevers die iets met creatieve producten willen.

Gaan jullie je aanbod ook uitbreiden naar andere creatieve diensten?

We gaan ons iets verbreden. We zijn nu ook al bezig met Midjourney om afbeeldingen te maken voor websites, voor blogs. Want het is mooi dat als je de blog al hebt, je er ook een uitgelichte afbeelding bij kunt maken. Je hebt de input al, dan kun je daar ook een mooie afbeelding bij genereren. Bij Midjourney geldt ook dat het een heel ander promptsysteem heeft. Alles wat je geleerd hebt met ChatGPT kun je overbord gooien. Het heeft een hele aparte manier van communiceren met allerlei settings en instellingen. Dus moet je je mensen daar eigenlijk ook weer op opleiden. Zijn er weer andere mensen voor nodig, moet ik andere freelancers voor rekruteren. Als iemand heel goed is in Midjourney, meld je bij CopyRobin binnen, want wij willen dat zeker ook gaan aanbieden.

Wat blijkt uit het onderzoek naar grafisch vormgevers en AI?

Dat was ook uit het onderzoek waar ik het eerder over had: die schrijvers hebben zo'n harde klap gekregen, maar juist grafisch vormgevers en zo hebben meer werk gekregen. Omdat bij grafische toepassingen zoals Midjourney en video, wat er nu ook heel hard gaat met de komst van Sora, daar is vraag naar toegenomen.

Ga je ook video met AI aanbieden?

Wij zullen alles altijd op basis van generatieve AI doen. We gaan niet een traditioneel audiovisueel productiebedrijf worden. Dat heb ik wel gehad in het begin jaren negentig. Dat zal ik dus nu niet meer doen. Ik zou me nu wel richten op dat onze USP is dat we generatieve video maken. Dat is nu nog niet, maar wij moeten daar in mee. Ons dienstenaanbod moeten we verbreden en de focus komt veel meer op het zorgen dat je met behulp van AI veel efficiënter hele hoge kwaliteit creatieve producten kunt maken.

Verwacht je dat bewegend beeld bij tekst gaat horen?

Als wij bijvoorbeeld die contentstrategieën genereren, zit daar bijvoorbeeld ook wel eens video in. Dan zouden we dat ook kunnen leveren, met een partner als het meer traditionele video is. Maar natuurlijk voor social media: als je een blog hebt en je wilt promoten op social media, dan kun je er een plaatje bij doen, maar je kunt natuurlijk ook bewegend beeld gebruiken. Bewegend beeld valt toch meer op. In de eerste instantie zullen het vooral korte dingetjes zijn om teksten extra aandacht te kunnen geven.

Hoe gaan jullie om met nieuwe versies van ChatGPT en andere ontwikkelingen?

Als er nieuwe versies komen, gaan we kijken of we die upgrade in de masterprompt doen en wat er dan gebeurt. Het kan ook slechter worden, dus dat doen we. We testen ermee. We krijgen ook wel wat werk buiten ons eigen platform om. We hebben nu bijvoorbeeld opdrachten lopen voor het maken van custom GPT's om hele specifieke teksten die een hele specifieke structuur volgen op grotere schaal te maken, met name ook in veel talen. Als we bijvoorbeeld voor een klant tien talen moeten leveren voor productteksten, dan bouwen we daar ook op maat een oplossing voor. Maar dan is het wel interessant als het gaat om tientallen tot honderden of duizenden teksten en heel veel talen. Dan hebben wij wel een batterij aan proofreaders in al die talen om dat menselijke aspect te controleren, of het wel goed is.

Wat blijft dan jullie belangrijkste unique selling point?

De toetsing en de kwaliteit, de human factor daarin, de menselijke kanten van. Dat blijft wel onze USP. Het menselijke aspect aan de AI-kant. We zijn niet een techbedrijf wat AI-technologie ontwikkelt, maar wij gebruiken het zo slim mogelijk en koppelen het aan mensen. Daar moeten we ook steeds meer bij.

Hebben jullie ook schrijvers verloren door jullie AI-strategie?

Er zijn ook wel wat schrijvers kwijtgeraakt. Niet heel veel, maar we zijn best wel wat schrijvers kwijtgeraakt die het gewoon totaal niet met ons eens waren. Die zeiden: jullie willen een race naar de bodem doen. We hadden een hele discussie in de Facebook-groep voor tekstschrijvers in mei vorig jaar, waar wij in eerste instantie behoorlijk door het slijk werden gehaald, bijna verketterd. We zijn zelf met die mensen gaan praten en uiteindelijk schrift dat dan.

Hoe reageer je op mensen die zeggen dat ze ChatGPT-teksten altijd herkennen?

Je merkt het natuurlijk heel erg in discussies. Mensen zeggen: typisch zo'n ChatGPT-tekst en ik herken het direct. Ik zou je zeggen: ik kan een hoop teksten maken met ChatGPT waar jij nooit gaat herkennen dat het ChatGPT is. Dat is het garbage in, garbage out verhaal. Als je even heel snel een tekstje laat maken, dan zie je het. Maar zoals ik al zei, je hebt er een heel proces omheen. Je moet er genoeg energie in stoppen om eruit te krijgen wat je eruit wilt krijgen. Als je weet hoe je dat doet, kun je daar efficiënter in worden.

Zie je vergelijkbare discussies in andere sectoren?

Wij zitten meer in software development en zien daar eigenlijk hetzelfde. Je krijgt kampen: mensen vinden het helemaal geweldig dat AI je meehelpt bij het programmeren en de techniek, maar er zijn ook mensen die zich aangetast voelen in hun vakmanschap. Die zeggen: dat mag gewoon niet. Dan kom je aan iets essentieels. Ik kan me voorstellen dat dat een beetje dezelfde zaken zijn waarop mensen dan afhaken.

Zal er altijd werk blijven voor ambachtelijke tekstschrijvers?

Er blijft altijd werk voor ambachtelijk vakwerk. Dat zie je in alles, ook in voedselproductie. Je hebt massaproductie van melk en je hebt ook ambachtelijke boeren. Dus er zal altijd wel een boterham zijn voor tekstschrijvers, fotografen, grafisch vormgevers die het heel ambachtelijk doen, en er zal ook een markt voor zijn. Maar het verandert wel. Dan blijven daarin alleen de echte goeien over. Nu worden de middelmatige en slechte creatieven gewoon weggevaagd. Dat houdt gewoon op.

Welke markt is er weggevallen door AI?

Die 33% waar ik het net over had. Vroeger kregen we ook vaak vragen van potentiële klanten naar hele goedkope SEO-teksten. Dan zijn er platforms online waar je dat kan bestellen, en dan werken achter de schermen allemaal studenten en mensen die bijverdienen. Die konden dan heel snel goedkope tekstjes schrijven. Dat is een enorme markt. Zowel doordat Google dat niet meer accepteert en het eruit wiet, maar ook door AI zijn die allemaal overbodig geworden. Als je simpele tekstjes snel wilt genereren, daar heb je geen mensen meer voor nodig.

Gebruiken mensen AI ook voor massaproductie van content?

Er zijn in Amerika en Engeland wel mensen die websites bouwen met duizenden pagina's volledig met agents automatisch gegenereerd, die dan heel snel groeien in zoekverkeer. Maar die lopen ook een heel groot risico dat het fout gaat. Dat hebben we ook al zien gebeuren. Google straft AI niet op zich af, maar gewoon slechte teksten. En je kunt slechte teksten maken met of zonder AI.

Waar gebruik jij ChatGPT persoonlijk voor?

Ik gebruik het overigens voor heel veel dingen, zoals e-mails schrijven. Je schrijft gewoon eigenlijk je gedachten, die dump je heel snel in een mail en dan laat je het herschrijven. Daar heb ik een aantal standaardprompts voor, zodat het in mijn schrijfstijl is en dat het beleefd is en vriendelijk en empathisch. Dat kan ChatGPT echt veel beter dan ik. Ik had vanmorgen nog een mail geschreven aan een klant omdat er iets niet helemaal goed was gegaan. Er moest iets worden aangepast, niet inhoudelijk, maar over afspraken. Ik zat het zo te lezen en dacht: ChatGPT herschrijft dit even, zodat het allemaal wat vriendelijker en empathischer is. Daar kwam gewoon echt een veel betere tekst uit dan ik zelf kan schrijven. Ik zou hem zelf misschien wel kunnen schrijven, maar die tijd heb ik gewoon niet.

Voor welke zakelijke zaken gebruik je ChatGPT nog meer?

Bijvoorbeeld als iemand met een heel ingewikkeld contract komt, of een non-disclosure agreement. Dan zeg ik ook tegen ChatGPT: staan hier nog onredelijke dingen in? Maak eens een lijstje voor me, waar moet ik allemaal op letten? Vat het even samen, zodat onze schrijvers die hier ook aan moeten voldoen een leesbare duidelijke bullet point lijst krijgen. Dit is de checklist, dit zijn we overeengekomen met de klant. Het is werkelijk ongelofelijk wat je er allemaal mee kunt.

Wat is het laatste dat je echt zelf hebt geschreven zonder AI?

Dat zal toch echt wel een heel persoonlijk bericht aan een dierbare zijn. Hoewel, dat was ook meer een grap. Toen mijn vrouw haar laatste anniversary vierde, heb ik wel met behulp van ChatGPT een hele mooie aubade voor haar geschreven. Ik heb dat wel met disclosure gedaan natuurlijk, ze kent me wel een beetje. Uiteindelijk vond ze het toch heel mooi, want er zat een hele mooie gedachte in. Ik gebruik het nu eigenlijk bijna overal wel als een soort check. Het zit zo in mijn hele workflow ingebakken. Ik gebruik het overal voor.

Hoe verzamelen jullie feedback van jullie grote groep schrijvers om de masterprompts te verbeteren?

Dat is een hele goede vraag die ik ook heel graag beantwoord. Wij hebben al vanaf het allereerste begin in 2016 ingebakken dat na elke opdracht zowel de klant als de schrijver een formuliertje toegestuurd krijgen van 'geef feedback'. Heel simpel, zo'n vijfsterrenrating: wat vind je van de briefing? In het geval van de freelancer: wat vind je van de briefing? Daar hebben we natuurlijk in juni vorig jaar aan toegevoegd: wat vind je van de prompt? En dat ze ook daar een opmerking over konden geven. Soms geven ze de prompt een 1 en dan krijgen we een hele klaagzang. Soms geven ze de prompt een 5 en dan waren ze blijkbaar heel blij. Het mooiste is als ze dan ook schrijven waarom.

Wat doen jullie met al die feedback?

Dat verzamelen we allemaal en dat gebruik ik dus ook weer met ChatGPT Advanced Data Analytics om daar allemaal adviezen weer uit terug te krijgen. Waar zitten de problemen in onze prompt als je uitgaat van alle feedback die we krijgen? Dat gebruiken we dan weer om aan de prompts te werken. Collective thinking inderdaad, dat levert echt heel veel waarde op natuurlijk.

Kunnen jullie ook historische data analyseren?

We verzamelen goede data, ook historische data. Vanaf 2016 kan ik al die data met ChatGPT mee gaan chatten: hoe heeft het zich ontwikkeld? We vragen ook aan die freelancers: kwamen jullie uit met de tijd? Dat was acht jaar geleden 73%, en nu is het 94%. Dat is ook sinds de invoer van ChatGPT, sinds we AI hebben ingevoerd vorig jaar, gelijk gebleven. Dus niet gedaald. Het is niet zo dat ze nu meer tijd nodig hebben. Blijkbaar dus ook niet minder. Volgens mij liegen ze daar een beetje over.

Is luiheid een risico bij het gebruik van AI?

Dat is wel een probleem waar we tegen aanlopen, waar we ook best openhartig over mogen zijn, en wat ik ook bij mezelf merk. Je kunt ook luier worden. Jij vroeg al eerder: wat moeten zij nou nog doen met die teksten die zijn gegenereerd? Soms doen ze denk ik inderdaad helemaal niet zo veel. Dan krijg je toch teksten waarvan de klant zegt: ik vind deze toch wel erg ChatGPT-achtig. Dan hebben wij op dat moment toch een beetje gefaald. Dan zetten we dat wel recht uiteraard en dan praten we met die freelancer. Dan zeggen we: je krijgt nog steeds wel een bepaald aantal kwartieren, want het gaat per kwartier, om die teksten te humaniseren. Dat is wel de bedoeling, dat je dat ook echt doet. Anders is het voor jou wel heel makkelijk geld verdienen.

Merk je dat ook bij jezelf?

Ik merk het ook wel eens aan mezelf, aan zo'n e-mail. Dan denk ik: oké, dan heb ik het verzonden, en die doe ik meestal snel. Maar dan denk ik achteraf: die tien minuten had ik toch nog even gepakt. Hij is wel iets te popiejopie, met emojis en "ik hoop dat hij goed aankomt" of "ik hoop dat je je goed voelt" en dat soort dingen. Nou, die haal ik er altijd standaard uit. Daar heb ik in mijn prompts ingebakken dat hij daar niet mee begint, zoals "I hope this email finds you well" en dat soort dingen. Maar ik moet zeggen, dat gebeurt me ook gewoon met handgeschreven e-mailtjes. Had er vanochtend nog eentje die zegt: oh ja, zullen we zo laat afspreken? Dan denk ik: oh ja, maar de dag staat er niet in. Even snel, even snel is vaak je haast geweest.

Wat is de meest bizarre voorspelling die je hebt gehoord over de toekomst van AI?

Nou, die ik heb gehoord. Ik denk toch de grote hype over AGI, artificial general intelligence. Dat de computer eigenlijk de mens voorbij gaat streven qua intelligentie. We denken nu, net in het nieuws, dat het over een paar maanden zo ver is. Ik heb het idee dat het veel langer gaat duren, een beetje net als die zelfrijdende auto van Elon Musk. Ik rijd zelf een Tesla, ik moet zeggen, geweldig. Maar dat zelfrijden, ik zie dat nog niet gebeuren. Ik ben wat meer op leeftijd, boven de zestig, en toen ik vijf, zes, zeven jaar geleden voor het eerst hoorde over die zelfrijdende auto had ik een soort visioen dat tegen de tijd dat ik met pensioen ga, ik gewoon mijn auto kon roepen terwijl ik in de kroeg stond met een biertje op, en dat hij me kwam halen. Ik weet niet of dat al voor mijn dood klaar zal zijn.

Overschatten we de ontwikkelingen of onderschatten we ze?

Ik denk dat we de neiging hebben om dat te overdrijven. Maar het gekke is dat de ontwikkelingen, zoals met ChatGPT, soms ook weer zo snel gaan dat we daardoor worden verrast. We overschatten wat de huidige stand van de techniek is qua AGI en die grote fantasieën daarover, terwijl we soms onderschatten welke taken we op dit moment kunnen uitvoeren. Maar het heeft wel een grote impact. Het heeft een grote impact op mijn onderneming, het heeft een grote impact op de freelancers. Het is ook niet zo dat het je nergens raakt. Als ik mijn LinkedIn-feed kijk, gaat het alleen maar over AI. Dat komt natuurlijk ook doordat ik interesse toon. Maar het gaat er echt alleen maar over. Iedereen is er wel op de een of andere manier mee bezig.

Maar niet iedereen in je omgeving gebruikt het actief?

Het grappige is: als ik weer gewoon mensen om me heen zie die er niet zo mee bezig zijn, gewoon mijn vrienden van mijn leeftijd, die zijn er helemaal niet mee bezig. Maar ook onze kinderen die in de twintig zijn. Laatst had de dochter van mijn vrouw, mijn stiefdochter, voor een belangrijke stage voor de studie feedback moeten verwerken van haar stagebegeleider voor de aanvraag. Dat was een heel groot document in het Engels met heel veel vakjes met daarin heel veel feedback. Ze vroeg aan mij: kun je controleren of ik haar feedback goed heb verwerkt? Ik zat te bekijken en dacht: jeetje, dat is een hoop werk. Toen heb ik snel een prompt geschreven: oké, ik heb hier de oorspronkelijke tekst, ik heb hier de feedback, ik heb hier de nieuwe tekst, kun je me even zeggen of die feedback goed is verwerkt? Dus ik had dat promptje snel geschreven, drie minuten werk, en die heb ik toen aan haar gegeven. Ze zei: oh ja, natuurlijk, zo kan dat natuurlijk ook. Ze stond er niet bij stil dat je zoiets eenvoudigs gewoon kunt doen. En toen is ze ook nog eens met vlag en wimpel erdoorheen gekomen.

Zitten we soms te veel in een AI-bubbel?

Wij zitten soms natuurlijk wel in zo'n bubbel, dat we er eigenlijk dagelijks mee werken en ermee te maken hebben. Dat is niet voor iedereen inderdaad. Hopelijk hebben luisteraars steeds meer kennis ervan, maar dat vergeet je snel als je er dagelijks mee bezig bent.

Wat zou je mensen willen meegeven over het gebruik van AI?

Het zou eigenlijk een beetje in je gewoonte moeten worden om bij alles wat je doet in je dagelijks werk te denken: kan ik dat misschien verbeteren, versnellen, vereenvoudigen door gebruik van generatieve AI? Natuurlijk komt het ook stiekem steeds meer in onze tools, in onze telefoons, in onze auto's, overal. Daar rukt het natuurlijk al geruime tijd op en dat gaat ook heel hard. Maar nu, met name in de creatievere vakken en die generatieve AI, hebben we afgelopen jaar, 14, 15 maanden, gewoon een ongelofelijke ontwikkeling gezien.

Heb je in het begin ook de fout gemaakt om achter elk nieuw AI-tool aan te rennen?

Een van de fouten die je ook kunt maken, daar ben ik in het begin ook heel erg in gedoken, is om achter elk shiny object aan te gaan. Ik werd helemaal gek. Ik zei ook: AI gaat je minder werk bezorgen. Nou, laten we zeggen dat ik normaal gesproken 40 uur per week werkte. Na de komst van ChatGPT werd dat gewoon 60 uur. Ik zat gewoon elke avond en in het weekend dingen uit te zoeken, te proberen, prompts te schrijven. Ik ging alleen maar meer werken. Dus dat is ook een valkuil.

Hoe belangrijk is het om mee te bewegen met veranderingen?

Je krijgt verschuiving van werk. Je moet alleen wel mee willen in de verandering en ook meegaan in de vooruitgang. Niet alleen in de beperkingen denken en de risico's ervan, want er zitten ook heel veel voordelen aan. Die risico's zijn evident: fake news, deepfakes. Ik krijg ook steeds slimmere phishingmails. Je moet ongeloofelijk alert zijn. Het is belangrijk dat mensen zich daar ook tegen wapenen, waar AI ongetwijfeld ook weer bij kan helpen. Je krijgt een soort AI-oorlogen. Maar het is er. We kunnen er wel tegen verzetten. Dat heb ik ook een beetje met de schrijvers die zich daartegen verzetten. Je kunt je wel tegen verzetten, maar het is er. Het is net zoiets als het weer. Ik had ooit een audiovisueel productiebedrijf en toen was ik nog een jonge, ongelofelijk dromerige, ambitieuze vent. Dan kon ik gewoon verschrikkelijk kwaad worden als er wolken voor de zon gingen. Op een gegeven moment viel het kwartje. Dan dacht ik: dan ga ik nu de close-up voor de interviews doen, want dat kan ik nu wel, in plaats van me druk maken over iets waar ik toch geen controle over heb. Dat is hier eigenlijk ook. Je kunt het niet controleren. Als je een tekstschrijver bent en je maakt je druk over AI, pas je aan, ga iets anders doen, of ga het gebruiken. Maar gebruik het op een goede manier. Ik denk dat wij een voorbeeld geven van hoe je het op een goede manier gebruikt. Die arrogantie wil ik dan wel hier in het gesprek leggen. Doe er geen kwade dingen mee. Maar als je het negeert, dan wordt het misschien ineens heel stil. Kernpunten en praktische adviezen Combineer mens en machine: De kracht zit niet in volledig menselijk of volledig AI-gedreven werk, maar in de slimme combinatie van beide. AI kan de basis leggen, mensen zorgen voor kwaliteit, nuance en feitencontrole. Pas je aan of ga ten onder: In een snel veranderende markt is aanpassingsvermogen cruciaal. CopyRobin zag 33% van de markt verdwijnen, maar vond nieuwe kansen bij grotere klanten die juist expertise zoeken in AI-ondersteund werk. Investeer in opleiding: Eric gaf een maand lang tweeurige webinars aan zijn freelancers om ze voor te bereiden op het werken met AI. Zonder deze investering had de transitie niet kunnen slagen. Kwaliteitscontrole blijft essentieel: Alle AI-gegenereerde teksten worden nog steeds door mensen gecontroleerd op feitenfouten en typische AI-formuleringen. De menselijke factor in kwaliteitsbewaking is onvervangbaar. Gebruik masterprompts: In plaats van telkens opnieuw prompts te schrijven, bouw je slimme masterprompts waarin de logica van goede teksten al is ingebakken. De variabelen komen uit de briefing. Verzamel en analyseer feedback: CopyRobin verzamelt sinds 2016 systematisch feedback van zowel klanten als schrijvers. Met AI-tools kun je deze data analyseren om je prompts en dienstverlening continu te verbeteren. Bied verschillende service-niveaus: Met AI-powered, AI-assisted en 100% human opties kun je verschillende klantbehoeften en budgetten bedienen. Transparantie hierover is essentieel. Maak AI onderdeel van je workflow: Gebruik AI niet alleen voor het eindproduct, maar ook voor contentstrategie, SEO-analyse, e-mailcommunicatie en contractbeoordeling. Het kan in vrijwel elke stap waarde toevoegen. Verbreed je dienstverlening: Wees alert op nieuwe mogelijkheden zoals Midjourney voor afbeeldingen en Sora voor video. De creatieve AI-tools breiden zich snel uit en bieden nieuwe kansen. Vermijd de 'shiny object'-valkuil: Niet achter elke nieuwe AI-tool aanrennen. Focus op wat waarde toevoegt aan je dienstverlening en wat aansluit bij je kernexpertise. Wees eerlijk over beperkingen: AI kan fantaseren en fouten maken. Erken dit en bouw controles in. Garbage in is garbage out - de kwaliteit van je input bepaalt de kwaliteit van de output. Denk bij elke taak aan AI: Maak het een gewoonte om bij elk werkproces te vragen: kan dit sneller, beter of eenvoudiger met generatieve AI? AIToday Live is een podcast die zich richt op de nieuwste ontwikkelingen in AI en de impact ervan op verschillende sectoren. In elke aflevering spreken hosts Niels Naglé en Joop Snijder met experts uit het veld om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en uitdagingen van AI-technologie. Luister via je favoriete podcast app: Spotify, Apple podcasts, YouTube Music, en meer.

Over de gast

Eric van Hall
Eric van Hall
Founder & CEO bij CopyRobin

Eric van Hall verscheen als gast in 1 aflevering van AIToday Live.

Bekijk gastprofiel

Transcript

Hoi, leuk dat je weer luistert naar een nieuwe aflevering van de AIToday Live. We hebben een award winning gast in de studio, hartstikke leuk. Mijn naam Joop Snijder, CTO bij Aigency. Mijn naam Niels Naglé, chapter lead TTI bij Info Support. En in de studio hebben we Eric van Hall. Erik, dankjewel dat je bij ons langs wilde komen. Heel erg leuk. Ja, voordat we beginnen zou je jezelf even kort willen voorstellen aan onze luisteraars. Ja, ik ben Eric van Hall, oprichter van CopyRobin. Dat is een Copywriting as a Service platform. Zo heb ik dat acht jaar geleden bedacht. Ik ben van oorsprong zelf copywriter, maar ik heb nogal wat omzwervingen gemaakt door de opkomst van internet. Ik heb eerst nog een audiovisueel productiebedrijf gehad, dat heette de Box Office. Daarna heb ik een web design, web development Aigency gehad, 20 jaar lang. Dat heette MediaWeb. En daar liep ik elke keer tegenaan dat het sluitstuk van bijna elk webproject de teksten waren. Daar had eigenlijk nooit iemand zin in. Dat bleef vaak liggen. Dat was een soort nageboorte over het algemeen. En dat irriteerde mij. En eigenlijk uit die irritatie heb ik rond 2015 CopyRobin bedacht. Toen heb ik MediaWeb verkocht en degene die dat overname vond het zo leuk wat ik met CopyRobin ging doen, dat ze daar ook gelijk in zijn gestapt. Dus dat was een vliegende start. En wat doet CopyRobin? Ik noem het Copywriting as a Service. Dus we hebben aan de ene kant een grote pool van ruim 550 freelance tekstschrijvers in ons bestand. En aan de andere kant de klanten. En daartussen een online platform waar de opdrachten worden geplaatst. En alle workflows zijn ingebouwd. En een redactie die alle teksten ook op kwaliteit controleert. Dus het was meer als alleen maar vraag en aandacht bij elkaar brengen. Dus wij koppelen wel externe schrijvers aan externe klanten. Maar we zitten er zelf wel heel erg bovenop om de kwaliteit te bewaken. Ja, precies. Dus naast matching ook nog de controleslag van kwaliteit van wat er dan opgeleefd wordt. Juist, juist. We lezen alle teksten nog na. En we checken of de briefing goed is nagevolgd. En of er geen fouten in staan en dat soort dingen. Maar we zitten hier in een AI-podcast. Juist. Wat is de AI? Nou, kijk. Ik ben altijd al super geïnteresseerd geweest in technologie. Rondom mijn vak dan. Maar ik ben zelf niet echt een techneut. Ik ben zelf geen programmeur. Maar ik volg die ontwikkeling altijd heel erg. En ik zag natuurlijk de afgelopen jaren dat er met generatieve AI teksten werden gemaakt. Bijvoorbeeld met Jasper, Copy AI en dat soort zaken. Dus ik ging dat wel erg in de gaten houden. Want ik denk dat gaat straks een enorme impact hebben op mijn business. En Jasper, dat zijn de voorlopers van ChatGPT. Ja, dat zijn best wel de onbekenden voor heel veel mensen. Ja, kijk. De voorlopers van ChatGPT, ook van Open AI, was GPT 3 en daarvoor GPT 2. En dat waren al die large language models. Alleen, ja, dat was een API. En tools als Jasper en Copy AI, die hadden eigenlijk daar een user interface overheen gelegd. Dus eigenlijk een heleboel ingebakken prompt. Maar goed, de kwaliteit daarvan was nog niet zo geweldig. Dus ik heb, wat wel grappig is, is dat ik op 1 april 2022, als 1 aprilgrap had gelanceerd, dat wij geen schrijvers meer nodig hadden. Dat we alles met AI gingen doen. En we hebben die zomer ook tien van die tools allemaal getest, op de pijnbank gelegd. Voor Nederlands en Engels. En de conclusie was toen nog, want Nederlands is toch wel erg behoerd. Toch nog erg ingewikkeld, toch nog veel werk. Lastig ook in onze workflow nog te integreren. Dus ja, ik keek het aan. Maar ik wist, het komt een keer. Er komt een moment en dan moet ik er iets mee. En dat moment was eigenlijk 30 november 2022. Ja, dus de 1 aprilgrap. Ik heb toen er niet voor gekozen om alle freelancers te ontslaan. Want ik denk, wij zijn niet echt een techbedrijf. Dus we wilden niet een bedrijf worden dat, net als Jasper of zo, op de API een tool ging maken, waar klanten dan zelf teksten mee konden schrijven. Ik dacht, daar zijn er zoveel van. En sommigen hebben tientallen miljoenen aan VC geld opgehaald. Dat ga ik natuurlijk nooit redden. Dus ik dacht, wat is nou onze grote kracht? Dat is dat wij het allebei kunnen doen. Dus we hebben een platform waarbij je eigenlijk vrij eenvoudig die OpenAI API aan kan koppelen. En dat we dan een voorsprong hebben op tekstbureaus die wel traditioneel werken. Word documenten, heen en weer mailen en zo. Wij hadden al een mooi platform waar de klant eigenlijk al opdrachten inschoot. Moet ik het dan zo zien dat de klant nu al teksten aanlevert die hij zelf gemaakt heeft met ChatGPT? Nee, dat kan wel. Dat was de eerste dienst die we lanceerden om snel op die hype in te spelen natuurlijk. We zeiden, als je teksten met JTPT hebt geschreven, dan kun je die bij ons laten corrigeren. Door een professionele redacteur. Dat heeft niet de hele hoge vlucht genomen, die dienst. Maar goed, dat leverde wel wat publiciteit op gelijk. Ik zat wel bij de Business News Radio, die heb ik daarover gesproken toen. Mijn idee was van, oké, best of both worlds, dat is wat ik wil bieden. De brug slaan tussen mens en AI. Het eerste AI ondersteunde tekstbureau van Nederland, dat is ook wat ik heb geclaimd. En wat we ook wel waar maken. En waar gebruiken we nou AI? Bijvoorbeeld al bij het maken van een content strategie en content planning. Op basis van een vragenlijst die klanten invullen. Daarmee genereren we in 2-3 minuten een content strategie en planning in de basis. Die eigenlijk al verrassend goed is. En dat is ook iets wat we aanbieden als een soort lead magnet. Dus om leads mee te genereren. Heb ik ook een URL die ik misschien wel even mag noemen. Dat is kopierobin.nl/strategie En daar kunnen mensen een paar vragen beantwoorden. En binnen 24 uur krijgen ze zo'n content strategie en planning. En het is echt verrassend goed. Waarom duurt dat nog even, 24 uur? Het moet nog wel langs mij. Het moet nog wel langs een mens. Want het moet zeggen dat de kwaliteit wel is verbeterd. Prompt werk ik natuurlijk zo'n uur dan weer wat bij. Maar ik kijk er toch altijd naar. Want een enkele keer, kennen we van het ZCPT wel. Heeft toch de neiging wat te fantaseren. Dus ik kan er niet te voorkomen een geautomatiseerde workflow van maken. Je zei denk ik ook niet voor niks het AI ondersteunend tekstplatform. Ja, ondersteund. Door AI ondersteund. Dat is wat je aan het doen bent. Precies, dat is het eerste. Het tweede moment waarop een klant van ons ermee in aanraking komt. Is als ze een opdracht plaatsen, dan hebben ze de gelegenheid om die te verrijken. Met behulp van AI. En wat we dan doen is, we hebben twee API's die we aanspreken. Eentje die ook grote tools als Semrush en zo gebruiken om zoekpagina's te analyseren. Dus op basis van de zoekterm die de klant opgeeft. Dan te kijken, wat zijn de top 10 resultaten. Wat zijn de ook gestelde vragen en dat soort dingen. Dat houden we dan allemaal op. En met GCPT 4, we heten het inmiddels Turbo. Genereren we dan ook ideeën voor titels. LSI keywords, dat is een vakjargon voor veel meer omringende zoektermen. Om je tekst mee te vullen, zodat het topic heel veelzijdig wordt ingevuld. Wat Google leuk vindt. Veel mensen huren ons in, omdat ze graag goed willen scoren in Google. Dat is natuurlijk wel een belangrijk deel van het werk dat wij doen. Dus krijgt de schrijver veel completere briefing. En dat zorgt ook voor een beter eindresultaat. Dus dat is al iets wat een klant op het platform al aan het doen is. Met behulp van AI wordt dat de vraag duidelijker gemaakt. Voor de schrijvers om mee aan de slag te kunnen gaan. De volgende stap is dat de freelance schrijver die logt in, die die opdracht krijgt. En op het moment dat die is ingelogd, dan hebben we een eigen, het is ook bovenop OpenAI API gebouwde schrijftool. Die hebben we Chirp genoemd. Dat is een paars-rood bordje met een beetje AI uitstraling. En daar kan de schrijver, die kan dan de opdracht geven om de tekst te schrijven. We hebben daar dus een aantal master prompts noem ik dat dan. Dus opdrachten aan de AI. Als het om de CO-text gaat, dan zit eigenlijk alle logica van een goede SEO-text, dat zit al ingebakken in de master prompt. En de variabelen komen uit de briefing. En daardoor ontstaat er al een tekst die eigenlijk al is geoptimaliseerd voor SEO. Voor on-page dan, zeg maar puur qua tekst. En die variabelen zijn dan eigenlijk gewoon de input van het bedrijf die jullie in heeft geïntroduceerd? Ja, de klant zelf, de doelgroep die ze hebben, wat ze willen bereiken met de tekst, de briefing voor de tekst zelf, tone of voice, al dat soort dingen zijn variabelen die meekomen. En de basis prompt zit dan weer bijvoorbeeld de logica in van hoe dat die voor CO geoptimaliseerd moet zijn. Maar bijvoorbeeld we hebben ook persberichten, dan zit er een soort logica in van nou, bouwen we goed persberichten op. En dan vragen we als extra vraag wat is de nieuwswaarde. En die prompt is dan meer op ingesteld om dan een persbericht te maken. En hetzelfde hebben we ook weer voor vacature teksten en voor allerlei verschillende soorten teksten. Advertentieteksten en zo hebben we dan verschillende master prompts. En waar zit dan nog het werk van de ZZP copywriter? Ja, dat zit hem natuurlijk in, ja kijk wat dat betekent, dan moet ik uitleggen dat we eigenlijk drie smaken hebben die we aan klanten aanbieden. Dat is AI powered en dat wil zeggen dat de schrijver dan die tekst krijgt, het genereert en daarna eigenlijk die vooral even fact-checkt en humaniseert. Kijk, typische vervelende, typische herkenbare ZZP dingetjes eruit haalt. Die van boost je omzet en al dat soort dingen waar ZZP eigenlijk standaard altijd mee komt. Heel Amerikaans ook hè. Ja, dat proberen wij ook in de master prompt natuurlijk ook al wat af te vangen. Maar goed, ZZP blijft ZZP, die heeft toch de neiging, dus dat soort dingen. En fact-checken uiteraard, kijken klopt het wel en kijken is het ook wel de briefing. Dus meer eindcontrole en een stukje herschrijven. Dan hebben we AI assisted en dan begint de schrijver met hetzelfde, maar dan heeft hij wat meer tijd. Om er bijvoorbeeld toch telefonische achtergrond informatie op te halen bij de klant. Of nog wat research te doen of eventueel nog wat meer door te prompten en er een betere tekst van te maken. Nu is het grappige dat ZZP-T eigenlijk een open AI, API dat het op zich als je ze goed prompt, gewoon echt wel hele goede teksten schrijft. Dus zeg maar de schrijfvaardigheid is eigenlijk waar je het heel goed gebruik van kan maken. Terwijl juist de feitenkennis vaak een zwakke plek is. Dus ja, ik zeg altijd garbage in is garbage out. En een andere kreet die ik ook natuurlijk veel gebruik is a fool with a tool is still a fool. Dus ja, het gaat om goede input, goede kwaliteit prompts. En nou, dat betekent bij ons ook dat we onze schrijvers hebben moeten opleiden. Dus toen we de introduceerden hebben we een maand lang twee uur durende webinars gegeven voor onze freelancers. Om ze uit te leggen wat we gingen doen en hoe het ging werken. En wij hebben uiteraard een goede handleiding voor ze gemaakt. Dus dan genereert tekst, die leveren op. En de derde mogelijkheid die we hebben is gewoon 100% human. Er zijn natuurlijk klanten die willen juist niet dat iets met AI wordt geschreven. Dus dat kan nog steeds, dat bieden we ook nog aan. Het is uiteraard de duurste optie. Maar ja, in de praktijk vind ik het zelf niet zo erg als een klant het ook niet erg vindt. Dat ook dan wel voor het schrijven zelf bijvoorbeeld toch AI wordt gebruikt. Want dan haal je nog meer mileage uit je tijd die je hebt. Dus dat hebben we opgezet. Dan gebruiken we het ook weer om dingen te checken. En, hoe noem je dat, proof readen en zo. Daar gebruiken we natuurlijk ook AI tools bij. Daar is het ook heel handig voor. Waar hebben jullie de award voor gekregen? Nou, ik denk toch als ik... Welke award is het? We hebben de Supplier of the Year Award gekregen van de AI Awards. Die zijn georganiseerd door Hans Schuurmans en zijn team eromheen. En een aantal initiatiefnemers en sponsors. Zij willen AI op een positieve manier stimuleren. Dus we hebben een AI Person of the Year Award, een AI Supplier of the Year en een AI Educator of the Year. En de AI Supplier zijn wij geworden. En de AI Person is Hans Hoornsma. Zeg ik het goed? Nu ga ik om sodomie te krijgen. Maar in ieder geval, Skilltown heeft de Educational AI Award. Ah, wat mooi. In eerste instantie hadden ze de jury, het was ChatGPT en Bart. Ik ben genomineerd, ik weet niet door wie. Iemand heeft ons genomineerd en toen werd ik benaderd en moesten we vragen beantwoorden. Naar baas en daad kwamen we in de finale. En toen we in de finale waren, moesten we ook een publieksjury bij komen. En toen moest ik dus ook mijn volgers mobiliseren. En dat heb ik vrij goed gedaan. Gefeliciteerd. Dat is toch mooi om die erkenning te hebben. Het is hartstikke leuk. We krijgen ook ongelofelijk om onze oren door ChatGPT. We hebben net een onderzoek, dat was vanmorgen. We hebben goed nieuws. Nou ja, vanmorgen tegen de tijd dat de luisteraars dit horen. Misschien iets later. Dat groot onderzoek op basis van Upwork, dat is een grote freelancer platform. Iemand heeft helemaal uit zitten zoeken van hoe zit het nou, de impact van generatieve AI op de freelancer wereld. Dus creatieve vakken. Het hardste getroffen zijn de schrijvers. 33% minder opdrachten voor tekstschrijvers afgelopen jaar sinds de komst van ChatGPT. Ook wij hebben dat gemerkt. Dus wij zijn ook, ondanks dat ik heel snel ben ingestapt. Dus in december vorig jaar, in december 2022, besluit heb genomen om er volop in te zetten. En dus vanaf 1 juni ook daadwerkelijk die tooling live hadden voor onze klanten en freelancers. Zagen wij ook eigenlijk dat het de verkeerde kant op ging. Het liep terug. Gelukkig is het inmiddels tij gekeerd. Dat komt omdat wij ook wel, de vragen die wij nu krijgen zijn ook wat anders. Er zit ook vaak, wij maken nu ook wat maatwerk GPT oplossingen voor teksten en zo. En we moeten ons behoorlijk aanpassen. Ja dat snap ik. Ja want uiteindelijk is het natuurlijk ook democratiserend geweest. Dat mensen die misschien wat lastiger teksten schreven, die kunnen dat nu makkelijker. Omdat je een taalmachine hebt. Dus rekenen werd makkelijker met een rekenmachine. Taal is nu makkelijker geworden met een taalmachine. Absoluut. Ja dus wij moeten ons business model aanpassen. Het is natuurlijk gewoon een Darwinistische wereld. En als je je niet aanpast, dan ga je eraan. Ik denk dat wij dat goed hebben gedaan. Wij zien nu dat wij, wat wel heel grappig is, dat wij zien dat we minder klanten hebben. Maar dan wat grotere klanten en per klant veel meer omzet. Dus er is een enorme verschuiving gaande binnen ons klantenbestand. Dat kleine opdrachtgevers, die gaan zelf experimenteren en die vinden het misschien ook wel leuk. En die hebben ons dan niet meer nodig. Maar grotere bedrijven hebben al een jaar ermee gespeeld. En denken ja, we hebben toch mensen nodig die dit snappen. En waar kunnen we terecht? Willen we dat allemaal in house? Of is het misschien toch handiger om daar externe experts voor in te huren? En die kloppen nou de laatste maanden veel meer bij ons aan. Ja en de expertise zit, wat jij al aangaf, zit natuurlijk niet alleen maar in schrijfvaardigheid. Maar ook in het stellen van de juiste vragen. In hoe verwoord je nou iets zodanig dat het ook aankomt. En ik denk dat dat nog steeds wel het mensenwerk is toch? Ja, kijk. Als je me vraagt waar we over twee of drie jaar zijn of één jaar. Wie weet zijn we dan toch alsnog weer helemaal overbodig geworden. Ik bedoel, weet je wat? Je kon vroeger denken, nou ja ik maak een vijfjarenplan voor mijn bedrijf. Maar in ieder geval in mijn business is dat gewoon nu niet meer te doen. Dus wij zullen ongelooflijk moeten meebewegen om waarde toe te blijven voegen. Aan de opdrachtgevers die iets met creatieve producten... Kijk wij gaan ons iets verbreden ook. Dus we zijn nu ook al bezig met Midjourney om afbeeldingen te maken voor websites, voor blogs, voor dat soort dingen. Want het is mooi dat als je de blog al hebt, dan kun je er ook... Je hebt de input al, dan kun je daar ook een uitgelichte afbeelding bij maken. En bij Midjourney geldt ook, die heeft hier een heel ander promptsysteem eigenlijk. Dus alles wat je geleerd hebt met je GPT. Nee dat kan je overbord gooien. Je hebt een hele aparte manier van ook weer daartegen praten. Die heeft allerlei settings en instellingen. Dus moet je je mensen daar eigenlijk ook weer op opnemen. Zijn er weer andere mensen, moet ik andere mensen voor rekruten. En andere freelance. Dus ja ze mogen zich bij ons melden als iemand heel goed is in Midjourney. Meld je bij CopyRobin binnen, want wij willen dat zeker ook gaan aanbieden. Want ook daar geldt, en dat was ook uit het onderzoek waar ik het eerder over had. Dat die schrijvers zo'n harde klap hebben gekregen. Dat juist grafisch vormgevers en zo meer werk hebben gekregen. Omdat bij dat soort grafische toepassingen zoals Midjourney en Video. Wat er nu ook heel hard gaat. De komst van wat is het, Solar. Ja dat is ook indrukwekkend. Dus ja dat gaan wij uiteraard dan ook gewoon aanbieden. Maar wij zullen alles altijd op basis van generatieve AI doen. Dus wij gaan niet een traditioneel audiovisueel productiebedrijf. Dat heb ik wel gehad in het begin jaren 90. Dat zal ik dus nu niet meer doen. Ik zou me nu wel richten op dan dat onze USP is dat we generatieve video maken. Dat is nu nog niet hoor. Maar wij moeten daar in mee. Dus ons dienstenaanbod moeten we verbreden. En de focus komt veel meer op het zorgen dat met behulp van de AI je veel efficiënter. Hele hoge kwaliteit creatieve producten kan maken. Zeg je hiermee dat je gaat verwachten dat er ook bewegend beeld bij tekst gaat komen? Nee want kijk als wij bijvoorbeeld die content strategieën genereren. Dan zit daar bijvoorbeeld ook wel eens video in. En dan zouden we dat ook kunnen leveren. Of het zijn met een partner als het meer traditionele video is. Maar natuurlijk voor social media. Kijk als je een blog hebt en je wilt promoten op social media. Dan kan je er een plaatje bij doen. Je kan natuurlijk ook bewegend beeld. Bewegend beeld valt toch meer op. Dus dat soort dingen. In de eerste instantie zullen het vooral dat soort korte dingen. Kleine korte dingetjes zijn om teksten extra aandacht te kunnen geven. De beweging gaat heel snel. We hebben het net even over tekst. Dat is al in een stroomversnelling geraakt. Images, dadelijk video. Je bent nu ook al een half jaar bezig met ChatGPT. Die ontwikkelt zich ook continu door. Wat zijn dan de uitdagingen die erop komen? Als er nieuwe versies komen. Heb je daar veel profit van? Veel last van? Is dat veel werk? Ja kijk als er nieuwe versies komen. Dan gaan we kijken of dat als we dat in de master prompt die upgrade doen. Wat er dan gebeurt. Kan ook slechter worden. Dus dat doen we. We testen ermee. We krijgen ook wel wat werk buiten ons eigen platform om. We hebben nu bijvoorbeeld opdrachten lopen voor het maken van custom GPT's. Om hele specifieke teksten die een hele specifieke structuur volgen. Op grotere schaal. Met name ook veel talen. Dus als we zeg maar moeten voor een klant 10 talen leveren voor product teksten. Dan bouwen we daar ook op maat een oplossing voor. Maar dan is het wel interessant als het gaat om tientallen tot honderden of duizenden teksten. En heel veel talen. Dan hebben wij wel een batterij aan proofreaders in al die talen. Om dan wel dat menselijke aspect te controleren aan het eind of het wel goed is. Dus de toetsing en de kwaliteit, de human factor daarin. De menselijke kanten van. Dat blijft wel onze USP. De menselijke aspect aan de AI kant. We zijn niet een techbedrijf wat AI technologie ontwikkelt. Maar wij gebruiken het zo slim mogelijk. En koppelen het aan mensen. En daar moeten we ook steeds meer bij. Er zijn ook heel veel schrijvers, nou niet heel veel, maar we zijn best wel wat schrijvers kwijtgeraakt. Die het gewoon totaal niet met ons eens waren. Die zeiden van jullie willen doen een race naar de bodem. We hadden een hele discussie in de Facebook groep voor techschrijvers in mei vorig jaar. Waar wij in eerste instantie behoorlijk door het slijk werden gehaald. Bijna verketterd. Ja, daar zijn we zelf mee gaan praten. En uiteindelijk schrift dat dan. Dus er zijn schrijvers die... Dat merk je natuurlijk, heel erg in discussies waar je blinkt in. Van mensen die zeggen, typisch zo'n ChatGPT tekst en ik herken het direct. Ik zou je zeggen, ik kan een hoop teksten maken met ChatGPT waar jij nooit gaat herkennen. Dat is het garbage in, garbage out verhaal. Als je even heel snel een tekstje laat maken, dan zie je het. Maar net wat jij zegt, je hebt er een heel proces omheen. Ja, je moet er genoeg energie in stoppen om eruit te krijgen wat je eruit wil krijgen. En als je weet hoe je dat doet, kan je daar efficiënter in worden. Wij zitten eigenlijk meer in de software development. Eigenlijk zien we daar hetzelfde uit. Je krijgt kampen, mensen vinden het helemaal geweldig dat de AI je meehelpt bij het programmeren, bij het helpen van je techniek. Maar er zijn ook mensen die zich aangetast voelen in hun vakmanschap. Die zeggen, dat mag gewoon niet. Dan kom je aan iets. Dus ik kan me dat voorstellen dat dat een beetje dezelfde zaken zijn waarop mensen dan afhaken. Ja, kijk. Ik denk dat ze... Er blijft altijd werk voor ambachtelijk vakwerk. Dat zie je in alles. Dat zie je ook in voedselproductie. Je hebt massaproductie van melk en je hebt ook ambachtelijke boeren. Dus er zal altijd wel een boterham zijn voor tekstschrijvers, voor fotografen, grafisch vormgevers. Die het heel ambachtelijk doen en er zal ook een markt voor zijn. Maar het verandert wel. En dan blijven daarin alleen de echte goeie over. Kijk, nu worden de middelmatige en slechte creatieven gewoon weggevaagd. Dat houdt gewoon op. Dus dat... Die 33% waar ik het net over had... Laten we het zo zeggen. Vroeger kregen we ook vaak vragen van potentiële klanten naar hele goedkope seo-teksten. En dan zijn er platforms online waar je dat kan bestellen. En dan werken achter de schermen allemaal studenten, mensen die bijverdienen. En die konden dan heel snel goedkope tekstjes schrijven. Dat is een enorme markt. Zowel doordat Google dat niet meer accepteert, dat eruit wiet. Maar ook door AI nu zijn die allemaal overbodig geworden. Dus als je simpele tekstjes snel wil genereren, daar heb je geen mensen meer voor nodig. Er zijn ook heel veel in Amerika en Engeland, er zijn wel mensen die websites bouwen met duizenden pagina's volledig met agents automatisch gegenereerd. En die dan heel erg snel groeien in zoekverkeer. Maar ook een heel groot risico lopen dat het fout gaat. Dat hebben we ook al zien gebeuren. Nu is het zo dat Google AI niet op zich afstraft. Maar gewoon slechte teksten. En je kan slechte teksten maken met of zonder AI. Ja precies. En met die ambachten moet ik ook nog wel denken aan, als je daar zo hard aan vasthoudt, dat als het uiteindelijk een oude ambacht wordt, dan eindig je ergens op een braderie. Waar mensen het als een curiosa zien wat jij allemaal kan. Ja. Toch? Ja, bijvoorbeeld natuurlijk wat een gigantische vlucht heeft genomen afgelopen december, de Sinterklaas gedichten schrijven. Kijk, ChatGPT kan dat echt verschrikkelijk goed. Vroeger had je daar ook wel generatoren voor of mensen die dat dan doen en zo. Maar dat soort dingen, daar heb je eigenlijk geen menselijke schrijvers bijna meer voor nodig. Ik gebruik het overigens voor heel veel dingen ook, zoals ik zelf e-mails schrijf en zo. Je schrijft gewoon eigenlijk je gedachten, die dump je heel snel in een mail. En dan laat je het herschrijven. En daar heb ik een aantal standaard problemen voor, zodat het in mijn schrijfstijl is. En dat het beleefd is en vriendelijk en empathisch en noem maar op. En dat kan ChatGPT echt veel beter dan ik. Ik had vanmorgen nog een mail geschreven aan een klant, omdat er iets niet helemaal goed was gegaan. Er moest iets worden aangepast, niet inhoudelijk, maar over afspraken en zo. En ik zat het zo te lezen en ik dacht, ChatGPT herschrijft dit even, dat het allemaal wat vriendelijker en empathischer is. En daar kwam gewoon echt een veel betere tekst uit dan ik zelf kan schrijven. Ik zou hem zelf misschien wel kunnen schrijven, maar die tijd heb ik gewoon niet. Nee, dan kost het heel veel tijd en energie. Ik heb dat ook met name als ik heel erg zakelijk en bijna richting wettelijke teksten moet, dan wordt het voor mij echt heel veel energie en tijd. Daar helpt hij ook heel erg goed bij. Wat is het laatste dat je geschreven hebt, en dat kan zakelijk of persoonlijk zijn, waarbij je zegt, nee, daar zet ik even alles aan de kant. Ik schrijf nu. Nou, dat zal toch echt wel... Hoewel? Nou, dat bedoel ik niet je boodschappen lijstje. Nee, ik wou zeggen een heel persoonlijk bericht aan een dierbare. Maar dat was ook meer een grap, toen ik mijn vrouw haar laatste anniversary vierde, toen heb ik wel met behulp van ChatGPT een hele mooie aubade voor haar geschreven. Ik heb dat wel met disclosure gedaan natuurlijk, ze kent me wel een beetje. Dus uiteindelijk vond ze het toch heel mooi, want er zat een hele mooie gedachte in. Ik gebruik het nu eigenlijk bijna overal wel als een soort check. Het zit zo in mijn hele workflow ingebakken. Ik gebruik het overal voor, ook als iemand met een heel ingewikkeld contract komt, of een non-disclosure agreement en dat soort dingen. Dan zeg ik ook tegen ChatGPT, die staan hier nog onredelijke dingen in. Maak eens een lijstje voor me, waar moet ik allemaal op letten. Vat het even samen, zodat onze schrijvers die hier ook aan moeten commenteren, dat die een leesbare duidelijke bullet point zet. Dit is de checklist, dit zijn we overgekomen met de klant. Het is werkelijk ongelofelijk wat je er allemaal mee kan. Bizar. Ik ben wel nieuwsgierig, je hebt best wel veel mensen die werken met de AI en de master prompts die jullie meegeven. Hoe verzamelen jullie de feedback van die grote groep? Want daarmee kan die master prompt natuurlijk nog mooier en nog beter worden. Dat is een hele goede vraag, die ik ook heel graag beantwoord. Wij hebben al vanaf het allereerste begin in 2016 ingebakken, dat na elke opdracht, zowel de klant, de opdrachtgever, als de schrijver, de freelancer, een formuliertje toegestuurd krijgen van 'geef feedback'. Heel simpel, zo'n vijf sterren rating, wat vind je van de briefing? In het geval van de freelancer, wat vind je van de briefing? Daar hebben we natuurlijk in juni vorig jaar aan toegevoegd, wat vind je van de prompt? En dat ze ook daar een opmerking over hadden. Dus daar krijgen we, ja soms geven ze de prompt een 1, en dan krijgen ze een hele klaagzang. En soms geven ze de prompt een 5, en dan waren ze blijkbaar heel blij. En het mooiste is als ze dan ook schrijven waarom. Dat verzamelen we allemaal, en dat gebruik ik dus ook weer, met het ChatGPT, het heet Advanced Data Analytics, om daar dan allemaal adviezen weer uit terug te krijgen van waar zitten de problemen in onze prompt, als je uitgaat van alle feedback die we krijgen. En dat gebruiken we dan weer om aan de prompts te werken. - Heel slim. - Collective thinking inderdaad. - Ja toch? - Dat is het echt heel veel waarde natuurlijk. Ja, absoluut. Dus we verzamelen wat dat betreft goede data, en ook historische data. Dus ik kan ook vanaf 2016, kan ik al die data, kan ik met het ChatGPT mee gaan chatten, van hoe heeft het zich ontwikkeld. We vragen ook aan die freelancers, kwamen jullie uit met de tijd? Dat was zeg maar 8 jaar geleden 73%, en nu is het 94%. - Oe, dat is een grote... - En dat is ook sinds de invoer van het ChatGPT, sinds dat we het AI hebben ingevoerd vorig jaar, is het gelijk gebleven. Dus niet gedaald. Het is niet zo dat ze nu meer tijd nodig hebben. Blijkbaar dus ook niet minder. Volgens mij liegen ze hier in de arm. Nou want dat is wel gelijk een probleem waar we tegen aanlopen, waar we ook best openhartig over mogen zijn, en wat ik ook bij mezelf merk. Je kan ook luier worden. Want jij vroeg al eerder van wat moeten zij nou nog doen, met die teksten die jij hebt gegenereerd. Soms doen ze denk ik inderdaad helemaal niet zo veel. En dan krijg je toch teksten waarvan dan, nou ja, als we pech hebben, de klant zegt van nou ik vind deze toch wel erg ChatGPT. En dan hebben wij op dat moment toch een beetje gefaald. Dan zetten we dat wel recht, uiteraard. En dan praten we met die freelancer. En dan zeggen we, weet je, je krijgt nog steeds wel X aantal kwartieren, want het gaat per kwartier zeg maar, om die teksten te humaniseren. Ja, dat is wel de bedoeling, dat je dat ook echt doet. Anders is het voor jou wel heel makkelijk geld verdienen. Het gaat toch voor die kwaliteit waar je het aan het beginnen van hebt. Ja, dus uiteindelijk zijn dat wel risico's. Ik merk het ook wel eens aan mezelf, aan zo'n e-mail weet je wel, dan denk ik van oké, dan heb ik het verzonnen. Ja, die doe ik meestal pijn hè, dat je achteraf denkt van, al is hij al verstuurd. Die tien minuten had ik toch nog even gepakt. Hij is wel iets te popiejopie, weet je wel, met emojis. Ik hoop dat hij goed aankomt, of ik hoop dat je je goed voelt, goed ontvangen. Nou die haal ik er altijd als standaard uit. Daar heb ik in mijn prompts ingebakken dat hij daar niet mee begint. Zo van, I hope this e-mail finds you well en dat soort dingen. Maar ik moet zeggen, dat gebeurt me ook gewoon met handgeschreven e-mailtjes. Klopt. Ja, had er vanochtend nog eentje, weet je, die zegt van, oh ja, zullen we zo laat afspreken? Dan denk ik, oh ja, maar de dag staat er niet in. Ja, even snel. Even snel. Even snel is vaak je hazen gespoed hè. Zelfde goed. Eric, we zitten hier in een AI-podcast. En we hebben ook een AI virtuele co-host, die ook graag een vraag wil stellen. Ben benieuwd. [Muziek] Dank je wel voor je deelname aan deze podcast. Ik ben Aisha. Een AI ontworpen om deel te nemen aan deze discussies. Zou je het goed vinden als ik je een vraag stel? Natuurlijk Aisha. Wat is de meest bizarre voorspelling die je hebt gehoord over de toekomst van AI? Nou, die ik heb gehoord, moet ik even graven, maar ja, ik denk toch de grote hype over AGI. Dat de computer eigenlijk de mens voorbij gaat streven qua intelligentie. We denken nu, net in het nieuws, dat het over een paar maanden zo ver is. Ik heb het idee dat het veel langer gaat duren. Een beetje net als die zelfrijdende auto van Elon Musk. Ik rijd zelf een Tesla, ik moet zeggen, geweldig. Maar dat zelf rijden, ik zie dat nog niet gebeuren. Ik ben een wat meer op leeftijd. Ik ben wel boven de zestig en ik had toen ik vijf, zes, zeven jaar geleden voor het eerst hoorde over die zelfrijdende auto, een soort visioen dat tegen de tijd dat ik met pensioen ga, dat ik dan gewoon mijn auto kon roepen, terwijl ik in de kroeg stond met een biertje op en dat hij me kwam halen. Ik weet niet of dat al voor mijn dood al klaar zal zijn. Dus ik denk dat we de neiging hebben om dat te overdrijven. Maar het gekke is dat de ontwikkelingen zoals met de ChatGPT soms ook weer zo snel gaan dat we daardoor worden verrast. Jouw antwoord op mijn vraag geeft veel stof tot nadenken. Thanks. Graag gedaan Aisha. Ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens. De hele fantasie over die artificial general intelligence, daar overschatten we echt wat de huidige stand van de techniek is. Terwijl we soms onderschatten welke taken we op dit moment kunnen uitvoeren. Maar zijn we juist bezig met wat het allemaal aan hele grote dingen zou kunnen betekenen. Terwijl aan de andere kant denk ik ook wel dat deze podcast ook wel inzicht geeft in dat het best wel in je zakelijke werk dat dat een grote impact kan hebben. Het heeft een grote impact op jouw onderneming, het heeft een grote impact op de freelancers. Dus het is ook niet zo dat het je nergens raakt. Als ik nou mijn LinkedIn feed kijk gaat het alleen maar over AI. Dat komt natuurlijk ook doordat ik de interesse in toon. Maar het gaat er echt alleen maar over. Iedereen is er wel op de een of andere manier mee bezig. Maar het grappige is als ik dan weer gewoon mensen om me heen die er niet zo mee bezig zijn, gewoon mijn vrienden van mijn leeftijd, die zijn er helemaal niet mee bezig. Maar ook onze kinderen die in de twintig zijn. Nou laatst had de dochter van mijn vrouw, maar mijn stiefdochter, die moest voor een belangrijke stage voor de studie, feedback verwerken van haar stagebegeleider voor de aanvraag. Dat was een heel groot document in het Engels met heel veel vakjes met daarin heel veel feedback. En ze vroeg aan mij, kun je controleren of ik haar feedback goed heb verwerkt? Ik dacht, wow, ik zat te bekijken en ik denk, jeetje, dat is een hoop werk. En toen heb ik snel een prompt geschreven van, oké, ik heb hier de oorspronkelijke tekst, ik heb hier de feedback, ik heb hier de nieuwe tekst, en kun je me even zeggen of die feedback goed is verwerkt? Dus ik had dat promptje snel geschreven, drie minuten werk, en die heb ik toen aan haar gegeven. En ik zei, super, dan zei ze, oh ja, natuurlijk, zo kan dat natuurlijk ook. Ze staande er niet bij stil dat je zoiets eenvoudigs gewoon kan doen. Op het moment, ja, voor zo'n, en toen is ze ook nog eens met vlaggenwimpel er doorheen gekomen. Kijk, dat is toch een, ja. Ja, maar wij zitten soms natuurlijk ook wel in zo'n bubble, dat we er eigenlijk dagelijks mee werken, mee te maken hebben. En ja, dat is niet voor iedereen inderdaad. Hopelijk luisteraars steeds meer je kennis van hebben, maar dat vergeet je snel als je er dagelijks mee bezig bent. Ja, maar als je gewoon, eigenlijk is het een beetje in je, weet je, je gewoonte moeten worden om bij alles wat je doet in je dagelijks werk te denken, kan ik dat misschien verbeteren, versnellen, vereenvoudigen, door gebruik van generatieve AI. Kijk, waar die andere, ja, en natuurlijk zijn er, komt het ook stiekem in steeds meer in onze tools, in onze telefoons, in onze auto's, in overal. Daar rukt het natuurlijk gewoon al geruime tijd op, en dat gaat natuurlijk ook heel hard. Maar nu, met name in de creatievere vakken en die generatieve AI, hebben we afgelopen jaar, 14, 15 maanden, gewoon een ongelofelijke ontwikkeling gezien. En een van de fouten die je ook daarin kan maken, daar ben ik natuurlijk zeker in het begin ook heel erg in gedoken, heb ik die fout ook heel erg gemaakt om achter elk shiny object aan te gaan. Ik werd helemaal gek. Want ik zei ook, AI gaat je minder werk bezorgen. Nou, laten we zeggen dat ik normaal gesproken 40 uur per week werkte. Nou, na de komst van de ChatGPT werd dat gewoon 60 uur, hoor. Ik zat gewoon elke avond en in het weekend zat ik dingen uit te zoeken, te proberen, prompts te schrijven, noem maar op. Ja, ik ging alleen maar meer werken. Dus ja, dat is ook een valkuil. Zeker. En je krijgt verschuiving van werk, hè. Ik denk dat je dat ook heel erg mooi aangaf. Je moet alleen wel mee willen in de verandering en ook meegaan in de vooruitgang. Ja, in de mogelijkheden. En niet alleen in de beperkingen denken en de risico's ervan. Want er zitten ook heel veel voordelen aan. Nou ja, kijk, dat is het. Die risico's zijn evident. En ja, fake news, deepfakes. Ik krijg ook steeds slimmere phishingmails en zo. Dus je moet ongelooflijk alert zijn. Het is belangrijk dat mensen zich daar ook tegen wapenen. Waar AI ongetwijfeld ook weer bij kan helpen. Dus AI tegen AI. Je krijgt een soort AI oorlogen. Maar goed, het is er. We kunnen er wel. Dat heb ik ook een beetje met de schrijvers en zo, die zich daar tegen verzetten. Ja, je kan je wel tegen verzetten. Maar het is er. Het is net zoiets als het weer. Ik heb ooit een audiovisueel productiebedrijf gehad en toen was ik nog een jonge, ongelooflijk dromerige, ambitieuze vent en dan kon ik gewoon verschrikkelijk kwaad worden als er wolken voor de zon gingen. Ja, loop! Op een gegeven moment dacht ik, ja, er staat een wolk voor de zon. Op een gegeven moment viel het met het kwartje. Dan dacht ik, dan ga ik nu de close-up voor de interviews doen. Want dat kan ik nu wel. In plaats van me druk maken over iets waar ik toch geen controle over heb. En dat is hier eigenlijk ook. Je kan het niet controleren. Dus als je een tekstschrijver bent en je maakt je druk over AI, ja, pas je aan. Of ga iets anders doen of ga het gebruiken. Maar gebruik het op een goede manier. Ik denk dat wij een voorbeeld geven van hoe je het op een goede manier gebruikt. Die arrogantie wil ik dan wel hier in het gesprek leggen. Maar ja, inderdaad, doe er geen kwade dingen mee. Maar ja, als je het negeert, ja, dan wordt het misschien ineens heel stil. Ja, dat lijkt me een hele mooie afsluiting. Wil je nog één keer noemen waar de mensen bij je terecht kunnen? Nou, graag. Het is copyrobin.nl. En voor de Engelstaligen, for the English speaking, copyrobin.com. En we hebben natuurlijk ook al copyrobin.ai, maar die doet nog niks. Maar copyrobin.nl en op LinkedIn, Erik van Hal. En als je nou met mij wil connecten, je vindt me met Erik met een C, van Hal met een L, op LinkedIn, stuur je een connectieverzoekje, zeg dat je deze uitzending hebt gehoord, dan word je direct geaccepteerd. Dat lijkt me hartstikke leuk. En als je die gratis contentstrategie en contentplanning wil hebben, dan herhaal ik nog één keer die URL. Dat is copyrobin.nl/strategie. Hartstikke mooi, dank je wel Erik. Leuk dat je weer wil luisteren naar een nieuwe aflevering van AIToday Live. Je kan ons steunen door 5 sterren te geven op Spotify. En ik zou zeggen, vraag die gratis contentstrategie aan en noem de podcast. [Muziek] [Muziek]