Wat leer je in deze aflevering?
In deze aflevering evalueren Niels Naglé en Joop Snijder hun AI-voorspellingen voor 2023 die ze eerder dat jaar deden. Ze bespreken systematisch welke voorspellingen zijn uitgekomen nu ChatGPT en andere AI-modellen een half jaar verder zijn, en werpen alvast een blik vooruit naar de rest van het jaar.
Kernbegrippen
- Multimodale AI-modellen
- AI-systemen die tegelijkertijd tekst, afbeeldingen en andere datatypen kunnen verwerken en genereren.
- Open source AI
- Vrij beschikbare AI-modellen en frameworks die buiten grote techbedrijven om worden ontwikkeld en verbeterd.
- Large language models
- Neurale netwerken getraind op enorme hoeveelheden tekstdata om menselijke taal te begrijpen en genereren.
- AI-sustainability
- Het energieverbruik en milieueffecten van het trainen en draaien van geavanceerde AI-systemen.
Transcript
Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van de AIToday Live. Leuk dat je weer luistert. Mijn naam is Niels Naglé, chapter lead Data & AI bij Info Support. En ik ben Joop Snijder, CTO bij Aigency. Leuk Joop, een tijdje terug hebben we het gehad over voorspellingen. Onze human intelligence hebben we toegepast om eens even een blik in de toekomst te werpen. Ja, dat was de voorspelling voor 2023. En dan zou je misschien als luisteraar denken van... 'Ja, we zitten er midden in.' Maar wij dachten, eigenlijk komt niemand terug op zijn voorspellingen. Laten we een soort van tussenstand doen van... 'Wat hebben we nou voorspeld?' En 'Wat is daar misschien wel of niet van uitgekomen?' En de eerste voorspelling die we hadden... is dat we zeiden van... Dat er... Chet GPT was toen net uit. Er ging heel veel natuurlijk over taaltaalmodellen. waarbij je ook al DALI 2 had, Mid Journey was er een beetje in opkomst, ging over images, dus wat je eigenlijk zag is dat je allemaal verschillende modellen had voor verschillende gebieden. Taal, en wij zeiden toen dat we dachten dat er ook veel meer gemixt gaat worden van modellen. Dus dat je verschillende modellen krijgt die je op verschillende manieren aanspreekt, waarbij je bijvoorbeeld images, taal met elkaar kan. Dat hij die beiden kan aankan. Ja, de combinatie. Dus eigenlijk nog meer features vanuit één model, vanuit één interface, misschien moeten we hem zo noemen, inderdaad, kunnen benaderen. - Precies. Ja, spot on. Spot on. Ik denk iedereen die nu met ZGPT bezig is, en de verschillende demos ook van de andere partijen, zoals Embart en dergelijke, zie je gewoon dat images meegegeven kunnen worden, dat ze beschreven kunnen worden, dat je images kan laten creëren op basis van de teksten. Ja, en vooral inderdaad de beschrijvingen, Dus dat hij die mee kan nemen, dat hij ook echt heel goed kan vertellen wat er dan uiteindelijk op zo'n plaatje staat. Een van de dingen is, dat is een grappige, heb je een iPhone waar dan een oplaadkabel in zit... en die oplaadkabel die is vermomd als een VGA-kabel. Dat uiteindelijk de tekst die eruit komt ook gezegd wordt van... hé, maar dit is best wel heel humoristisch, want er zit een oude kabel, lijkt alsof er een oude kabel is aangesloten... op een nieuwe telefoon en dat kan helemaal niet. Ja. Dus dit is de mix van... Check. -Check, toch? Hebben we ook nog gezegd dat er voor Stable Diffuse... een open source variant gaat komen. Want OpenAI heeft natuurlijk een waanzinnig budget en resources... hebben we toegezegd om dit soort dingen te maken. En dat is natuurlijk helemaal niet open. En dat er net zulke goede modellen ontwikkeld gaan worden als DALI 2. Ja, ik ben zelf nog niet heel erg veel bekend met de image generator, behalve Stable Diffusion en DALI 2 inderdaad. Dus ik weet niet of, ja, misschien ligt jij daar... Ja, zeker. Wat je ziet is dat Stable Diffusion is helemaal open source. Nou, die is minstens net zo goed als DALI 2. Ik ben daar van beide matig van onder de indruk. Maar met Journey bijvoorbeeld, die is bij de modellen echt volledig voorbij. Als je daar het verschil ziet met vorig jaar, ook dat zag ik weer ergens voorbijkomen. Hadden ze een foto gegenereerd op basis van een prompt van een vrouw op straat in hun rok ofzo. Nou ja, laten we zeggen dat je iets van een persoonachtig iets zag. Met allemaal dingen die niet klopten. In het gezicht klopte er van alles niet. En nu, een jaar later, zie je echt een hele fotorealistisch plaatje. Bij Midjourney gaan ze echt supersnel. Ja, nu je het zegt inderdaad. Op verschillende evenementen is het ook naar voren gekomen inderdaad, dat ook de gamingindustrie en het genereren van ook zelfs video en images, inderdaad een enorme voortgang heeft gemaakt. En ik had er pas nog eentje, dat was echt bijzonder mooi, was een foto en vervolgens werd het zo ver uitgezoomd. En de rest, alles wat uitgezoomd werd, was in de context van wel het plaatje, maar volledig AI-gegenereerd, alsof er echt een hele wereld voor je open ging. Ja, fantastisch. En ook de ontwikkelingen die in Adobe zitten natuurlijk, die je nu steeds meer terug ziet komen, eigenlijk ook generatie is, om je eigen foto's te enrichen, maar ook aan te passen. Dus ook daar zijn echt wel flinke stappen gemaakt, ja. Ja, en we hebben toen gezegd van, dat best wel lang gedacht werd, dat je met Big Tech niet te concurreren valt. Wat je nou ziet is dat Mid Journey op dit moment het allerbeste model heeft. Het is geen Big Tech initiatief in ieder geval. Dus dat is eigenlijk wel erg grappig om te zien. - Die wil ik misschien nog even verder doorzetten. Want niet alleen bij de image modellen zien we open source, ook bij de taalmodellen en dergelijke, zie je ook steeds meer open source initiatieven die best van goede kwaliteit zijn en ook echt mee kunnen gaan concurreren naar mijn idee in de toekomst. Ja, bij Hugging Face hebben ze echt een heel goed werkend taalmodel. Wat we ook hadden, is dat ze zeiden van... nou, we verwachten niet dat Google vervangen gaat worden. Want dat was toen eventjes de discussie van... weet je, is ChatGPT, zal dat nou een Google-killer zijn? En ze zeiden van, nou ja, we verwachten van niet. Maar we hadden gezegd, volgens ons is Google wel wakker geworden. Dat kunnen we wel zeggen, toch? Op meerdere vlakken wakker geworden, want er zijn echt enorme initiatieven lopen, Gemini, BART, waar ze inderdaad ook echt mee doen en ook steeds beter qua tijd. En de EU is nog vrij moeilijk testen natuurlijk, want het is nog niet toegestaan vanwege privacy doeleinden, maar je ziet daar inderdaad dat ze echt wel wakker geworden zijn en ook echt hard bezig zijn. Ja, en wat ik toen even, wat me ontschoten was, is de ironie eigenlijk. Want je zei ervan, ja weet je, hoe zit dat nou met Google? Dat zij in 2017, zij zijn namelijk de uitvinger van de language models. De eerste paper die hierover ging, All You Need Is Attention, die is van ze. Zij hadden een jaar voordat OpenAI uitkwam met zijn model, wilden ze het ook uitbrengen. Toen hadden we zo'n tester die zei van 'Hé, maar dat ding heeft zelfbewustzijn.' Toen hebben ze het teruggetrokken. Dus daar, nou ja. - Momentum, ja. Momentum. - Ze hoefden niet alleen wakker te worden, maar ze hadden de technologie al licht. - Ja, dus ze konden er ook mee verder inderdaad. - Ja. Wat wij ook zagen aankomen, tenminste wat wij als voorspelling hadden, is dat we zeiden van 'Ja, in 2023 gaat er ook wel een issue komen rondom sustainability.' dat dat een item gaat worden. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik zie dat niet echt terug. Ik zou het graag meer terug zien komen. Ik denk dat er wel meer gesprekken, maar goed, dat is misschien ook de bubbel waarin we zitten, omdat we er redelijk op zitten natuurlijk. Ik vind wel dat er meer over gesproken wordt en meer naar gekeken wordt, maar of er nou echt geacteerd wordt, dat betwijfel ik, want er is nog veel gewoon, veel compute, veel data, veel, ja, nee. Je zou kunnen zeggen, met die large language models en de generatie van plaatjes en zo, dat het juist de andere kant op aan het gaan is, want we zijn allemaal aan het creëren. En ik zag, daar ben ik echt de aantallen even kwijt hoor, maar als je je een prompt stelt nu aan een chat GPT, hoeveel die daar aan stroom kwijt is om jou antwoord te geven ten opzichte van een Google query, dan moet je je misschien, als je het hebt over duurzaamheid, Als je je soms moet afvragen, had ik dit eigenlijk niet aan een zoekmachine moeten vragen. En dan misschien geen Google, DuckDuckGo, even voor de luisteraars. Privacy, veel beter garandeerd, maar dat is een heel ander verhaal. Maar het verschil tussen... Het zijn natuurlijk hele andere technologieën. Waarbij de één echt wel, in ieder geval qua energieverbruik, goedkoper is dan de ander. Maar het idee dat het echt serieuze aandacht gaat krijgen, Daar zijn we niet. - Nee, daar kunnen we het wel over eens zijn. Waarbij ik wel blijf dat we dat wel moeten gaan hebben. Maar goed, we zitten nu in zo'n hype. De AAI-sticker zit overal op, dat zal voorlopig nog wel gebeuren. Ja, er moet wel iets heel geks gebeuren aan het eind van het jaar. Dat onze voorspelling op dit gebied uit gaat komen. Komen we nog op terug aan het eind van het jaar. We hadden het ook over de ontslagen van Big Tech. Dat zijn nu veel... We zaten best wel in zwaar weer, dus wat we zagen is allerlei massa-ontslagen. En wat wij zeiden, dat gaat zeker gebeuren, juist vanwege al die onzekerheid die er nu is. Wat gaat er nou wel of niet vervangen worden door AI? Ik denk zelf dat we wel de ontslagen zien, maar niet zozeer door AI. In een van mijn presentaties heb ik wel een krantenkop staan waarbij IBM zegt, 8000 man ontslagen, want dit zetten we om en AI jobs. Daar geloof ik zelf helemaal niets van. Dit is echt zoals wij vroeger zeiden van, weet je, als moes van ja het is een computerfout. Computerstoring of dat soort dingen. Konden ze nu zeg maar ontslaan. Met andere redenen. Met andere redenen. Ik geloof er echt niet dat je, als jij 8000 man nu in dienst hebt, waar die gewoon te vervangen zijn door, laten we het dus een aanhalingsteken zeggen, echt nog wel relatief eenvoudige AI, dan had je of helemaal geen meerwaarde, meerwaarde, maar ik denk dat IBM ze er gewoon uitgeknikkerd heeft. Er zullen ongetwijfeld een paar tussen zitten die wel vervangen zijn, maar ik denk niet hoeveelheden waarover gesproken wordt. En als het goed is, hoop ik ook dat mensen ander werk gaan doen en niet persoonlijk ontslagen worden omdat een deel van hun werk geautomatiseerd wordt. Taken van je kunnen geautomatiseerd worden, maar jezelf niet. Als je hele job, dus je hele functie bestaat uit alleen maar losse taakjes... ...die door AI uit te voeren zijn, dan ben je met iets verkeerds bezig. Laatste die we hadden, is dat we hadden gezegd... ...er komt in de media een groot AI schandaal. - Ja. - Een beetje hmm. - Hmm, ja. - Ze zijn nu bezig met duo. Of een duo met hun algoritmes, waarbij ik me afvraag of ze daar AI voor gebruiken, maar met hun algoritmes dat ze buitenlandse studenten discrimineren. En het is maar heel klein in het nieuws geweest in Rotterdam, dat als jij een alleenstaande moeder bent met een migratieachtergrond, dat je ook zo hoog mogelijk wordt gezet voor controles. Maar het zijn geen grote items uiteindelijk in de media geworden. Niet het niveau dat wij voorspeld hebben. Maar goed, het jaar is nog niet om, dus die kans is nog zeker. Maar ik denk dat er ook veel meer aandacht voor is. Dus aandacht voor hoe worden de modellen ingezet. Er komt meer algemene, kleine dingen ook in de midden. Dus er is meer. Maar ja, ik verwacht nog steeds wel dat dit jaar nog echt wel wat groots gaat komen. Ook nu richting de AI-act die er aan zit te komen. Verwacht ik dat er nog wat gaat gebeuren. Ja, dat denk ik zeker. Eigenlijk mis ik er volgens mij nog eentje. hadden we ook niet gezegd dat GPT 4.0 uit zou komen. Het was heel makkelijk natuurlijk. Het was een beetje een flauw woord. Maar goed, ja. - Ja, je hebt het niet eens op het lijstje opgezet. Dat was ook wel een no-brainer inderdaad. - Waarbij gezegd wordt, heel veel mensen denken trouwens dat GPT 5.0 er nu aan zit te komen. Ik denk dat die er dit jaar niet komt. Of het is een versie, ik denk dat er eerder een soort van 4.5, 4.2, 4. weet ik veel wat ze gaan noemen. met meer fangrails erin. Minder gebaseerd op features, maar meer richting dat ze zich aan het klaarstomen zijn... juist voor die nieuwe EU AI Act. Ja, ik denk ook dat dat stukje copyright en dat soort zaken... dat speelt ook natuurlijk op dit moment. Dus ik zie daar ook nog wel bepaalde activiteiten of acties die daar plaats moeten vinden. Ik ben wel benieuwd waar dat heen gaat. Dus ik verwacht eerder, of dat ze uitbreiding doen wat we nu zien met plugins of dat soort zaken. Maar ik verwacht geen GPT-5 voor het eind van het jaar. Laten we eens kijken. Ik dacht dat we alleen terug gingen kijken, maar we gingen ook weer vooruit kijken. Dus dat is leuk om extra mee te pakken. Ja toch? Dus zullen we eens even af... We zeiden van, we krijgen een mixed model. Zo noemen ze dat, mixed model. Functionaliteit. Daar kunnen we zeggen, daar klopt de voorspelling. Dat er open source varianten gaan komen. En dat Big Tech misschien toch eigenlijk ook niet in de leading role zal gaan spelen. Die is ook wel redelijk aan het uitkomen. De richting, ja. Ja toch? Google wakker geworden. Check. Dat hadden we voor elkaar. elkaar. Dan over de duurzaamheid. Nee, helemaal niet. Daar zaten we echt compleet naast tot nu toe. Even kijken, de ontslagen ook niet. Nee, de Twitter ontslagen hebben niets te maken met met de inzet van AI, sterker nog. Ja, daar is iemand nu aan het roeren die is met iets heel anders bezig. En als laatste dat grootschandeal. Ja, er zijn echt wel issues. Er zijn geen grote schandalen nog geworden. Het is een beetje een 'mwah-mwah'. Dus van die vier, nou laten we het maar... Van de zeven verspellingen tel ik er... Vier en een half een beetje. Vier en een half. Niet slecht voor het half jaar, hè? We zijn er nog niet. Ik ben wel benieuwd naar voorspellingen van onze luisteraars. Ja, wat voorspellen die? Laten we het wel klein zetten. Het aankomende half jaar voor het begin van 2024. Wat zijn jouw persoonlijke voorspellingen op het AI-vlak? Ja, deelt het ons op LinkedIn, tag ons. En dan gaan wij in ieder geval daarop reageren. Ja, en hopelijk hebben we er heel veel. Moeten we allemaal gaan kiezen. En wie weet, leuk om ook een aantal misschien in de podcast aflevering van de terugblik daar weer op. Dat was uitnodigd om gezellig mee te komen doen. Oh, leuk. - Dus, dank je wel. Leuk dat je weer luisterde naar de podcast EOToday Live. Dank je wel Joop. Mooie set aan voorspellingen die we door zijn gelopen. Hopelijk vond je het ook een leuke aflevering. Ben je nog niet geabonneerd, abonneer je ons via je favoriete podcastkanaal en luister zo snel mogelijk de volgende aflevering. (C) TV GELDERLAND 2021