Alle afleveringen
S07E13 - Hoe krijg je in je werk zin in AI? met Joyce Datema
S07E13

Hoe krijg je in je werk zin in AI? met Joyce Datema

Seizoen 7 54 min Hosts: Joop Snijder & Niels Naglé
0:00

Wat leer je in deze aflevering?

Joyce Datema, expert op het gebied van AI-adoptie, is te gast in de nieuwste aflevering van AIToday Live. Ze bespreekt hoe organisaties medewerkers enthousiast kunnen maken over het werken met AI. Joyce heeft een gedragskompas voor AI-adoptie ontwikkeld en benadrukt het belang van de menselijke kant bij implementatie.

Ze deelt praktische tips om weerstand tegen AI te overwinnen, zoals samen experimenteren met AI-tools en het organiseren van inspirerende workshops. Joyce ziet AI als een middel om werkplezier te vergroten door routinematige taken over te nemen.

Een interessant inzicht is dat juist mensen die eerst weerstand hadden vaak de beste ambassadeurs worden. Joyce benadrukt ook het belang van een duidelijke visie vanuit het management en het betrekken van teams bij het opstellen van doelen.

01
AI-adoptie en medewerkersbetrokkenheid
02
Gedragskompas voor AI-adoptie
03
Werken met AI voor meer werkplezier
04
Tips om weerstand tegen AI te overwinnen

Kernbegrippen

AI-adoptie
Het proces waarbij organisaties en medewerkers kunstmatige intelligentie in werkprocessen integreren en toepassen.
Gedragskompas
Raamwerk met gedragsbepalers en interventies om weerstand tegen verandering te overwinnen en acceptatie te bevorderen.
Cultuurverandering
Verschuiving in waarden, normen en werkwijzen binnen een organisatie om AI als hulpmiddel te omarmen.
Change management
Structurele aanpak om medewerkers door transformatie te begeleiden met aandacht voor bezorgdheid en betrokkenheid.

Wat gasten zeiden

De tool is geen doel.

Tijd is wel het kostbaarste wat je hebt.

Over de gast

Joyce Datema
Joyce Datema
Co-founder & AI-expert bij BOOSTchamps

Joyce Datema is expert op het gebied van AI-adoptie en richt zich op het enthousiasmeren van medewerkers voor het werken met AI. Ze biedt praktische tips om weerstand te overwinnen en benadrukt hoe AI kan bijdragen aan werkplezier en creativiteit. Haar inzichten zijn waardevol voor zowel managers als teamleden die AI willen integreren in hun werkprocessen.

Bekijk gastprofiel

Transcript

In deze aflevering hoor je Joyce Datema, expert op het gebied van AI-adoptie en ze legt uit hoe je medewerkers enthousiast krijgt over het werken met AI. Ze deelt concrete tips om weerstand te overwinnen en laat zien hoe AI kan bijdragen aan meer werkplezier en creativiteit. Haar praktische inzichten zijn waardevol voor managers en teamleden die AI willen omarmen. Dus blijf luisteren! Hoi, leuk dat je weer luistert naar een aflevering van AIToday live met vandaag een gast die ons gemaild heeft en die zei van ja ik krijg eigenlijk geen antwoorden op vragen waar jullie wel naar op zoek zijn. Joyce Datema. Maar voordat we beginnen eerst even, ik ben Joop Snijder, CTO bij Aigency. Ik ben Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support. Ja Joyce, welkom in de studio. Ja dankjewel, mooie studio. Ja kijk aan. Zou je jezelf eerst even willen voorstellen aan de luisteraars? Ja zeker, ik ben Joyce, Joyce Datema en ik hou mij bezig met al die mooie ICT systemen die ontwikkeld worden en ervoor zorgen dat het ook echt landt bij de mensen. Ja en je had ons een mail gestuurd waarbij stond Joop, jullie stellen iedere keer vragen een bepaalde richting op en ik vind dat daar niet de antwoorden op komen die ik eigenlijk had gehoopt. Ja ja inderdaad. Soms denk ik ook luister toch nog even terug, misschien kwam het antwoord er wel, want jullie stellen de vraag wel. Ja en op welke vragen gaat dat dan? Dat zijn dan vragen over hoe heb je, hoe vinden de mensen om met AI te werken, wat zie je, wat wat, hoe heb je dat aangepakt ook. En dan vaak gaat het heel snel over de tool en de tool is geen doel. Heb ik ook al een paar keer gehoord in jullie podcast. Dus dat. Ja. Ja. En jij hebt iets ontwikkeld zeg maar om de adoptie van AI makkelijker te maken, zeg ik dat goed? Makkelijker te maken. We hadden in ieder in ieder geval leuk te maken. Ja. We hadden gezegd van het thema van vandaag is hoe krijg je in je werk zin in AI? Ja. En daar hangt voor mij nog wel iets boven, want ik vind dat is ook een missie die ik heb, die is best groot hoor. Maar ik wil eigenlijk dat iedereen plezier heeft in zijn werk. Ja. En ik denk dat AI onder andere, dat is ook maar een onderdeel ervan, maar heel goed kan helpen om het werk weer leuk te maken. Ja. En wat, waarom is het belangrijk dat het leuk is? Moeten we niet gewoon werken? Nee joh, het is toch het grootste deel van je tijd doe je dat? Ja. Vind jij je werk leuk? Ik vind mijn werk heel erg leuk. Ja, nee. In die zin is het heel fijn, weet je, dat ik mag merken met mijn passie. Nee, ik ben heel erg blij in mijn werk. Ik gun iedereen inderdaad dat. Ja. Ja, ik ga het ook steeds belangrijker vinden of zo, want tijd is wel het kostbaarste wat je hebt hè. Ja. En als je het grootste deel van je tijd besteedt je aan werken, dan denk ik, hé, er is ook iets wat je tijd kan besparen. En daar zit ook de AI link natuurlijk. Ja. Ja. En hoe hoe wordt het leuker dan met AI? Het wordt leuker, ja, op verschillende manieren. Iedereen heeft natuurlijk een eigen manier om het leuk te gaan vinden. Wat ik heel veel zie bij, ik doe het bij heel veel grote organisaties, help ik om dit ook een zachte landing te gunnen. Je doet dat ook gewoon door, nou dat wordt ook veel gezegd, ga het uitproberen, ga het doen en leer daarvan. Maar daar zit ook nog wel een soort van aanpak in. Dus, nou een voorbeeld ik ben nu bezig met een klein clubje tekstredacteuren. En die worden geholpen door AI. En dat is hartstikke spannend. Want in feite, zij zijn gigabang voordat hun werk ook gewoon verdwijnt. Ja. Dat zit er ook echt achter. Dat zullen ze niet zo snel zeggen. Maar dat zit er ook wel achter. Dat is overigens een van die dingen in mijn gedragskompas. Ja. Ja. Ja. En wat je dan ziet is, dat je er samen, door het samen aan te pakken, dus ik zal het heel praktisch maken. Je pakt een stuk tekst, je hebt een opdracht en je gaat het samen doen. En je gaat samen lachen om het resultaat wat je krijgt. Wat je terugkrijgt. Ja. En het daar samen over hebben. En het samen weer tweaken en het weer beter maken. Dat maakt dat mensen nu echt wel denken van ik heb ontzettend veel zin om AI in te gaan zetten. Ja. Ja. Ja. Maar dit is wel, het gaat heel erg over hoe krijg je de mensen mee, hoe betrek je ze. En daarboven zit wat mij betreft nog de leiders, de managers. Nou ja. Ja. Ja. Maar, je zegt inderdaad, we hebben een gedragskompas voor AI adoptie ontwikkeld. Daar zit natuurlijk wel een deel achter. Kijk, de mensen die het heel leuk vinden en er zin in hebben, die krijg je heel makkelijk mee. Wanneer merkte je dat er in organisaties, dat er ook zeg maar een stroom is die er niet zoveel zin in heeft? Ja, dat zie je natuurlijk op verschillende manieren. Dus het blijft ook gewoon mensenwerk. Kijken hoe reageren mensen. Ja. Hoe gaan die gesprekken met elkaar? Wat zie je ze doen? Het is ook, ik denk het gaat ook heel erg over samenwerking. Het is natuurlijk eigenlijk ook van hoe werken mensen hier nou eigenlijk samen? Ja. En dan worden dingen ook zichtbaar als je aandacht hebt voor het team en dat je met elkaar samenwerkt. Dan zie je ook van, nou die een die zit eigenlijk altijd een beetje te mopperen over wat er gebeurt. Of de ander gebruikt het en zegt het niet. Die vind ik ook heel fascinerend. Ja. Want je wordt toch, je kan heel snel produceren in een korte tijd als je er goed mee weet om te gaan. En er werd ook niet altijd eerlijk gedaan over, ik gebruik AI om mijn werk te doen. Een soort van schaamte. Schaamte waarvoor? Voor het feit dat ze hulp zoeken bij zo'n tool voor iets wat ze eigenlijk zelf zouden moeten weten. Oké. Dus die heb ik ook voor, dat zie ik ook voor mij. Dat het als een soort van vals spelen wordt ervaren. Ja. Nou bijzonder. Dat is één invalshoek. Zijn er nog meer van dat soort, waaraan je kan herkennen zeg maar dat mensen drempels ervaren of in ieder geval weerstand ervaren. Want niet iedereen spreekt zich uit. Nee, niet iedereen spreekt zich inderdaad uit. Het is ook echt kijken waar het gedrag vandaan komt. Dus het is als je iets pakt als gewoonte bijvoorbeeld. Gewoonte bijvoorbeeld. Iets is een gewoonte, onbewust gedrag. Dat is dat je altijd werkte zoals je al werkte. En dat wil je eigenlijk ook oplossen met AI. Daar vind ik ook wat van trouwens. Maar ja, hoe kun je dan, je ziet dat mensen heel erg houvast zoeken in de manier waarop ze al werken. En bijvoorbeeld denken van ja, dat kan dus niet. Dus al heel snel zo van ja, het werkt niet. Ja. En dan kan je door in gesprek te gaan of door iets aan te bieden. Dat doen we ook veel. Dat doen we ook veel. Door ook gewoon ja, sessies met elkaar. Van hoe werk je met elkaar samen? Hoe ziet je werk eruit? Hoe kun je elkaar helpen? En hoe kan dus ook AI je daarbij ondersteunen? Hoe kan je als een team erachter komen wat een beetje degene zijn die bepaald gedrag vertonen? Waarmee je dus eigenlijk herkent: Oh wacht, ik zie een bepaalde scepticisme of weerstand. Of ik zie juist een frontrunner. Hoe kan je dat als een team zijn met elkaar herkennen? Dat kun je doen door in je team ook echt ruimte te hebben voor de onuitgesproken vragen. Zeg maar, jullie kaartspel vind ik daar ook een voorbeeld van. Dat je ook een vraag op tafel legt. Waarvan je eigenlijk denkt van jammer dat we die stellen, maar laten we hem wel eens samen bekijken. Ja, en ook veiligheid in je team. Gewoon je durf je uit te spreken. En zorgen ook dat je je veilig genoeg voelt om ook dit te delen. Ja, veiligheid. Ja, dat vind ik altijd lastig. Wat is dan die veiligheid en hoe kan je die met elkaar bespreekbaar maken of die er wel of niet is? Ja, het is niet zozeer zeggen: Jongens, het is hier veilig, gaan we door? Dat zou makkelijk zijn natuurlijk. Ja, dat zou heel makkelijk zijn. Maar het is ook fouten durven maken, fouten durven uitspreken. En dat is met die AI-pilots natuurlijk ook mooi. Met elke pilot eigenlijk. Steeds maar weer reflecteren en ook gewoon de ruimte krijgen, ook van de manager bijvoorbeeld, om fouten te maken. Ja. En dan ben je ook eerder geneigd om daar gewoon heel eerlijk en je kwetsbaar op te stellen. Ja, durven leren. En leren is in het vallen en opstaan, anders leer je het niet. Ja, zeker. Ja, zeker. Ja, wat maakt het dat je bent begonnen met het opstellen van dit gedragskompas voor die adoptie van AI? Ja, omdat ik ben een enorme fan van AI. Ik ben ook een beetje een nerd. Dat zit echt wel in me. Dus ik ben ook ooit begonnen als programmeur en inmiddels gaan zien dat eigenlijk de mensenkant veel meer nodig heeft. Ja. Ja, ik ben dat gaan doen omdat ik zie dat het hangt op het mensenstuk. Dus je kan een heel mooi systeem hebben. En dat hoorde ik ook wel vaker. We hebben een prachtig systeem, maar niemand werkt ermee. Ja. Ze werken er niet mee. Ja. Ja. Heel erg zonde. Dus ik denk, ik zou het zo mooi vinden. Ik zou iedereen gunnen te gaan geloven in het werken met AI, of op een of andere manier gebruik te maken van, omdat het zoveel moois brengt en zoveel plezier brengt. Ja. En ik denk dat ik dat met zo'n gedragskompas, dan weet je aan welke knoppen je kan gaan draaien om te zorgen dat mensen er zin in gaan krijgen. Of niet, hè. Het is niet dat iedereen natuurlijk aan de kant staat te juichen, maar het zou wel mooi zijn als… Ja. We hebben hem nu een paar keer genoemd. Gedragskompas van AI-adoptie. Zou je iets meer kunnen toelichten voor de luisteraars? Ja. Ja. Het is eigenlijk een soort handleiding, wil ik het noemen, voor managers, leiders. Nou, eigenlijk iedereen die het interessant vindt. Die in teams werkt. En dan ga je kijken naar gedrag. En ik heb opgeschreven, dat is ook aan de hand van een quasi-methodiek, dat is ook een bewezen aanpak. Ja. Ja. Ja. En dan ga je ook opgeschreven als gedragsbepaler zijn er. Dus je hebt een gedragsbepaler als weten. Iets niet weten maakt ook dat mensen een mening vormen over iets, hè. Want als je iets niet weet kan je al snel de conclusie trekken: het doet het niet. Of het werkt niet. Of iets als je attitude van, heb je er… sta je er voor open? Ja, voor verandering. Ja, voor verandering. Voor verandering. Eh, hoewel ik hem niet zo wil noemen. Want verandering denken mensen al bij voorbaat: oh, als je het zo noemt, dan gaan we het niet doen. Ja. Dat vind ik spannend. Ja. Maar ehm, ook van ehm, dat je zeg maar… Mensen zijn natuurlijk bang dat hun werk verdwijnt. Ja. En dan is er ook een soort van houding. Ja, weet je, voor mij werkt het niet. Dat ga ik niet doen. En bovendien, het werkt allemaal niet. ICT heeft gezegd dat we die tool kunnen gebruiken. Nou, het inlog ik. Ik moet drie keer inloggen. Nou, weet je, dat… Dus doe ik het niet. En dat zit er allemaal vaak achter. Ja. Dus ik heb gedragsbepalers opgeschreven. En de kunst is om het gedrag te herkennen. Dus daar doe ik ook allemaal tips over. Maar ook, wat kan je doen om die gedragsverandering in te gaan. Dus ik heb hele praktische interventies. Van als iemand iets niet weet, nou zorg dan dat je een inspirerende workshop organiseert. Bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld. Ja. Ja. Ja. Mooi. Kan je nog een aantal van die gedragscomponenten noemen? Ja. Je hebt ook bijvoorbeeld zoiets als een soort zelfbeeld. Die vind ik ook heel interessant. Zeggen van, nou weet je, de AI gaat niet voor mij werken. Ik heb dat laatst gehoord van iemand die foto's bewerkt. Die zei: nee, laat maar. Ik ben professional. Ik heb gezien wat die tool kan. En nee, dat gaat gewoon niet werken. Jammer. Ik had er wel zin in. Oké. Oké. Ook bijzonder. Ja. Ja. Ja. En dat zit dan ook in een stukje zelfbeeld. Van, joh, kan ik het wel? Of kan ik het niet? En wat weet ik al? Dus eigenlijk zijn die gedragsbepalers, het zijn altijd drie of vier gedragsbepalers. Raakt het dan daar ook niet aan je eigen professionaliteit? Je denkt van, ja maar ik ben hier heel goed in. Dit is een skill, een capaciteit die ik heel lang aan geschaafd heb. En dan komt er misschien iets voorbij wat dat toegankelijk maakt voor anderen. Dat het, als je het hebt over zelfbeeld, dat het ook je zelfbeeld kan aantasten. Ja. Ja, gelijk hebben ze natuurlijk. Althans, we begrijpen die angst heel goed. Wat je dan kan doen, is met elkaar in gesprek gaan over jouw werk. Hoe ziet jouw werk eruit? Wat is het? Hoe kan je zelf daar nog iets aan toevoegen? En vaak is dat heel veel. Dus het is een interventie, dat is ook een van die voorbeelden, is dat je dan inderdaad met elkaar en het liefst in een team in gesprek gaat over jouw werk. En hoe kun je nog dat werk verrijken? En waar heb je eigenlijk helemaal geen zin in? Daar kijk je natuurlijk ook naar. Dat zal je al lekker kunnen laten oplossen door AI bijvoorbeeld. Ja, daar raak je ook weer een stukje leuk vinden en zin in krijgen. Waar zit de passie en waar zit minder passie? En kan je daar dan als eerste die versneller of die hulp bij inschakelen? Ja. Heb je een voorbeeld van iemand die eigenlijk begon van AI, weet je? Gaan we weer naar uiteindelijk dat diegene heeft gezegd: Ik gebruik nu AI in mijn werk, ik ben er heel blij mee. Ja, legio eigenlijk wel. Want mensen hebben er ook best zin in. Maar het is natuurlijk ontzettend spannend. Niemand weet waar het naartoe gaat. Dat maakt het ook ingewikkeld. Ja, laten we eens even eentje ook uit een redactieteam. die zei: Joh, die zei ook gewoon. Dat was wel makkelijk. Ja. Ik heb een gedragsbepaler. Ik doe het niet. Ik ga dit niet doen. Ik heb mijn eigen manier van aanpakken. Dit gaat mij gewoon niet helpen. En wat we toen gedaan hebben, is met een klein team van redacteuren aan gaan werken. En toen bleek, en dat vond ik dan waardoor zij ook wat enthousiaster werd, is dat iedereen heeft een eigen aanpak van een tekst schrijven, bijvoorbeeld. De een maakt de eerste structuur, de ander begint gewoon en de ander... Nou, die allemaal methodes heb ik al in dat kleine team gezien. En doordat ze met elkaar in gesprek gingen, elkaar gingen laten zien hoe ze hun werk deden, kwam daar enthousiasme los. Dat is iets van: Oh, jij begint met een structuur. Oh ja, maar ik doe het eigenlijk altijd anders. En hoe kunnen we dan samen een goede prompt maken? Oh ja. Beginnen we dan na het maken van een structuur of daarvoor? Of wat is het moment? En doordat ze dat samen deden, en zij zag wat het resultaat was, want ze deden het gewoon ter plekke. Dat is namelijk echt het leukst. Gewoon samen het doen en er naar kijken en samen tweaken. En toen zag ze gewoon de kracht ervan in. En toen dacht ze van: wacht even, dit gaat me wel helpen. Oké. Leuk. Ja, dat triggere mij wel. En toen dachten ze daarvoor niet samenwerken aan die teksten. Dat was veel individualistischer. Dus eigenlijk helpt AI om meer ook een team te vormen door eigenlijk de technologie in te zetten. Om een team te vormen en de tool adoptie daarbij in te zetten. Ja, dit is precies wat het is. Ja. Want dat wordt nu ook zichtbaar. He, doordat we, waarom gaat het ook vaak niet lekker? Omdat iedereen op zijn eigen manier bezig is. Iedereen is zelf aan het werk. Vragen stellen is ook een ding. Ja. Wat voor ding? Als jij in AI, in de chat een vraag stelt, dan moet je die vragen ook goed stellen. Wil je een goed antwoord krijgen? En dat geldt natuurlijk ook voor als je met collega's samenwerkt. Dus dat hangt helemaal niet vast aan die tool. Maar dat zit ook in: stel elkaar de vragen, doe het samen. En dat wordt nu zichtbaar. En je moet dus eigenlijk dan ook veel meer reflecteren op van: niet alleen de goede vragen stellen, en dat begrijp ik ook wat er terugkomt. Dat zeggen we eigenlijk iedere keer rondom AI. Zo van: ja, maar bij AI moet je heel goed kijken vanwege de hallucinaties. Maar eigenlijk moet je dat intermenselijk, is dat net zo belangrijk? Inderdaad, net zo belangrijk. Daar samen naar kijken. En het is inderdaad het, ja, zeg maar er komt een mooie output uit. En wat er nu wel gebeurt, dat zie ik ook wel in die teams, is er komt ook informatie uit die eigenlijk vanuit een ander teamlid moet komen. Dus dat is ook interessant, hè? Je gaat ineens op een andere stoel zitten, want jouw antwoord is vele malen langer dan als je de goede vraag stelt, dan de vraag die je stelde. En dan wordt het ook lastig. Ja, maar hallo, dat is mijn vak. Ja. Waar kom jij nu mee? En dan is het de uitdaging, of althans gewoon het gesprek voeren, van nou, hier komt de chat mee, wat denk jij? Nou, dan kan die professional, die voegt er ook echt iets aan toe. Dat zie ik ook echt. Ja. Kan je nog zo'n gedragsbeïnvloeder noemen? Ja, zeker. Ik heb het al gehad over weten, gewoonte en onbewuste beelden. Dus dat is er ook eentje. Dat gaat heel erg over: ik ben gewend zo te werken, en dat wil ik copy-paste op AI toepassen. En nou ja, daar heb je interventies voor. Want ik zie nu heel vaak dat mensen kijken naar hun dag, en die denken: zo ga ik het aanpakken. Ik ga kijken: wat zijn alle klussen die ik eigenlijk niet zo leuk vind? Hup, dat doe ik met AI, dat scheelt me twee uur tijd. Dan werk ik maar vijf, zes uur op een dag. Ik zou eigenlijk, als je ziet dat die gewoonte er is, om op een bepaalde manier werk te doen, dan zou je dat graag willen openbreken. En kijken van: dat wat je doet, is dat inderdaad, dan ga ik hem groter maken hoor, relevant voor wat je wil oplossen. Nou, ik denk dat het een hele belangrijke vraag is toch? Ik bedoel, de grootste productiviteitwinst behaal je door dingen niet meer te doen. Dat denk ik ook, ja. Zoals vergaderen bijvoorbeeld, is ook zo. Het is heel handig dat er tools zijn die jouw vergaderingen notuleren, zonder dat je daaraan te pas komt. Maar ja, de vraag is: Is die vergadering nodig? Is die vergadering nodig? Daar begint het mee. En als het antwoord ja is, dan is de volgende vraag: Zijn de notulen nodig? Ja, dat precies. Ja. Dus eigenlijk door elkaar vaker de vraag te stellen, eigenlijk terug te gaan naar de kern van onze toegevoegde waarden, degene waar de passie vandaan komt, het werk, daar bij stil te staan, daar weer tijd voor te krijgen, en daar de tools bij op te zoeken. Dus eigenlijk, is er dan veel verandering met zo'n gedragskompas, met überhaupt veranderingen in IT of tool of dat soort zaken, en de AI? Nou nee, het is eigenlijk ook goed toe te passen op andere ICT-ontwikkelingen, maar wat ik wel zie: het is groot. Het raakt gewoon iedereen. Ja, de AI-adoptie. En het gaat ook snel. Dus dat maakt ook dat je snel die interventies moet gaan doen, en ook gewoon dingen juist in de goede volgorde moet doen. En een van de gedragsbepalers is ook nog eens leuk om dat even uit te halen, denk ik, is een sociale omgeving. Ook heel belangrijk, dus hoe de mensen om jou heen erover denken, en hoe jij er zelf in staat. En daar zit wat mij betreft ook de rol voor de managers, daar begint het. Op het moment dat het niet begrepen wordt, zeg maar aan de top, of ook middenmanagers hebben ook een hele grote rol in, dan gaat dat team ook zwemmen. op het moment dat je het goede voorbeeld geeft als leider, dan gaat dat je veel makkelijker af om dit te kunnen implementeren in je organisatie. Heb je een voorbeeld van zo'n, nou, dit zou ik wel verwachten van manager of middelmanager, inderdaad als je dat doet, dan kan je de goede kant op gaan. Heb je daar iets concreets voorbeeld voor? Ja, bijvoorbeeld het uitblijven van een inspirerende visie. Van vertel wat het maakt dat je dit gaat doen. Ja. En dan is AI natuurlijk maar onderdeel van, wat je nu ziet, dat vind ik soms lastig, er worden allemaal aparte visies gemaakt. Eentje voor AI, één op samenwerken, dan hebben we nog een visie op hoe we tijd schrijven. Zo heb je zeg maar allerlei visies, terwijl eigenlijk wil je gewoon één goede inspirerende visie hebben, die gewoon laat zien van, joh, dit gaan we doen. Ja. En ja, en geef daar ook een invulling aan. En als ik nou een manager ben, en die zegt van, ja, leuk al dat gedrag, ik vind gewoon dat het moet. Ja, prima dat man. Sla maar mijn vuist op tafel. Zeg gewoon tegen de organisatie, we gaan dit gewoon doen. Ja. Waarom heb je gekozen, zeg maar, voor juist te kijken naar die menselijke gedragsaspecten? Omdat ik denk dat plezier, vind ik mega belangrijk, dus dat mensen er plezier in hebben. Het is ook best een hele krappe arbeidsmarkt. Dus dat mensen bij je blijven, is helemaal niet zo gewoon. Nee. En daar zit wel mijn missie, om juist die manager iets mee te geven. Ik snap dat iets moet en dat kan, hè. Zo is het ook. Soms moet gewoon iets. Maar het is ook de manier waarop je het brengt. Ja. En de manier waarop je het laat landen. En hoe ben je tot deze acht componenten gekomen? Ja, het is een bestaande methodiek. Zoals de CASI-methodiek is ook een wetenschappelijk onderbouwde methode. Dan ga je dus... Ik ken die niet. Nee, hij is heel bekend, ja wel, redelijk bekend onder communicatieadviseurs. Oké. In het communicatievak wordt die veel gebruikt. Ja, het is fijn, want er zijn gewoon die gedragsbepalers. Die zijn er al. Dus je weet al van, nou, dit zijn de gedragsbepalers. En wat je dan doet, is dan ga je er gewoon induiken. Van oké, als dit het gedrag is, wat betekent dat dan? En wat kunnen we dan doen om daar verandering in aan te brengen? En ik zag dat dit ontbrak. Ja. Met name ook juist bij die leiders. Die dachten van, oké, ik ga morgen vertellen wat jij ook zegt, met mijn vuist op tafel ontmoet. En dat die... Ik doe ook heel veel gesprekken met de managers, en die zeggen dan van, ja, ik word er gewoon gek van. Weet je, de een die doet dat en de ander dat. En er wordt gewoon niet... Hoe krijg ik het team zover? Ja. En daar gaat dit echt bij helpen. Precies. En welke verandering heb je gezien? Want je hebt dit in verschillende organisaties gedaan. Wat is eigenlijk de grootste verandering die je meemaakt als je dit wel gebruikt? Ja. Ik kan in ieder geval zeggen wat het allemaal sowieso ook voorkomt. Er komt een heleboel gedoe bij. Kijk, ik kan nu even een voorbeeld geven. Ik zit heel erg op het samenwerken en hoe ICT daarbij kan ondersteunen. Bijvoorbeeld een grote teams implementatie. Dat is ook zo'n mooie ding. Ja. Dat gaat natuurlijk verder dan het online vergader. Dat is echt over samenwerken in documenten. Elkaar vinden. Ook co-pilot AI inzetten. Eigenlijk een soort online samenwerk omgeving. als je je niet bewust bent van bepaald gedrag, dan ga je gewoon vastlopen op dat mensen nee blijven zeggen. En met name ook hoog in de top. Dus als daar al geen vertrouwen is in de oplossing en je biedt daarbij niet de goede tools om te zorgen dat ze het wel gaan doen, dan stokt het. Ja. Dus bijvoorbeeld bij Teams is dat er op een heel hoog niveau werd er gewoon niet in Teams gewerkt. Terwijl er wel geroepen werd van: Jongens, niet mailen maar delen. We houden op met mailen. We hebben een mooi online platform. We gaan maar één keer iets opslaan. En niet meer op allerlei plekken dingen opslaan. En dat werd ook geroepen. En daar was ook een hele mooie, iets wat wollige visie op geschreven. Dat is ook een kunst, hoe ga je dat goed opschrijven. Maar eigenlijk bleek, in dat ingesprek, dat juist die managers, die hogere top, het eigenlijk niet deed. En daar zat ook van alles achter. Daar heeft het gedragskompas bij geholpen. Van joh, ik ben gewoon bang dat mensen in mijn document zitten te neuzen. Ja. En oh, gaan ze dan iets veranderen in mijn document? En waar staat het dan? Ja. En als je dat aanpakt, en die was eigenlijk heel simpel. Want het gaat gewoon over gedragsbepaler weten. We kunnen het je leren. Ja. Je kan een document even op slot zetten. Bij wijze van als je zelf aan het werk bent. Dus doordat je weet hoe dingen werken, word je er ook een stuk vrolijker van. En ga je erin mee. Wij komen natuurlijk ook overal en nergens. Ik spreek best wel heel veel. En dan vraag ik ook, wie gebruikt nou AI in zijn dagelijks werk? En eigenlijk hoe hoger je komt in de organisatie, hoe minder ze het gebruiken. Dus ze vinden zeg maar, op de werkvloer moet het gebruikt worden. Ja. En zelf gebruiken ze het niet of nauwelijks. Kom je dat tegen? Zie ik ook. Ja. Het is wel een katalisator als teams het gewoon gaan doen. Ja. Maar het is eigenlijk, je moet heel dicht bij de pijn blijven. Van degene die er iets mee wil. Ja. En nu wordt het toch vaak inderdaad als een soort van oplossing. En dan gaat het heel erg over, nou je productiviteit omhoog. Ja. Maar eigenlijk moet je toch verdiepen in de persoon die je mee wil krijgen. En in die top. Van ja, wat gaat het je opleveren? Ja. En zie je daar een rode lijn in de pijn? Nee, dat rijdt. Ja, een rode lijn in de pijn. Ja, die ga ik gebruiken. Ja. Ja. Nee, die zie je zeker wel. De rode lijn, die zit natuurlijk in, of natuurlijk, die zit hem in, toch ook wel inderdaad kostenbesparing. Geen mensen kunnen krijgen voor het werk. Gigaveel werkdruk. Ik noem het ook wel werkdrukte makers. Het is gewoon heel veel werk. En er worden geen keuzes gemaakt. En eigenlijk kan het werk niet afgemaakt worden. Maar ondertussen wil je het wel. Ja. Dus dat is een pijn. Als je gewoon keihard kan laten zien. En dat vind ik heel mooi aan AI. Wat de voordelen gaan zijn. Dan gaan er wel lampjes branden. En als je het dan ook nog heel praktisch maakt. En dat moet je dus eigenlijk ook echt doen. Je moet het ook daar laten zien. Ja. Hoe kom je over de drempel? Want als je hele hoge werkdruk hebt. En er komt verandering. En je zegt van, en er komt een technologie. Die je misschien wat minder goed begrijpt. Hoe zorg je dat mensen over die drempel heen stappen? Want die zeggen: Ja, maar ik heb het al druk. Daar heb ik geen zin in. Nieuwe dingen leren. Dat helpt me niet. Ja. Super ingewikkeld. Maar dan is het gewoon laten zien. Ja. Show don't tell. Ja. Gewoon. Want door te zien denken ze van, wacht even. Maar het gaat me echt, echt tijd besparen. En tijd. Daar gaat het dan over. Ja. Maar hoe krijg je nou die mensen dan zover dat je het ook mag laten zien? Want ze zijn druk. Ja. Ja. Er is geen tijd voor. Ja. Er is geen tijd voor. Hoe maak je tijd? Als je niet het gevoel hebt tijd te hebben. Ja. Ja. Nou daar adviseer ik dan ook de managers in. Ja. Van joh, ga even stilstaan om vooruit te kunnen. Ja. Dit gaat je echt helpen. Ja. En het team is ook heel blij als je even stilstaat om vooruit te kunnen. Met name. Ja. Dus die tijd pakken en dan ook gewoon een hele goede sessie organiseren. Ja. Ja. Persoonlijk. Ja. Persoonlijk verhaal inderdaad hierin. Ik was tegenaan gelopen inderdaad. Dat er niet het gevoel was van tijd om inderdaad een tool te gebruiken die je tijd gaat besparen. Dat voelt een beetje counterintuitief. Was eigenlijk de meetings die je al hebt. De vraag is of die meeting nodig is. Maar die meetings staan er vaak al. En die zitten vast in het patroon. Dus daarom voel je ook soms de druk. Maar die meetings die kan je wel gewoon gebruiken. Want daar zijn ze aanwezig. Als je daar inweeft. Dat je AI gebruikt. En het zelf laat zien. Dat dan gaan er op den duur gaan de lampjes branden. En ja. Heel erg botst. Maar soms ook gewoon een stok achter de deur. Van heb je het al gebruikt? Waarom niet? En dan die vraag te stellen. Dat was eigenlijk al bij een aantal voldoende. Niet voor iedereen. Maar bij een aantal was het voldoende. Om gewoon te zeggen. Goh. Over een maand gaan we even zitten. Waar heb je het voor gebruikt? Waarom niet? En waarom heb je het potentieel wel of niet gebruikt? Oh ja. Mooi. Dat is gewoon ruimte in de bestaande meetings die je hebt. De bestaande meetings. Dat is het gevoel van druk. We hebben die meeting. Maar goed. Die meeting is het toch al. Als je daar dan bent. En het daarin kan weven. Als je dan een rol hebt in die meeting. Die heb je altijd. Anders ben je er als goed als niet. Anders dan vraag. Je sluit niet aan. Of meld dat je iets anders is. Precies. Dat is ook een ding. Ja. Maar dan kan je hem daar gewoon inweven. En dan is het inderdaad laten zien. En ook gewoon heel eerlijk zeggen van. Goh. Ik wist dit ook niet. Maar dit heeft mij zo geholpen. En het bij jezelf te houden. Dat helpt bij veel mensen. Is mijn persoonlijke ervaring heel goed. Ja. Of de anderen er voorzichtig in meeslepen. Ja. Dan kan je ook een beetje schalks goed doen. Ja. Ja. Want de intentie is goed. Je wil helpen. Ja. De anderen staan nog niet open om geholpen te worden. Ja. Daar ben ik wel benieuwd naar. Want het zijn gedragsbeïnvloeders. Dus je bent aan het beïnvloeden. Waar houdt beïnvloeden op? En wordt het manipulatie? Ja. Dat is heel mooi. Het is soms ook gewoon manipulatie. Oké. Nou duidelijk. Ja. Volgende vraag. Nee. Nee. Ik ben toch wel heel erg benieuwd. Ja. Ja. Ja. Het zijn natuurlijk technieken. Hoe je op een goede manier. bewegen om het op een andere manier te doen. En dat gaat gewoon over ook. Hoe gedraag je jezelf? Hoe stel je je op? Hoe voel je een gesprek? Ja. En ja. Het is ook wel best een vak. Het is niet altijd makkelijk. Ja. Dat is het ook niet. Maar je kan dat wel. Ja. Gewoon. Door juist open vragen te stellen. Dat is ook. Dat helpt je ook bij de chat gebruiken natuurlijk. Stel gewoon hele mooie open vragen. zo krijg je ook veel meer los. En voel je ook gewoon het goede gesprek. Ja. En wat Niels zegt. Als je intentie in ieder geval goed is. Ja. Dan wordt het in ieder geval minder manipulatief. Mag ik hopen toch? Zeker. Ja. Zeker. Maar als je zegt. dat moet ook een goede intentie zijn. Alleen je moet het goed uitleggen. Ja. Wat maakt dat je dit wil. Ja. Het bespreekbaar maken van hetgene wat niet besproken wordt. Dat is een beetje de rode draad wat ik voel. En inderdaad ook je intentie. Die wordt niet altijd gevoeld. Dus als je daarmee. Ja. Vanuit een andere training was. De vraag inleiden. En dat soort zaken. Eigenlijk de intentie meegeven. In wat je wil bereiken. Hoeveel mensen het niet mee eens zijn. Maar dat helpt wel inderdaad voor het gevoel van manipulatief. Of inderdaad ja. De verandering gewoon aan te willen gaan. Ja precies. Want je kan er best tegen zijn. Dat is oké. Ja. Dat is prima. Ja. Ja. Maar dan moeten we het van elkaar weten. En dan kunnen we het gesprek erover hebben. Ja. We gaan even naar een vrolijke noot. Want we vragen tegenwoordig aan onze gasten. Wat zou nou je ultieme droom zijn. Als je na zou mogen denken over een AI systeem. En dat hoeft niet in je werk te zijn. Dat mag ook privé. Gewoon een soort van. Als je helemaal vrij zou mogen denken. Wat zou dan. Ja. Wat zou jouw droom zijn. We zijn benieuwd naar. Ja. Ja. Ja. Ja. Geen grenzen meer, niets houdt ons nog tegen. Het leven zoals wij het altijd wilden beleven. MUZIEK Zijn we benieuwd? Ja, er kwamen een heleboel dromen mee op. Ik zal kijken of ik er eentje uit kan halen. Ik dacht, ik ga op het mensgerichte AI zitten. Hoe mooi zou het zijn als we minder druk zijn. We zijn continu de hele dag maar druk, druk, druk. En AI voor ons kunnen laten werken zodat wij weer de menselijke kant kunnen oppakken. Dus bijvoorbeeld in plaats van een robot ben je moeder aan het bed. Dat je dat zelf kan doen. Oh ja, mooi. Heb je nog iets waar we eigenlijk nu door drukte niet aan toekomen? Oh, zoveel? Kennen jullie dat? Ik ben vooral benieuwd. Nou ja, ik ben ondernemer en ik heb heel veel ideeën. Dus ik zou het ook geweldig vinden als ik ruimte krijg om die ideeën te laten komen. En wat er nu gebeurt als ondernemer. Je moet je administratie doen. Er komt een heleboel gedoe bij kijken. En als ik dat niet zou hebben, dan zou ik echt nog veel meer mooie ideeën kunnen uitwerken. Ja, wat een goeie. Dus tijdbesparing, daar zit het hem wel in. Ja. In tijd krijgen voor dingen die je echt belangrijk vindt. Ja, en die niet weer opvullen met andere rituelen. Ja. Maar hele dingen die van toegevoegde waarde zijn voor je leven. Dat is een hele mooie. Ja. En daar kom je ongetwijfeld ook vaker tegen bij organisaties. Wat zijn tips en tricks die je dan meegeeft aan die organisaties die hiermee worstelen? Die worstelen met tijd? Ja, tijdsdruk. Of het gevoel van druk en eigenlijk niet toekomen waar je toe wil komen. Ja. Ik zou beginnen met die goede visie. Een visie, neem de organisatie mee in waar je naartoe gaat. Waar werken we samen aan? Dat is toch gewoon een gezamenlijk doel. Dus dat is iets waar ik mee zou beginnen. En daar zit AI wat mij betreft ook gewoon in. Dat kan niet meer ontbreken. Nee. En vervolgens zou je graag willen dat ik... Ik ben nu even een grote organisatie aan het denken. Dus daar heb je vaak heel veel teams, heel veel afdelingen. Ga dan met elkaar die visie doorleven. Wat staat hier nu eigenlijk? En vertaal het naar wat gaan wij doen om daar een bijdrage aan te leveren. Dus laat niet bepalen van jullie moeten dit en dat en dat doen om deze doelstelling te behalen. Maar laat het team zelf bedenken hoe ze daaraan kunnen bijdragen. En hoe ze daarin slimmer kunnen werken met elkaar. Dus pak daarin ook gelijk samenwerking. Ja, het is de rode draad van bedrijfsdoelstellingen echt bij de teams kunnen voelen. En hoe AI daar kan ondersteunen en de tooling kan doen om zelf hun eigen bijdrage aan die visie te kunnen koppelen. Ja, take it to the team. Ja. En de manager die het mogelijk maakt. Van die gedragsbepalers, welke is nou het lastigste in de praktijk? Ja. Ik denk weerstand. Ja. Het is natuurlijk gewoon een algemene lastige. Ja. Omdat daar heel veel achter kan zitten. Ja. En wat jullie net ook al aangaven, het is soms best heel moeilijk om het te herkennen. Ja. Dat vind ik, dat is nog best een lastige. Maar dat kun je dus wel oplossen door ook aandacht even gewoon aan het ene teamlid. Gewoon het samen over hebben. Maar ook in het team juist die nasty vragen op tafel leggen. En de ruimte geven om daar ook echt op te reageren. Ja, wat ik ook wel vaak daarover lees is van, ja, je moet de weerstand ook erkennen. Maar hoe kom je nou van erkennen? Eigenlijk is het herkennen, herkennen. Ja. En de volgende stap is dat je het wil wijzigen. Reden wil brengen. Ja. Ja, ik denk dat je ook gewoon echt de ruimte moet bieden voor dat stukje waar je afscheid van moet nemen. Ja. Dus echt een ritueel als van, joh, wij gaan nu even officieel. Je deed het hartstikke goed. Ja. Het heeft ons heel ver gebracht. En maak ook vooral met elkaar zichtbaar dat het ook echt zo is. Dus het mogen geen loze woorden zijn. Echt even bij stilstaan samen en denken van, ja, weet je, dit was prachtig en dat nemen we mee. En we gaan daarmee verder. En zo krijg je inderdaad die herkenning. Die herkenning was er al, de herkenning. En kan je ze ook meekrijgen naar het nieuwe stuk. Ja. Is er een bepaalde rode draad dat je ziet veranderen als mensen aangaan op AI en de zin in krijgen? Wat gebeurt er dan met die mensen? Gaan ze het veel meer gebruiken? Gaan ze het doen? Ja. Ja. Ja, ze gaan het doen. En wat nog mooier is, ze worden gewoon ambassadeur. En dat gaat ook heel erg helpen. Als je een paar enthousiastelingen hebt. Die liefst die eerst in de weerstand zijn, die zijn het leukst. En dan de ander meekrijgen. Ja. Ik was ook wel nieuwsgierig. Je bent zelf ook ongetwijfeld heel veel met AI bezig. Had je zelf een bepaalde weerstand of ervaring op een van de gedragskenmerken? Mooie vraag, ja. Nou, eerlijk, nee. Nee. Ik was echt zo'n ongeremde. Ik dacht, het is geweldig. Het moet de hele wereld weten. Dus ik, nee. Ja. Ik vind het ook echt fantastisch. Wat het kan. Ik vind het ook fascinerend wat er uitkomt. Ik vind het, het is, ja, je gunt het. Ja. Heel veel mensen. Dus het is ook gewoon uitproberen. Maar ik ben al type dat denkt, dat ga ik gewoon even doen om te kijken wat het is. Dat helpt al. Dat maakt heel veel uit. Ja. En ik neem aan, zeg maar, met het inzetten van het kompas, dat je ook dingen leert. Wat zit er in het huidige kompas, wat er in de eerste versie niet in zat? Nou, weet je, het zit hem niet zozeer in die gedragsbepalers die staan als een huis. Daar kan je heel veel in kwijt. Je kan natuurlijk wel creatief zijn in de interventies die je doet. Oh ja. Heb je een voorbeeld? Nou, je kan bijvoorbeeld ook aan een gegeven chat vragen van, joh, heb jij een creatieve manier van hoe ik mensen? Dat is ook een manier. Heb ik een voorbeeld? Ja, ik vind het leuk om een soort hackathon-achtig iets te doen. Weet je, dat je gewoon samen aan de hand van opdrachtjes, samen met AI aan de slag gaat in groepjes en dan vervolgens het gaat presenteren aan de groep. Bijvoorbeeld. Daar word ik zelf heel blij van en ik zie ook dat het heel goed werkt bij de mensen. Want dan komt het enthousiasme los. Ja. Mooi. Ik ben wel benieuwd. Inderdaad, samen. Daar ben ik helemaal mee eens. De hackathons met elkaar leren van elkaars energie en ook zien wat er gebeurt. Maar we hebben ook een tijdsdruk en we hebben al veel te doen en we gaan juist heel veel mensen bij elkaar brengen. Zie je dan organisatie dat daar weerstand is om juist die extra tijd daarvoor vrij te maken? Ja, ik zal je eerlijk zeggen, ik koppel het wel eigenlijk altijd aan iets aan het huidige werk. Ja. Dus ik heb nu inderdaad ook een soort van het huidige werk. Ik heb een soort van mijn opdracht. Ja. Maar laten we het even daarin proberen waardoor het ook wel gelijk je eindresultaat beïnvloedt. Ja, dus neem hem mee in waar je al mee bezig bent en weef het in elkaar. En dan voelt het niet als extra investering. Maar de investering doe je toch al en hopelijk op een nog efficiëntere manier, een leukere manier. Ja, dat wordt eigenlijk veel beter. Zo bedoel ik. Maar je noemt het ook een opdracht. Hoe meet je dat de adoptie verhoogt, dat je voldoet aan je opdracht? We hebben ook echt KPIs met elkaar afgesproken. Dus waar willen we nou op afgerekend worden straks? Ook daar zou ik voorzichtig in zijn. In de zin van, ik ben erg enthousiast. Ik dacht, weet je wel, tien KPIs kan ik bedenken. Met het team samen hebben we de KPIs bedacht. Zo van, het gaat ons inderdaad tijd besparen. Kwaliteit zal iets omhoog gaan. Dat is ook spannend. En het team is in dit geval het team waar je de adoptie mee uitvoert. Waar we de pilot mee doen. Dus dan zeggen we gewoon, we willen een eindresultaat. Dus het is belangrijk om dat resultaat heel smart te maken. Wat leveren we dan straks op? Maar ook, waar gaan we zien of het wel of niet verbetert? Of het werkt? En die KPIs ook met hun afgesproken. Zit het, want we begonnen eigenlijk het hele verhaal van het werk moet leuker worden. Is dat ook een KPI? Ik vind dat zeker een KPI. Ja. Ja? Ja? Ja, ja. Het is bij deze ook. Maar het is heel, weet je wat, als je het met team samen doet. En het team zit er zelf nog een klein beetje met weerstand in. Ja. Dan is het soms ook lastig om te zeggen, jongens, hierna hebben we het gewoon weer leuk. Ja. Je lost natuurlijk niet alles op. Maar het draagt wel bij aan dat het leuker wordt. Ja. En moet jij dat inbrengen? Zeg maar die KPI of komt dat ook uit die teams zelf? Het komt uit de teams. Althans, ik doe wel een voorzetje. Want het is altijd makkelijk om ergens op te schieten. Dus het is goed om met iets te komen. En dan komt het team, en dat vind ik ook mooi, met meer KPIs. En dan rem ik dat ook weer een beetje af. Oh ja. Want dan zeg ik ook van, weet je, laten we nou even, het moet wel leuk blijven. Ja. Het is moeilijk. Dus drie in plaats van zes is ook fijn. Ja. En dan zie je het team ook. Het is denk ik, er komt ook een soort opluchting. Ja. Er zit ook druk op. Ja. Dus de lat hoog en dan wat naar beneden, naar haalbaar. En dan dat om inderdaad die positiviteit er mooi in te krijgen en die verandering. Ja. Hoe lang duurt zo'n traject ongeveer? Nou, dat kan best een hele tijd duren. Want het is nog maar het begin. Want al die pilots, dat vind ik ook de uitdaging. Je hebt natuurlijk al die pilots. Nou, en daar komt misschien een goed resultaat of minder goed resultaat uit. En dan. Ja. En dan. Ja. Dan. Ja, ik zeg. Ga dan naar het board toe en stap naar binnen. En durf ook naar binnen te stappen en zeg van, kijk eens. Dit was de opdracht. Dan wordt het heel erg, ja, het wordt eigenlijk gewoon heel praktisch. Dit was de vraag. Dit hebben we opgelost. Dit heeft het al opgeleverd. Hier gaan we dus mee verder. Ja. En dan wil je wel. Je wil echt wel die ruggensteun vanuit de board hebben. Het heeft geen zin om iets neer te gaan zetten. En als dat niet op hoger niveau gesteund wordt. Ja. En begrepen wordt. Dat begrijpen is ook echt een ding. Hoe weet je dat het begrepen wordt? Nou, dat is ook een hele interessante. Want taal is hier ook echt een ding in. Maar dat zit natuurlijk met alle ICT-achtige zaken. Dus wat mij opvalt is dat als mensen in gesprek zijn, en het is multidisciplinaire, want HR zit aan tafel. Er zitten, nou, ICT zitten, finance, compliance. Nou, alles bij elkaar. Zet ze bij elkaar aan tafel en ze begrijpen elkaar echt helemaal niet. Nee. En als je dat niet herkent, eigenlijk moet je gewoon er iemand bij hebben die zo'n gesprek faciliteert. Die ziet van, die de taal spreekt, een soort makelaar, intermediairachtig. Want mensen gaan vaak de zaal uit met allerlei verwachtingen en denken dat ze een goed gesprek hebben gehad. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Dus het is een lange antwoord op een korte vraag. Mensen begrijpen elkaar inderdaad niet en zeker niet op dit soort ICT-achtige zaken. Nou, een AI denk ik specifiek, want er is natuurlijk heel veel fantasie, zin en onzin wat allemaal door elkaar loopt. Dus het leek misschien een makkelijke vraag, maar hoe weet je nou echt dat ze het begrijpen? Ja, dat wat het voor ze kan betekenen, dat ze echt weten van dit is het. Ja. Ik denk dat die hele praktische, dat show don't tell is het wel echt. Je moet het echt laten zien, want over praten heeft eigenlijk weinig zin. Het heeft wel zin om met elkaar in het gesprek te voeren hoe je samenwerkt en hoe AI je kan helpen. Maar ik denk dat je door te laten zien gaan mensen het snappen. Weet je, zo werkt het voor mij ook. Ik ben heel beeldend, dus ik werk altijd met plaatjes. Ja. Weet je, je gooit een plaatje op tafel en je hebt gewoon een drie kwartier vergaderingen bespaard. Ja. Maar zo werk ik hè. Ja. En dat kan heel goed werken. Bij anderen. Toch is het soms wel handig om over dingen te praten. Zeker. Ik maak even een bruggetje naar ons kaartspel die je al noemde. Mooi bruggetje. Want dat betekent wel dat je met stellingen, en zeker hoe stelliger hoe beter, je kan kijken van of je elkaar begrijpt en hoe je ergens in zit. Dus wij willen uiteraard ook een stelling aan jou voorleggen. Ja, we hebben geschud, dus ik heb er willekeurig uitgekomen. Je zat al te lachen. Ja, ik las hem al en ik ben heel snel gescand en toen moest ik even lachen. Onderwerp. Het thema bedoel ik is toekomstvisies en speculaties. En de stelling luidt, AI verhoogt efficiëntie in bedrijven, waardoor werknemers meer ruimte krijgen voor creativiteit en strategie. Ja. En hij heeft echt geschud hè. Hij heeft echt geschud. Daarom moest ik dus even lachen. Ja, plezier zou ik ook daar juist aan toe willen voegen. Hoe merk je dat er meer creativiteit vrijkomt? Weet je wat ik denk? Ik denk dat mensen die eigenlijk niet zo goed zijn in bijvoorbeeld dingen opschrijven, ineens ruimte krijgen voor hun creativiteit. Dus vaak doe je iets waar je eigenlijk niet zo goed in bent, maar het wel hoort bij je werk. Ja. En als je dat kunt laten oplossen, dan kun je vervolgens met een heel rustig hoofd, kun je nadenken over wat jij daar aan toe kan voegen. En dat is vaak heel creatief. Ja, dat kan ik wel persoonlijk maken, want ik heb altijd lastig om met een blanco sheet of een blanco mail of een blanco document te werken. En ik heb dan even een start nodig. Dat kan een plaatje zijn, dat kan een stukje tekst zijn waar ik vervolgens op verder ga. Ik weet wel waar ik heen wil, maar de eerste paar heb ik altijd last. Dat tegenwoordig is er niet meer. De eerste versie komt er wel uit te rollen met bijvoorbeeld prompts en dan ga ik aan de slag. En dat zorgt er voor mij gewoon letterlijk, ik denk wel een half uur, we hebben sommige activiteiten dat ik alleen maar in mijn hoofd zat in plaats van in het document. Dus dat bespaart mij soms gewoon een half uur met één simpele taak. En ik denk dat verborgen talenten naar boven komen. Welke verborgen talenten zijn met jou naar boven gekomen dan met AI? Mooie vraag. Dit was een inkoppertje. Dat is een hele mooie vraag. Dat is een verborgen talenten die ik zelf herken als een verborgen talent. Ja, wel even de rust pakken om weer boven dingen te gaan hangen. En doordat je als je de hele dag druk aan het produceren bent, kan je ook bedenken van kan ik er nou eens even de rust pakken om echt even naar die kwaliteit ervan te kijken. Oh ja. Oh, heel mooi. Ja. Ja. Leuk. En jij Joop? Nou, ik weet niet of je verborgen talent, maar ik zat wel laatst te denken van ik dacht namelijk dat ik schrijven altijd heel erg leuk vond. En ik ben tot de conclusie gekomen dat ik schrijven helemaal niet zo leuk. Nee, dat is niet waar. Nee, dat het me niet om het schrijven ging, maar dat het eigenlijk ging om kennisdeling. Ik hou eigenlijk van kennisdeling en daar had ik schrijven voor nodig. Dus daar is in die zin wat in verandert dat ik nu bijvoorbeeld AI gebruik als redacteur, als weer vragen laten stellen over mijn tekst. En soms ook gewoon bruggetjes laten schrijven. helpen bij het schrijven, want waar het met mij eigenlijk om gaat is om de kennisdeling. Dus ik heb daar een ander beeld bij gekregen bij wat ik eigenlijk aan het doen ben. Dat vind ik trouwens inderdaad een hele mooie, want je had een ander doel. Je wilde kennis delen en daar moet je nou helemaal iets voor opschrijven om het te vertellen. En daarvoor zei ik altijd van ik hou van schrijven. Dat was eigenlijk de activiteit. Dat is niet wat je eigenlijk aan het doen was. Niet wat je wilde bereiken eigenlijk. Wat ik ook fijn vind, ik heb een heel druk hoofd. Dus heel veel ideeën, heel creatief. En dat krijg ik nu, doordat ik inderdaad dat chat gebruik of alles wat rondom AI gebruik, krijg ik gewoon ruimte daarvoor. En denk ik, oh hoe heerlijk is dat? En wat ik ook lastig vind, of althans dan kom ik terug met de ideeën en dan ben ik helemaal hyper. Eigenlijk wat jij ook hebt. Want dan denk ik, ja nu wil ik het aan niemand gaan overbrengen. Dan denk ik, ja dan moet ik weer iets gaan doen waarvan ik eigenlijk, dan kan het zomaar blijven liggen. Ja, wat ik dan heel erg fijn vind, is dan zeg maar als het ware bullets gewijs, dat helemaal opschrijven. Wel met de eigen structuur. De structuur die ik in mijn hoofd vind, die vind ik altijd heel belangrijk. Maar dan heb ik het eigenlijk helemaal bullet gewijs, soms hele zinnen geschreven, soms hele paragrafen. En dan kan ik het eerste deel laten uitschrijven. Waarbij ik wel altijd zeg van, gebruik mijn zinnen, mijn woorden. Want ik wil niet zeg maar dat er een of ander formeel sausje of zo overheen gaat. Maar dan kan ik dus eigenlijk sneller mijn ideeën, mijn kennis op papier krijgen. Hoe mooi is dat? Dat het kennis delen. Je gunt het de ander ook hè? Ja. Dat is eigenlijk het hele idee. Nou over kennis delen gesproken. Welke valkuilen, wat zou je managers mee willen geven die dit luisteren? Welke valkuilen moet je herkennen? En waarom zou je dan deze adoptiemanier in moeten zetten? Ja, ik zou zeggen, ik zou de managers adviseren, wordt digivaardig. Best spannend. Maar we hebben natuurlijk in die covid tijd ook wel echt, werd dat wel zichtbaar. Van joh, welke competenties heb je nodig? Toch ook om goede gesprekspartner te zijn. Om je team goed richting te kunnen geven. Dus daar zou ik aan werken. En ga het ook gewoon zelf ook eens doen. Het kwam al eerder in een podcast bij jullie naar voren. Van nou, moet zo'n manager dat nou wel kunnen? Het is toch geen techneut? En dat is nou juist wat het niet nodig is. Je hoeft geen techneut te zijn. Sterker nog, het is voor iedereen. En dus ook voor jou als manager. En ik denk dat dat helpt om gewoon eens lekker te kijken. Wat kan het? Wat is het? En dan heb je de rest van je team ook om daar gewoon ook mee door te gaan. Ja. En voor teamleden die dit horen. Die hebben vast iemand in de weerstand in het team zitten. Wat is nou... Ze zetten dit zo direct uit. Wat gaan ze doen? Ja, je kan verschillende dingen doen. Je kan natuurlijk je eerste meeting pakken. Die jij ook al aangaf. Dat je dat gewoon onderwerp van gesprek maakt. Je kan ook denken van... Nou weet je, laten we samen een klus oppakken. Ga dan zelf met AI werken. En doe het. Die ander mag het op zijn eigen manier doen. En dan doe het vooral samen. En zie wat dat voor voordelen oplevert. Dat zou iets kunnen zijn. Je kan ook zeggen van... Zal ik het je eens uitleggen? Ja. Dat is ook prima. Ja. Ik merk dat het... We noemen dat dan ook. Ik merk dat je het misschien... Heb je het al eens gezien? Gedaan? Vind je het leuk als ik het je een keer laat zien? Ja. Zonder dat daar druk op zit. Ja. Ja. Het laten zien is natuurlijk zeker belangrijk. Want er zijn ook heel veel mensen die gewoon nog überhaupt nergens naar gekeken hebben. Dus een ChatGPT nooit hebben geopend. Een ander tool niet hebben geopend. Dus daar kan je gewoon mee beginnen. Ja. Het is zo laagdrempelig. Zeker. Ik had nog een vraag in mijn hoofd. En die ontschiet me. Oh ja, natuurlijk. Ja, want we zijn natuurlijk begonnen met een mail van jou. Waarbij jij zegt van... Hey, wij stellen vragen. Daar hoor ik het antwoord niet op. Welke vragen hebben we jou nou niet gesteld? Ja. Die jij als luisteraar had willen horen. Goeie vraag, joh. Ja, nee. Weet je wat ik heerlijk vind? Dat deze hele podcast gaat over de menselijke kant. Dat vind ik echt fantastisch. Want vaak hoor je... Ja, we hebben ook nog een stukje cultuur. Ja. Echt een stukje cultuur. Vink, klaar. Ja. Dus ik vind dat jullie daar heel veel ruimte voor gegeven hebben. En ik denk dat wij het goede gesprek daarover gevoerd hebben. Nou, hartstikke mooi. Dan kunnen we hem daarmee afsluiten, denk ik. Ja, dank je. Ik ben blij mee. Super bedankt dat je wilde komen. Kunnen mensen ergens het goede kompas vinden? Of is het contact met je opnemen? Ja, je mag even contact opnemen. Denk is handig. Even mijn mailadres. Ik weet dat jullie AI tool, al die links... Precies. We zullen je website in ieder geval opnemen in de show notes. Zeker. Joyce, super bedankt dat je bij ons in de podcast wilde zijn. En ja, heb jij nou ook zoiets van... Dit is niet besproken. Toch? Ja, er zijn vragen. Ik wil daar ook wat over komen vertellen. Neem contact met ons op. En wie weet ben jij onze volgende gast. Leuk dat je weer luisterde naar deze aflevering. Vergeet je niet te abonneren via je favoriete podcast app. En denk eens van... Ja, we hebben een hele leuke nieuwsbrief. Eén keer in de maand. Met dingen achter de schermen. Over hoe AI de mens versterkt. Ook linkje in de show notes. En nou ja, tot de volgende keer. Tot de volgende keer.