Wat leer je in deze aflevering?
In AIToday Live bespreken experts de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. De podcast biedt zowel technische inzichten als praktische toepassingen voor dagelijks gebruik van AI-technologie.
De afleveringen combineren interviews met deskundigen en persoonlijke ervaringen uit de praktijk. Populaire onderwerpen zijn prompting, AI agents en de balans tussen automatisering en menselijk denkvermogen.
AIToday Live is een Nederlandse podcast die tweemaal per week verschijnt.
Kernbegrippen
- AI-agents
- Software die kan waarnemen, handelen en leren zonder constant menselijk ingrijpen.
- Prompting
- Het formuleren van instructies voor AI-modellen om gewenste outputs te genereren.
- Context engineering
- Het structureren van informatie die AI-systemen gebruiken voor betere beslissingen.
- Observability
- Het vermogen om het gedrag en de werking van AI-systemen inzichtelijk te maken en te monitoren.
Wat er gezegd wordt
AI maakt me sneller, kritisch denken maakt me beter.
Joop SnijderSnelheid zonder richting brengt je nergens.
Joop SnijderTranscript
Hoe, leuk dat je weer luistert naar een korte aflevering van AIToday Live en vandaag speciale aflevering. Ik neem deze op op oudjaarsdag. Het is aan het einde van 2025. Jij luister in 2026. En het leek me wel mooi om nog eens even terug te kijken en dan niet naar de grote interviews met gasten, maar naar iets persoonlijkers. De columns, de monologen die ik op de donderdag doe. Die korte afleveringen op donderdag waarin ik mijn gedachten, ervaringen en soms ook wel mijn twijfels deel. En dit jaar heb ik er 53 gemaakt. En elke week opnieuw de vraag: wat wil ik vertellen, wat houdt me bezig en belangrijker nog, wat kan jij er als luisteraar mee. Misschien is wel grappig om te beginnen gewoon met cijfers. Laat ik beginnen met een aantal feiten. Van die 53 columns vallen er namelijk 37 in de categorie informatie. Ik laat ze namelijk ook altijd categoriseren. Dat is 70%. De rest verdeeld zich over meer waarschuwende verhalen over transformatie, praktijkvoorbeelden en kansen. En wat ik wat mij in ieder geval opviel toen ik de luistercijfers bekeek, is dat de columns in 2025 over prompting het beste scoren. De aflevering met als titel: dit is de perfecte prompt. Die stond bovenaan. En gevolgd door betere AI-prompts vijf woorden en deze prompt bespaart je uren aan tijd. Blijkbaar willen jullie vooral weten hoe je AI effectiever kunt inzetten. Praktisch direct toepasbaar. Dat begrijp ik. Ik wil het alleen niet het hele jaar alleen maar over prompt hebben. Dus vandaar de afwisseling. Dat is eigenlijk al een thema wat er uitsprong. Het grappig is, ik begon daar 2025 ook mee. In januari legde ik in een driedelige serie uit wat AI agents zijn, hoe ze werken en hoe je ermee aan de slag kunt. En in die eerste aflevering definieerde ik een agent als software die kan waarnemen, handelen en leren. Dus simpel gezegd een digitale collega die zelfstandig taken oppakt. En dat thema bleef terugkomen. Niet alleen is er een boek uitgekomen, maar in de zomer maakte ik opnieuw een driedelige serie juist dit keer over de mythes rondom AI agents. Want er ontstond best wel wat ruis. Mensen dachten dat agents gewoon slimmere chatbots waren of dat ze denken zoals mensen beide kloppen niet. Het najaar gingen we nog wat dieper, namelijk het verschil tussen AI agents en agentic AI. We hebben het gehad over termen als context engineering, observability. Heb je nou geen idee wat die termen betekenen. Ik heb natuurlijk even in de show notes de desbetreffende afleveringen neergezet waar je de dingen naar kan luisteren. Want dit zijn best wel technische onderwerpen. Maar dat is wel belangrijk om te snappen wat deze technologie doet. Hoe je daar uiteindelijk gebruik van kan maken. Want het zegt uiteindelijk iets over waar we staan. Dat is echt niet overal niet voor iedereen. Maar de beweging is ingezet en daar gaan we echt al wat meer van zien in 2026. Wat leerde ik nou van mijn eigen praktijkervaringen. Minder waren, maar een aantal sprongen er toch wel uit. Namelijk in februari verloor ik mijn stem letterlijk. Ik vind dat ik de afleveringen gewoon beloof. Dat je ervan uit kan gaan dat we op de maandag en donderdag een aflevering hebben. Wat doe je dan? Ik experimenteerde met stemkloontechnologie van Elevenlabs. Dus ik uploaden oude opnames. Ik heb natuurlijk het geluk dat er heel veel gesproken tekst van mij is. En liet AI mijn tekst voorlezen. Het resultaat was best wel verrassend goed. Ook een tikje ongemakkelijk. Sommige luisteraars hadden er helemaal niks van gemerkt. Anderen vonden het een beetje vreemd klinken. Ik zelf realiseerde me hoe bijzonder uiteindelijk een menselijke stem is. Hoe moeilijk het is om de warmte en spontaniteit te vangen in een algoritme. Het zorgde er wel voor dat de aflevering gemaakt kon worden. En dat ik me nog steeds kon uiten op de manier waarop ik dat wilde. Een paar weken later kwam de aflevering, die misschien wel het eerlijkst was. En dat ging over mijn AI agent ontslagen. Wekenlang gewerkt aan een agent voor podcastvoorbereiding. In eerste instantie was ik echt zo trots als een pauw. Ik vond dat de agent niet goed genoeg werkte. Het was te onvoorspelbaar. Ik had te weinig controle. En de les was meer AI niet altijd beter. Ik verving de agent door een combinatie van gewone programmering en gerichte AI-toepassingen veel minder spectaculair, maar wel effectiever. Ik denk dat het wel een hele leuke om die nog terug te luisteren. En ik weet niet of je dat nog scherp hebt. Een column over de AI action figures. Die trend op LinkedIn, waarbij mensen speelgoedfiguren van zichzelf lieten maken dat je dat in zo'n verpakking zag zitten. En we hebben wel meer van dit soort trends gezien. In het begin dacht ik van ja, dat is tijdverspilling. En misschien zelfs wel middelenverspilling. Maar toen ik daar lange over nadacht, zag ik iets anders. Namelijk, het waren hele speelse experimenten die drempelverlagend werken. En ze maken technologie toegankelijk voor degenen die daarmee bezig zijn, en dat versnelt adoptie als je in deze bubbel zelf zit. Dan vergeet je soms hoe lastig het is om eerste stappen te maken en te snappen wat mensen allemaal waar ze doorheen moeten om goed te snappen wat deze technologie wel en wat niet kan. En ik denk dat dit soort experimenten toch helpen. Wat ik net al zei, voor het verlagen van de drempel om uiteindelijk zinvollere dingen mee te doen dan van die action figures te maken. Wat is nou de rode draad, wat verbindt deze verhalen. Ik denk eerlijkheid over wat wel werkt, wat niet werkt, de bereidheid om te zeggen, dit ging fout en dit leerde ik ervan. We zitten echt in op dit moment in een situatie waarin iedereen roept hoe geweldig AI is. Proberen we toch in deze podcast een genuanceerde verhaal te vertellen. Ja, AI is krachtig. Ja, het verandert hoe we werken, maar nee, het is geen toverstaf. En ook je hoeft niet alles te automatiseren. De eerste aflevering van dit seizoen, seizoen 8, vatte ik het samen in één zin. AI maakt me sneller kritisch denken maakt me beter. En vanaf dat moment is die zin toch ook wel mijn kompas geworden. Want snelheid zonder richting breng je nergens. Ik zag van de week geloof ik ergens een hele mooie thing. En ze van als je als je niet weet naar welke haven je vaart, weet je ook niet welke wind gunstig is. En dat vond ik eigenlijk wel een mooie. Die zie je eigenlijk ook op toepasbaar. Klein stukje vooruitkijken. Wat komt er dan in 2026? Qua voorspellingen hebben Niels Naglé en ik uitgebreid gedaan in de aflevering 10 van dit seizoen, blikten we terug vooruit naar 2026. Dus dat is echt wel een leuke om die ook te luisteren. Wat ik in ieder geval wil aangeven, is, ik blijf deze columns maken. Dus over agents, over productiviteit, over de valkuilen en de kansen. O de momenten waarop het misgaat. Want ik denk dat je daar heel veel van kan leren en de momenten waar het ook klikt, zou je kunnen zeggen, waar het goed gaat. Ik blijf vragen stellen bij wat er allemaal gebeurt aan mezelf, aan gasten, aan jullie. Want dat is uiteindelijk waar het om draait. Dus niet om de technologie zelf, maar om wat we ermee doen, hoe het ons helpt of juist hoe het ons in de weg zit. Nu is het ook wel een beetje jouw beurt. Nu daag ik jou uit. Dus neem even de tijd om terug te kijken op jouw AI-jaar. En niet de grote verhalen uit het nieuws, maar jouw eigen ervaring. Wat heb je geprobeerd? Wat werkt er en is minstens zo interessant? Wat ging er mis? Want dat laatste vind ik zelf misschien wel het meest waardevol. Ik deelde dit jaar dat ik mijn AI-agent had ontslagen. Dat voelde misschien wat raar, mogelijk zelfs kwetsbaar, maar de reacties die je kreeg waren overweldigend. Mens herkenden zich en ze deelden ook hun eigen mislukkingen. En daar leren we allemaal van. Dus hier mijn vraag aan jou. Wat was het nou jouw AI-flop van 2025? Die tool die je aanschafte, maar nooit gebruikte. Automatisering die meer tijd kost dan opleverde of die prompt die compleet de verkeerde kant op ging. Deel het. Deel het ook op LinkedIn of stuur me een bericht. Ik ben echt benieuwd. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het luisteren van afgelopen jaar naar de interviews op maandag naar de columns op donderdag, uiteindelijk naar de verhalen die we samen delen. Dus ja, op naar een heel mooi 2026. En bedenk, AI is niet oplossing voor elk probleem, maar onmisbaar waar het past. Tot de volgende keer.