Wat leer je in deze aflevering?
Bouke Vlierhuis, auteur van de "AI Survival Gids voor B2B Marketeers", was te gast in de podcast AIToday Live. Hij besprak hoe AI het marketingvak fundamenteel verandert en waarom procesanalyse cruciaal is geworden.
Bouke deelde zijn ervaringen over de impact van AI op zijn eigen carrière en hoe dit leidde tot het schrijven van zijn boek. Hij benadrukte het belang van aanpassing en het vinden van nieuwe manieren om waarde toe te voegen in een AI-gedreven marketinglandschap.
De podcast behandelde praktische tips voor marketeers om relevant te blijven, waaronder het ontwikkelen van technische kennis en het heroverwegen van bestaande werkprocessen.
Kernbegrippen
- Kettingzaag-effect
- AI versnelt bepaalde taken, maar creëert nieuwe bottlenecks elders in het werkproces.
- Kroontjespen-syndroom
- Te sterk vasthouden aan verouderde werkwijzen en zich daarmee over-identificeren.
- Procesanalyse
- Systematisch onderzoeken van werkstappen om inefficiënties en automatiseringskansen te identificeren.
- Content-experimenten
- Regelmatig testen van verschillende onderwerpen en invalshoeken om responsiviteit van doelgroepen te meten.
Wat gasten zeiden
Laten we eerlijk zijn, er is een heel aanzienlijke kans dat we als marketeers gewoon een uitstervende diersoort zijn.
Een van de belangrijkste fouten die marketeers maken is dat ze hun handen in de lucht gooien op het moment dat het over techniek gaat. Maar je techniek wordt ineens niet alleen deel van je proces, maar gewoon de kern van je proces.
Interview: Bouke Vlierhuis
Bouke, je hebt de AI Survival Gids voor B2B-marketeers geschreven. Waarom moest dit boek er komen?
ChatGPT landde op ons bureau eind 2022, en halverwege het voorjaar van 2023 merkte ik al een deuk in mijn omzet. Er waren al drie klanten weg. Als ondernemer ga je dan nadenken over wat er aan de hand is en een strategie bedenken om te overleven. Toen ik mijn evenwicht had gevonden en 'vriendjes' was geworden met AI, merkte ik dat mijn klanten - marketing managers bij B2B IT-dienstverleners - ook worstelden met AI en behoefte hadden aan een strategie. Ik ben die mensen gaan adviseren en met ze gaan praten. Langzaamaan had ik zoveel informatie verzameld dat ik dacht, laat ik er een e-boekje over maken. Uiteindelijk is het een fysiek boek geworden.
De titel 'AI Survival Gids' klinkt behoorlijk urgent. Waarom heb je voor deze titel gekozen?
Er is een aanzienlijke kans dat we als marketeers gedeeltelijk een uitstervende diersoort zijn. Veel taken waar we vroeger veel tijd aan besteedden en budget in konden afzinken, zijn nu niet meer relevant. De vraag is dus: wat moet je als marketeer nu doen om relevant te blijven? De titel is ontstaan uit feedback van andere auteurs die het boek lazen. Het is echt een gids voor hoe je relevant blijft als B2B-marketeer in een wereld waar alles ondersteboven gaat.
Je zegt dat er twee kampen lijken te ontstaan: mensen die AI ophypen en mensen die zeggen dat het niets is. In welk kamp zit jij?
Ik zit eigenlijk in beide kampen, afhankelijk van het dagdeel. Als techneut ben ik enthousiast over de mogelijkheden en ga ik er vol in met de aanname dat het grote problemen gaat oplossen. Tegelijkertijd ben ik een dienstverlener die dagelijks met klanten spreekt die twijfels en zorgen hebben over AI. Ik ervaar zelf ook frustraties, bijvoorbeeld wanneer AI-tools niet goed functioneren of onverwachte fouten maken. Het gaat echt heen en weer tussen enthousiasme en scepsis.
Welke AI-tool heeft je recent positief verrast?
Microsoft Copilot heeft me echt positief verrast. Ondanks dat het makkelijk is om op Microsoft te haten, biedt Copilot binnen een beveiligde bedrijfsomgeving ongelooflijk veel mogelijkheden. Je kunt er makkelijk mee werken binnen de eigen tenant, documenten delen en agents ontwikkelen. De output is goed en ik heb al verschillende contentprocessen geautomatiseerd met Copilot. Het werkt echt soepel, vooral voor bedrijven met strikte beveiligingseisen.
Hoe blijf je als marketeer relevant in het AI-tijdperk?
Een van de belangrijkste dingen is dat marketeers, vooral in B2B, hun handen niet in de lucht moeten gooien als het over techniek gaat. Techniek wordt niet alleen deel van je proces, maar de kern ervan. Je moet die digitale nieuwsgierigheid hebben, anders loop je ongelooflijk achter. Daarnaast moeten we af van wat ik het 'kroontjespen-syndroom' noem - jezelf identificeren met oude werkwijzen en tools in plaats van te focussen op het doel van je werk.
Je schrijft over het belang van procesanalyse. Wat is het 'kettingzaag-effect' en waarom is het zo belangrijk?
Het kettingzaag-effect is een metafoor die ik gebruik om uit te leggen wat er gebeurt als je bepaalde delen van je proces enorm versnelt met AI. Net zoals je met een kettingzaag snel veel takken kunt afzagen maar vervolgens veel tijd kwijt bent aan opruimen, kan AI bepaalde taken enorm versnellen terwijl andere delen van het proces achterblijven. Je moet naar het hele proces kijken om te voorkomen dat je alleen maar werk verplaatst of nieuwe bottlenecks creëert.
Hoe begin je met procesanalyse in je organisatie?
Je kunt klein beginnen met een 'klaag-sessie' of bottleneck-inventarisatie. Zet iedereen die betrokken is bij een bepaald proces in een kamer en laat ze hun frustraties uiten. Noteer waar tijd en energie verloren gaan en kijk waar je snel verbeteringen kunt maken. Focus op de taken die veel tijd kosten maar relatief eenvoudig te automatiseren zijn. Maak twee lijsten: waar verliezen we de meeste tijd en energie, en waar kunnen we snel winst behalen? Begin met de quick wins en bouw van daaruit verder.
Wat is volgens jou het belangrijkste wat marketeers nu moeten doen om relevant te blijven?
Samenwerken is echt het belangrijkste. Zoek partners, klanten of zelfs concurrenten waarmee je open kunt experimenteren en co-creëren met AI. Deel kennis en ervaringen, praat over use cases en leer van elkaars successen en mislukkingen. Het gaat zo snel dat het vasthouden aan kennis of geheimzinnig doen over je processen je alleen maar tegenhoudt. Open samenwerking en het herdefiniëren van waarde in je dienstverlening zijn cruciaal om relevant te blijven in het AI-tijdperk. AIToday Live is een podcast die zich richt op de nieuwste ontwikkelingen in AI en de impact ervan op verschillende sectoren. In elke aflevering spreken hosts Niels Naglé en Joop Snijder met experts uit het veld om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en uitdagingen van AI-technologie. Luister via je favoriete podcast app: Spotify, Apple podcasts, YouTube Music, en meer.
Over de gast
# AIToday Live: Bouke Vlierhuis over AI in marketing Bouke Vlierhuis, auteur van de AI Survival Gids voor B2B Marketeers, deelt in deze podcast zijn inzichten over de radicale veranderingen die AI teweegbrengt in het marketingvak. Met zijn unieke achtergrond als ingenieur, schrijver en marketeer biedt hij praktische adviezen voor professionals die relevant willen blijven in een wereld waar handmatig schrijfwerk steeds meer wordt geautomatiseerd. De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Podcasts en andere podcast-platforms.
Bekijk gastprofielTranscript
In deze aflevering horen je Bouke Vlierhuis, auteur van de AI Survival Gids voor B2B Marketeers, over hoe AI het marketing vakradicaal veranderd en waarom processen analysen belangrijker is dan ooit. Met zijn unieke achtergrond als ingenieur, schrijver en marketeer, deelde hij praktische inzichten die helpen om relevant te blijven in een wereld waar handmatig schrijfwerk steeds meer wordt geautomatiseerd. Hoi, leuk dat je weer luistert naar een nieuwe aflevering van AIToday Live. Mijn naam Joop Snijder, CTO bij Aigency. Mijn naam Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support. En in de studio Bouke Vlierhuis. En ja, ik ben heel blij dat je er bent Bouke. Ik ook. Wij hebben allebei jouw boek gelezen. De AI Survival Gids voor de B2B-marketeer. Daar gaan we het direct over hebben. Maar voordat we daarover gaan hebben, wil je jezelf eerst even voorstellen aan de luisteraars. Oh jee, ja, hebben ze je een stunde. Nee, de korte versie is, ik was ooit ingenieur en toen werd ik schrijver. En toen werd ik marketeer. En nu, dat ging eigenlijk heel lekker. Dat ging eigenlijk heel goed. En toen kwam ChatGPT en nu ben ik heel langzaam weer ingenieur aan het worden. Dat is zeg maar een beetje het korte CV. Ja, precies. En waarom moest dit boek er komen? Ja, nou, waarom moest dit boek er komen? Nou ja, ChatGPT, die landde op ons bureau, zeg maar, ergens aan het eind van 2022. En halverwege het voorjaar van 2023 merkte ik dat er gewoon al een deuk in mijn omzet zat. Er waren gewoon al drie klanten weg. En je bent ondernemer, dus dan ga je denken, oké, wat is er aan de hand? En dan ga je een strategie bedenken om ten eerste te overleven. En daarna ga je kijken van hoe kan ik er waarde uithalen. Dat is een beetje, ja, volgens mij ondernemers dat doen. Zo doe ik het in ieder geval. En toen ik een beetje weer mijn evenwicht gevonden had. En vriendjes was geworden met AI. Toen merkte ik eigenlijk dat mijn klanten, marketing managers bij B2B IT dienstverleners. Je kunt niet zeggen dat ik mijn niche niet gevonden heb. Mijn niche is helder. Maar die zaten, die hadden eigenlijk ook zoiets van, oké, AI is geland en we hebben een strategie nodig. En dus ik ben die mensen gaan adviseren, ik ben met die mensen gaan praten. En langzaamaan had ik daar zoveel informatie over verzameld dat ik dacht, nou ja, je weet hoe dat gaat in B2B marketing. Het maakt niet uit wat de vraag is. Het antwoord is altijd een e-boek. Dus ik dacht, laat ik daar eens een e-boekje over maken. Nou ja, je ziet wat er gebeurd is. Het is een fysiek boek ook geworden. Ja, ja. En de titel AI Survival Gids, vanwaar die titel? Nou, er is natuurlijk wel echt een heel aanzienlijke kans, denk ik, dat we als marketeers gewoon een uitstervende diersoort zijn gedeeltelijk. Ik denk wel dat er echt dingen zijn die we eerst deden, waar we veel tijd aan besteden, veel budget in konden afzinken, die nu gewoon niet meer relevant zijn. En dan moet je je dus afvragen marketeer van wat moet ik nu doen om relevant te blijven. Ik had ook eerst helemaal een andere titel, maar er kwamen een aantal slimme mensen die goed kunnen lezen en zelf ook boeken hebben geschreven. Die bemoeiden zich ermee en volgens mij was het Paul Woods, die trouwens vorige week het boek AI on Her Terms heeft uitgebracht. Die zei, wat het eigenlijk is, is een gids voor hoe blijf ik relevant als B2B-marketeer. En daar is toen die titel AI Survival Gids vandaan gekomen. Hanneke Vogels, die het boek Sales Tech heeft geschreven, die had trouwens precies dezelfde feedback. En als twee zulke slimme schrijvers hetzelfde zeggen, dan moet je daar wat mee. Dus daar komt die term vandaan. Hoe blijf je nou relevant in een wereld waar in feite alles ondersteboven gaat? Want dat is wat er aan het gebeuren is. Echt alles gaat ondersteboven. En ik denk dat er toch ook nog een hoop mensen zijn die dat niet zien, niet willen zien. Er zit ook best wel een kick in de butt in links en rechts in het boek. Een soort wake-up call, dat moet het ook zijn. Die hou je er heel goed uit. zelfs letterlijk in de bewoording volgens mij. Ik moet zeggen, schrijfstijl was mooi en verrassend, vond ik het zelf. Alsof ik bij je aan tafel zat en verbaal inderdaad wakker werd geschud in sommige hoofdstukken om aan de slag te gaan. Ja, je kunt moeilijk als B2B-marketeer een decennium lang tegen je klanten gillen dat ze hun stem moeten vinden en dat ze moeten opvallen en dat ze geen middelmatige mompelcontent moeten maken en dan zelf een middelmatig mompelboek schrijven. Dat is het zeker niet geworden. Dus ik heb het gas er gewoon stevig opgegooid. Ik dacht hoppakee, ga met die banaan. Je had mij gevraagd om een aanbeveling ook te schrijven. Dat stukje staat erin. Ja, waarvoor dank. Ja, graag gedaan. Maar daar gaat het niet om. Wat er uitgevallen is, en dat wil ik de luisteraars toch wel meegeven, is namelijk dat ik ook gezegd dat ervan, ik denk dat ik het hardst gelachen heb om een, het is toch een managementboek misschien. Ja, soort van. Het is echt het leukste en grappigste managementboek dat ik ooit gelezen heb. En alleen al daarom is het echt een aanbeveling. Dan word je straks irrelevant en je gaat eronder en je wordt weggeautomateerd. Dan heb je tenminste nog een avond gelachen. Precies dat. Lachen ten onder gaan. Maar daarover gesproken, in het voorbeeld zeg je eigenlijk ook van... Er zijn bijna twee kampen. Ja, dat zegt Hanneke. Het voorbeeld is van Hanneke Vogels. Nee, je eigen. Je inleiding. Zie je? Voordat we gingen opnemen hadden we het hierover. Kijk, de mensen die jou interviewen over je boek, die hebben het gisteren gelezen. Ik heb het vorig jaar geschreven, dus het is voor mij af en toe even zoeken. Maar daarin zeg je, er lijken wel twee kampen te ontstaan. Van mensen die helemaal het ophypen en mensen zeggen van het is helemaal niks. In welk kamp zit jij? Allebei. Kijk. Ja, dat verschilt een beetje per dagdeel. Per dagdeel. Ja, echt. Want kijk, ik ben natuurlijk helemaal in den beginnen een techneut. Ik ben begonnen met het ontwikkelen van vliegtuigmaterialen. En je gaat niet zo'n traject in van een compleet nieuw vliegtuigmateriaal. Om helemaal tot vanaf het begin ontwikkelen en alles testen en gecertificeerd krijgen. Want dat is een helsproces. Daar ga je alleen in als je echt gelooft dat dit een oplossing is die echt serieuze problemen gaat oplossen. En dat is hoe techbros zoals ik gewoon erin gaan en zeggen, wauw, vet, dit gaat echt alles oplossen. En die energie heb je nodig om echt vol in die technologie te duiken. Dus als ik een nieuw toeltje ga testen, als ik met Microsoft Copilot aan de gang ga, of Notebook LM is mijn nieuwe liefde. dan ga ik helemaal full on met de aanname van dit gaat echt gewoon wereldvrede, einde aan klimaatprobleem ja, tegelijkertijd ben ik gewoon een, ja ik ben een dienstverlener, ik ben zelf ook een B2B dienstverlener en ik zit met klanten aan tafel iedere dag en die hebben gewoon vragen op een heel ander niveau en die hebben ook die vinden ook dat het een beetje hard gaat En die hebben ook twijfels over waar gaan mijn data heen. Gaan we nu alles over hoop gooien? Voor een technologie waarvan we helemaal niet weten welke kant het op gaat. En die twijfels heb ik ook. En soms dan, zoals nu, ik schreef altijd al mijn teksten met Claude. De AI van Anthropic. En sinds de vorige update kan dat ding ineens geen Nederlands meer. Niet letterlijk hè? Nee, maar echt de meest bizarre spelfouten krijg ik ineens in mijn content. Dat ik denk van, weet je, ik dacht dat we vrienden waren. Heel veel Engelse termen komen er niet in één keer weer voor. Revolutioneren is het nieuwe werkwoord blijkbaar. Maar dat bestaat echt niet hoor, klopt, dat werkwoord. Dus ja, dat gaat echt heen en weer. En ik vind ook bijvoorbeeld, nou als je zo iemand bent als ik. Iemand die makkelijk schrijft, een ervaren schrijver. Iemand die echt een eigen stijl heeft ontwikkeld. Dan raak je ook echt wel dingen kwijt. Als je met AI content gaat maken. Ik zie nu ook weer ervaren creators. Waar ik af en toe mee spar. Die zie ik ook weer terug gaan naar het oud-wetse handgeschreven content. Je ziet ook echt dan wel weer verschillen in engagement. Dus ja, ik ga echt heen en weer. Ja, grappig. En wat is nou nog? Want je zegt van je pakt best een hele hoop van dat soort tools. Welke heeft je de laatste keer positief verbaasd? Ja, dat is toch Copilot. Kijk, het is natuurlijk echt heel makkelijk om op Microsoft te haten. En heel vaak heb je ook gewoon gelijk om op Microsoft te haten. Maar als je nou ziet, want ik werk met een aantal klanten die ofwel gewoon in een corporate omgeving zitten, waarbij gewoon bepaalde grenzen zijn aan wat je wel en niet kan gebruiken. Ofwel ik werk met klanten die gewoon echt in cybersecurity zitten. En aan de meest bizarre eisen moeten voldoen. Gewoon omdat ze natuurlijk niet het een kunnen verkopen en het ander kunnen doen. Maar als je eenmaal binnen bent in Copilot. En je zit op hun tenant. En je hebt daar een licentie. Dan is het daar ongelooflijk makkelijk om met AI te werken. Met de documenten die daar op de office omgeving staan. En om dan bijvoorbeeld agents te ontwikkelen. En die weer te delen met mensen die ook op dezelfde tenant zitten. Kijk, zodra je de tenant uit wil, dan gaan alle deuren dicht. En dat is natuurlijk ook hoe het gebouwd is. Dat is op zekere zin ook wel geruststellend. Als je ChatGPT, dan kun je echt alles met iedereen delen. Dat is eigenlijk best eng als je daarover aan gaat denken. En de output is gewoon goed. Copilot is gewoon, ik heb nu een aantal dingen, contentprocessen geautomatiseerd op Copilot. En het gaat gewoon echt lekker, goede content. Dus je kan direct Word bestanden, Excel bestanden toevoegen vanaf je eigen OneDrive. Dus eigenlijk ook eens een keer gewoon iets positiefs. Ja, daarom. Heel fijn. Ik herken dat wel hoor. Vooral omdat de context en het bij je bronnen kunnen in de beveiligde omgeving zo gemakkelijk wordt gemaakt. Waardoor je snel van context kan wisselen. En de diepte in kan gaan in die context. Ik ervaar het zelf ook wel inderdaad. Zeker voor Word documenten en de chat eromheen. Andere nog wat uitdagingen, maar er zit zeker goede progressie in. En je zit dan met het hele marketing team in een teams. En dan kun je daar gewoon al je content via Aigency delen. En dan kan iedereen ze gebruiken. Dat werkt gewoon eigenlijk supergoed. Je begon eigenlijk van, je hebt het geschreven van hoe blijf ik relevant. Hoe blijf je relevant? Nou, er zijn eigenlijk een paar dingen die marketeers, en vooral B2B-marketeers, volgens mij verkeerd doen. en een van de belangrijkste daarvan is dat ze hun handen in de lucht gooien op het moment dat het over techniek gaat. Kijk, dit zijn marketeers die werken bij IT-bedrijven. Ik werk eigenlijk uitsluitend met IT-bedrijven. En daar is het toch een beetje de gewoonte om te zeggen vanuit die IT en al het technische gedoe, dat is voor hun. Dat zijn al die IT'ers. Ik doe marketing en ik begrijp niet zoveel van techniek. En dat is gewoon een hou Omdat je techniek wordt ineens niet alleen deel van je proces, maar gewoon de kern van je proces. Dus op het moment dat je niet die digitale nieuwsgierigheid hebt, dan ga je ongelooflijk achterlopen. En daar komen nu echt een heleboel marketeers net iets te laat achter, moet ik wel zeggen. En ik help ze daarbij en ik geef heel veel trainingen en dat soort dingen. Maar dat is echt een fout. Ik zag dat eigenlijk al aankomen voor AI. En ik zag heel veel IT-bedrijven die heel veel slimme dingen doen waren voor hun klanten. En die hun eigen marketingproces eigenlijk een beetje vergaten. En dat gaat nu keer honderd. En de andere fout die je ziet, en dat is wat ik in het boek het kroontjespensyndroom noem. Kijk, het kroontjespen-syndroom, dat is mijn type-gewortelde ergmaschine. Ja, jammer dat er geen kamers zijn. Je zit gewoon aan mijn lichaam, ik verkramp helemaal. Dat zijn copywriters, die hebben dan een type-machine of een kroontjespen in hun logo. En dan denk ik, dan ben je dus echt een... Nou ja, ik zal je de piep besparen. Maar dan begrijp je gewoon niet waar je vak over gaat. je moet je niet identificeren met dat klikkende klik van je toetsenbord. Of met een kroontjespen. Welke copywriter heeft er überhaupt ooit een kroontjespen in zijn handen gehad? Maar goed. En dat zie ik bij marketeers en marketingmanagers ook. Daar zijn het dan niet de kroontjespen en de teammachine, maar daar zijn het de e-mail, de Excel, de Word, de PowerPoint. We hebben ons als office workers, als knowledge workers, als managers, hebben we ons opgesloten in een universum dat bestaat uit presentaties, documenten en e-mails. En nu denken we dat het managen, het sturen van processen, dat dat e-mailen is. En dat is het niet. Want communicatie is vaak informatie uitwisselen. En informatie uitwisselen is juist iets wat je heel goed kan doen zonder menselijke tussenkomst. Dus je moet echt die stap naar achter durven zetten en denken, wat willen we hier nu eigenlijk bereiken? Iedere presentatie die ik hou over procesanalyse begint met de vraag, wat doen we hier nou eigenlijk? Wat is je doel, toch? Wat doet de marketingafdeling eigenlijk? Wat doet de marketingafdeling eigenlijk? En dat klinkt simpel, maar dat is best een lastige vraag. En daar moet je echt wel even over nadenken. En dan ga je kijken naar wat je nou de hele dag doet. Ik zit heen en weer te mailen om afspraken in te plannen tussen een expert en een copywriter. Is dat echt wat een marketingmanager aan het doen zou moeten zijn met haar tijd? Nee, denk ik niet. En dat zie ik heel veel misgaan. In je boek heb je het ook over de digitale transformatie. En specifiek degene van de lezer. En de stap erbij is ook een stukje nieuwe dingen leren. Daarin schrijf je ook over dat we eigenlijk geen enkele manier structureel leren van onze mislukkingen of successen. Ja, dat zijn we gewoon niet gewend. En als je kijkt naar IT, ik was IT'er eind jaren 90, begin jaren 2000. Toen landde dat hele agile verhaal hier in Nederland. Mede dankzij mijn collega Sander Hoogendorp, die ik nog steeds met heel veel plezier volg op LinkedIn. Die verspreidt nog steeds het agile evangelie. En toen gingen we eigenlijk dat vooruit falen. Zeg maar snel falen, snel leren. Dat gingen we in het maken van software inbouwen. En als je nu met een IT'er praat die net van school komt. Dan weet hij. Nee, je moet niet zes maanden gaan zitten tikken. En het dan een keer aan een gebruiker laten zien. Je moet die cyclus zo kort mogelijk houden. Dat zit echt in die cultuur. en bij marketing zeker in B2B hebben we dat nooit gedaan, we zijn nooit door dat proces heen gegaan van oké we hebben het nu een keer gedaan hoe gaan we het de volgende keer beter doen of hoe gaan we erachter komen of deze white paper überhaupt gedaan heeft wat we dachten dat hij zou doen want op je powerpoint copy pasten dat er 43 downloads zijn geweest in de eerste week. Dat is niet succes meten. Maar heb je dan nu met AI dan niet een veel groter probleem? Want dan kan je dus nu heel veel snelle whitepapers produceren. Maar daar heb je dus geen idee. Nee, je kunt dus in plaats van vier whitepapers per jaar die niks opleveren, kun je nu niks opleveren. Dat moet je dus niet willen. Hoe ga je dat dan wel aanpakken? We hebben tegenwoordig gelukkig LinkedIn en het posten op LinkedIn is eigenlijk, dat is de nieuwe white paper. Het voordeel van het posten op LinkedIn is dat je het minimaal zes keer per week kan doen, per profiel. Dus zeg dat je tien influencers hebt die posten. Dat betekent dus dat je zestig kleine testjes kan draaien per week. Dus als je dat slim aanpakt, als je denkt nou we pakken deze onderwerpen, deze invalshoeken, deze doelgroepen dan heb je ik zeg altijd vijf onderwerpen, drie invalshoeken of andersom dus dan heb je vijftien varianten dat betekent dus dat je vier doelgroepen kan doen, want je hebt zestig spots om een experiment te doen aan het eind van de week heb je dus precies de interactie op welke hoeks je hebt gepubliceerd nee kijk hier zit wat is dat wetenschappelijk verantwoord? nee, maar ik zeg altijd we zijn marketeers geen statistici Dus je krijgt daar dan een beetje gevoel bij. En als je dat En dan weet je dus 100% zeker... deze doelgroep gaat met deze invalshoek... op dit onderwerp goed reageren. Klinkt heel structureel en agile. Ja, dat is heel structureel en agile. Ik heb het wel eens over agile marketing... maar dan kijkt iedereen me graag. Ja, ik vergeet altijd dat niet alle marketeers gewoon eerst nog vijf jaar IT-consultant geweest zijn. Dat vergeet ik gewoon altijd. Dat is toch wel een mooie mix die je dan uniek maakt? Dit is een mix die me mooi uniek maakt. Ja, ik moet ook zeggen, in de huidige markt is mijn profiel aardig, ligt goed in de markt. Laten we het zo zeggen. Dus ik doe leuke dingen, maar wel heel veel verschillende dingen tegelijk. Ik denk dat de stap van dat je meer kennis, laten we die toch wel een beetje IT-kennis noemen, die geef je al aan dat de marketeer dat meer moet gaan krijgen. Ik denk dat het bijna voor alle kenniswerkers geldt, toch? Dat je moet wat met deze technologie gaan doen, want het verandert je vak. Zo gauw je kenniswerker bent, verandert je vak. Ja, en de grap is dus, Ik zat toevallig voor een presentatie vanochtend nog in de cijfers. Tenminste, dit zijn Amerikaanse cijfers. Maar de kenniswerkers zelf, die snappen dit uitstekend. Het zijn hun werkgevers die nog even aan het idee moeten wennen. Als je naar de cijfers kijkt. Ze ga ik uit mijn hoofd een onderzoek citeren. Maar ik heb het zitten copy-pasten vanochtend. Ik geloof dat in Amerika 60% van de bedrijven heeft een betaalde AI-tool. Oftewel Claude, ofwel ChatGPT, ofwel Copilot. Terwijl meer dan 90% van hun werknemers er mee werkt. Van de werknemers in het algemeen. Dat is een gat. Daar zit ergens een gat. En dat gat wordt gevuld met shadow AI, shadow IT. Mensen die hun eigen iPad mee naar het werk nemen om ChatGPT te kunnen gebruiken. Mensen die zelf een licentie afsluiten. Dus ik denk eerlijk gezegd dat de kenniswerkers zelf, die zijn er al wel hoor. Die hebben dit al wel begrepen. Want het is toch ook logisch. Kijk, je hebt een hele Excel sheet. Je hebt hard gewerkt om al je data bij elkaar te krijgen. Je hebt Sjaak van IT gebeld en je hebt al je collega's. Je hebt hele finance dinges. Alles heb je bij elkaar. En wat moet je dan nog doen op vrijdagmiddag? Dan moet je daar een verslag over schrijven. Of een presentatie over maken. Dat is gewoon... Dat is gewoon kutwerk. Dat is gewoon kutwerk. Het denkwerk heb je gedaan. En dan moet je je rapportage nog gaan doen. En dan denk je, wacht. Ik kan gewoon naar ChatGPT vragen. Kun je dit even voor me samenvatten? Kun je hier een mooi zakelijk stukje over schrijven? Je bent dus gek als je dat niet doet. En iedereen doet dat dus ook massaal. Alleen van de werkgeverskant heb ik het idee dat het wat langzamer gaat. Je hebt het zware werk al gedaan, wat je zegt. Je hebt al die gesprekken gehad. Dus je kan ook nog toetsen of het er goed uit komt. Het is niet dat je niet weet. Je weet eigenlijk alle kennis heb je al. Het moet alleen in een andere vorm komen. Exact. En dat is precies wat AI doet. Want ik ga straks deze podcast downloaden. En reken maar dat ik er gewoon een blogartikel voor mijn eigen blog van maak. Want uiteraard. Ik heb straks een uur in deze microfoon zitten te praten. Zonder om weg te gooien. Zeker weten. Je kan het transcriben gewoon van ons krijgen. Tegenwoordig staan ze gewoon op Spotify ook. Wij zetten ze er altijd bij. Wij transcriberen het en zetten het netjes erbij. Ik weet niet of je hem wilt. Je triggert hem even met Excel. Tijdens het boek lezen is hij continu bij verplakken. Ik had er ook een briefje bij gedaan. Vraag me een keer over een blunder bij Ordina. Wat een extra week vakantie opleverde. Wat met Excel te maken. Je trinkt er mij op. Ik weet niet of ik het in de podcast wil zeggen. Daar heb ik dus een nacht niet over geslapen. Omdat ik wilde weten wat het was. Dit is best lang geleden. Ik weet dat mijn toenmalige baas. Die volgt mij nog op LinkedIn. Terek als je luistert. Terek weet waarschijnlijk ook dat dit gebeurt. Maar wat er daar gebeurde was. Er was een vrij complexe Excel sheet. En daar werden alle vrije dagen in bijgehouden. Van onze business unit. Dit was echt pre-SaaS. Toen was er nog geen SaaS. Er was nog geen cloud. Er was nog niks. We hebben het over 2001 of zo. En die was in elkaar gedraaid door één iemand. Bij HR of het secretariat. Dat weet ik veel. En die ging uit dienst. En toen op een gegeven moment vroeg iemand. Waar is die spreadsheet eigenlijk. Waar alle vrije dagen in stond. En die was dus onvindbaar. Want er was nog geen Teams. Er was nog helemaal geen drive. Niemand wist waar dat ding stond. En ik had toevallig. Ik was met mijn liefje een maand wezen roadtrippen door Noord-Italië. Daar had ik wat extra vakantie voor opgenomen. Ik wist, dan moet ik volgend jaar compenseren. Want zo werkte dat je mocht extra vak En je toch jezelf in de versnelling aan het krijgen bent. Om als marketeer toch maar even over tech te gaan nadenken. Ga dan meteen even kijken wat er met de oude tech ook kan. Want er is heel veel oude tech. gewoon ouderwetse van die geautomatiseerde flowtjes maken in zepier of zo. Daar kun je ook al heel veel shit mee opruimen. Ik krijg nog steeds verbaasde reacties als ik zeg, oké, zet het interview maar in mijn agenda. En dan stuur ik een Calendly link. Nou, hoe lang bestaat Calendly al? En dat scheelt gewoon zeven e-mails met, ja, ik kan dan. Kun jij vrijdagmiddag? Ga weg gewoon. En ik heb dan ook een automation op mijn laptop. Waarbij ik gewoon slash interview doe. En dat heet Espanso. Dat is zo'n automatische type doel. Die vult dan de Calendly link in. Want anders moet ik die weer vinden. En copy pasten. En copy pasten. Dat kost ook allemaal tijd. En dan zeg ik gewoon. Hier knallen maar in mijn agenda. En dan zijn er nog steeds mensen die dan reageren van. Wauw, dat is handig. Kom op jongens. Het is 2025. Dat soort kleine rot dingen. Die moeten gewoon weg uit je proces. Vier mails over het plannen van een interview. Daar ben je echt te duur voor als marketingmanager. Echt waar. Heel goed. Automatiseren, automatiseren. Ik wil het zo direct namelijk ook nog iets hebben over het proces. Het kettingzaag effect. Maar voordat we dat gaan doen wil ik je eigenlijk een stelling eerst voorleggen. Dat is vast onderdeel in de podcast. Ga ervoor. Het fysiek set van de nieuwe editie komt eraan. Ik heb even een nummer van je nodig tussen de 0 en de 36. Ja, daar heb je mij, want mijn brein gaat dan meteen denken. Waarom 36? Omdat we er al een aantal hebben af kunnen vinken. Die we aan andere gasten gesteld hebben. Veel fout van 4. Je hebt geen idee wat er allemaal gebeurt hierbovenin. Sorry, dat wil je uit. Doe 35 dan maar gewoon. AI zal leiden tot geïndividualiseerde behandeltrajecten voor elke patiënt. Dus het is een zorggerelateerd. Het is een toekomstvisie en speculatie onderwerp. Dus ik zal het nog een keer herhalen. AI zal leiden tot geïndividualiseerde behandeltrajecten voor elk patiënt. Ja, en dan ga ik met jou doen wat Guus Hiddink vorige week met mij deed op het podium. En antwoorden, ik heb echt geen idee. Dat is ook gewoon een antwoord. En dit is wel echt een valkuil, want ik ben dan een soort van AI-goeroe nu. En ik doe ook wel workshops nu met finance en HR-afdelingen en zo. Maar je moet echt wel oppassen dat je niet zo'n techbro wordt die ineens overal verstand van heeft. Mijn eerste vraag is, is dat een goed iets? Geïnvaluteerde behandeltrajecten? Dat weet ik niet. Als dat een goed iets is, dan hoop ik dat AI het dan. Ik denk heel krachtig, Bouke. Dat je gewoon inderdaad toegeeft. Ik weet het niet, want steeds vaker kom je tegen dat mensen maar gewoon gaan invullen. Dus ik ben er heel blij mee. Ik krijg wel een bonusstelling van. Oh, krijg ik een bonus? Ja, je krijgt een bonusstelling. door AI wordt mijn werk leuker ja toch wel ja toch wel ja want ik moet heel eerlijk toegeven tot eind 2022 had ik echt best wel een lucratief bedrijfje met gewoon het maken van blogs, white papers, LinkedIn posts af en toe schrijfcursus geven enzo, dat liep echt als een tierenlier maar Het is wel repetitief werk. Uiteindelijk is het een trucje, zo'n white paper en een interview. En op een gegeven moment deed ik die interview zo gestructureerd... dat de white paper al bijna klaar was als ik ophing. En dan ga je naar value-based pricing. Dus op een gegeven moment kun je zo'n ding in drie uur maken. En dan gaat de factuur nog uit van twintig uur. Dus ik vind zo'n disruptie af en toe wel interessant. Omdat het je dwingt om één stap naar achteren te doen. En op een hoger abstractieniveau te kijken. Wat ben ik nou eigenlijk aan het doen? Ik hou daarvan. Ik hou van uitdaging. Ik geniet van minder stabiliteit. Gewoon beweging, verandering. Tegelijkertijd zie ik een heleboel mensen. Die daar wel moeite mee hebben. En ik vind dat je als je helemaal in je techbro-modus zit. Van kijk wat er nu allemaal kan. Vet en alles wat anders. Dus ik denk dat je daar met respect mee om moet gaan. Ik spreek ook vertalers. Ja, weet je, als jij gewoon veertig jaar geleden een keer Frans gestudeerd hebt en je hebt je hele leven je geld verdiend met vertalen, dan heb je echt gewoon een rot tijd nu. Dus ja, mijn leven, mijn werk is leuker geworden, maar ik zie echt ook wel mensen waar dat echt niet voor geldt. En ik denk dat je daar wel af en toe ook, ja, je moet daar in ieder geval respect voor hebben in hoe je over dit soort ontwikkelingen praat. En heb je tips voor mensen die wat minder in die disruptie zitten om daar meer gemak mee te En te vragen, hoe zit het? Hoe werkt het? Welke licentie moet ik nemen? Hoe begin ik? En dat zijn dus de mensen die heel schoorvoetend een eerste stapje nemen. En daar heb ik onwijs veel respect voor. Kijk, in die zin is het voor mij gewoon makkelijker. Want ik ben te geneut, ik ben IT'er geweest. Ja, voor mij gaat het best wel soepel. Intrinsiek. Ja, dat zit intrinsiek in mij. En als je dat niet in je hebt en je besluit toch om er iets mee te gaan doen. Omdat je ook wel ziet dat dat moet. Daar heb ik heel veel respect voor. Ieder stapje is één. Wat je niet moet doen is je kop in het zand steken. En denken, het zal wel. Want als je nu, stel dat je 55 bent en je moet nog 10, 15 jaar voort. Het is niet op een schaal van 10, 15 jaar. Het is op een schaal van 10, 15 maanden. Tenzij je nu 66 bent, dan glip je er misschien nog net tussendoor. Maar iedereen onder de 66 moet ermee aan de gang. Je had het over de procesanalyse. Dat het heel belangrijk is om daarnaar te kijken. Ondanks dat misschien nu mensen zijn afgehaakt door dit woord. Echt, het klinkt ook zo saai. Ja, ik vind het namelijk ook heel belangrijk. Maar jij hebt een metafoor in je boek. Die ik tegenwoordig ook gebruik heb met toestemming van jou. En dat is het kettingzaag effect. Dat vond ik zo'n goede metafoor. Zou je die willen uitleggen? Ja, ik ben gek op tuinieren. En ik heb een hele grote tuin. en er staan enige tientallen bomen in die tuin. En eens in de twee jaar moeten die gesnoeid. Want anders groeien ze boven je hoofd. En dan gaat mijn achterbuurman zeuren over zijn zonnepanelen. Dus dan begin ik te zagen met mijn kettingzaag. Want dat is met de hand natuurlijk niet meer te doen. En dan op een gegeven moment na een uurtje, want je bent helemaal in je bubbeltje, je hebt je gehoorbescherming op en zo. En na een uurtje kijk je achter je en denk je, shit. Ik heb nu in een uur zoveel takken afgezaagd. Dat kost me de rest van het weekend om het op te ruimen. En dat zie je met AI nu ook. Sommige dingen in het proces, en dan bedoel ik vooral natuurlijk het schrijven van de content zelf, die gaan zo hard. Je ziet doorlooptijden gewoon van twee, drie dagen naar een kwartier gaan. Dat slaat echt helemaal nergens op, lokaal in het proces. En dan zie je altijd, ja, dat is een oude proceswijsheid. Als je de constraint voor niet ingewijden, de bottleneck, Als je die optimaliseert, dan onvermijdelijk ontstaat er een nieuwe constraint. Een nieuwe bottleneck. Want in ieder proces zit een bottleneck. Precies, dus je kan nu supersnel schrijven, maar wie reviewt het dan? Wie reviewt het? En nou sterker nog, wie gaat al die briefings maken? Want ik had het net over 60 LinkedIn-experimenten per week. Iemand moet die dingen bedenken. Dus eigenlijk alles in het proces, ook iets waar ik het net over had, het plannen van een interview. Dat steekt ineens boven het maaiveld uit als extreem inefficiënt. Wij herkennen het heel erg bij de software schrijven. Dus nu kan je heel snel software schrijven. Maar bij ons gaat ook niks in productie zonder dat iemand anders daarna gekeken heeft. Dus nu kan je supersnel schrijven. Maar je leest niet heel veel sneller. Nee. Sterker nog, kijk eens naar het CMS. Content management systemen zijn noodzakelijk te automatiseren of ze nou klein en huisgebakken zijn of ze heten WordPress met de API is altijd wat aan de hand plus je moet al die berichten ook nog reviewen voordat je op publiciteit stuurt, dus ik ken praktijkvoorbeelden van mensen die geweldige content agents hebben geschreven en die gewoon 200 artikelen in de wacht te bestaan, omdat er nog een redacteur moet kijken. Daarom vond ik die metafoor ook zo mooi van de kettingzagen, want die kettingzagen staan je AI als het ware. Dus je kan supersnel en krijg je iets voor elkaar. Je schreef ook nog, heel erg leuk, dan kijk je heel erg trots van, dat heb ik gedaan, hoop je van je vrouw een compliment te krijgen, maar dan ligt er al die rotzooi. Ja, nou ja, precies. Je hoopt dat na een uurtje zagen dat je vrouw achter staat met een kop koffie. En dat gebeurt ook regelmatig, gewoon moet ik zeggen. Maar ja, dat is Je bezorgt jezelf gewoon een hoop extra werk. Misschien niet eens jezelf, maar wel je collega. Je moet naar dat proces als een geheel kijken inderdaad. Dat vind ik zo mooi eraan. Want dan denk je zelf, ben je klaar? Ik ga jezelf koffie drinken. Maar vervolgens de stapel van werk is eigenlijk verplaatst naar het bureau van je collega. Nou, en dit is dus wat mij echt enorm irriteert aan het hele workslop verhaal wat nu de ronde doet. Ja, leg maar even uit. Work slop is dus, je krijgt iets van je collega toegestuurd. Of van een consultant, van een externe of van een andere afdeling. En in eerste instantie ziet dat eruit als een mooi verslag. En als je het echt gaat lezen, dan blijkt het gewoon AI-bagger te zijn. En daar krijgt AI dus de schuld van, want AI genereert bagger. Maar in feite is dat een proces- en samenwerkingsprobleem. Want blijkbaar zijn we gewend om onze collega's of onze klanten of wie dan ook. Gewoon maar zooi op de stuur om van het klusje af te zijn. Dus het is ook een stukje verantwoordelijkheid nemen. Ik heb dit met AI gemaakt, maar ik ga er nog wel En soms, ik heb natuurlijk mensen waar ik goed mee samenwerk. Dan stuur ik wel eens dingen op. En dan zeg ik, ja, ik heb nog niet naar alles gekeken. Maar ik heb een sample genomen. En de kwaliteit leek mij goed. Dus laat me even weten als je vastloopt in de bagger. Maar dat zijn mensen, daar werk je dan al tien jaar mee. En daar ben je er transparant over. Dat sowieso. Sowieso transparant zijn. Kijk, ik ben geen voorstander van die AI-disclaimers en zo. Want ik ga er gewoon vanuit dat als ik een lang stuk krijg, dat er iets met AI gedaan is. maar gewoon op het moment dat jij mij iets opstuurt een onderzoeksverslag of een blogpost het maakt geen bal uit wat het is en je zegt hier is het dan ga ik ervan uit dat je daar ook eigenaarschap voor neemt en dat je daar ook achter staat en als je het me opstuurt en je zegt dit is mijn eerste versie, het is met AI gemaakt, ik heb geen tijd gehad om er helemaal doorheen te gaan, dan heb ik in ieder geval de keuze om te zeggen van nou ik wacht wel tot je met versie 2 komt of je hebt je met AI review Ja, nou precies. Dus LinkedIn is Human Context Engineering. Het is gewoon een kwestie van hoe je met elkaar omgaat. Je stuurt elkaar toch gewoon geen bagger op, hoe die ook gemaakt is. Ik erger me heel erg aan dat mensen dan gewoon geen verantwoordelijkheid nemen, maar wat lopen te kloten en om vijf uur naar huis gaan. En ineens heeft AI het gedaan. Wie drukt erop cent? Wie drukt erop cent? Ja, en dan liefst niet in de e-mail inderdaad, maar dan via een goed proces. Dat is een hele andere vraag. Laten we dan toch nog even die procesanalyse bij de kop pakken. Hoe ziet dat eruit? Is dat iets heel groots? Hoe moet ik dat... Ja, dat ligt eraan. Hoe kleiner, hoe beter. Kijk, ik heb procesanalyses gedaan voor klanten die gewoon zeiden... Hier bouw ik een team van vier man en je krijgt vier maanden... en zoveel honderdduizend euro ligt het hele bedrijf door. dat kan zijn functie hebben vooral als je daarna op zoek gaat naar specifieke opportunity single om dingen efficiënter te maken, te automatiseren et cetera. Of als je bijvoorbeeld van plan bent om een groot IT systeem aan te schaffen en een grote migratie te doen. Maar meestal ben je dat niet van plan. Meestal denk je gewoon, ik heb in mijn werkdag een aantal frustraties en daar wil ik vanaf. En die frustraties die hebben altijd te maken met copy-paste of met typen of met e-mail. Ja, dat is een beetje waar dat zit. Dus je kunt enorm klein beginnen. En je begint gewoon meestal met een zeik sessie of een klaag sessie of een bottleneck inventarisatie. Klaag sessie is leuker. Ja, klaag sessie klinkt beter. En dan zet je gewoon iedereen die betrokken is bij een bepaald proces zet je in een kamer. En dan laat je gewoon helemaal leeglopen. Koop desnoods een zak borrelnoten of zo. Fles rode rijn. Maakt niet uit. Laat ze helemaal leeglopen. En noteer, of geef ze post-its, weet je wel. Laat ze alle frustraties gewoon op de muur plakken. De procesanalyse begint altijd met verzamelen van wat doen we nou eigenlijk de hele dag? En waar verliezen we tijd? Waar verliezen we energie? Wat zijn echte klusjes waarvan je denkt van, jeetjes, heb ik hiervoor gestudeerd, mensen? En dan ga je daar dan weer met je techneuten naar kijken. En die techneuten die zien heel snel van, ja, dit kunnen we snel automatiseren. Zeker als je met externe techneuten zit, die hebben natuurlijk dingen al lang bij andere klanten ook weer gedaan. Precies. Zoals dingen als het inlezen van facturen en het matchen aan betalingen. Ja, dat zijn dingen die je gewoon best wel snel kan uitrollen. Nou ja, wat ik zei, gewoon het inplannen van meetings. Stuur gewoon een link rond of een datumprikker of zo. En hop, dat scheelt weer 15 e-mails. Dus dan maak je, je hebt eigenlijk twee lijsten. Waar verliezen we het meeste tijd en energie? En waar kunnen we snel klappen maken? En je houdt dan natuurlijk altijd een paar dingen over... die gewoon wat complexer zijn... maar wel echt cruciaal in je bedrijfsproces. En daar moet je dan een echt IT-project voor opstarten. Alleen tegen die tijd ben je al twintig frustraties verder... en dan heb je een aantal succesvolle AI-use cases draaien al. Ja. Dus het mag klein. Het is ook... Procesanalyse heeft ook een klein zusje. Dat is taakanalyse. Waarbij je gewoon zegt, we zijn een podcast aan het maken. Welke dingen doen we allemaal om een podcast te plannen, te maken, te promoten, online te zetten, et cetera. Maak je gewoon één groot bord met post-its. Dit zijn al onze taken. En dan pak je er gewoon alle taken van. Dit kan met AI, die pak je En dan maakten ze een screenshot en dat plakken ze dan in hun management presentatie. En dan gaan ze naar topmanagement kijken, we hebben meer bezoek. Dus als je nou gewoon topmanagement een login geeft voor Google Analytics. Hup, scheelt copy-pasten. Scheelt een kwartier in je meeting. Scheelt weer uitleggen van nee, een visitor is geen pageview. En dan moet je iedere week uitleggen aan het management. Weet je, weg ermee met die rotzooi. Precies. Ja, en helemaal mooi. Want wat je daar waarschijnlijk ook nog achterkomt, is dat eigenlijk niemand echt naar die cijfers kijkt. En dat je met elkaar eigenlijk allemaal bezighoudt met iets waar niemand op zit te wachten. Nee, want als je cijfers gerapporteerd krijgt, dan ga je achteroverleunen. Terwijl als jij inlogt in een dashboard, dan leun je voorover, want dan ben je ergens naar op zoek. Dan moet je op zoek naar een antwoord. En als uiteindelijk niemand vooroverleunt, dan was het dus ook niet belangrijk genoeg dat je de cijfers zet. Nee, dan kan het dashboard gewoon weg. Toch? Ja. Ik heb volgens mij tien jaar geleden al eens een keer een blog geschreven. Over dingen als HubSpot en Google Analytics en zo. Als je daar een account aanmaakt. Dan krijg je altijd meteen een fancy dashboard. Dan zien we er allemaal grafiekjes erop en zo. Allemaal bullshit. Maar ja, ze kunnen je ook niet in een woestijn laten landen. Van hallo, maak hier je eigen dashboard. Dus dat is wel een beetje hoe die tools ook werken. Tuurlijk. Je gaat dan toch. Als je een grafiekje voor je neus krijgt. Ga je er toch naar zitten kijken. En ga je er iets van zeggen. Ja, en dan voordat je weet heb je het met z'n allen over data die gewoon echt nergens op slaat. In de inhoudsopgave heb je heel mooi... Zo, ik kan het zonder bril niet meer lezen. Hij hangt bij je op, hè? Hij hangt bij je op. Ja, maar... Ach, maar... Je hebt echt een paar hoofdstukken wat je nu moet doen. Zou je ter afsluiting van dit gesprek de eentje daarvan kunnen uitlichten? uitlichten zich van dit moet je nu doen. Ja, ik vind echt van die serie wat je nu moet doen, vind ik echt samenwerken echt het belangrijkste. Ik heb een aantal klanten die op een gegeven moment tegen mij hebben gezegd, we weten dat er van alles gaat gebeuren. We weten echt niet waar het balletje gaat landen. We weten wel dat jouw werk gaat veranderen, want jij bent onze copywriter en nu ben je niet meer onze copywriter. Maar we willen je graag houden. hoe gaan we samenwerken? En mijn antwoord daarop was weer dat is mijn tweede Guus Hiddinkje dus ja, ik heb vorige week Guus Hiddink geïnterviewd, dus ik ben daar nog een beetje vol van. Geen idee. Geen idee. Ik heb echt geen idee. Ik weet niet waar ik over een half jaar nog facturen voor stuur. Maar ik zou wel graag mijn geld blijven verdienen. Dus kunnen we gewoon een maandbedrag afspreken en dan later gewoon kijken wat we dan precies doen in die uren waar jullie voor betalen. En dan heb ik één klant, Bliss Digital, love you guys. Die hebben gewoon gezegd, prima. Wij betalen jou iedere maand. En we gaan samen met AI klooien. We gaan af en toe gewoon nog een ouderwetse stuk content maken. We gaan video maken. Dan zit ik daar ineens video te maken met ze. En dat is echt, je moet een paar van dat soort leveranciers of klanten hebben. Of partners. Desnoods concurrenten, want die weten het namelijk ook niet. Waar je gewoon heel erg open mee kan co-creëren. Dan ga je zoveel harder dan in je eentje. En die angst van we moeten onze kennis binnen boord houden. We moeten niet de markt laten zien waar we mee bezig zijn. Dat stiekeme en zo, dat houd je alleen maar tegen. Plus alles wat je nu opbouwt aan intellectual property. Over anderhalve week kan iemand het gewoon namaken. Precies. Al mijn prompts deel ik ook gewoon met iedereen. Want AI schrijft betere prompts dan ik. Het gaat allemaal zo hard. Al het voordeel wat je denkt dat je hebt, heb je toch niet. Samen experimenteren, want je hebt elkaar daar eens in nodig. Ja, en praten over use cases. Hoe doen jullie dit? Waar zijn jullie op je muil gegaan? Welke media volgen jullie? Wat is zin? Wat is onzin? Welke tools gebruiken jullie? En gewoon elkaar vertrouwen op het moment dat je met een marketing agency werkt. Omdat je gewend bent om toch uren af te rekenen of productie af te rekenen. Uren en productie, de waarde daarvan is veranderd. Betekent dat je je marketing agency de deur uit moet doen, want we hebben AI. Het lijkt me echt een domme zet, want daar zitten ook mensen die snappen marketing, die snappen strategie. Je moet alleen op een open manier discussiëren over hoe gaan we samenwerken. En hoe gaan we zorgen dat iedereen ook gewoon nog de huur kan betalen aan het eind van de maand. Maar mag ik het dan samenvat van het is gewoon mensenwerk. Alleen heb je een hele gave technologie die je daarbij kan ondersteunen. Ja, en de mensen worden dus alleen maar belangrijker. Want als je die machines laat doen, ja, je weet goed hoe die content ernaast zit. Super, dankjewel. Ik wil echt iedereen aanraden. Weet je, ik ben geen B2B-marketer. Ik heb het met heel veel plezier gelezen. Ik denk dat heel veel mensen er ook gewoon dingen uit kunnen halen. Ook als je kenniswerker bent. Hoe start je? Hoe kom je over de drempel? Jij wil nog wat zeg Je gaat lachen naar de innerlijke stemmetjes. Die je zelf ook al hoort. Die Bouke je meeneemt. En een extra interne stem die je erbij komt. Om jou te helpen in deze survival tocht. We nemen hem op in de show notes. Dankjewel, Bouke. Super, dankjewel. Leuk dat je weer luisterde naar deze aflevering van AIToday Live. Deel hem eens met vrienden en familie. Daar help je ons mee. En altijd natuurlijk abonneren via je favoriete podcast app. Dan mis je geen aflevering. Tot de volgende keer.