Alle afleveringen
S08E11 - Een jaar AI in de praktijk - reflectie op 2025
S08E11

Een jaar AI in de praktijk - reflectie op 2025

Seizoen 8 9 min Hosts: Joop Snijder & Niels Naglé
0:00

Wat leer je in deze aflevering?

In de podcast AIToday Live deelt Joop Snijder zijn ervaringen over hoe AI zijn werkwijze het afgelopen jaar heeft getransformeerd. Hij beschrijft hoe de belofte van verhoogde productiviteit voor hem werkelijkheid is geworden.

De grootste verandering voor Snijder ligt in het uitwerken van ideeën: waar hij vroeger vaak bleef steken in de uitvoeringsfase, kan hij nu met tools als Claude Code complete projecten in een middag realiseren. Dit zorgt voor een fundamentele verschuiving in zijn creatieve proces.

AI heeft zijn efficiëntie verhoogd, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee rond prioritering en het vinden van rust.

01
Impact van AI op productiviteit
02
Versnelling van het idee-naar-uitvoering proces
03
Kritisch denken in een wereld van snelle uitvoering
04
Balans tussen werk en ontspanning

Kernbegrippen

Coding agents
AI-systemen die zelfstandig code schrijven en debuggen op basis van instructies.
Productiviteitsversnelling
Het verhogen van werkefficiëntie door AI-tools in het ontwikkelingsproces in te zetten.
AI als versterker
Technologie die bestaande vaardigheden en karaktertrekken van gebruikers amplificeren.
Reflectietijd
Bewuste pauzes in het werkproces voor creativiteit en strategisch denken.

Wat er gezegd wordt

Met deze versnelling komt ook een nieuwe uitdaging. Want als ideeën makkelijker worden om uit te werken, wordt het ook verleidelijk om alles uit te werken. Ook de uiteindelijk matige ideeën.

Joop Snijder

De beste ideeën komen niet tijdens het werken. Ze komen tijdens het wandelen, onder de douche, in de auto. Op een moment dat de geest even vrij is om te dwalen.

Joop Snijder

Transcript

Leuk dat je weer luistert naar deze korte aflevering van AIToday Live: mijn naam, Joop Snijder. Het is bijna het eind van het jaar een mooi moment om even stil te staan. En niet bij wat er allemaal is gelanceerd aan nieuwe modellen of tools. Da zijn genoeg andere bronnen voor. Ik wil het hebben over wat ik heb geleerd over hoe mijn manier van werken is veranderd en ik ben dan ook benieuwd hoe dat voor jou zit. Laten we beginnen bij het begin van het jaar. Weet je nog, iedereen had het over productiviteit. AI zou ons sneller maken, efficiënter meer output met minder input. En eerlijk gezegd, voor mij is die belofte redelijk uitgekomen, niet op alle vlakken en ook niet zonder slag of stoot. Maar er is toch echt wel wat veranderd in de manier hoe ik werk. En dat heeft vooral te maken met ideeën. Ik heb namelijk altijd best heel veel ideeën. Misschien zelfs wel te veel, zou je kunnen zeggen. En het probleem was nooit het bedenken ervan. Het probleem was het afmaken. Het uitwerken van een vaag concept waarbij een idee begint tot iets dat werkt, wat je kunt delen, iets wat je kunt gebruiken, delen of waar je op kunt voortbouwen. Dat traject van idee naar praktijk, dat kost tijd, best wel veel tijd. En voordat ik goed en wel begonnen was, diende zich alweer een volg idee aan. Nieuw fris en verleidelijker dan het halfbakken project waar ik mee bezig was. Misschien herken je dat. Met Claude, en vooral met Claude Code, de coding agent van Anthropic is dat veranderd. Maar dit zou ook ieder willekeurige andere coding agent kunnen zijn, daar gaat het eigenlijk niet om werk met deze. Die verandering is niet omdat het AI het denkwerk overneemt, maar juist omdat de uitvoering zoveel sneller gaat. Ik kan nu een idee echt afmaken, niet half niet goed genoeg voor nu, maar echt goed af. Dus voordat er volgende ingeving langskomt en mijn aandacht op eist. Dat klinkt misschien als een klein ding, maar voor mij is dat echt een hele fijne verandering. Stel je voor, je hebt een idee voor een tool: een simpele webapplicatie of een script dat een terugkerende taak automatiseert. Vroeger betekent dat dagen werk, documentatie lezen, code schrijf, debuggen testen. En ergens onderweg verloor ik soms wel eens de energie, omdat de volgende deadline zich aandiende. Nu kan ik in een middag van concept naar werk en prototypen en in een week of een paar weken naar een volwaardig product. Niet meer iets dat in een la blijft liggen, echt iets dat ik daadwerkelijk gebruik en kan delen. En het is niet dat het een gebrek aan concentratie is. Ik kan me denk ik volgens mij juist heel goed concentreren. Het gaat erom dat je de waan van de dag komt overal tussendoor en dan heb je het uiteindelijk veel minder tijd om aan dit soort dingen te werken. De meetings komen, er moet een offerte worden gemaakt een voorstel of presentatie. Misschien herken je het wel. Het geeft dus een hele fijne versnelling. Maar met deze versnelling komt ook een nieuwe uitdaging. Want als ideeën makkelijker worden om uit te werken, wordt het ook verleidelijk om alles uit te werken. Ook de uiteindelijk matige ideeën. Ook de concepten die eigenlijk niet goed genoeg zijn om tijd aan te besteden. Ik heb mezelf dit jaar meerdere keren betrapt op het te ver uitwerken van iets dat bij nader inzien helemaal niet zo waardevol was. Waarom? Ja, gewoon omdat het kon omdat de drempel zo laag was geworden. De truc blijft er wel om kritisch te blijven. Om te stoppen als het idee niet goed genoeg is om niet verliefd te worden op je eigen output, alleen omdat je het nu sneller kunt produceren. In de eerdere aflevering had ik het over hoe AI me sneller maakt, maar kritisch denken me beter maakt. En dat geldt nog steeds. Misschien eigenlijk wel steeds meer dan ooit. En dan is er nog iets: iets waar ik minder op had gerekend en waar ik ook wel benieuwd naar ben, hoe dat voor jou geldt. Voor mij is het namelijk best wel lastig of laat ik het lastig zijn. Het is steeds moeilijker geworden om de rust te bewaren. Dus als ideeën zo bruisen en je direct invulling aan kunt geven, dan merk ik dat ik moeilijk uit het proces kom. Ik blijf langer bezig. De grens tussen werk en ontspanning vervaagt daarmee en niet omdat het moet, maar juist omdat het kan. En omdat ik het leuk vind. Het is echt niet dat ik snel verveelt of afgeleid raak. Ik denk dat wat ik al eerder zei: dat ik me juist goed aan lang kan concentreren. Maar dat werkt nu ook tegen me. Het is een gedegen uitwerking van idee tot praktijk vergt nog steeds tijd. En dan komen er dingen van alle dag erbij. Wat ik net ook zei: de meetings, afspraken, administratie, je kent het wel. Maar ja, tijd om te reflecteren voor het laten sudderen van ideeën. Die wil ik eigenlijk niet kwijtraken. Wat dat is ook waardevol. Misschien zelfs wel waardevoler dan de uitvoering zelf. Daarom heb ik dit jaar wel een nieuwe gewoonte ontwikkeld. Ik zet AI ook in voor wat ik dan klusjes noem. Dus onderhoudswerk. Dan moet je denken aan testen schrijven of documentatie bijwerken. Soms is dat code opnieuw op een andere manier structureren voor betere leesbaarheid. Dit zijn wel taken die nodig zijn, maar die het idee niet verder uitbreiden. Ze dragen bij een kwaliteit zonder dat ik verder ga met bouwen. Het is werk dat gedaan moet worden, maar dat mijn creatieve energie niet opslokt. Zo houd ik wel tijd voor de contemplatie. Dat ik ook gewoon na kan blijven denken van is het wel een goed idee voor het sudderen. Een collega vroeg me laat waarom ik niet gewoon doorwerkte aan het volgende idee. En ik moest even nadenken over het antwoord. Het punt is, kijk, de beste ideeën komen namelijk niet tijdens het werken. Bij mij komen ze in ieder geval tijdens het wandelen onder de douche in de auto. Op een moment dat de geest even vrij is om te dwalen. En als je die momenten vult met uitvoering, hoe efficiënt die ook is, dan droogt misschien de bron op. Waar ik al mee begon. Ik ben benieuwd hoe jij er naar kijkt en hoe bewaar jij je rust. Wat heb ik dan geleerd? Dus als ik dit jaar moet samenvatten in één les, dan is het dit. AI versterkt, denk ik wat je al hebt. Als je veel ideeën hebt, kun je nog meer ideeën uitwerken. Als je kritisch kunt denken, kun je sneller tot de kern komen. En als je goed kunt schrijven, kun je meer produceren. Maar je versterkt ook je zwaktes. Dus als je moeite hebt met prioriteren, kun je nu moeite hebben met prioriteren op schaal. Als je rust nodig hebt, moet je die bewuster nemen. Ik wil dit jaar afsluiten met een uitnodiging. Niet een call to action om iets te kopen of te downloaden, maar een vraag. Ik ben namelijk wel echt benieuwd hoe jouw manier van werken verandert is dit jaar. Heb jij geleerd over jezelf, of wat heb jij geleerd, moet ik eigenlijk zeggen, over jezelf door het werken met AI. En hoe bewaar jij de balans tussen doen en denken. Ik hoor het heel graag. Stuur me een bericht via LinkedIn of reageer via mail. Het is allemaal makkelijk te vinden. Laat het maar weten. En zoals altijd natuurlijk, bedenk. AI niet de oplossing van elk probleem, maar onmisbaar waar het past. Dankjewel weer voor het luisteren. Tot de volgende keer.