Wat leer je in deze aflevering?
Joop Snijder bespreekt in deze aflevering van AIToday Live een Deens onderzoek naar de productiviteitsparadox van AI. Het onderzoek toont aan dat persoonlijke AI-tools geen meetbare productiviteitswinst opleveren.
Snijder geeft drie redenen waarom het toch waardevol is om AI in je persoonlijke workflow te gebruiken. Hij benadrukt het belang van zelf ervaren, het plezieriger maken van werk en ruimte creëren voor reflectie.
Kernbegrippen
- Productiviteitsparadox
- Situatie waarin AI-tools tijd besparen, maar gebruikers deze tijd vullen met nieuwe taken in plaats van winst te behalen.
- Praktijkervaring met AI
- Directe werkervaring met AI-tools om mogelijkheden en beperkingen te begrijpen voordat organisatiebrede implementatie plaatsvindt.
- Sudderen
- Moment van onbewuste reflectie waarbij het onderbewustzijn verbanden legt en waardevolle inzichten ontstaan zonder actief nadenken.
- Workflow-integratie
- Inbedding van AI-tools in persoonlijke of organisatorische werkprocessen voor verbeterde werkplezier en efficiëntie.
Wat er gezegd wordt
AI maakt werk mogelijk leuker, maar niet per se sneller.
Joop SnijderJe moet het zelf ervaren te begrijpen. Johan Cruijff zei al, je gaat het pas zien als je het door hebt.
Joop SnijderTranscript
Hoi, welkom bij deze nieuwe aflevering van AIToday Live. Mijn naam Joop Snijder, CTO bij Aigency. En vorige week had ik het over de productiviteitsparadox van AI. Je weet wel, dat onderzoek uit Denemarken dat liet zien dat persoonlijke AI tools geen meetbare productiviteitswinst opleveren. Zelfs niet bij intensieve gebruikers. Luister anders eventjes die aflevering terug als je dat nog niet gedaan hebt. Want deze aflevering gaat hierop door. Want namelijk de tijd die je bespaart gaven zij aan en die verdwijnt vaak gewoon weer in nieuwe taken. Soms zelfs triviale dingen waar je eigenlijk niet op zat te wachten. Maar weet je, kijk ondanks deze paradox denk ik dat het toch waardevol is om je persoonlijke workflow met AI te verrijken. Sterker nog, ik denk dat het zelfs nodig is. Klinkt dat tegenstrijdig? Denk het wel, maar laat me je drie redenen geven waarom ik dit geloof. En de eerste is namelijk je moet het zelf ervaren te begrijpen. Johan Cruijff zei al, je gaat het pas zien als je het door hebt. Deze eerste reden is misschien wel de belangrijkste. Je moet snappen wat mogelijk is voordat je productiviteitswinst kunt halen in je team of organisatie. Want als je gaat opschalen, dan is er zeker winst te halen. Maar alleen als je de technologie en de tools echt begrijpt, kun je nadenken over wat het kan betekenen voor het grotere geheel. Kijk maar, ik maak graag AI agents voor onze podcast. Dus kleine experimenten waarbij ik automatiseer wat ik kan automatiseren. En dit leert me op kleine schaal welke obstakels je tegenkomt. Waar de technologie faalt en waar het juist verrassend goed werkt. Maar belangrijker nog, het leert me hoe je nadenkt over waar en hoe AI agents je kunnen helpen. Het is als leren fietsen. Je kunt alle theorie over evenwicht en natuurkunde lezen die je wilt. Maar pas als je zelf op die fiets stapt, dan begrijp je wat het betekent om te balanceren. En met AI is het niet anders. En je moet door die eerste fase van onhandigheid heen. En dat je dan Chachepetie gebruikt om een e-mail te schrijven. Ja, dat helpt dus bij de adoptie van AI in je team en organisatie. Want dan snap je eigenlijk wat er gebeurt. Want als je voor jezelf het hebt zien werken. Als je dan die aha momenten hebt gehad, dan kun je veel beter uitleggen waarom en hoe het op grotere schaal kan werken. Je wordt dan een soort ambassadeur van de mogelijkheden. En niet omdat je de hype verkoopt, maar omdat je uit ervaring spreekt. In onze aflevering over creatief werk, seizoen 6 aflevering 42, hadden we het al over het belang van medewerkers betrekken bij het in kaart brengen van processen. Als je dan zelf ervaring hebt met AI Tools, kun je die gesprekken veel beter voeren. Je begrijpt de kansen en de beperkingen. Nummer 2. AI maakt werk mogelijk leuker, maar niet per se sneller. Deze tweede reden heeft eigenlijk niets met productiviteit te maken. Tenminste niet direct. Het gaat over werkplezier. AI kan helpen om je werk leuker te maken door taken over te nemen die je niet graag doet. Het levert dan niet misschien tijdwinst op, maar het zorgt er wel voor dat je je energie anders kunt inzetten. Ik zal je een persoonlijk voorbeeld even geven. Ik vind het notuleren of aantekeningen maken van gesprekken niet leuk. Ik denk heel veel mensen niet, maar goed, ik in ieder geval niet. Dus ja, wat hield het dan in dat ik regelmatig dat gewoon niet deed? En daar had ik dan achteraf spijt van, omdat ik me toch iets niet helemaal goed kon herinneren. En mijn handschrift als ik snel schrijf is zo slecht dat ik het soms later niet eens meer kan ontcijferen. Maar goed, dat tezijde. Nu gebruik ik AI om gesprekken samen te vatten. Op zich levert het krijgen van die notulen geen directe tijdswinst. Sterker nog, het kost me tijd om de opname te uploaden en de samenvatting te controleren. Maar weet je wat het wel doet? Ik kan me tijdens het gesprek volledig concentreren op wat mijn gesprekspartner zegt. Ik hoef niet half te luisteren terwijl ik aantekeningen maak. Ik kan doorvragen, echt contact maken en in het moment zijn als je het zo mag noemen. En dat maakt mijn werk leuker. Mijn gesprekken zijn daardoor rijker geworden, dieper. En ik ben er gewoon meer bij. Is dat productiviteit winst? Nou, volgens het Deense onderzoek niet. Maar voor mij voelt het wel als winst. En ik denk dat dat vooral heel belangrijk is. Dat het voor mij als winst voelt. En daarom ben ik ook benieuwd of er bij jou ook zo'n taak is. Iets wat je niet graag doet. Wat energie kost. Wat je uit je flow haalt. Misschien is het het schrijven van rapporten. Maken van planningen. Beantwoorden van standaardvragen. Ik ben wel heel benieuwd. Kijk, als AI dat kan overnemen, zelfs als het niet sneller gaat, kan het je werk wel aangenamer maken. En de derde, daar kom ik nu bij mijn derde en misschien wel het meest controversiële reden, is namelijk deze. Het onderzoek laat zien dat behaalde winst opgaat aan triviale zaken. Ik heb het nou een paar keer genoemd. Oftewel andere klusjes die ook niet leuk zijn. Maar wat als we dat nou eens zouden kunnen vermijden? Dus wat als we de tijdwinst die we creëren gebruiken om juist meer rust te hebben? Ook dat klinkt natuurlijk weer tegenstrijdig. Dus productiviteitswinst door minder te doen. Laat me dat even uitleggen. Door omstandigheden heb ik het geluk dat ik drie dagen in de week werk. En dat geeft me ruimte om langer na te denken over zaken. Ik heb meer ruimte om te lezen en nog belangrijker om boswandelingen te maken. Wat hoor ik je denken? Boswandelingen? Ja, want je brein heeft namelijk tijd nodig om te sudderen. En Chris Kolen heeft vorige week een mooi stuk daarover geschreven in zijn nieuwsbrief. En die link vind je in de show notes. Sudderen dus. Het is de tijd dat je niet actief aan het nadenken bent. Terwijl je aandacht ergens anders is, blijft je onderbewustzijn verbanden leggen tussen ideeën. En in zijn nieuwsbrief van Chris Kolen schreef hij ook dat Graham Wallace dit principe al beschreef in 1926 in zijn boek The Art of Thought. En deze Wallace die observeerde wetenschappers en kunstenaars en ontdekte eigenlijk vier stadia die vooraf gaan aan een inzicht. Eerst is er namelijk de voorbereidingsfase waarin je informatie verzamelt en bewust naar oplossingen zoekt. Dan komt de sudderfase. Je stopt met actief nadenken. Je onderbewustzijn blijft werken terwijl jij iets anders doet. En dan komt het aha moment. Die plotselinge helderheid waarin alles op zijn plek valt. En tot slot check je of dat inzicht ook klopt. Dit is vaak de reden dat inzichten komen tijdens wandelen, douchen of auto rijden. En bij mij dus tijdens boswandelingen. Dus je lost problemen eerder op door er even niet aan te denken. Maar we worden zo opgeslokt door onze taken, soms dus triviale taken, dat we geen tijd hebben om te sudderen. Dus stel je nou eens voor, we gebruiken AI om vervelende taken te automatiseren. We krijgen tijd terug, maar in plaats van die tijd te vullen met nieuwe taken gebruiken we die tijd om te sudderen, te wandelen, om na te denken, om verbanden te laten ontstaan. Kijk, als we als organisatie, als collega's onderling, als klanten elkaar die tijdwinst ook zouden gunnen om meer te sudderen. Dan geloof ik ook in productiviteitswinst van AI in je persoonlijke workflow. En tuurlijk, ik snap dat dit veel vraagt. Het vraagt om anders denken, om de moed, om te zeggen. Ik ga nu een uur wandelen in plaats van ik ga nog drie e-mails beantwoorden. Maar misschien is dat dan wel de echte revolutie bij deze technologie. Niet dat AI ons productiever maakt in de traditionele zin. Maar dat AI ons de ruimte geeft om creatiever te zijn. Om juist diepere inzichten te krijgen. Zodat je ook betere oplossingen kan vinden. Dus ja, ik denk echt wel dat het Deense onderzoek gelijk heeft. Die hebben zo breed en bij zoveel mensen meegekeken. Dat ik geloof die uitkomsten daarvan. Persoonlijke AI tools leveren geen meetbare productiviteitswinst op. Want de tijd die je bespaart verdwijnt dus in die nieuwe taken. Maar misschien kijken we verkeerd naar productiviteit. Dus gebruik AI in je persoonlijke workflow. Niet omdat het je per se sneller maakt. Maar omdat het je leert wat mogelijk is. Omdat het je werk leuker kan maken. En vooral omdat het je de kans geeft om even niets te doen. Want in dat niets doen, daar ontstaan vaak de beste ideeën. Ja, dat vraagt cultuuromslag. Om sudderen als productief te zien. Dus experimenteer met AI in je persoonlijke workflow. Niet omdat het moet van je baas. Niet omdat iedereen het doet. Maar omdat het je kan helpen om je werk anders te ervaren. En om te leren wat mogelijk is. En wie weet, misschien ontdek je tijdens je volgende wandeling wel het inzicht. Wat jouw organisatie nodig heeft om AI echt waardevol in te zetten. Nou, dat was het weer voor deze week. Bedenk wel, AI is niet de oplossing voor elk probleem. Maar onmisbaar waar het past. dankjewel weer voor het luisteren naar deze aflevering ik ben heel benieuwd wat jouw ervaring is met AI en je persoonlijke workflow maakt het jouw werk leuker, geeft het je meer ruimte om te sudderen, laat het me weten via de socials [Muziek]