Wat leer je in deze aflevering?
In deze editie van AIToday Live bespreken Joop Snijder en Niels Naglé de inzet van kunstmatige intelligentie in het MKB en de sportwereld. Als gasten delen Robin en Angelique Houtveen, actief in respectievelijk de fitnessbranche en de mediawereld, hun ervaringen met AI.
Robin illustreert de toepassingen van AI in zijn sportschool-onderneming, van het genereren van trainingsschema's tot gerichte communicatie. Tegelijkertijd benadrukt hij het onvervangbare belang van persoonlijk contact. Angelique opent de discussie over de mogelijkheden van AI in de gezondheidszorg, met name voor het monitoren van gezondheidsdata. De aflevering biedt bruikbare tips voor MKB'ers die AI willen implementeren en benadrukt de noodzaak van een multidisciplinaire aanpak bij de ontwikkeling van AI.
Luisteraars kunnen deze inzichtelijke verhandeling over AI in het dagelijks leven en de implicaties ervan voor kleine ondernemingen en gezondheidsmanagement beluisteren op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.
Transcript
Hoi, leuk dat je weer luistert naar een nieuwe aflevering van AIToday Live. We hebben vandaag verlenging eigenlijk van het gesprek die we hebben met broer en zus. Robin Houtveen, Angelique Houtveen. Met Angelique hebben we eerder gesproken over radiomedia en AI en Robin is ondernemer, eigen sportschool had ik begrepen. En gaan we eens even kijken hoe AI zich daar toe verhoudt. En voor degene die deel 1 niet hebben gehoord, Robin, zou je jezelf nog even willen voorstellen? Zeker, ik ben dus Robin, kom uit Utrecht. Ik heb dus een eigen sportschool. We begonnen als fitnessinstructeur, personal trainer. Uiteindelijk sinds vijf jaar, nu bijna vijf jaar, sportschool in Utrecht ook de Meren. En vader van twee kinderen, twee dochtertjes en dat ben ik. Ja, en Angelique zit erbij. Zou je je ook voor de luisteraar nog even voorstellen? Yes, ik ben Angelique Houtveen, ik woon in Almere. Ik weet niet of ik daar terecht ben gekomen. Nee, nee, nee, nee, is hartstikke leuk. Ik ben radio DJ, muziek samensteller. Ik schrijf voor Linda Magazine de muziek en podcast rubriek, voice over. En sinds kleinkind al heel erg met tech bezig. En Marvel fan. En Robin, we zijn elkaar tegengekomen op de World Summit in Jaar. We spraken elkaar aan en toen was ik ook wel benieuwd, jij gaf toen aan van, ja ik heb een eigen sportschool. Hoe kom je nou op zo'n enorm technische evenement uit, waar eigenlijk allemaal nerds zoals wij lopen. En ik had niet verwacht dat ondernemers uit die hoek zich daar zouden laten inspireren. Nee, klopt. Kijk, de branche waar ik in sta als ondernemer is natuurlijk heel op de vloer. Mensen trainen. Er is bijna geen computer aan de gang, natuurlijk administratie. Maar eigenlijk van mijn zus die gaf aan van, ja, er is een AI summit, komt eraan. We waren beide al, we praten heel vaak over AI, de ontwikkelingen daarin. En ik vind het belangrijk om ook als ondernemer, ook als mens, gewoon op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En zeker nu de AI zeg omhoog ziet gaan, zie je steeds meer mensen erover praten. Toen ik voor het eerst over ChatGPT werd getipt door een klant van mij. Toen zei ik tegen mensen om me heen, iedereen keek me aan van, ja. Ik snapte niks, ik toen ook niet, maar toen begon ik het een beetje te gebruiken. Dacht ik, wow, dit gaat je leven wel heel makkelijk maken. En als dit tot nu al kan, over vijf jaar, wat kan het dan? En eigenlijk Angelique, mijn zus, die was heel vroeg, wat ze ook al zei in een vorige podcast, heel vroeg al op de computer aan de gang, websites maken. En ik was buiten aan het spelen, aan het sporten, dus aan het voetballen, toen ik jong was heel veel. Dus ik heb eigenlijk best wel de ontwikkeling van computer gemist. Ik heb ook nog een halveroer, mijn vader, die is ook wel in de ICT wereld, die is ook heel technisch. Van de drieën was ik eigenlijk degene die het meest gemist heeft. En dan weer zo'n computers. En toen dacht ik, nu komt weer een nieuwe ontwikkeling aan. Je hebt internet gehad, mobiele telefoons gehad. Ik vind het interessant om nu gewoon bij te blijven, om te weten van wat speelt er nou. En hoe kan ik nou in mijn leven en het bedrijf wat ik run, inspelen door het mijn leven makkelijker maakt. En dat ik niet achter de feiten aan blijf hollen van, oh dit is er ook. De hele wereld doet het al, en ik ga het nu pas oppakken. Dus jij bent eigenlijk degene als minste technische, zeg maar, heb je het initiatief genomen van, hé laten we nou zo'n hele technische conferentie gaan. Ja, ja, precies. En jij was ook de eerste, want ik had natuurlijk al van ChatGPT gehoord, maar het was toen nog niet... Het is heel snel heel groot geworden, maar echt de eerste paar dagen was ik het nog niet aan het gebruiken direct. Ik dacht, oh leuk, maar ik zie het wel. En jij was eigenlijk degene die liet zien, kijk dan, je kan dit. En dat ik toen dacht, oh wacht eens eventjes, dit is wel heel interessant inderdaad. Dus daar was jij weer voorlopig. En wat was dat eerste, zeg maar, waardoor je dat gevoel kreeg? Had je dat meteen, zeg maar, voor je business, of was het eerst persoonlijk? Voor mijn business als eerst, want eigenlijk klant die gaf aan van, kijk je kan hele voedingsschema's maken op het ChatGPT en die liet dat zo zien, en ik zei, ja, dat is wel mooi. En toen stuurde hij mijn link door en ik had toen een keer op geklikt. En toen, volgens mij was het toen best wel, was het heel snel druk, zeg maar, dus dan kon je erop komen. In dat geval toen ook, toen ik de eerste keer opkwam, dacht ik, misschien snap ik er niks van, laat maar zitten. En zo'n maand later zei hij nog een keer, heb je al gecheckt? Ik zei, ja, net of niet. Dan dacht ik, laat maar nog een keer kijken. En toen kwam ik er wel op. En toen ben ik gewoon dingen in gaan typen. Van maak een trainingsschema voor die en die persoon, en het doel is dit en dit en dit. En toen kwamen er dingen uit. Toen dacht ik, oh, nou, nice. Wel makkelijk. En eigenlijk ben ik zo... En dat waren ook echt goede dingen, want hij kan natuurlijk best wel fouten maken, of het, je moet eigenlijk het zeggen, het kan best wel fout te maken. Je kreeg echt goede schema's. Ja, heel basic wel hoor. Maar wel gewoon, ja, iedereen kende de oefeningen, was niks raars. En best wel voor een... Stel, iemand die traint niet heel veel, je kent de persoon niet heel goed, en die wil gewoon een basic schema maken, ja, dan kan je gewoon een mooi schema maken. En het gaat ook weer om de prompts natuurlijk. Wat geef je de persoon? Wat geef je de chatgpt voor een opdracht? En dat moment, ja, ik gaf gewoon iets heel simpels, en dan krijg je natuurlijk ook iets heel simpels. En naarmate ga je het ontdekken, dan kan je wel zien, oké, je kan wel veel meer eruit halen. Precies. Schema's maak ik eigenlijk niet erop. Maar ik gebruik het wel heel veel voor juist andere dingen, als communicatie met de leden, dingen versimpelen. Social media. Social media gebruik ik heel veel trouwens. We maken best wel veel content, en ik vind het leuk om te schrijven. Ik heb naarmate ook wel beter leren schrijven. Waar ik in het begin heel veel fouten maak. Spelling doe ik altijd nog steeds hoor. Maar soms heb je gewoon een bericht in je hoofd, wat je graag wilt delen. Alleen vind je het soms moeilijk om het juiste voor woorden, of voor de juiste doelgroep te verwoorden. En dan kan je heel goed gebruiken om gewoon je bericht, wat je wilt delen, erin te zetten, aan te geven, wat voor gevoel je mee wilt geven, en wil je het informeren, juist motiverend. En dan kan je echt hele mooie dingen uithalen. Eigenlijk ben je dan ook meer bezig met het doel, dan met letterlijk de tekst schrijven. Tenminste, ik vind dat van meerwaarde. Omdat je veel meer bezig bent met wat je wilt bereiken, in plaats van welke woorden je daarvoor moet gebruiken. Ja, en ook wel heel erg schrijven richting je doelgroep. Je hebt een doelgroep die heeft een probleem, en wat voor oplossingen heeft je doelgroep nodig, om dat probleem op te lossen? Of welke problemen hebben juist je doelgroep? En dan kan je daaruit juist weer heel goed je tekst op aanpassen. Dus ook je marketingteksten, je salesteksten. Vraag je me ook om varianten? Ja, altijd. Meestal wel. En soms krijg je ook iets en denk je, totaal niet tevreden, dan ga je nog wel verder meespelen. Dus ook qua inspiratie, om te komen tot nieuwe inzichten, om het doel te bereiken wat je nog steeds voor ogen hebt. De weg ernaartoe is nog een beetje duister, en daar kom je gaandeweg achter hoe je daar wil komen. Ja, en ik wil niet teveel, is het begonnen wel mee, maar de laatste tijd ben ik iets van afgestapt, om niet teveel te laten schrijven woord bij woord door het ChatGPT, omdat ik wel een soort van eigen stijl erin wil blijven behouden. En ik ben iemand die af en toe een foutje maakt, en soms vind ik het helemaal niet erg om dat foutje erin te hebben. Ik ben niet perfect, en zo wil ik ook niet overkomen in de buitenwereld, dat ik een perfecte schrijver, een perfecte grammatica persoon ben. En natuurlijk een hele grote fout als ik denk van, oké. Als ik echt overkom als een dom persoon wil ik ook niet. Ik wil overkomen als iemand van ja, op de basisschool, middelbare school, allemaal docenten kennen me als iemand die altijd een foutje maakt. En ik wil wel verbeterd zijn, maar wel die persoon, maar even de authenticiteit blijven behouden. Nou, dat wou ik eigenlijk net zeggen. Dus authentiek zijn, ik denk dat dat helpt in, zeker, je bent echt een, van mens tot mens ben je bezig als ondernemer, toch? In de sportschool. En daar blijft dat heel erg belangrijk. Ben je bang, zeg maar, dat er ergens, dat je een verwijdering gaat krijgen als EHR nog verder wordt ingezet in jouw vakgebied, dat je minder uiteindelijk bezig bent met de sport, hoor? Ben ik niet bang voor. Ik denk dat altijd wel een persoon naast iemand moet staan, zeg maar, tijdens het sporten. Zeker als je, ja, onze sportschool is voornamelijk gericht op personal training en groepstraining. En ik vind dat je altijd wel een mens moet hebben die dat uitlegt en dat voordoet ook. En iemand, als iemand wil helpen van A naar B, iemand zijn ervaringen zijn, hoe ze leven, waar ze tegenaan lopen, dat moet je altijd wel als mens moeten ontvangen om daar weer goed antwoord op te geven. Oh, zo ja. Tuurlijk zal de EHR ook wel heel goed ontwikkeld worden, maar ze moeten iemand aan kunnen kijken zoals wij nu zitten tegenop elkaar. Dat je gewoon een gesprek voert, iemand een empathisch gevoel meegeeft. Ja, dus eigenlijk wat ik, als ik het even aan mezelf vertel, wat even goed begrepen is, meer dan wat je ziet van de mens meekrijgen in uitingen, in gedrag, dan alleen maar het zenden van een oefening of dergelijke. Ja, dat gedeeld inderdaad. Ik denk juist de backside, dus als iemand een mailtje stuurt, ja, dat kan wel heel goed geautomatiseerd worden. Ja, want jij zei net de administratie. Dat zit natuurlijk naast, voordat jij uiteindelijk naast iemand staat en dat de factuur betaald wordt, daar zit heel veel omheen, toch? Administratieve lasten en allemaal processen die je moet gaan uitvoeren. Gebruik je daar de technologie ook in? Echt de hele administratie met facturen, dat niet. Dat zou wel mooi zijn, waarschijnlijk bestaat het wel, maar als ik dat ook in mijn handen krijg, zeg maar, dus als een klant een mail stuurt van jou, ik wil van drie keer in de week naar twee keer in de week gaan en dat dat meteen aangepast wordt in het systeem, dat zou wel mooi zijn, maar dat is helaas nog niet bij ons het geval. Ja, vraag je die ik. Wel dat je je mail geconnected hebt aan zo'n ander systeem, waardoor je bijna automatisch antwoorden kan sturen of zo. Ik weet niet of je het al gebruikt, maar jij vertelde mij daarover. Ja, ons emailaccountsysteem waarmee we werken, die heeft die connectie niet. Maar waar ik vaak wel toe is gewoon kopiëren, geef antwoord hierop op. Oh ja. En soms... En dan zat je te denken aan Zapier misschien. Ja, Zapier. Dan kan je al dat soort workflows eigenlijk aanschieten. Ja, dat gebruikte ik al eigenlijk voordat ChatGPT bekend was, zeg maar. Met nieuwe leden, dat je het in de Google Sheet neerzet. En van daaruit dat ze in een soort mailinglijst komen. Dat gebruikte ik nu al. Alleen ik heb nog niet echt met Jetty Petty dat helemaal kunnen connecten. Maar dat komt nog wel eens. Ik vroeg me nog af inderdaad. Dit is met name in de backend en de processen en de administratiekant. Zie je ook ontwikkelingen in je vakgebied over dataverzameling, het aantal oefeningen, het aantal gewichten? Gaat apparaten dat meten? Zie je daar nog een bepaalde ontwikkeling met behulp van AI? Ik heb het nog niet gezien. Maar ik denk dat er wel heel veel ontwikkeling mogelijk is. Ik denk dat er daar heel veel ontwikkeling in komt. En dat weten jullie misschien beter. Ik zit niet zo diep in de AI-wereld. Maar wat ik voornamelijk zie is dat heel veel voor grote bedrijven dingen ontwikkeld wordt. In de zorg natuurlijk ook, in de medische wereld, zeg maar. Maar ik ben nog niet echt in de sport. Dat is heel veel gedaan, natuurlijk wel vanuit Apple met de Apple Watch. Maar ik denk dat er heel veel meer ruimte is om dat ook verder te ontwikkelen. Ja, wat ik persoonlijk mis is nog een stukje personalisatie. Prima om een programma te doen en dan feedback te geven over hoe goed vond ik het zelf gaan en dat soort zaken als ik aan gesport ben geweest. Maar daar vervolgens weer wat mee doen, dat zie ik nog niet echt terug in die zaken. Dus daar zou wel een mooie ontwikkeling in zitten. Ja, en ook een stukje… Bij ons worden heel veel mensen gemeten als ze met een bepaald doel afvallen aankomen. Ze gaan op een weegschaal staan, de weegschaal geeft bepaalde informatie. En daar is ook een heel mooie toer ontwikkeld te kunnen worden, dat meteen advies gegeven wordt. Ik zie dat je na de vorige meting twee kilo aangekomen bent. Het was geen spieren, het was vet. Misschien zou je je voeding moeten aanpassen. Ik werk ook met een app samen die heel veel gerechten automatiseert op basis van jouw behoeften. Daar kun je ook meteen als app weer op inspelen, ik zie dat er verschil is in de gewicht. Ik ben aangekomen, laten we daar wat aanpassingen doen. Die diëten, dat is echt wel wat. Want ik heb een aantal keren best wel heel heftig moeten wisselen, medisch gezien, van diëten. En dan kan ik me voorstellen dat dat met sporten… Dus als jij uiteindelijk zegt, je had het over aankomen, neem ik aan spiermassa, dat betekent dat je je dieet misschien best wel behoorlijk moet aanpassen ten opzichte van wat je tot dan toe gedaan hebt. Ik had daar heel graag hulp in gehad, voor een soort van overgang. Want van de ene dag naar de andere dag een compleet ander dieet, dat is echt waanzinnig moeilijk. Tenminste, mij is dat toen niet gelukt. En toen ik het geleidelijk ging doen, lukte het me wel. Dus ik denk dat dat in een sportschool ook heel erg zou kunnen helpen. Dat je mensen dan helpt van het ene naar het ander komen, om uiteindelijk dat doel te bereiken van afval of aankomen. Ja, ik denk ook. Ik denk dat het heel moeilijk is om in één keer van hier naar daar te gaan zonder dat je goede begeleidingen krijgt. En daar zou je zeker wel een mooie overgangstool in kunnen maken. Cool. Als je kijkt naar andere mkb'ers, vorige week heb ik nog een hele sessie gegeven aan mkb'ers over hoe te starten met de EHI en dat soort zaken. En dan gaat het ook over het vinden van ideeën. Wat zou jij andere ondernemers willen aanraden of tips willen geven van hoe zou je nou klein beginnen? Of hoe ben je zelf klein begonnen? Dat je feeling krijgt eigenlijk met deze technologie en dat het allemaal wat minder spannend misschien wordt. Ja, ik denk dat als alles met ondernemen is, gewoon doen. Gewoon openen. Denken van oké, wat wil ik vandaag bereiken met ChatGPT? Ik ga gewoon een vraag stellen. Ben je niet tevreden met de antwoord? Ga ik nog een vraag stellen. En vind je het heel lastig? Ga je even YouTube bekijken, ga je wat video's bekijken van mensen. Er zijn heel veel video's tegenwoordig die alles over proms gaan. Marketingprompts of saleprompts of net welke richting je op wil. Leer er wat tips van en van daaruit ga je ook weer uitproberen wat werkt voor jou. En geef met vind je mooie antwoorden. En kom eruit en denk, oh dit is wel mooi. En wat ik doe dan, ik heb gewoon een documentje op mijn computer staan en sla ik die prompt op die ik gebruikt heb waar ik een goede antwoord aan krijg. En dan kan ik altijd later weer hergebruiken. En andere vlakken van AI? Want jullie zijn in aanraking, maar dat is dus dan wel uit de technologie al erin gedaan. Later met AI zijn. Hoe ben je daar de eerste stapjes gaan zetten wat AI is? Praten met mensen voornamelijk. Want ik heb dus een klant die een programmeur is. Ook een dame die was voor die ook die studeert dan artificial intelligence op universiteit. Oh leuk. Samen met haar vriend die ook programmeur is, wil ze ook een bedrijf starten. Dus met hun heb ik dan veel gesprekken gehad erover. En ja zo eigenlijk. Ja mooi. Ja eigenlijk toen het vuurtje aangewakkerd was dan heb je, hey, wordt gehoord dat jij zo studeert. Van ja hoe zit het, wat ben jij mee bezig. En net als dat wij hier met elkaar praten en van elkaar leren, heb je dat ook gedurende je werk. Dat is wel mooi van jouw werk. Je komt zoveel verschillende mensen, niet iedereen wil sporten. Maar in principe je komt alle lagen van de samenleving tegen in jouw sportschool. Waar je ook weer van leert inderdaad. Ja zeker. Zie je daar nu ook meer bewustzijn of meer vraag naar het stukje AI? Bij de klanten? Ja dus niet de mensen die studeren, maar zie je dat meer mensen nu weten dat jij er wat mee doet. Die dan vragen aan jou gezellig, gaat dat verder zich verspreiden? Nee dat nog niet echt. Nee, maar mij compagnon heb ik wel er aan gebracht. Ik praat er wel veel over ook, met vrienden. Gebruik je dit al? Dan haal ik mijn telefoon eruit en laat ik het laten zien als je er meer kan. Dan ben je wel een beetje de expert onder je vrienden. Nou expert, maar wel degene die het steeds aanjaagt. Voor de leken zeg maar. Voor ons ben ik wel degene die het even wakker maakt. Het maakt niet echt van klanten van heb je de nieuwste AI tip? Nee, maar niet dat er ook meer mensen op, ook van andere regionen of andere doelgroepen, andere mensen in de maatschappij die ook zeggen van hey maar AI wat is dat dan? Misschien na deze podcast. En het gaat ook nog zo langzaam. Aan de ene kant heel snel natuurlijk alles, maar aan de andere kant ook weer. Laatst vroeg ook een oud collega, die vroeg van AI is dat op het internet? Toen dacht ik, oh dan kom je wel van ver. Dan heb je nog bijna wel wat stappen te gaan daarin. En ja, als ik, ik had een moedervraag, die heeft ook helemaal geen idee. Dus er is ook echt een hele laag van de bevolking die echt geen idee heeft. En ik denk ook als je het wil weten, dan kan je het echt wel weten. Er zijn zat tutorials, ik zit een beetje op Code Academy cursusjes te volgen. Gratis cursus, ChatGPT als je dat zou willen. Dus als je het wil, dan kan het ook wel. Ja, en wij raden ook altijd de nationale AI cursus aan. Ja, die heb ik ook gedaan. Dan krijg je gewoon een basis idee van wat is de technologie, wat kan het, wat kan het niet. Ik vind bijna dat dat verplicht moet worden. Ja toch? Ja zeker. Als lesmateriaal. En wat wij heel mooi hebben is ook per sector. De sportscholen zitten daar nog niet bij. Ik hoor een extra markt inderdaad. Ja, wat ik al zei, ik zie dat weinig van sport nog komt. Hopelijk snel. Nou ja, en als je kijkt naar de professionele sport, daar wordt het natuurlijk wel steeds meer gebruikt. Bij voetbalclubs, dat soort zaken, doen ze natuurlijk heel veel data analyse. En op basis daarvan wordt er van alles gedaan. Misschien moet je wat minder spelers kopen op het gebied van data. Het is best gewoon bij Ajax. Daarom gaat het zo slecht met Ajax. Dus AI runt de boel daar. Dat moest op basis van data zijn. Slecht voorbeeld. En wij prijzen ook altijd het boekje Slim, Slimmer, Slims aan. Die heb ik in mijn tas zit. Nou, dat wordt goed. Anders had je die van ons gekregen. Voor Robin. Zo praktisch en helder gewoon. Ja toch? Dus jij krijgt hem zo direct van ons mee. Dat is een beetje een spoiler, maar onze gasten krijgen dat. En ik ben hem even kwijt. Ik had nog een vraag, maar ik ben het even kwijt. En dat is een goed moment om even naar Aisha te gaan. Aisha. Aisha. Een intelligente vrouw. Lekker dat liedje van Aisha. Ik ben Aisha. De AI van deze podcast. Mag ik je een vraag stellen? Jazeker. Waarom is een multidisciplinaire aanpak zo belangrijk voor de ontwikkeling van AI? Zo, dat is een pittige vraag. Multidisciplinaire betekent dat je vanuit meerdere vakgebieden kijkt naar de technologie. Dus waarom zou het belangrijk zijn dat je, wij zijn techneuten, misschien heb je mensen uit de ethische kant nodig, vanuit de psychologie nodig, maar ook, denk ik, burgers. En laten we jou nemen, ondernemers. Waarom zouden ook ondernemers na moeten denken met de ontwikkeling van AI? Waar we naartoe willen? Ja, ik denk dat iedereen voor het eigen vakgebied soms oogkleppen op kan hebben. Dat ze heel erg gericht krijgen, kijken van oké, hoe is het het beste voor mij? Of hoe denk ik dat het beste werkt? Op het moment dat je er meer mensen bij betrekt, dan krijg je een veel beter beeld van hoe het de hele wereld kan gaan verbeteren. En daarbij zijn ook ondernemers natuurlijk belangrijk. Want die zorgen ook voor banen, voor nieuwe ontwikkelingen. Dus die hebben niet altijd de juiste kennis zoals misschien de makers van AI hebben, maar wel de praktische kennis wat nodig is op hun vakgebied. Dus ik denk dat daar altijd wel een bepaalde overleg in moet zijn. Ik denk dat je daar wel een heel belangrijk punt aan snijdt, want het MKB is natuurlijk wel een soort van drijvende kracht voor de economie. Er wordt heel snel gekeken naar grote bedrijven, die zijn inderdaad in staat ook om experts te betalen en om systemen te laten bouwen. Terwijl de werkgelegenheid zit ook heel veel in het MKB. En dan worden deze technologieën wel wat vergeten. Waarbij juist als MKBer, als je een hele grote organisatie bent en je krijgt er iets meer werkkracht bij, ja dat is een druppel op een gloeiende plaat. Als jij zeg maar als het ware, stel je zou 2, 3 AI assistenten erbij krijgen, ik ga er vanuit dat dat voor jou een enorme productie verhogend zou kunnen zijn. Nu al eigenlijk toch? Ja nu al, ik zie ChatGPT echt als een assistent. Een coach soms, soms kan je even sparren met iets over onderwerp. Dus ja dat is echt verrijkend. En dan kom ik toch nog even terug op die samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Wat je daar ziet is dat er gelukkig wel in het land zijn allerlei initiatieven die ook gesubsidieerd worden. Waarbij er gekeken wordt van hoe zouden MKB'ers geholpen kunnen worden om wel mee te kunnen doen. Mee te kunnen doen in deze vooruitgang en dat zij ook die innovatie kunnen gaan gebruiken. Heel goed. Ja want ik denk inderdaad jij bent dan nieuwsgierig, maar er zijn zat mensen die zijn zo, hun hoofd loopt over met alles wat ze gewoon aan praktische dagelijkse dingen aan het doen zijn. Als jij met AI komt, weer iets erbij, hebben we geen zin in. Dus ik denk dat het fijn is dat er ook naar hen wordt geoutreached van mij. Precies. Uitgerekt. Ja daarom een goed punt dat je dat inderdaad zo zegt aan het MKB. Dat wordt gewoon wel vergeten als sector hoe belangrijk dat uiteindelijk is. Bedankt voor dat heldere en doordachte antwoord. Ik zou ook wel eens bedanken voor het niet zeggen antwoord. Hier heb ik helemaal niks van. En het leuke is, het grappige is, jij hebt het de hele tijd over trainen. En wij zijn natuurlijk van die technici, dus als ik trainer hoor, dan denk ik model trainer. En misschien als ik model zeg, denk jij misschien weer wat aan wat anders. En om dat helemaal af te maken, dat maakt het juist zo mooi met dit soort taalmodellen, dat je dit soort gesprekken zeg maar, ik krijg nu zelf. Dat is het hoesje van Niels zoals je net zei. Sorry daarvoor. Ik denk dat het ook wel een heel mooi idee is om een soort van, ik heb het niet zo goed verstaan, maar ik denk dat het een heel mooi idee is om een soort van een soort van, ik heb het niet zo goed verstaan, maar ik denk dat het een heel mooi idee is om een soort van een soort van, ik heb het niet zo goed verstaan, maar ik denk dat het een heel mooi idee is om een soort van 'de wereld komt pas echt samen als er aliens op aarde landen' en dan opeens zijn we wel allemaal mensen. En natuurlijk is dat niet te vergelijken, en waarschijnlijk gaat dat ook nog niet gebeuren. Maar wel van, we hebben nu wel een gezamenlijke uitdaging als mensheid, waar we allemaal naar kunnen kijken, en iets van kunnen vinden. Wat je zegt, dat brengt ons hopelijk wat meer... En die wil ik ook jou nog voorleggen. Misschien is het best wel een uitdagende vraag hoor. Ik geef ook wel lezingen voor het onderwijs. En daar heb ik uiteindelijk nu de stelling in van het onderwijs wordt door AI menselijker. Want, dat is dan mijn redenatie, je kan niet meer tegen studenten zeggen van 'maak dit verslag'. En thuis zijn ze van alles aan het schrijven en dat lever je in. En als docent kijk je het allemaal na en jij krijgt weer allemaal rode strepen terug. Daar zit eigenlijk heel weinig menselijke interactie in. Zou jij zoiets, als je dit doortrekt van wat er allemaal mogelijk is in de sportschool, als we het dan toch over school hebben, zou het de menselijke interactie juist kunnen vergroten? De technologie. Ik denk dat er wel dingen zijn waardoor je gesprekken eerlijker kan maken. Wat ik daarmee bedoel is, soms kan je met iemand een gesprek hebben over, je hebt altijd twee dingen waar mensen moeten werken, wat ze in de sportschool doen, wat je controle over hebt en wat ze thuis doen. Thuis heb je vaak geen controle over. Ik denk dat dat stukje soms in de gesprekken eerlijk kunnen maken, dat je echt data kan zien. Je zegt dit, maar ik zie dit. Ik weet niet of de privacy heel netjes is. Of als je daar toestemming toe geeft, is dat geen probleem toch? Dat zou een gesprek wel wat menselijker kunnen maken, dat mensen minder snel gaan liegen over dingen. Of dingen gaan verbloemen. En daardoor ook beter geholpen kunnen worden uiteindelijk. Maar het is een interessante stelling. Ik heb nooit ervoor nagedacht dat het juist menselijker kan worden. Eigenlijk ook weer een stukje doel. Wat is nou het doel? Dat is het doel dat we willen bereiken. Dan komen we weer makkelijker met de andere journey terecht. Ze komen toch weer op dat punt terug. Ja, mooi. Ik zou het ook zeker kunnen gebruiken. Ik heb ooit met mijn broertje samen gesport. Dat was de beste periode in mijn leven, want ik was op mijn meest fit. Toen verhuisde ik en ging ik naar een eigen sportschool. Maar ik kon de motivatie niet vinden. En dan zeg ik tegen mijn broertje, het lukt mij niet. Wat doe je dan? Eet je dat? Ja, ik eet. En pas toen ik het ging bijhouden. En dat jij eventueel inzicht erin had. Dan zie ik, mijn ontbijt is een shake, maar er zitten 800 calorieën in. En ik dacht dat ik goed bezig was. Maar daarom val ik niet op. Dus als jij gelijk op dag 1 ziet, Angelique, deze shake is 800 calorieën. Je bent niet goed bezig. Stel dat jij dat gelijk van mij kon inzien. Ja, en daar zou misschien zelfs wel de AI... Want dat zijn eigenlijk hele makkelijke zinnetjes. Ik weet nog dat ik ooit heb geprobeerd om de 5 kilometer te lopen. En dan heb je die muziek dingen van, hoe heet zij? Evie? Ik heb geloof ik ook met Renate van der Schaatsen... Wennenmars. Daar heb ik ook gelopen. En die zegt dan gewoon, het is gewoon een vaste dingen. En dan zegt ze op een gegeven moment, ja je bent lekker bezig, ga door. En het gokje is... Nee, nee, nee. Ik was aan het lopen en ik had dat... Maar dan, ik wist dat het gewoon gezegd werd op die tijd. Want zo zit het in dat nummer. En toch hielp het mij. Ik denk, ja, ik ben inderdaad lekker bezig. Als je dat patroon voor jezelf kan veranderen... Als je zelf gaat zeggen na 2,5 kilometer, lekker bezig. Dan ja. Oh, dan wil ik. Dan ga ik misschien toch die 5 kilometer nog ooit eens halen. Nee, dat gaat niet meer lukken. Dat gaat niet meer lukken. We hebben andere talenten. Ja, precies. Maar inderdaad, dat is eigenlijk een grap. Als je dan iets invult en denk, het past niet bij je doel. Dan stel je meteen een AI-getrainer toe, antwoord op een gegeven moment. We hebben dit afgesproken als doelstelling, dit past niet bij. Dan anders verwoord. Uiteindelijk is de toekomst natuurlijk dat ik het niet eens hoef in te voeren. Maar dat er een chip in mijn lichaam gelijk ziet van dit is niet oké. Zou je dat laten... Hoe zeg je dat? In laten schieten? Implementeren? Implanteren. Nee, ik zeg nu nee. Dat zei je vroeger ook over mobiele telefoons. Dus als dat zoveel gezondheidsvoordelen heeft. Ik heb, wat ik eerder in de vorige aflevering zei, ik heb een chronische ziekte. Ik heb ook endometriose. Stel dat zo'n systeem zou kunnen worden ingebouwd en het ziet precies van... Hieraan ligt dit en omdat je dit eet... Nu is het allemaal giswerk. Als ik bij de arts zit is het, probeer dit eens. Misschien helpt dit. Stel dat er een systeem zou kunnen zijn dat gelijk ziet van dit werkt niet en dit wel. Misschien dat ik dan wel zeg van... Ja, gooi het er maar in. Vooral als het gepersonaliseerde health is. Op jouw dagelijkse voeding, beweging en dat soort zaken. Als we daarheen zouden kunnen, dan zou ik ook wel zo'n overweging hebben. En als het belang groot wordt. Dus jij hebt het eigenlijk over belang. Ik herken dat ook. Als het belang maar groot genoeg is, dan ga ik toch ook overstag. Precies. En dan zullen we waarschijnlijk weer heel veel enge scenario's daaruit zetten. Maar we dealen daar wel mee. Ja, toch? Ja, maar je kan het ook makkelijker maken. Je kan ook bijvoorbeeld in je wc iets inbouwen. Dat is als je urine of ontlasting in komt. Dan meteen checken van, ik zie dat dit in je ontlasting zit. Ga even naar de huisarts, want je hebt kans op dit en dit. Dat klinkt wel beter. Ja, toch? Niet zo immersief. Dat is een mooie afsluiting. We hebben nooit afgesloten met ontlasting en urine. Maar ik denk dat dat... Voor tijdens een lunch. Ja. Heel erg bedankt voor je inzichten. Ik vond het heel moeilijk plaatsen AI Sportschool. Ik heb daar heel veel meer inzicht in gekregen. En denk ook weer, juist nog meer dat belang voor MKB en innovatie en AI. Dat iedereen mee moet doen. Dank je wel daarvoor. Hartstikke leuk dat je weer luisterde naar een aflevering van AIToday Live. Vergeet je niet te abonneren via je favoriete podcast app. En wil je ons steunen? Je kan vijf sterren geven bij Spotify. En dat zou enorm helpen. Dank je wel daarvoor.
Over de gasten
De gast van de podcast AIToday Live is Angelique Houtveen, een radio DJ met een uitgebreide professionele achtergrond in radiomaken en -presentatie. Angelique heeft 13 jaar ervaring in de radiosector, met werk bij onder andere Sublime en voorheen 3FM. Naast haar werk als radio DJ houdt zij zich ook bezig met voice-overwerk en schrijft ze voor de muziek- en podcastrubriek van LINDA Magazine. Interesse in technologie en kunstmatige intelligentie heeft zij van jongs af aan en recentelijk richt zij zich meer op deze onderwerpen, onder andere door bezoeken aan technologieconferenties zoals de World Summit AI.
Bekijk gastprofiel
Robin Houtveen verscheen als gast in 2 afleveringen van AIToday Live.
Bekijk gastprofiel