Wat leer je in deze aflevering?
## Verkenning van de AI-toekomst met AIToday Live
In deze aflevering van AIToday Live gaan Joop Snijder en Niels Naglé in gesprek over actuele ontwikkelingen in de wereld van kunstmatige intelligentie. Van de nieuwste generatieve AI-technologieën tot verwachtingen rondom de EU AI-act worden onderwerpen kritisch tegen het licht gehouden.
Deze aflevering biedt inzicht in de balans tussen innovatie en de noodzaak van verantwoordelijke AI, en hoe deze twee aspecten kunnen samensmelten in de praktijk. Beluister de aflevering op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts voor een diepgaande analyse van de AI-trends en hun invloed op de toekomst.
Kernbegrippen
- Custom GPT-store
- Marktplaats waar ontwikkelaars zelfgemaakte AI-modellen kunnen aanbieden en verkopen, vergelijkbaar met app stores.
- Contextvenster
- Het aantal tokens (tekstfragmenten) dat een taalmodel tegelijk kan verwerken en onthouden in een conversatie.
- Augmented working
- AI-systemen die proactief meekijken en suggesties doen zonder expliciete vraag van de gebruiker.
- Bronvermelding en factchecking
- Mechanismen waarmee AI-systemen hun antwoorden kunnen onderbouwen met verifieerbare bronnen en feitelijke nauwkeurigheid.
- Traditionele machine learning
- Klassieke statistische modellen voor patroonherkenning, vaak transparanter en efficiënter dan generatieve AI voor specifieke taken.
Transcript
Hoi, leuk dat je luistert naar een nieuwe aflevering van de AIToday Live. En wat is er nou zo leuk aan deze tijd van het jaar? We zitten nog net niet zeg maar onder een boom en dat soort dingen, maar dit is de tijd van vooruitkijken en dat gaan we doen. Mijn naam is Joop Snijder, CTO bij Aigency. Mijn naam Niels Naglé, chapter lead data AI bij Info Support. En Niels, het jaar zit er bijna op. Je bent wel een vlogel maar wel ontzettend veel opnames gemaakt, je hebt ontzettend veel leuke gasten, je hebt zelf heel veel geleerd. En ja, dat wordt een beetje een langzaam traditie, vooruitkijken. Dus wat gaat er gebeuren op het gebied van AI in 2024? Wat ik wel zo moet zeggen, als je kijkt, heel even terugkijken, niet te lang, want het is volgens mij namelijk een tijdperk aangebroken in 2033, wat wij eigenlijk zeggen is begonnen in 30 november 2022, bij het uitkomen van ChatGPT. Wat een bizar jaar is dit geworden. In het begin hadden we het stroomgeheel, nu hoor je iedereen erover. Het is overal. Je kan geen radio zenden, je kan geen tv-toegang meer kijken, of er wordt in orde geschoven. Dus dat betekent interessante tijden. En als er interessante tijden zijn, gebeurt er veel. En als er veel gebeurt, dan kunnen we ook een beetje vooruitkijken, blijven we diezelfde golf over ons heen krijgen, gaarder, net zo hard, net zo snel als afgelopen jaar. Wat denk jij? Ik denk dat de golf nog wel even doorziet. Ik denk dat we nog een heel eind over gaan hebben. In de hoeveelheid die we nu hebben, of misschien zelfs als het kan, nog wel wat meer. Ik ben bang ook in eerste instantie van wel, want wat we natuurlijk nog gaan krijgen is de custom GPT-store. Dat is niet eens een voorspelling, die gaat er gewoon komen 2024. Dat wordt ook een verdienmodel voor de OpenAI en voor de makers van de custom GPT-store. Dat gaat zich ermee tegen dat je die in de store kan plaatsen, net als een soort van gezamenlijke app. Daar kan je geld voor afvragen, voor de toegang. Dan zul je waarschijnlijk de afdracht moeten gaan doen om OpenAI, want zij hebben natuurlijk ook wat ze allemaal aan het doen zijn, om dat terug op te kopen. Daar gaan we nu mee. En dan gaan we ook een enorme golf krijgen van, in zin of onzin, wildgroei. Het is al gespoed moeten worden in de toekomst, maar er gaat eerst heel veel wild groen vlak zijn. Ik ben bang dat het wildgroei eruit gaat zien als de Google Play Store in het begin. Dat je echt heel goed moet gaan opletten waar je moet worden opgelicht. Ik denk dat er een aantal mensen miljonair gaan worden over de ruggen van... Hoe moet ik het zeggen? Als je even niet goed oplet, laat ik het zo zeggen. Als je even... - Je het gemak wil gebruiken en de goede punten ervan wil gebruiken. Efficiëntie of gemak. Maar net even niet opletten inderdaad. Dat is misschien ook gelijk de eerste voorspelling die je daar hebt gemaakt. Er gaan meerdere miljonairs uit voortkomen uit dit soort oplossingen. En waar de mensen winst maken, zijn er ook mensen die hun verlies pakken. Wat ik ook denk wat er gaat gebeuren, is dat we nu natuurlijk heel erg te maken hebben dat... de JGPT en de onderliggende modellen, de large language models, moeite hebben met feiten. En je kan nu al... Nou ja, als je vraagt om een samenvatting van een website, krijg je al iets als een bronvermelding. Dat die zegt van deze stukjes zinnen komen hier uit deze website. En daar gaan we denk ik in de aankomende jaar sprongen in maken. Want veel mensen die snappen natuurlijk dat die feitelijkheid mist. Dat heb je wel nodig om het goed te gebruiken. Dus ik denk dat daar veel onderzoek naar gaat gebeuren. Maar ook dat we dat ook direct terugzien in het product. Ja, ik denk dat we nu de eerste sprankeltjes ervan gaan zien. Maar echt gaan effectueren in 2024. En ik denk dat het ook nodig is om echt te gaan naar het stukje meer vertrouwen. Kunnen herhalen van wat heeft er plaatsgevonden. Dat je je factchecks kan gaan doen op basis van wat je is teruggegeven. Ja. En waar ik zelf een beetje... Ja, bang is het niet, want ik zit niet te rillen of zo. Maar wat ik denk dat er gebeurt, is dat de... vloedgolf van large language models, generatieve AI en dat soort dingen... ons een beetje verblinden, laat ik het zo zeggen. Dat het gaat verblinden rondom alle andere technologieën rondom AI. Dus eigenlijk de traditionele machine learning, dat dat vergeten wordt. Dat we nu een zo'n glimmend stukje gereedschap hebben. Dat we als kraaien zo blind zijn voor dat glimmende stukje. Dat we even vergeten dat er andere gereedschappen zijn... die in heel veel gevallen beter, makkelijker, simpeler... Transparanter. Transparanter, precies. Dat we even de use cases en de technologie... dat we die even uit beeld raken. Dat we vergeten dat er soms veel makkelijkere manieren zijn... om iets ook op te lossen dan met de GPT. Dus dan zullen we meer gehamerd zien met AI. Terwijl we beter even kunnen gaan schroeven... met machine learning of andere oplossingen. Ja, dus met large language models. Large language models ten opzichte van de machine learning. Ik ben bang dat we ons daar... Nou, we, maar iedereen die hiermee bezig is... dat daar ook blind gestaard wordt. Ja, maar dat is ook logisch, denk ik. Maar goed, we gaan wel terugkijken of dat ook logisch is. Dan gaan we onze voorspellingen kijken. Maar er gaan ook meer mensen gebruik van maken. Ja, en daardoor wordt die markt nog groter. En wat we gaan zien is dat er een race gaat komen... tussen de verschillende aanbieders. Dus we hebben natuurlijk heel veel over chat-GPT. Het is een beetje zoals in Amerika hebben ze het over... als je aan het fotokopiëren bent, hebben ze het over Xeroxing. Dus het merk is uiteindelijk de taak geworden. Dus het wordt wel, zeg maar... De vraag is of we gaan barden of gaan... ChatGPT'en. Of we gaan kloten. GELACH Ik voel al aangekomen dat we een andere naam nodig hebben. Maar wat we daar wel gaan zien is een race om... Nieuwe versies, verbeteringen, features. Ja, echt een red race. Daar geloof ik absoluut in. En in eerste instantie gaat dat zijn in grootte... van de context van de modellen. Dus hoeveel kan die onthouden van jouw prompt... en van jouw hele dialoog. Dat noemen ze dan de context. En Entropic was de eerste die hem bijvoorbeeld... naar 100.000 tokens optrok. Dus dat betekende dat je echt onwaarschijnlijk veel pagina's... kon geven en dat hij ook nog antwoord kon geven. Toen kwam ChatGPT er overheen. Die matchte dat. Entropic zit nu op 200.000. En ik denk dat we gaan naar... Pak een beet, 400.000. Meer. Dat soort zaken. Waarbij ik me afvraag of het niet de... pixels race is van de digitale camera's. Of meer uiteindelijk ook beter blijkt te zijn. En of we er ook daadwerkelijk wat aan hebben. Of dat het vooral fijn is dat je denkt... ja, we hebben meer. Meer is beter. Andere features. Wat we gaan krijgen is... dat er meerdere modellen aan elkaar geknoopt worden. Dus we zien nu al dat je images kan maken. In Chat-GPT. Dat je aan plaatjes dingen kan vragen. We gaan denk ik ook video's krijgen. Stability AI. Dat AI is daar al mee bezig. Om met prompt video's te maken. Misschien krijgen we zo direct ook... dat je muziek kan maken in Chat-GPT. Je kan al prompt omzetten naar muziek. Ik denk dat er meer bij elkaar gaat komen. Zoals dat je video's... Dat eigenlijk de contentvarianten... flexibeler mee om kunnen gaan... dan alleen maar met de chat en met tekstuele vorm. Dat volgend jaar veel meer stroom gaat krijgen. Waar ik dan vooral naar zit te kijken... is dat ik denk dat ze veel meer gaan kijken... ook naar stem. Dus het gebruik van stemmen. Dus onze stemmen, maar ook het praten ergens tegen. Antwoord krijgen. Makkelijke opdrachten kunnen geven. Daar uitvoering aan geven. Dus dat de interface weer gaat naar... wat de belofte was van Siri... of de belofte was van je Google Assistant. Dat die slimmer worden, beter worden. Ja, zou ik ook heel blij worden... als dat volgend jaar geplaatst vindt. Dat je iets minder ook in commando's... daartegen hoeft te praten. Dat ik in mijn Android-auto... mijn WhatsApp-berichtjes aan het versturen ben... en ik denk van nee, laat maar zitten. Ja, en de potentie is er... om dat in die zin gewoon heel veel beter te maken. Ja, dan pak ik gelijk even door... naar mijn voorspelling werken. Dat steeds meer van de copilots... en de ondersteuning in chat-based werken... naar augmented working gaan. Dus dat we eigenlijk verder ondersteund worden... in onze werkuitvoering. In plaats van dat we gaan vragen wat er moet gebeuren... maar dat er een soort van meegekeken wordt... voorstellen gedaan wordt zonder dat je het hoeft te vragen. Dus augmented colleagues. O, zo. Hoe noem je dat in het Nederlands? Toegevoegd. Ja, toegevoegde werkzaamheden inderdaad. Dat je daarin direct ondersteund wordt. Dat je een aanbeveling krijgt als je een mail aan het schrijven bent... van doe nog even dit, stuur dit mee... of zou je hier niet ook nog over schrijven. Ja, of je doelgroep is dit... maar als ik het zo zie zou je toch wel even hiernaar kunnen kijken. Dus dat je het niet meer hoeft te vragen... maar dat je eigenlijk ondersteund wordt. En daar kan je het mee eens of oneens zijn. Ondersteunend. - Ondersteunend zijn. Ja, augmented is ondersteunend. - Ja, ondersteunend van onze werkzaamheden. Dus in plaats van minder vragen, gewoon ondersteuning. Mooi. Wat we ook denk ik gaan krijgen is... want ik blijf toch nog eventjes in die generatieve AI... want dat spreekt denk ik de mensen het meest aan. Zo direct in 2024 ook. Dat we nog meer... nog meer druk krijgen op het hele verhaal... rondom Artificial General Intelligence. Dus nogmaals herhalen, dat is het moment... dat de machine ons als mens voorbijstreeft... en onze taken kan uitvoeren. Daar wil ik eigenlijk in die zin twee dingen over zeggen. Eén, wat me opvalt is dat OpenAI heeft... zeg maar zijn definitie van Artificial General Intelligence... al zo ver naar beneden geschroefd... dat het zo direct ook makkelijker is om te zeggen van... ja, dat hebben we. Als je zegt van, mijn zelfrijdende auto is zelfrijdend... als ik het stuur bedien of zo. Daar zitten ze een beetje op. Maar als we kijken naar echt Artificial General Intelligence... gaan we denk ik heel veel meer claims vooral krijgen. Dat we daar zijn, dat we daar bijna zijn. En allemaal dat soort, ik noem het toch echt wel grote onzin. Dat alles is nu nog gebaseerd op wiskundige formules... en die wiskundige gaat niet zelf denken. Ik hoop dat je ermee oneens bent, laat het ons weten. Maar ik durf met zeer hoge stelligheid te zeggen... in 2024 mensen, echt niet. No way, goussé. Maar je voorspelling is dus dat het wel geclaimed gaat worden. Die claims gaan ons om de oren worden geslagen... waar je niet goed van wordt. Dat is goed om te weten, want we gaan natuurlijk weer terugluisteren. Ja, aan onszelf. Dan kunnen we ook weer even zeggen wat we zelf over gezegd hebben. Heel goed. Ja, had jij nog... Ik denk dat we het ook verder gaan zien dan chat. Ik zei het net al even, een soort van ondersteunend werker. Maar ik denk dat we het ook steeds meer gaan zien met video en voice. Dus dat we het misschien wel op tv gaan zien in 2024. Net zoals in het buitenland ook al gebeurt. Dus nieuws dat wordt voorgelezen. Ik denk dat volgend jaar het jaar gaat zijn... dat de eerste paar programma's daadwerkelijk live gaan... met behulp van video, voice en ondersteuning vanuit AI. Ja. En duurzaamheid. Vorig jaar hebben we gezegd, duurzaamheid wordt het thema. Ja, we hebben het ook wel eens fout. Het is wel een thema, maar het is niet een heel groot thema geweest volgens mij. Gaat het aankomend jaar een thema worden? Gaat het gespreksonderwerp worden? Ja. Hoe groot? Er liggen twijfels. Ik denk dat er wel meer over gesproken gaat worden dan afgelopen jaar. Met name met de groei en toename van gebruik. Daar moeten we het wat mij betreft wel over gaan hebben. Maar of dat ook echt gaat gebeuren, daar heb ik echt wel harde hoofd in. Wat ik zie als ik kom waar praatjes gehouden worden, of op conferenties, seminars en zo, wordt er vooral gesproken over hoe AI kan bijdragen aan duurzaamheid. En wordt er ergens wel vermeld, dat kost eigenlijk best wel heel veel resources, wat we allemaal aan het verbranden zijn met alle prompts en alle dingen die we maken. Maar ik denk dat 2024, juist omdat we die golf over ons heen krijgen, dat we allemaal denken van ja, ik gebruik het, ik wil het. Zoveel waarde. Ik wil het, ik wil het, ik wil het. Dat er misschien, weet je, ergens is er een stemmetje in je achterhoofd die zegt van ja, ik weet dat het dat is, maar ik denk niet dat het een onderwerp gaat worden. Ik denk dat het daar nog te vroeg gaat zijn en dat we het eerst verder gaan gebruiken. Net zoals het licht aanzetten thuis op afstand, dat kost ook best wel wat energie en kwaliteit. Het is nu gemak. En ik denk dat op de duur, maar niet volgend jaar, daar wel meer naar gekeken gaat worden. Zeker. Maar nu is het nog vooral, zeg maar, worden alle positieve kanten uitgelicht van hij gaat bijdragen aan duurzaamheid, maar voorlopig zitten we nog zeg maar in de min. Ja. Ja. We zitten aan de negatieve bijdrage. Die zal nog toenemen, die negatieve impact. Dat geloof ik ook. Zekers. Wat rondom privacy dan? Ja, ik denk dat dat, privacy is natuurlijk, wat staan we er allemaal onder? Ik denk dat het volgend jaar wel echt een onderwerp gaat worden. Net als, een Nederlands woord, legislation. Wetgeving. Wetgeving, ja. Heel gek, ik kwam er niet op. Ik denk dat het volgend jaar wel echt, met de wetgeving die ook nu uitgesteld is, waar we in gesprekken over hebben, ik denk dat volgend jaar ook wel de klap gaat vallen dat die rondkomt en dat privacy daar wel een heel belangrijk onderwerp zit. Ja, dan bedoel je de EU, de AI-act, die eraan komt. Ja. Je ziet natuurlijk nu dat er al best wel heel veel vragen worden gesteld rondom het gebruik van jouw data met JPT. Wordt die nou wel meegenomen om te trainen, niet meegenomen? De policies worden aangescherpt of duidelijker gemaakt van, ja, je data wordt inderdaad meegenomen. Dus ik geloof dat daar inderdaad veel meer aandacht voor komt. Ja, dat geloof ik ook. Zeker met de JPT's, die je ook zelf kan gebouwen, kan bijtrainen en dat soort zaken. Er worden ook andere data weer naartoe gevoegd. Ik denk dat dat echt wel een thema gaat worden, waardoor schade en schande wijzer gaan worden. Ja, en ik denk dat we het aankomende jaar best wel regelmatig zullen gaan hebben, misschien zelfs hier in de podcast, maar zeg maar in het algemeen over die EU-AI-act. Want die gaat je uiteindelijk raken. En zeker als je als organisatie bezig bent met het ontwikkelen van AI-systemen, moet je natuurlijk naar voren kijken. Dus ik neem aan dat als je nu bezig gaat met het maken van een systeem, dat je die over vijf jaar nog steeds wilt gebruiken. En misschien gaat het allemaal niet zo hard als dat we gehoopt hadden, maar over vijf jaar is die er. Dat durf ik wel te zeggen. En dan wil je er nu alvast over nadenken waar je dan aan moet voldoen, welke transparantie-eisen er zijn, welke privacy-regels er zijn, welke uitlegbaarheidseisen er zijn. Dus het is wel heel goed om je daar nu alvast in te verdiepen, om het behoud eigenlijk uiteindelijk van je investering. Dus dat is, ik denk dat dat in ieder geval een thema wordt, misschien niet, zeker niet maatschappelijk nog, maar wel binnen organisaties. Dus hoe zorgen we nou dat je robuust, langdurig gebruik kan blijven maken van die machine learning? Veel bedrijven hebben wat experimenten uitgevoerd, hebben dingen in productie, maar je gaat zien dat dat onderhoud nodig heeft, dat dat ook een likje verf nodig heeft, dat dat zo direct aan regulering onderhevig is. En als het niet aan regulering onderhevig wordt, dan zijn het wel de ethische vraagstukken waar meer vraag naar is. Gebruikersvragen die erbij komen. Het gaat hoe dan ook veranderen. We moeten bouwen op die verandering. Die verandering komt sowieso. Welke vorm, wetgeving of gebruikservaringen, of als organisatie er anders mee om willen gaan. Dus ik denk dat het wel het jaar wordt van, hoe gaan we robuuste oplossingen, die flexibel genoeg zijn voor de toekomst, echt gaan vormgeven en ontwikkelen. Ja, wat ik hoop, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren, is dat er veel meer taakintegratie gaat komen, tussen de, laten we zeggen, AI agents. Ik denk dat dat het allermoeilijkste deel is. Hoe praten systemen met elkaar? Op dit moment in de marketingwereld, en misschien daarbuiten ook wel, wordt heel veel Zapier gebruikt, waarbij, die hebben, weet ik veel, een paar duizend van die services, van die SaaS-services, kan je dan aan elkaar knopen. Als ik dit op LinkedIn, als er een berichtje op LinkedIn verschijnt, kan ik het in de Google Docs stoppen. En als het daar in de Google Docs staat, weet ik het, kan ik mezelf een mailtje sturen. Zo kan je allerlei van dit soort services, zeg maar, aan elkaar knopen. En dat kun je nu ook al automatiseren, voor een deel met ChatGPT. Er is een plugin voor, daar heb ik ook eventjes naar gekeken. Maar wat je daar vooral ziet, is dat je nog best wel heel technisch allerlei linkjes moet kopiëren, precies op de juiste plek. De juiste naamgeving moet dan aan de ene kant ook aan de andere kant zijn. En je kan je voorstellen, zeg maar, nou, als we het hebben over houtje touwtjes, dan is dit zeg maar de houtje touwtje oplossing. De touwtjes zullen heel snel breken. En jij past ergens in Zapier een woordje aan en hij doet het niet meer. En als jij heel veel van dat soort geautomatiseerde workflows hebt, want dan gaat het over geautomatiseerde workflows, en hij voert niet meer uit wat je dacht dat hij moest doen, heb je geen idee meer. - Waar gaat het stuk? Waar gaat het stuk? Dat is altijd de allergrootste vraag in automatiseringsland. Waar gaat iets stuk? - Welk bitje is omgevallen? Ja, toch? - Ja. Transparante AI is ook wel eentje waar jij druk mee bent. Als je kijkt naar dat onderwerp, wat gaat daar op 2024 veranderen? Veranderen? Ik ben bang dat er niet zo heel veel significant gaat veranderen. Ik kon zelf dit jaar niet mee naar de eerste explainable AI conferentie die gehouden is. Die is vanuit de wetenschappelijke wereld, vanuit de academie, georganiseerd. Maar een van mijn masterstudenten en een collega is mee geweest. Wat je daar vooral zag, is dat er heel veel aandacht was alleen op de techniek, die dan explainable AI heet. Dat betekent eigenlijk dat je eerst een blackbox traint, en dan een schilletje daar omheen maakt om ongeveer te kijken in die zwarte doos. Dus je begint eigenlijk, in mijn beleving, aan de verkeerde kant. Je zegt eerst van, ja, iets kan niet, en we proberen dat dan een beetje te verklaren. En er waren eigenlijk maar twee onderzoekers, waarvan dus één mijn studenten, en één andere, was ook trouwens een Nederlandse, die zich bezighielden met interpreteerbare AI. Dus waarbij je uitgaat van een model waar je daadwerkelijk in kan kijken. Waar je gewoon kan zien, zo redeneert hij. Hier zitten de fouten, hier zit een mogelijke bias. En omdat er heel snel gekozen wordt, omdat we heel snel moeten ontwikkelen, is natuurlijk de weg van de minste weerstand is snel bewandeld. En dan is in zekere zin die deep learning, de blackboxes die dat oplevert, is de snelste route naar een doel op de korte termijn. En dus je hebt even een omweggetje nodig om hem interpreteerbaar te maken, beter. Maar op lange termijn, dit is eigenlijk het verhaal van de haas en de schildpad. Dus je denkt dat je supersnel bent, maar je bent de schildpad op de weg gezet. Nee, het was andersom toch? De schildpad was op een gegeven moment slimmer. Dus in het begin denk je dat je een haas hebt en die gaat heel snel. Maar die is ook heel snel, is die uitgerend, is die moe, is die klaar. En de andere kant van de interpreteerbare is de schildpad. Dus in het begin lijkt het alsof je wat langzamer gaat. En uiteindelijk is die steady, gaat die door. En heb je daar uiteindelijk zo ontzettend veel meer aan. Daar gaat in 2024 helaas niets aan veranderen. Maar als het aan mij ligt, wel. Ik hoop dus dat je fout zit, Joop. Ja, dat lijkt me een hele mooie afsluiting. Ik hoop ook dat ik heel erg fout zit. Dankjewel voor het luisteren naar de mooie verspreidingen van 2024. Tot… Nee, dit is niet de allerlaatste aflevering van het jaar. We weten nooit helemaal exact wanneer de uitzenddata is. Maar we hopen je in ieder geval in 2024 sowieso weer heel vaak te horen. Dankjewel voor al het luisteren. En nou ja, tot volgende keer. VROLIJKE MUZIEK. ja