Wat leer je in deze aflevering?
In deze speciale aflevering van AIToday Live is de focus op de 200ste aflevering. De hosts reflecteren op vier jaar podcasting en de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie.
Ze bespreken de opkomst van generatieve AI en de impact daarvan op traditionele machine learning. Ook delen ze anekdotes en bloopers uit hun opnames, wat een kijkje geeft achter de schermen.
Daarnaast kijken ze vooruit naar toekomstige evenementen en staan ze open voor suggesties van luisteraars. Deze aflevering biedt een interessante terugblik en een blik op wat nog komen gaat in de wereld van AI.
Kernbegrippen
- Generatieve AI
- Kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud genereert op basis van trainingsgegevens en gebruikersinvoer.
- Spraaktechnologie
- Systemen die menselijke spraak herkennen, verwerken en genereren via machine learning.
- AI-toepassingen
- Praktische implementaties van kunstmatige intelligentie in specifieke bedrijfs- of maatschappelijke processen.
- Podcast-journalistiek
- Langformaat audio-interviews waarin experts hun kennis en ervaringen delen met luisteraars.
Wat er gezegd wordt
We zagen dat er best wel een hele hoop, vooral onzin, fantasie, dat soort dingen gedeeld werden over de technologie.
Joop SnijderWij horen ook heel veel dingen over onderwerpen waar je jezelf toch ook weer minder van weet.
Joop SnijderTranscript
Het is bijna langs onze leven. We zitten in de studio, helemaal opgemaakt, nee zeg je versierd? Versierd ja. Want het is de 200ste aflevering die we hebben gemaakt met de AIToday Live Podcast waar je nu naar luistert. Het is de korte aflevering. Mijn naam Joop Snijder, CTO bij Aigency. Mijn naam Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support. En in die zin is het echt wel een serieus, speciale aflevering, want we gaan natuurlijk eventjes terugkijken. Dat mag als je de 200ste hebt toch? Ik hoop dat je dat als luisteraar ons dat gunt. Dat we terugkijken op 200 afleveringen, vier jaar lang, ja tegenwoordig onafgebroken uitzendingen met gasten, zelf columns. Ja ik denk dat wij, nou ja, we zijn er zelf trots op toch? Ja, het klinkt lang hè, vier jaar. Maar als je zegt van goh jullie zijn een jaartje bezig, zo voelt het nog niet eens zeg maar. Het gaat zo lekker, zo snel. En voor deze 200ste aflevering hebben we Ilse gevraagd. Ilse is sinds kort eigenlijk onderdeel van ons productieteam. Dus we hebben zelfs een productieteam erbij gekregen. Zo serieus is het geworden na 200 afleveringen. En we hebben Ilse bereid gevonden om in ieder geval een aantal vragen aan ons te stellen. Dus we zijn heel benieuwd. Ilse, leuk dat je meedoet. Ja super leuk om er een keer bij te zijn, al helemaal na deze paar maanden. Dus zullen we maar eens beginnen met de vragen? Ja leuk. Leuk, nou de eerste vraag. Waarom zijn jullie nou eigenlijk begonnen met deze podcast? Waarom zijn jullie dit nog steeds aan het doen? Er zijn meerdere vragen in één inderdaad. Laten we beginnen met de eerste inderdaad. Van waarom zijn we het eigenlijk begonnen? Nou dan ga ik de vraag eerst bij jou leggen Joop, want ik ben na seizoen 1 aangehaakt. Vul ik hem daarna in? Ja heel goed. Nou in 2020, midden in de coronatijd trouwens, online begonnen met een andere collega. Vooral, ik zat dan al een hele tijd in deze business rondom AI machine learning. En we zagen dat er best wel een hele hoop, vooral onzin, fantasie, dat soort dingen gedeeld werden over de technologie. En we voelden een enorme behoefte om daar, ja tegengeluid is misschien niet het goede woord, maar om luisteraars te vertellen over hoe het realistisch en hoe de technologie in elkaar zit, zonder daar nou of heel erg qua doen denken naar te kijken, maar ook niet heel erg aan de optimistische kant. Dus ik hoop dat we in het midden ongeveer uitkomen. Dat is eigenlijk het hele idee van het beginnen van deze podcast. Dus informeren, inspireren, om juist de technologie in een realistisch beeld neer te zetten. Ja en waarom ik mijn aangehaakte, ja collega die stopte inderdaad, en ik zat zo iets van ja dit is zo mooi, met elkaar het gesprek aan gaan, van elkaar kunnen leren, elkaars perspectief kunnen toelichten, maar de discussie erover kunnen hebben over dit onderwerp van artificial intelligence, kunstmatige intelligentie. Vind ik gewoon heel erg belangrijk. En ik vind het leuk om uit de comfortzone te stappen. En dit was voor mij lekker uit de comfortzone. Ik hou van nieuwe dingen en dit was voor mij, ja hier wil ik gewoon aan tafel zitten en met elkaar het gesprek aan gaan. Ja super mooi om te horen. En als jullie nu dus terugkijken, ook door de eerste aflevering, wauw dat hadden we echt nooit verwacht, die eerste aflevering. Ja, dan moet ik toch wel zeggen, de hele opkomst van het generatieve AI had ik toen zeg maar in rondom de transformers die gemaakt werden, de modellen die gemaakt werden. Maar ik had niet in de gaten dat dat zo groot zou worden. En wat me het meest verbaasd heeft, is eigenlijk van vrij recent, is de advanced voice mode van OpenAI. En vooral eigenlijk van hoe natuurlijk je uiteindelijk nu kan praten met de AI, maar ook in real time. Dus ik praat tegen een apparaat en die praat direct terug. Als ik kijk zelfs naar een jaar geleden, had ik niet gedacht zeg maar dat het met zo weinig latency, met zo weinig tussentijden, het is echt ja letterlijk interruptie. Je kan gewoon inhaken in een gesprek en net zoals ik nu inhaken bij jou Joop, kan je in het gesprek met de machine, kan je inhaken en verder gaan op het onderwerp. Ja, dat had ik die eerste aflevering niet gedacht. En ik had ook niet gedacht dat de generatieve AI bijna een soort deken zou leggen over de machine learning, wat we nu traditionele machine learning noemen. Dat dat bijna eigenlijk is weggedrukt en dat vind ik eigenlijk ook wel jammer, want daar zit heel veel waarde in die we eigenlijk nog steeds kunnen gebruiken. Ja, de mist die er was omtrent machine learning, die mist zit nu weer bij AI met de komst van generatieve AI. En wat me ook verrast heeft, is hoe breed het ook binnen de maatschappij, als we het over AI hebben, dat gen AI eronder wordt verstaan. Dus hoe breed het nu gewoon thuis een gesprek kan hebben met mijn vrouw, met mijn kinderen over artificial intelligence, dat had ik ook niet verwacht bij de eerste aflevering dat ik dat thuis daarover kon hebben. Dat is een goeie ja. En zijn er nog momenten van de opnames de afgelopen tijd die misschien niet in de podcast aflevering omhoog zijn gekomen, maar die eigenlijk wel gedeeld hadden moeten worden? Dat is een pittige vraag. Wat we in ieder geval hebben is dat wij de opnames zijn altijd van begin tot eind. Dus alles wat besproken is in een opname zit er ook in. Er wordt heel heel heel af en toe wordt er gevraagd om een bepaalde zin eruit te halen, maar dan is nu misschien twee, drie keer gebeurd op 200 afleveringen. Dus in principe hoor je alles wat gezegd wordt. Maar ik moet wel zeggen dat wij horen na de podcast soms ook nog wel hele interessante dingen, maar die mogen we daar niet over delen. Want dat is natuurlijk in vertrouwen is dat verteld. En dat maakt het ook wel leuk om zo'n podcast te hebben. Ik heb er zelf namelijk ook heel veel van geleerd. Wij horen ook heel veel dingen over onderwerpen waar je jezelf toch ook weer minder van weet, vooral uit industrieën waar je zelf dat niet in zit. Ja of perspectieven waar je niet over nadenkt. Zo hebben we meerdere vanuit de kunst en de creatieve sector gehad, waardoor je ineens een hele andere blik krijgt over hoe daar naar AI wordt gekeken en hoe je daarmee omgaat en wat je ermee kan en wat je er eventueel niet mee zou moeten willen. Dus het zorgt ervoor dat je een kijkje krijgt in de keuken bij een ander, waardoor je zelf ook weer een nieuw beeld over het onderwerp waar we het dagelijks over hebben, toch weer creëert met elkaar. Ja en ik hoop dat wij ook alle onderwerpen aansnijden die te maken hebben met deze technologie. Ja mooi, lelijk, leuk, gezellig, minder gezellig. Maar alles wat met deze technologie te maken heeft, moet en mag besproken worden wat mij betreft in onze podcast. Ja dus ik denk een vraag met name richting alle vaste luisteraars die de meeste afleveringen gehoord hebben. Hebben we nou een bepaald perspectief, een bepaalde sector nog niet gehad? Bij deze nodigen we je uit om inderdaad iemand aan te dragen, jezelf aan te dragen, om daar met elkaar met ons in over gesprek te gaan. Dus neem even contact met ons op. En dat kan tegenwoordig heel makkelijk, want in de show notes bovenin sturen we ons een bericht en dan komt hij ook daadwerkelijk bij ons aan. Ja en wat misschien niet in de podcast naar voren gekomen is, is dat we ook wel eens wat bloopertjes hebben. We hebben er eentje die hebben we heel vaak in de podcast terug laten komen, dat we wel eens een opname helemaal opnieuw moeten doen omdat we de aanknop niet hadden goed hadden staan. Ja, we, we, ik. Nou ja, we zaten er allebei naar te kijken. Dat was waar. Dus medeplichtig. Maar dat we ook wel eens hebben van, "Goh, hadden we vandaag een opname? Hoe laat? Oh, is het dan al? Ik spring nu de auto in, ik kom eraan." Dat vond ik ook wel heel mooi. Ja, dat is ook fijn. Dat was ook een blooper van mij. Ja, mooi toch? Dat moet kunnen. Zeker, zeker. En los van die bloopers, zijn er ook nog dingen waar jullie echt naar uitkijken op dit moment? Waar willen jullie naar heen in de volgende, laten we zeggen, 200 afleveringen? Ja, we hebben sowieso nog hele mooie dingen staan voor dit jaar, voor dit seizoen natuurlijk. Dus op 2 december zijn we bij Community of Practice van Generatief AI in Zwolle. Zwolle, bij de Hogeschool Zwolle. Daar kan je je ook voor opgeven. Het is een gratis evenement. Leuk. Dus we staan daar gewoon op het podium. Twee keer een opname, waarvan minstens één keer met de burgemeester van Zwolle over AI. Ik ben wel heel benieuwd. Wat is de perspectief? Wat is de blik? Wat komt er voorbij? Ja, ik ben nu al nieuwsgierig. Ja, en een iets meer technische conferentie komt er aan. AI Community Day. 10 december kan je gratis tickets nu al bestellen op aicommunityday.nl. En daar gaan we ook live een podcast opnemen. Dus dat hopen we vaker. Ook volgend jaar misschien in de andere 200 afleveringen hopen we dat nog eens eindelijker te doen. Ik ben ook wel benieuwd, heb je een mooie locatie? We zijn al een paar keer op locatie geweest. We zijn bij Rotterdam. We hebben mooi naast het Centraal Station mooie opnames gehad. Dus we hebben een aantal opnames op locatie gedaan. Dus heb je zelf een mooie locatie waar je het met elkaar over AI kunt hebben, dan nodigen we je uit. Om ons uit te nodigen op die mooie locatie en met elkaar het gesprek aan te gaan. Ja, en voor de rest, volgens mij is er iedere week wat te vertellen over AI. De ontwikkelingen zijn zo hot and happening. Daar kunnen we de komende 200 afleveringen zeker nog wel mee uit de voeten wachten. Dat denk ik ook ja. Wat vond jij eigenlijk het meest memorabele moment in de 200 afleveringen? Niels, als ik dat aan jou mag vragen. Het mooie is dat je die ook gewoon niet van tevoren hebt voorbereid. Dat doen we niet zo veel, dat is wel zo mooi. Maar dit is wel zo'n vraag waar je eigenlijk van had, nou ja, had ik wel even voor willen bereiden. Het meest memorabele moment. Het memorabele moment van de afgelopen 200 is denk ik wel het format wat ook gaandeweg doorgeëvalueerd is. Dat we echt naar een keukentafelgesprek zijn gegaan, waardoor je hele andere gesprekken hebt met elkaar en anders op de inhoud in kan gaan. En ik ben ook blij dat we weer naar wat langere afleveringen zijn gegaan op de dinsdag, waardoor we echt de diepte weer in konden gaan met onze gasten. Ja. En jij Joop, want ja, je kan hem terug verwachten. Ja, zeker, zeker. Nou, een van de dingen die ik wel erg leuk vond, is dat wij twee keer genomineerd zijn voor de Belting Podcast Award. Ja, dat is altijd leuk om waardering te krijgen, uiteraard. En de eerste aflevering waar wij daarvoor genomineerd waren, ik weet niet of je dat nog kan herinneren. Dat ging over een jongen die uiteindelijk zeg maar berichtjes van zijn WhatsApp. Ik heb het kippenvel op mijn armen in, toen je erover begint. Dat hij van zijn WhatsApp berichtjes van zijn vriendin had ingevoerd in wat wij tegenwoordig een Rack System zouden noemen, waardoor hij kon communiceren met zijn overleden vriendin. Nou was dat heel creepy. Dus als je die aflevering eens terugluistert, werd het van creepy, werd het naar iets heel bijzonders, iets heel moois, waardoor hij eigenlijk ook een soort van rouwproces kon gaan afsluiten. En die aflevering was een van de afleveringen die echt voorbereid was. Dus wij hebben geen vaste lijst van vragen die we aan gasten voorleggen. Dus we hebben altijd een onderwerp, dat bespreken we. Deze hadden we voorbereid. En ik vond het zelf ook best wel emotioneel om het daarover te hebben, eigenlijk. Dus wat mij betreft, als ik een aflevering naar voren moet halen, dan is het die. Ik was hem alweer bijna vergeten, inderdaad, want de tijd vliegt voorbij met een aantal afleveringen. Maar inderdaad, je begon erover en het kippenvel stond weer op mijn arm, net zoals tijdens die aflevering toen we het erover hadden, inderdaad. Dat is inderdaad een hele mooie. Zeker even terugluisteren. En zijn er nog afleveringen waar jullie heen willen? Onderwerpen die jullie nog niet hebben aangeraakt? Industrieën waar jullie nog niet met iemand in gesprek zijn gegaan? We hebben wel redelijk wat industrieën gehad. Creatieve sector, industrie, dijkbewaking. Ik ben zelf wel nieuwsgierig naar toch wel nog een beetje meer industrie, naar de machinerie, meer automatisering, robotisering. Daar zou ik inderdaad nog wel vaker wat meer over willen horen. Inderdaad, hoe ze dat in de praktijk, de technologie ook fysiek gaan maken en hoe dat samen gaat werken. Daar zou ik wel meer over willen horen. Ik vind het eigenlijk vooral per geval interessant. Wij nodigen gasten zelf uit vaak omdat ik dan iets gelezen heb, iets gezien heb, wat Niels gezien heeft. We zeggen, dat is interessant, daar wil ik meer van weten. We maken het natuurlijk ook heel erg vanuit nieuwsgierigheid. Wat mij betreft heb ik niet zoiets van, ik wil die hoek ofzo. Ik laat me graag verrassen. Ik denk dat er een hele hoop gebeurt rond deze technologie. De invulling van de volgende 200 afleveringen zal niet zo heel moeilijk zijn. Dus ja Niels, op naar de volgende toch? Ja, op naar de volgende 200. Wij maken deze podcast niet zonder onze luisteraars. Ik denk dat we die als eerste moeten bedanken en vervolgens al onze gasten die dit uiteindelijk mogelijk maken. Inderdaad, dank jullie wel. Leuk dat je wilde luisteren naar deze jubileum aflevering. Dan hebben we weer een blooper te pakken. Vergeet je niet te abonneren via je favoriete podcast-app. Dan mis je geen aflevering. Tot de volgende keer. Dank je wel. Tot de volgende keer. We hebben de 200e aflevering van onze podcast. Moet je eens kijken hoe leuk het voor ons versierd is. Voorbijgevlogen Joop. Toch? Ja, echt heerlijk. Ik zit eigenlijk te wachten of we die vandaag nog eentje kunnen opnemen. Fantastisch. Niet alleen fijn voor ons, maar ook fijn dat alle luisteraars die naar ons luisteren en de gasten die het mogelijk maken dat we deze podcast eigenlijk al met 200 afleveringen zo hebben kunnen maken. Dus hartstikke bedankt daarvoor. Ja, en ook namens mij. Gasten bedankt, luisteraars bedankt. Stuur ons een berichtje wat je van onze podcast vindt. Super leuk. [Muziek]