Wat leer je in deze aflevering?
Hidde van der Ploeg, onafhankelijke appmaker en voormalig appdesigner, vertelt hoe hij de AI-app Petey (oorspronkelijk WatchGPT) ontwikkelde. De app biedt ChatGPT-functionaliteit via de Apple Watch en later iPhone, en groeide uit tot een internationaal succes met een nummer 1-positie in 18 landen.
Kernbegrippen
- Systeemprompt
- Instructie die het gedrag en de respons van een AI-model bepaalt voordat gebruikers ermee interacteren.
- API-integratie
- Technische verbinding tussen twee applicaties waardoor data en functionaliteit kunnen worden uitgewisseld.
- App Store-optimalisatie
- Strategie om apps beter zichtbaar en aantrekkelijker te maken in digitale distributieplafformen.
- Voorgetraind model
- AI-systeem dat al is getraind op grote datasets en direct kan worden ingezet zonder extra trainingswerk.
Interview: Hidde van der Ploeg
Kun je de luisteraars iets meer over jezelf vertellen?
Ik ben een onafhankelijke appmaker, is wat ik tegenwoordig zeg. Ik ben van origine altijd appdesigner geweest, voor veel verschillende apps in het verleden, ook grote Nederlandse apps. En eigenlijk heb ik mezelf in de laatste jaren omgeschoold tot developer ook. Dus eigenlijk maak ik nu gewoon eigen apps voor mezelf en anderen. Het mooie is dat ik door die combinatie van design en development heel goed kan inschatten wat gebruikers nodig hebben en hoe ik dat technisch kan realiseren.
Welke apps heb je gemaakt en kun je ons meer vertellen over Petey?
Ik heb de app Petey gemaakt. Het grappige was toen ik hem lanceerde heette het nog WatchGPT. Dus het was inderdaad, ik begon op de Apple Watch. En grappig genoeg is het idee eigenlijk vrij organisch voor mij ontstaan. Want ik had al best wel veel ervaring met de OpenAI API, omdat ik dat had geïmplementeerd in een van mijn andere apps. Ik heb namelijk een doelstelling app die heet Gola en daarbij had ik de OpenAI API gebruikt om advies te genereren van hoe kan je je doelen behalen op basis van AI. Maar daarnaast had ik ook al vijf verschillende Apple Watch apps gemaakt en toen OpenAI de ChatGPT API vrij gaf, toen was het voor mij eigenlijk al heel snel van dat zou eigenlijk super leuk zijn om gewoon vanaf je pols te kunnen babbelen tegen ChatGPT zonder te hoeven typen enzovoort. En voor die kleine weetjes, want Siri die weet nog steeds vrij weinig. Dus zo is dat idee eigenlijk vrij snel ontstaan.
Hoe snel heb je de eerste versie gebouwd?
Grappig genoeg begon ik met bouwen in de ochtend en ik had eigenlijk al een werkende prototype echt in een uurtje of twee in elkaar geknutseld. En toen heb ik als oud-designer zijnde de rest van de dag alleen nog maar lopen knutselen aan het robotje zelf en de animaties en hoe het er dan uit moet zien. Volgens mij de eerste versie heb ik in totaal in een dag of twee gemaakt en ook naar de App Store gegooid. Het was echt een kwestie van een idee hebben en het gewoon meteen uitvoeren.
Hoe lang duurde het voordat je app werd opgepikt door de media?
De eerste dag dat hij live kwam gaan, was voor mij al van oké dat is best wel snel gegaan en hij was dus in eerste instantie live gaan onder de naam WatchGPT. Dat was een projectnaam voor mij, maar ik dacht dat klinkt ook wel prima. Het vertelt wel wat het is. En door mijn andere apps had ik al wat relaties opgebouwd met een aantal journalisten. Ik had een standaard mailtje gestuurd van ik heb een nieuwe appje met ChatGPT op je Apple Watch. Volgens mij was er ook nog niet echt een app die dat deed. Het was echt ouderwets weer een eerste primeur. De dag van de lancering ging ik naar bed en toen had ik al een paar honderd downloads. Toen dacht ik dit is leuk. Volgende ochtend werd ik wakker en toen waren het een paar duizend geworden. En die dagen, die weken daarna is echt één na de andere publicatie live gegaan. YouTube filmpjes zag ik op een gegeven moment tevoorschijn komen van mensen die de app gingen reviewen zonder dat ik wist wie het was. Er was ook een Indisch account die ging helemaal los op dat appje. En vanaf dat moment is het alleen maar gekkenhuis geweest eigenlijk.
Je hebt behoorlijk veel aandacht gekregen in internationale publicaties. Hoe was dat?
Ik heb in Wired gestaan, 9to5mac, en onwaarschijnlijke hoeveelheden Amerikaanse publicaties. Het was echt surrealistisch om te zien hoe snel het ging. Ik stond op een gegeven moment op nummer drie in de best betaalde apps in Amerika. Nummer één in 18 verschillende landen volgens mij. En het grappige was, juist omdat het een Apple Watch only app was, was het ook het enige cirkeltje in de lijst. Normaal heb je altijd die vierkantjes van de iPhone apps, maar de Apple Watch app heeft een rond icoontje en het was echt zo'n heel lijst en dan zag je één cirkeltje en dat was dan mijn app. Dat was zo leuk.
Waarom is de naam veranderd van WatchGPT naar Petey?
Juist na die eerste versie, toen begon Apple ook wat meer te tackelen op het gebruik van GPT in de naam, want GPT is getrademarkt door OpenAI. Dus toen had ik best wel wat updates snel proberen te pushen, alleen toen werd ik elke keer afgekeurd. Dus op dat moment heb ik de naam veranderd naar Petey. En Petey staat natuurlijk voor de PT van ChatGPT. Heel veel mensen hebben dat nog niet eens door, totdat ze het klikken van "Oh wacht eens even, nu snap ik hem." Het was belangrijk om een naam te vinden die nog steeds de connectie behield maar geen juridische problemen zou opleveren.
Waarvoor gebruik je Petey zelf op je Apple Watch?
Het is een complicatie, noemen ze dat dan, op je Apple Watch. Je kunt hem als snelkoppeling op je wijzerplaat zetten. En het mooie is dat je gewoon kunt praten. En dat is precies wat ik wilde bereiken. Siri die, zeker als je iets meer dingetjes wil weten, of je wilt misschien een idee voor iets, dan schiet die tekort. Als je buiten loopt, dan kan je gewoon je brainstormmaatje erbij pakken. Petey slaat natuurlijk ook je hele conversatie op, dus je hebt ook weer wat je hebt besproken. Dat ligt dan vast, dus eigenlijk heb je een logboek van je ideeën en gesprekken.
Hoe verschilt de iPhone-app van de Apple Watch versie?
In de eerste instantie was het echt voor de snelle interacties op de Apple Watch. Dat kon je dan wel delen via e-mail of messages. Later ben ik begonnen met de iPhone app, omdat er vrij snel de vraag kwam van, komt er ook een iPhone app? Want mensen vonden gewoon de ervaring fijn en die vonden inderdaad de vriendelijkheid leuk en het speelse een beetje. Ook dat werd weer nieuws op 9to5mac bijvoorbeeld. Ik kondigde gewoon op Twitter aan van "hé, ik ben bezig met de iPhone-app". Zelfs de aankondiging van een beta was toen al nieuwswaardig. Met de iPhone app ben ik me wel iets meer gaan richten op meer integratie met iOS. Dus bijvoorbeeld als jij vraagt om een locatie, dan krijg je de locatie te zien in Apple Maps. Als je vraagt om muzieknummers, van maak een playlist, dan kan je die playlist omzetten in een Apple Music playlist met een druk op een knop. En als je een URL vindt dan vind je meteen een mooie preview van de website met de OG image en alles. Dus de iPhone app is nu wel robuster en echt wel een tool geworden, waarbij de watchOS app is echt gewoon voor de snelle vragen, voor de quick questions.
Wat is het verschil tussen jouw app en de officiële OpenAI app?
Ik geloof heel erg dat er is altijd ruimte voor goede alternatieve apps. Dat zag je bijvoorbeeld ook met Twitter apps enzovoort. Je had dan de officiële Twitter app, maar je had ook gewoon hele goede premium apps zoals Tweetbot of Twitterrific. Ik probeer me met Petey tot vandaag nog steeds gewoon te richten op meer een premium ervaring. Dus echt iets meer finesse in het design en wat uniekere features erin te houden. Het grote verschil is dat mijn app ook niet gratis is. Het is 5 euro van tevoren betalen en dan heb je nog een API key of een subscriptie nodig voor iOS. Die 5 euro geeft je oneindig GPT 3.5 ondersteuning op de Apple Watch. Maar voor iOS gebruik je het gewoon zoveel meer. Dat kan ik qua kosten gewoon niet gratis weggeven voor 5 euro. Zo'n prijspunt dat filtert ook wel weer een andere doelgroep. Ik vind het helemaal niet erg dat die officiële app er is, ik denk juist dat het een beetje filtert binnen de app store.
Hoe ga je om met de scam-apps in de App Store?
Er zijn zoveel van die scammy gratis ChatGPT apps. En ik denk dat zo'n officiële app die beschadigt vooral dat soort apps. En dat is alleen maar top natuurlijk. Dat is echt verschrikkelijk, al die scam apps. Dat is heel lastig tegen te houden ook. Dan moet Apple echt elke app heel nauwkeurig gaan checken natuurlijk. Maar er slippen er altijd wel een paar doorheen. En ik denk dat als je dan officiële app hebt, dan is dat altijd gewoon een veilige keuze. En als je iets meer wilt, dan zoek je vaak naar artikelen over adviezen van goede alternatieven. Bij de lancering van de officiële app zag ik zelfs weer een piek aan downloads. Omdat in heel veel blogposts ook zeiden van, nou als je een goede alternatief zoekt, dan is Petey daar wel een van. Het heeft voor mij alleen maar geholpen. Ik vind het alleen maar goed om een beetje gezonde concurrentie te hebben. Nu doe ik alles in mijn eentje, zitten zij daar met een hele grote teams inderdaad.
Hoe is het voor jou als software developer om gebruik te maken van voorgetrainde AI-modellen?
Ik vind het een hele fijne nieuwe tool om problemen mee op te lossen. Ik bekijk natuurlijk ook nog steeds wel met een designer oog naar toe, met gebruiksvriendelijkheid. En ik denk dat juist zo'n voorgetraind model heel veel deuren opent over hoe je bepaalde problemen en nieuwe features kan toevoegen. Want ik ben ook wel met eigen modellen trainen bezig geweest, als in machine learning modellen. Alleen het krijgen en het verzamelen van data, dat is, en ook goede data, dat is gewoon zo ontzettend veel werk. Daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten. En als je dan nog een goed voorgetraind model hebt zoals die van OpenAI, dan opent dat gewoon heel veel nieuwe deuren om weer nieuwe dingen te proberen, om je app of je product gewoon nog net een stapje slimmer te maken. En ik denk dat dat is mijn grote, dat vind ik het grote voordeel van dit soort modellen eigenlijk. Het scheelt gewoon ontzettend veel ontwikkeltijd en je kunt meteen aan de slag met innoveren in plaats van met trainen.
Hoe bepaal je welk model je waarvoor inzet en hoe zorg je voor consistentie?
Ik denk dat daar zit een stukje, eigenlijk een stukje nieuwe skill komt erbij kijken en dat is het promptschrijven. Want het promptschrijven als gebruiker is één ding, maar als je het als een tool wil gebruiken, dan moet je het eigenlijk als systeem prompts schrijven. En daar moet je eigenlijk gewoon heel veel mee spelen. En waarschijnlijk is het nog steeds niet vlekkeloos natuurlijk. Er zullen hier en daar wel gekke dingen tussen zitten. Alleen daar is het gewoon nog te nieuw voor om te zeggen van hier kan je het echt niet voor gebruiken. Maar in mijn geval is het gewoon heel veel spelen en kijken hoe anders het reageert. En heel veel laten testen door andere mensen ook. In verschillende talen ook liefst. Dat is echt een uitdaging. Het is altijd zo ver van elkaar, hoe verschillende talen reageren op dezelfde prompts.
Zie je kansen in nieuwe ontwikkelingen zoals chaining en het gebruik van meerdere bronnen?
Ja, kansen of mogelijkheden zijn er eigenlijk altijd wel. Want elke nieuwe ontwikkeling is, weet je, waar potentieel weer nieuwe features bij komt kijken. Ik ben ook een beetje begonnen met het spelen met de Bard van Google bijvoorbeeld, kijken hoe dat anders reageert. Nu heb ik toch wel een beetje vertrouwensissue met Google altijd als het om privacy gaat. Maar de privacy vraag is, dat is een heel gesprek aan zich als het om AI gaat denk ik. Zij zelf hadden daar blijkbaar ook bedenkingen bij, want in de EU mogen we het helemaal niet gebruiken. Dat zegt al genoeg eigenlijk. Dus ik weet het nog niet wat betreft chaining. Het is interessant, maar ik denk zoals ik al zei, voor nu zie ik nog niet direct iets van, oh, dan ga ik dit toepassen. Want er zijn nog gewoon zoveel andere toepassingen waarbij ik de chats veel rijker in content wil maken, zeg maar. Dat heeft voor mij gewoon hogere prioriteit. Die gebruiksvriendelijkheid en het verrijken van de ervaring staat voorop.
Denk je dat de chat-interface ervoor heeft gezorgd dat ChatGPT zo populair is geworden?
100 procent, want het is gewoon toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid. Want daarvoor was het gewoon een tool voor nerds en nu is het een tool voor nerds en iets minder fancy nerds. En over een jaar ofzo is het echt voor iedereen zeg maar. Zelfs mijn moeder begon al op ChatGPT te raken. Dat het normale publiek begint te raken. Dat is ook wel de kracht van goed design zeg maar. Dat is ook precies wat ik nu met Petey wil blijven doen. Ik wil gewoon zo goed mogelijk design leveren en dingen proberen te vertalen naar 'kijk wat er allemaal mogelijk is'. Ik wil ook zeker meer van die functionaliteiten als bijvoorbeeld maken van een playlist iets naar voren brengen. Want nu moet je het nog een beetje zelf ontdekken. Maar dat laat al wel heel snel zien van je kan het echt voor zoveel verschillende dingen gebruiken. Het is niet alleen maar voor het een of het andere. Er zijn gewoon heel veel mogelijkheden, speelse mogelijkheden ook. Dus ik denk dat daar zit ook wel de lol in, volgens mij.
Hoe bepaal je welke functionaliteit je wel en niet toevoegt aan Petey?
Gedeeltelijk op gebruikersfeedback. Ik heb ook een open roadmap in Petey zitten, dus kunnen mensen stemmen. Daar kijk ik wel naar. Ik probeer wel een beetje te filteren, want je hebt ook wel de AI-fanatiekelingen, zoals waarschijnlijk veel van de luisteraars, die andere verzoeken hebben, iets meer technische verzoeken op de nieuwste AI-trends, dan de alledaagse gebruikers. Dus ja, ik probeer heel erg die vertaling te houden tussen wat is er nu mogelijk en hoe maak je dat menselijk. Juist de vertaling van techniek naar iets simpels en dat is wel uitdagend maar leuk. Het is echt een balans tussen wat technisch mogelijk is en wat gebruikers daadwerkelijk nodig hebben in hun dagelijks leven. Ik wil voorkomen dat de app overladen wordt met features die alleen voor een kleine groep interessant zijn.
Waar denk je dat we over een jaar of twee staan met AI-technologie?
Pfff, op dit moment durf ik het niet meer te zeggen, gezien hoe snel dat gegaan is in dit jaar. Het jaar is eigenlijk nog niet eens voorbij. Ik denk dat het volgend jaar allemaal iets meer genormaliseerd is. En is het meer normaal dat het een dagelijkse tool is. Nu is het nog heel trendy natuurlijk. En heel van oh cool, mensen zijn het nog aan het ontdekken. Ik denk dat volgend jaar er ook wel meer regelgeving omheen zit. Dat zie je nu al in sommige gevallen. Want het was nu nog echt wel een heel grijs gebied. Wat mag en wat mag niet. Het gaat allemaal iets meer naar de normalisatie toe. Natuurlijk wordt het alleen maar beter en sneller. En weet het meer en doet het meer waarschijnlijk ook. Maar ik denk dat die stappen gewoon iets kleiner zijn dan wat we nu gezien hebben. Want nu is het, na die chatomgeving, heeft het gewoon in een keer zoveel toegankelijk gemaakt. Nou dat gaat straks ook gebeuren met die andere technologieën voor AI. En mensen krijgen meer toegang, dus er gaan ook meer dingen geprobeerd worden. Dus ja, als ik dan iets moet zeggen, dan gok ik dat. Ik denk dat de stappen kleiner worden, maar dat het op meer plekken is.
Wat hoop je te zien in de toekomst van AI?
Ik hoop alleen dat, ik hoop om te zien dat mensen helemaal gek gaan en gewoon echt lijpe dingen gaan maken met AI. Want dat vind ik altijd een beetje het zoeken. Het creatieve moet er wel bij inblijven, zeg maar. Want anders gaan mensen nooit meer iets schrijven, zeg maar. En ook schrijven is een vorm van creativiteit natuurlijk. En ik hoop dat mensen heel creatief worden met promptschrijven. Promptschrijven, wat je ermee kan, welke transformaties er allemaal nog meer mogelijk zijn. Ik denk dat we inderdaad pas het begin gezien hebben en voelen dat we nog geen idee hebben, zeg maar, wat we allemaal kunnen voor slimmigheid. Het gaat niet alleen om de technologie zelf, maar om wat mensen ermee doen. De creativiteit van gebruikers en ontwikkelaars samen gaat bepalen hoe waardevol AI uiteindelijk wordt.
Wat is jouw advies voor mensen die willen starten met het implementeren van AI in hun applicaties?
Een hele goede manier om te starten is, het maakt niet uit wat voor programmeertaal je gebruikt, maar voor de meest populaire programmeertalen zijn er best wel veel software development kits, SDK's die makkelijk te implementeren zijn, packages enzovoort. Dus dat is letterlijk één import en dan gooi je je API key erin en dan werkt het. Ik zou vooral lekker starten met spelen. En kijken hoe die API reageert op verschillende systeemprompts. En daarna is het uitvogelen hoe implementeer je dat in een gebruikbare manier voor jezelf. Het is allemaal heel erg spelen. Het is best wel laagdrempelig mogelijk. Het is een mooie API die eenvoudig aan te spreken is. Dus als je een beetje kan programmeren, dan kom je meteen al een eind. En het is ook best wel goed en duidelijk gedocumenteerd. Er zit ook een heel document over promptschrijven die vertelt best wel verschillende mogelijkheden voor de prompt zelf. Ik zou dat ook vooral lekker rustig doorlezen als je ermee begint, want daar leer je best wel van. Kernpunten en Praktische Adviezen Start klein en itereer snel: Hidde bouwde een werkend prototype van Petey in slechts twee uur. Begin met een minimaal werkend product en verbeter het gaandeweg op basis van gebruikersfeedback. Design is cruciaal voor adoptie: De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van ChatGPT via een chat-interface heeft het voor miljoenen mensen toegankelijk gemaakt. Investeer in goed design om technologie menselijk te maken. Voorgetrainde modellen verlagen de drempel: Je hoeft niet zelf een AI-model te trainen. Gebruik bestaande API's zoals die van OpenAI om snel te kunnen innoveren zonder jarenlange data-verzameling. Systeem prompts zijn een nieuwe vaardigheid: Het schrijven van effectieve systeem prompts is anders dan gebruikersprompts. Experimenteer veel en test in verschillende scenario's en talen. Platform-integratie voegt waarde toe: Petey's integratie met Apple Maps, Apple Music en andere iOS-features maakt de app waardevoller dan een simpele chat-interface. Denk na over welke integraties voor jouw gebruikers waardevol zijn. Begin met de documentatie: OpenAI heeft uitgebreide documentatie over hun API en promptschrijven. Lees deze grondig door voordat je begint met bouwen. Gebruik bestaande SDK's: Voor de meeste populaire programmeertalen bestaan er al SDK's die de implementatie van AI-functionaliteit eenvoudig maken. Het is vaak letterlijk één import en een API-key. Balanceer tussen power users en gewone gebruikers: Niet elke feature-request hoeft geïmplementeerd te worden. Blijf focussen op wat de meerderheid van je gebruikers nodig heeft. Privacy en ethiek zijn belangrijk: Hidde's terughoudendheid bij Google Bard vanwege privacy-zorgen laat zien dat je bewust moet nadenken over welke AI-diensten je gebruikt en waarom. De concurrentie kan je helpen: De lancering van OpenAI's officiële app leidde juist tot meer downloads voor Petey. Goede alternatieven met unieke waarde blijven relevant. Experimenteer en blijf spelen: De AI-wereld ontwikkelt zich razendsnel. Blijf experimenteren met nieuwe mogelijkheden en benaderingen om relevant te blijven. AIToday Live is een podcast die zich richt op de nieuwste ontwikkelingen in AI en de impact ervan op verschillende sectoren. In elke aflevering spreken hosts Niels Naglé en Joop Snijder met experts uit het veld om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en uitdagingen van AI-technologie. Luister via je favoriete podcast app: Spotify, Apple podcasts, YouTube Music, en meer.
Over de gast
Hidde van der Ploeg is een onafhankelijke appmaker met een achtergrond in appdesign en ontwikkeling. Hij heeft zich de afgelopen jaren omgevormd tot developer en creëert nu eigen apps voor zowel zichzelf als anderen. Zijn bekendste app, Petey, maakt gebruik van de OpenAI API en biedt gebruikers de mogelijkheid om op een gebruiksvriendelijke manier met AI te communiceren.
Bekijk gastprofielTranscript
[Muziek] Welkom bij een nieuwe aflevering van de AIToday Live. Leuk dat je weer luistert. Mijn naam is Niels Naglé, Chapter Lead Data & AI bij Info Support. En ik ben Joop Snijder, CTO bij Aigency. En ik ben Hidde van de Ploeg. De gast vandaag. Leuk Hidde, leuk dat je aan wil sluiten. Zou je luisteraars iets meer over jezelf kunnen vertellen? Ja, tuurlijk. Ik ben een onafhankelijke appmaker, is wat ik tegenwoordig zeg. Ik ben van origine altijd appdesigner geweest. Voor veel verschillende apps in het verleden, ook grote Nederlandse apps wel. En eigenlijk mezelf in de laatste jaren omschot tot developer ook. Dus eigenlijk maak ik nu gewoon eigen apps voor mezelf en anderen. En wat voor apps heb je? Ik heb echt uitgekeken naar deze aflevering, want ik gebruik jouw app ook veel. Dus misschien moeten we even met de deur in huis vallen welke app je gemaakt hebt. Tenminste zal ik het vertellen van Pe. Ik gebruik Petey heel veel. Petey is een manier om chat GPT te gebruiken via een eerste standje was het je horloge en nu kan het een horloge en telefoon. Ik gebruik het veel. Kan je er zelf iets meer over vertellen? Ja zeker, ik heb de app Petey dus gemaakt. Het grappige was toen ik hem lanceerde heette het nog WatchGPT. Dus het was inderdaad, ik begon op de Apple Watch. En grappig genoeg is het idee eigenlijk vrij organisch voor mij ontstaan. Want ik had al best wel veel ervaring met de OpenAI API. Omdat ik dat had geïmplementeerd in een van mijn andere apps. Ik heb namelijk een doelstelling app die heet Gola en daarbij had ik de OpenAI API gebruikt om advies te genereren van hoe kan je je doelen behalen op basis van AI. Maar daarnaast had ik ook al vijf verschillende Apple Watch apps gemaakt en toen OpenAI de ChatGPT API vrij gaf, toen was het voor mij eigenlijk al heel snel van dat zou eigenlijk super lachend zijn om gewoon vanaf je pols te kunnen babbelen tegen ChatGPT zonder te hoeven typen enzo. En voor die kleine weetjes, want Siri die weet nog steeds vrij weinig. Behoorlijk. Misschien veranderen we het volgende week. Maar ja, dus zo is dat idee eigenlijk vrij snel ontstaan. En grappig genoeg begon ik met bouwen in de ochtend en ik had eigenlijk al een werkende prototyp echt in een uurtje of twee in elkaar gegnutseld. En toen heb ik als oud-designer zijnde de rest van de dag alleen nog maar lopen knutselen aan het robotje zelf en de animaties en hoe het er dan uit moet zien. Volgens mij de eerste versie heb ik in totaal in een dag of twee gemaakt en ook naar de App Store gegooid. En hoe lang heeft het geduurd dat het is opgepikt? Want ik kwam het op een gegeven moment echt overal tegen. Dus jij hebt, en corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij heb je in Wired gestaan, je hebt in 9to5mac gestaan. Ik heb je echt in onwaarschijnlijke hoeveelheden Amerikaanse publicaties heb ik gezien. Wanneer werd het voor jou opgepikt? Ja, de eerste dag dat hij live kwam gaan, was voor mij al van oké dat is best wel snel gegaan en hij was dus in eerste instantie live gaan onder de naam WatchGPT. Dat was een projectnaam voor mij, maar ik dacht dat klinkt ook wel prima. Het vertelt wel wat het is. En door mijn andere apps had ik al wat relaties opgebouwd met een aantal journalisten. Ik had een standaard riddeltje gestuurd van ik heb een nieuwe appje met chatgp op je Apple Watch. Volgens mij was er ook nog niet echt een app die dat deed. Het was echt ouderwets weer een eerste primeur. De dag van de lancering ging ik naar bed en toen had ik al een paar honderd downloads. Toen dacht ik dit is leuk. Volgende ochtend werd ik wakker en toen waren het een paar duizend geworden. En die dagen, die weken daarna is echt één na de andere live gegaan inderdaad. YouTube filmpjes zag ik op een gegeven moment tevoorschijn komen van mensen die de app gingen reviewen zonder dat ik wist wie het was. Er was ook een Indisch account die ging helemaal los op dat appje. En vanaf dat moment is het alleen maar gekkenhuis geweest eigenlijk. Gaaf. Ja want ik heb begrepen dat jij op een gegeven moment zelfs op nummer drie stond in de best betaalde apps in Amerika toch? Ja klopt. Nummer één in 18 verschillende landen volgens mij en nummer drie in Amerika. En het grappige was, juist omdat het een Apple Watch only app was, was het ook het enige cirkeltje in de lijst. Normaal heb je altijd die vierkantjes van de Apple Watch. Maar de Apple Watch app heeft een rond icoontje en het was echt zo'n heel lijst. en dan zag je één cirkeltje en dat was dan mijn app. Oh, geweldig. Dus dat was zo leuk. En juist na die eerste versie, toen begon Apple ook wat meer te tacklen op het gebruik van GPT in de naam, want GPT is getrademarkt. Dus toen had ik best wel wat updates snel proberen te pushen, alleen toen werd ik elke keer afgekeurd. Dus op dat moment heb ik de naam veranderd naar Petey. En Petey staat natuurlijk voor de PT van ZGPT. Heel veel mensen hebben dat nog niet eens door, maar totdat ze het klik van "Oh wacht eens even, nu snap ik hem." Ja, goed gevonden. En Petey heeft een heel mooi vriendelijk gezichtje gekregen. Dat vind ik ook wel heel erg grappig. Vraag ik me nog wel af. Heb jij het, Niels? Ik kende dat niet, inderdaad. Dus ik vraag me wel af waar gebruik jij het dan voor op je horloge. want ik gebruik hem gerust op mijn telefoon. Even snel wat vragen. Het is een complicatie, noemen ze dat dan, op je Apple Watch. Dus ik heb hem gewoon meteen onder zijn knop zitten. En ik kan praten. En dat is precies wat Hidde zegt. Siri die, zeker als je iets meer dingetjes wil weten, of je wilt misschien een idee voor iets. Als ik buiten loop, dan brolt er nog wel eens wat. En dan, nou ja, Dan heb ik eigenlijk mijn brainstormmaatje. Zit er gewoon bij, Piet. Dan brainstormmaatje. Ja, dat is waar. En hij slaat natuurlijk op je hele conversatie. Dan heb je natuurlijk een opgeslag. Dus eigenlijk heb je daardoor ook weer wat je hebt besproken. Dat ligt dan vast, neem ik aan. Ja, dat heb ik pas recentelijk toegevoegd. In de eerste instantie was het echt voor de snelle interacties. Dat kon je dan wel delen via e-mail of messages. Ik wou graag andere opties toevoegen. dat laat Apple Watch gewoon nog niet toe. En nu kan je het ook sturen naar je telefoon, dus dan kan je het wel in andere apps gebruiken. Maar omdat ik eerst instantie Apple Watch only was, toen ben ik daarna begonnen. Kwam al vrij snel de vraag van, komt er ook een iPhone app? Want mensen vonden gewoon de ervaring vaar en die vonden inderdaad de vriendelijkheid leuk en het speels een beetje. Ook dat werd weer nieuws op 9to5mac bijvoorbeeld. Ik kondigde gewoon op Twitter aan van "hé, ik ben bezig met de iPhone-app". Zelfs toen de aankondiging van een beta was toen al nieuwswaardig. Je hebt echt wel een sweetspot gevonden. Ja, dus sinds dat moment is het ook op Daring Fireball geweest. Vanaf dat moment heb ik heel snel de iPhone-app, echt in een paar weken later ook gebouwd. Met de iPhone app ben ik me wel iets meer gaan richten op meer integratie met iOS. Dus bijvoorbeeld als jij vraagt om een locatie, dan krijg je de locatie te zien in Apple Maps. Als je vraagt om muzieknummers, van maak een playlist, dan kan je die playlist omzetten in een Apple Music playlist met een druk op een knop. En als je een URL vindt dan vind je meteen een mooie preview van de website. Met de OGE image en alles. Dus de iPhone app is nu wel robuster en echt wel een tool geworden. Waarbij de WatchOS app is echt gewoon voor de snelle vragen. Ja, voor de quick questions. Ja. Want ik herken het wel Joop. En wat je zegt, even sparren of brainstormen die je aan het doen bent. maar ik heb dan altijd een gebrek aan mijn geheugen dat ik dan weer vergeten als ik eindelijk weer terug ben en weer de drukte inga. Wat had ik ook weer bedacht. Als dat soort zaken erin zitten, dat zou mij inderdaad wel echt enorm helpen. Dat je je brainstorm hebt en dat je daar ook een logboekje van hebt. Wat was mijn brainstorm inderdaad? OpenAI is nu zelf uitgekomen, ook met een iPhone app. is dan het grote verschil wat jij zegt dan die integratie eigenlijk met het OS die jij hebt en die zullen zij er niet in hebben? Ja, nee, dat is ook zo. Ik geloof heel erg dat er is altijd ruimte voor goede alternatieve apps. Dat zag je bijvoorbeeld ook met Twitter apps enzo. Je had dan de officiële Twitter app, maar je had ook gewoon hele goede premium apps zoals Tweetbot of Twitterific ofzo. Ik probeer me met Petey tot vandaag nog steeds gewoon te richten op meer een premium ervaring. Dus echt iets meer finesse in het design en wat uniekere features erin te houden. Het grote schil is dat mijn app ook niet gratis is. Het is 5 euro van tevoren betalen en dan heb je nog een API key of een subscriptie nodig voor iOS. Die 5 euro geeft je oneindig GPT 3.5 ondersteuning op de Apple Watch. Maar voor iOS gebruik je het gewoon zoveel meer. Dat kan ik qua kosten gewoon niet gratis weggeven voor 5 euro. Logisch. Ja, dus zo'n prijspunt dat filtert ook wel weer een andere doelgroep. Ik vind het helemaal niet erg dat die officiële app er alleen maar beter is. Ik denk juist dat het een beetje filtert binnen de app store. Want er zijn ook zoveel van die scammy gratis chatgpt apps. En ik denk dat zo'n officiële app die beschadigt vooral dat soort apps. En dat is alleen maar top natuurlijk. Ja, daar komen we heel veel dat alleen maar zo'n innieminie laagje erop zit. Of scam inderdaad. Ja, dat is echt verschrikkelijk is dat. Ja, dat is heel lastig tegen te houden ook. Ja, dan moet Apple echt elke app heel nauwkeurig gaan checken natuurlijk. Maar er slipten er altijd wel een paar doorheen. En ik denk dat als je dan officiële app hebt, dan is dat altijd gewoon een veilige keuze. En als je iets meer wilt, dan zoek je vaak naar artikelen over adviezen van goede alternatieven. En bij de lancering van de officiële app zag ik zelfs weer een spijk aan downloads. Omdat in heel veel blogposts ook zeiden van, nou als je een goede alternatief zoekt, dan is PG daar wel een van. Ja, het heeft voor mij alleen maar geholpen. Ik vind het alleen maar goed om een beetje gezonde concurrentie te hebben. Nu doe ik alles in mijn eentje. Zitten zij daar met een filmpje. Hele grote teams inderdaad. Wij maken deze podcast vooral voor mensen die geïnteresseerd zijn in AI machine learning. Hoe er mee om te gaan. Jij hebt als software developer nu gebruik gemaakt van voorgetrainde modellen. Hoe is dat voor jou om vanuit die kant gebruik te maken van AI? Ik vind het een hele fijne nieuwe tool om problemen mee op te lossen. Ik bekijk natuurlijk ook nog steeds wel met een designer oog naar toe, met gebruiksvriendelijkheid. en ik denk dat juist zo'n voorgetraind model heel veel deuren opent over hoe je bepaalde problemen en nieuwe features kan toevoegen. Want ik ben ook wel met eigen modellen trainer bezig geweest als in machine learning modellen. Alleen het krijgen en het verzamelen van data, dat is en ook goede data, dat is gewoon zo ontzettend veel werk. Daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten. zitten. En als je dan nog een goed voorgetreed model hebt zoals die van OpenAI, dan opent dat gewoon heel veel nieuwe deuren om weer nieuwe dingen te proberen, om je app of je product gewoon nog net een stapje slimmer te maken. En ik denk dat dat is mijn groot, dat vind ik het grote voordeel van dit soort modellen eigenlijk. Ja. En hoe bepaal je dan welk model je waarvoor inzet, want zo'n LLM, zo'n large language model, die geeft niet elke keer hetzelfde antwoord. Hoe zorg je dan voor bepaalde functionaliteiten wel te kunnen waarborgen in je app? Ja, ik denk dat daar zit een stukje, eigenlijk een stukje nieuwe skill komt erbij kijken en dat is het promptschrijven. Want het promptschrijven als gebruiker is één ding, maar als je het als een tool wil gebruiken, dan moet je het eigenlijk als systeem op grond schrijven. En daar moet je eigenlijk gewoon heel veel mee spelen. En waarschijnlijk is het nog steeds niet vlekkeloos natuurlijk. Er zullen hier nou wel gekke dingen tussen zitten. Alleen daar is het gewoon nog te nieuw voor om te zeggen van hier kan je het echt niet voor gebruiken. Maar in mijn geval is het gewoon heel veel spelen en kijken hoe anders het reageert. En heel veel laten testen door andere mensen ook. In verschillende talen ook liefst. Nou ja, mooi. Dat heb je natuurlijk ook ja. Dat je heel veel talen moet ondersteunen. Ja, ja. Dat is echt een diepe duw. Oh man, het is altijd zo ver. Snap ik. Wat je nu ziet ontstaan, is dat we chaining gaan krijgen. Dat je prompts eigenlijk op elkaar gaat volgen en dat je meerdere bronnen kan aanspreken. alleen maar het model van OpenAI, maar bijvoorbeeld een Google search opdracht of nou whatever. Zie je daar zeg maar richting jouw app ook nog kansen, mogelijkheden? Ja kansen of mogelijkheden zijn er eigenlijk altijd wel. Want elke nieuwe ontwikkeling is weet je waar potentieel weer nieuwe features bij komt kijken. Ik ben ook een beetje begonnen met het spelen met de Bart van van Google bijvoorbeeld, kijken hoe dat anders reageert. Nu heb ik toch wel een beetje vertrouwenissue met Google altijd als het om privacy gaat enzo. Maar de privacy vraag is, dat is een heel gesprek aan zich als het om AI gaat denk ik. Zij zelf hadden daar blijkbaar ook bedenkingen bij, want in de EU mogen we het helemaal niet gebruiken. Nee precies, dat zegt al genoeg eigenlijk. Dat is een bevestiging. Dus ik weet het nog niet. Maar ja, dat chaining, ja, het is interessant iets, maar ik denk zoals ik al zei, voor nu zie ik nog niet direct iets van, oh, dan ga ik dit toepassen. Want er zijn nog gewoon zoveel andere toepassingen waarbij ik de chats veel rijker in content wil maken, zeg maar. Dat heeft voor mij gewoon hogere prioriteit. Ja, want dat zit dan eigenlijk in die gebruiksvriendelijkheid waar je het over hebt. Juist, ja. Jij hebt voor het jaar GPT al wel eens gekeken naar de omgeving waar je GPT 3 had, de playground van OpenAI. Dat zag er natuurlijk heel anders uit. Dat was gewoon een soort van heel groot wit infoblok. Denk je dat dat ook zeg maar door de chat functionaliteit, dat dat ervoor gezorgd heeft dat het nu allemaal zo populair is? 100% want het is gewoon toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid. Want daarvoor was het gewoon een tool voor nerds en nu is het een tool voor nerds en iets minder fancy nerds. En over een jaar ofzo is het echt voor iedereen zeg maar. Zelfs mijn moeder al op het chatty-pitty begon te raken. Dat het normale publiek begint te raken. Ja, dat is ook wel de kracht van goed design zeg maar. Dat is ook precies wat ik nu met Petey wil blijven doen. Ik wil gewoon zo goed mogelijk design leveren en dingen proberen te vertalen naar 'kijk wat er allemaal mogelijk is'. Ik wil ook zeker meer van die functionaliteiten als bijvoorbeeld maken van een playlist iets naar voren brengen. Want nu moet je het nog een beetje zelf ontdekken. Maar dat laat al wel heel snel zien van je kan het echt voor zoveel verschillende dingen gebruiken. Het is niet alleen maar voor het een of het andere. Er zijn gewoon heel veel mogelijkheden, speels mogelijkheden ook. Dus ik denk dat daar zit ook wel de lol in, volgens mij. En hoe bepaal jij dan welke functie wel en welke functie niet? Want ik denk dat het ook organisaties zijn en die zien ook heel veel mogelijkheden. Maar hoe bepaal jij welke wel en welke niet? Gedeeltelijk op gebruikersfeedback. Ik heb ook een open roadmap in Petey zitten, dus kunnen mensen stemmen. Daar kijk ik wel naar. Ik probeer wel een beetje te filteren, want je hebt ook wel de AI-fanatiekelingen, zoals waarschijnlijk Rolf Nesluisterhuis, die andere verzoeken hebben, iets meer technische verzoeken op de nieuwste AI-trends, dan de alledaagse gebruikers. Dus ja, ik probeer heel erg die vertaling te houden tussen wat is er nu mogelijk en hoe maak je dat menselijk. maar. Juist de vertaling van techniek naar iets simpels en dat is wel uitdagend maar leuk. Ik denk dat het ook een heel mooie inspiratie kan zijn voor bedrijven die ZGPT zouden willen gaan inzetten in een organisatie. Dat je inderdaad heel goed nadenkt over integratie, gebruik. Ik denk dat dit juist daar een schoolvoorbeeld van is. Dus juist door in de consumentenmarkt te komen, worden volgens mij zoveel hogere eisen gesteld dan aan bedrijfsapplicaties. Terwijl daar werk je natuurlijk ook dagelijks mee en zou je diezelfde principes door moeten voeren om uiteindelijk de adoptie heel goed te krijgen. Ja, helemaal mee eens. We zijn er natuurlijk nog maar op het begin stapjes van wat er allemaal mogelijk is. En als je mee bezig bent als ontwikkelaar, je komt ook weer op de systeempomp, je kan best wel dingen aangeven van oké als het een locatie is, geven we het dan altijd terug in dit format. En dan filter je dat uit het textbestand. En dan weet je precies hoe je dat kan omzetten naar iets visueels, zoals een maplocatie bijvoorbeeld. Duidelijk. Niels is er klaar mee. Kijk jij hebt een behoorlijk beeld denk ik van wat er kan en je bent heel creatief. Waar denk je dat we misschien over een jaar, twee jaar staan met deze technologie? Heb je enig idee? Pfff, op dit moment durf ik het niet meer te zeggen. Hoe snel dat gegaan is in dit jaar. Het jaar is eigenlijk nog niet in zomer. Ik denk dat het volgend jaar allemaal iets meer genormaliseerd is. En is het meer normaal dat het een dagelijkse tool is. Nu is het nog heel trendy natuurlijk. En heel van oh cool, mensen zijn het nog aan het ontdekken. Ik denk dat volgend jaar er ook wel meer regelgeving omheen zit. Dat zie je nu al in sommige gevallen. Want het was nu nog echt wel een heel grijs gebied. Wat mag en wat mag niet. Het gaat allemaal iets meer naar de normalisatie toe. Natuurlijk wordt het alleen maar beter en sneller. En weet het meer en doet het meer waarschijnlijk ook. Maar ik denk dat die stappen gewoon iets kleiner zijn dan wat we nu gezien hebben. Want nu is het, nadat je zei die chatomgeving, heeft het gewoon in een keer zoveel toegankelijk gemaakt. Nou dat gaat straks ook gebeuren met die andere technologieën voor AI. En mensen krijgen meer toegang, dus er gaan ook meer dingen geprobeerd worden. Dus ja, als ik dan iets moet zeggen, dan gok ik dat. Ik denk dat het stappig kleiner wordt, maar dat het op meer plekken is. Ja, mooi. Ik denk dat je een heel realistisch beeld hebt. Ja, ik hoop alleen dat... Ik hoop om te zien dat mensen helemaal gek gaan en gewoon echt lijpe dingen gaan maken met AI. Want dat vind ik altijd een beetje het zoeken. Het kreatieve moet er wel bij inblijven, zeg maar. Ja, toch? Ja, want anders gaan mensen nooit meer iets schrijven, zeg maar. En ook schrijven is een vorm van creativiteit natuurlijk. En ik hoop dat mensen heel creatief worden met promptschrijven. Promptschrijven, wat je ermee kan, welke transformaties er allemaal nog meer mogelijk zijn. Ik denk dat we inderdaad pas het begin gezien en voelen dat we nog geen idee hebben, zeg maar, wat we allemaal kunnen voor slimmigheid. En ik heb nog een vraagje voor mezelf en ook voor de luisteraars, maar ook voor mezelf. Waar is jouw beeld? Waar zou je moeten starten als je nog niet gestart bent? Wat is dan de beste plek om te starten? Petey. Haha. Een flauwe is het niet. Nee, maar voor mensen die ook dat soort oplossingen of de stap willen maken om het in te zetten in productieomgevingen of in applicaties en systemen. Ik denk dat een hele goede manier om te starten is om... Heb je nou implementatie of gebruik van chatgpt? Implementatie. Een hele goede manier om te starten is, het maakt niet uit wat voor programmeertal je gebruikt, maar voor de meest populaire programmeertal zijn er best wel veel software development kits, SDK's die makkelijk te implementeren zijn, packages enzo. Dus dat is letterlijk één import en dan gooi je API key erin en dan werkt het. Ik zou vooral lekker starten met spelen. En kijken hoe die API reageert op verschillende systeemprompten. En daarna is het uitvogelen hoe implementeer je dat in een gebruikbare manier voor jezelf. Het is allemaal voor heel erg spelen. Nou ja, best wel laagdrempelig. Ja, het is laagdrempelig mogelijk. Het is een mooie API die eenvoudig aan te spreken is. Dus als je een beetje kan programmeren, dan kom je meteen al een eind. Ja, en het is ook best wel goed en duidelijk gedocumenteerd. Er zit ook een heel document over, Promptschrijver. die vertelt best wel verschillende mogelijkheden voor de prompt zelf. Ik zou dat ook vooral lekker rustig doorlezen als je ermee begint, want daar leer je best wel van. Een hele mooie tip denk ik voor alle luisteraars van deze aflevering. Rekening houden dus met user-friendliness. Heel belangrijk, design, maar het meest belangrijke, ga beginnen, ga ermee leren, ga proeftuinen en ga het ervaren. Dank je wel Hidde voor deze mooie aflevering. Graag gedaan, dank je wel. Luisteraars ook bedankt voor deze aflevering. Leuk dat jullie weer luisteren. Hidde, dank je wel inderdaad voor deze aflevering. Joop ook. Hopelijk volgende keer weer fysiek aan de keukentafel met mij. Zeker. Vond je het een leuke aflevering? Laat het dan ons weten. Vergeet je niet te abonneren, dan mis je geen enkele aflevering. Tot de volgende keer. TV Gelderland 2021 Tot ziens.